Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Cal/mag issues corrigeren

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Cal/mag issues corrigeren

    Korting op 420shop
    Hi Allen,


    nou, komtiedan he.

    ik heb CalMag issues op de helft van mijn planten.
    hoe weet ik dat?

    De planten waar het om gaat staan op hergebruikte coco.
    de planten die in aarde staan en de planten die in een slab groeien hebben het probleem niet en zijn supergezond.

    ik weet dus dat het mijn eigen stomme fout is geweest.

    waar ging het mis?
    Bij de laatste run was ik te laat met spoelen waardoor ik Coco over had waar een runoff van EC 3,1 vanaf kwam op het eind. Woops.. flushen dus met een voeding met waarde EC 1,2 met de volledige Canna lijn.

    Dat was de bedoeling.. tot ik erachter kwam hoeveel liter ik nodig had per 11 liter pot om een goeie flush te doen om de runoff op EC 1,2 te krijgen.

    Dus wat doet meneer? Ff lekker met kraanwater alles eruit spoelen tot EC 0,7 ( EC Kraanwater) en daarna 3-4 liter water geven met EC 1,2 PH 5,8

    Nu vermoed ik dat ik of mijn PH in de coco volledig omhoog heb gehaald of de volledige buffer voor calcium eruit heb gespoeld.

    Ik dacht het niet veel zou uitmaken want ik ga toch per keer flink overwateren en lekker veel runoff creeeren.
    ik dacht ik gebruik toch coco a en b dus daar zit al extra calmag in.

    Helaas heeft dit niet gewerkt en blijf de plant zijn onderste bladeren opvreten om de nieuwe groei te kunnen voorzien van voeding en zie ik het langzaamaan verkeerd gaan.

    Inmiddels zie ik vreemd genoeg ook gele stippen op de bovenste bladeren van die desbetreffende planten wat ik dan weer vreemd vind.

    Even wat extra info

    plantsoort : 15x Amnesia White FSOL
    voeding : volledige Canna Lijn
    belichting : LED full spectrum Apollo en vergelijkbaar
    temp : 27 licht aan, 21 licht uit
    voeding begonnen op EC1,2 ( inclusief 0,5 kraanwater EC) nu op EC 1,5. PH altijd op 5,8 en kruipt op tot 6,0
    1 x per dag 750ML tot 1 Liter met 30-40% runoff
    temp voedingsvat 25 graden
    circulatiepomp in vat


    Wat is de vraag ?

    - Hoe kan ik dit nog corrigeren? Ik kan extra Cal/Mag toevoegen maar dan gaat de EC in het vat toch tot 1,8 en geen idee of de andere planten dan geen issues gaan vertonen. Die worden namelijk automatisch bewaterd middels een microdripsysteem.

    Ik heb maar 1 kans en ik wil ze koste wat het kost redden. Al is het alleen maar voor de uitdaging.
    Verpotten in nieuwe coco?
    extra Calmag blijven geven?
    eruit trekken en opgeven( Liever niet)

    ik heb 1 keer succesvol gedraaid op coco maar toen was het substraat helemaal nieuw.

    Hoor graag jullie mening en advies.

    Bedankt alvast voor je tijd en genomen moeite.




    #2

    Ik heb een aantal foto’s gemaakt ter illustratie.
    Nu merkte ik dat een van de planten in de slab ook gele puntjes vertoont. Ik vermoed nu dat die puntjes op het blad veroorzaakt zijn door een preventieve Neem olie behandeling. Ooit gezien of ontgaat me nu iets compleet?

    affijn, hier wat foto’s
    ik besef me heel goed dat paars licht gewoon vervelend is maar ik heb even geen andere optie en volgens mij zie je voldoende. Als je echt foto’s met neutraal licht wilt dan wil ik dat morgen best doen.



    9B9E1780-2F01-4081-8F22-5FB00208BE0B.jpeg
    dezelfde plant maar dan in een nieuwe slab



    0AECDBFF-3B7C-4227-8F3D-299FCC35ABDE.jpeg
    victim 1

    4F15469B-B8CC-443C-8B65-FC0FDC144F31.jpeg
    Victim 1 zoom

    B474FEEC-96E9-495A-91EB-A77A52653A02.jpeg
    gele spots

    2D637B72-9DA1-4480-962A-317756E495A7.jpeg

    Niks aan t handje, tevens andere type plant (kloon Amnesia)
    Attached Files
    Last edited by Wowiegrowie; 29 January 2020, 23:12.

    Comment


    • Takketoelli
      Takketoelli commented
      Editing a comment
      Ik ben een leek met coco, maar kun je die calmag niet sproeien als bladvoeding?

    #3
    Het is cocos, of kokos of hoe je het wil schrijven.
    Dat moet je spoelen als er iets mis is, niet gaan zitten hannessen met extra dingetjes toevoegen.

    Cocos heeft geen buffer dus er heeft nooit een calmagbuffer in gezeten.
    Dat het hergebruikt is maakt dus ook niet uit.

    De fout die je gemaakt hebt is om niet goed te spoelen voor je weer begon.

    Spoelen dus. Standaard ec en ph.
    Ja daar moet een flinke badkuip doorheen maar dat weet je als je met cocos begint als het goed is: Bij problemen moet je spoelen.
    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

    Comment


      #4

      Comment


      • Rreppellsteeltjam
        Rreppellsteeltjam commented
        Editing a comment
        Druppelaar kopen, alles meten per liter water, en dan terug rekenen.
        1 ml is zoveel druppels, dus bij een halve liter doe je de helft.

        Op 400 ml water voor zaailingen, weet ik blind hoeveel druppels ze nodig hebben, ook de ph-.

      #5
      Gisteravond alles geflushed, EC op 1,2 en alles doorgieten tot de runoff EC 1,3 aangaf.
      Er kwam in eerste instantie 1,9 vanaf.


      Er ging aardig wat doorheen met die 11 liter potten.
      Voor de zekerheid een 100 liter tank helemaal leeggemaakt.

      De komende dagen blijf ik 50% meer geven dan ik normaal doe.

      ik ga de potten binnenkort aansluiten op het drippersysteem zodat ik vaker water kan geven over de gehele licht periode.

      Maakte me wel zorgen want het gaat zienderogen achteruit de laatste dagen.

      is er iets wat ik kan doen naast het bovenstaande om mijn kansen op succes te vergroten?

      Bladvoeding, flushen met alleen afgezuurd water?
      of moet ik het gewoon geduldig afwachten?
      QnQ
      Nog even over de opmerking over CalMag en coco.
      Is het niet zo dat coco na het afspoelen weer herbufferd moet worden door langere tijd in afgezuurd water met herbuffer vloeistof te
      laten sudderen? Dit om de cation exchange sites van voldoende calmag te voorzien? Ik begrijp uit meerdere online bronnen (Voornamelijk de amerikanen) dat de coco anders calmag uit je voeding zal trekken om die exhangesites weer te herbufferen waardoor je plant die niet kan aanspreken.

      Ik hoor graag je mening daarover.


      Thanks!

      Wowie


      6F50DFBB-8D4D-4672-B241-7430BB80A95E.jpeg
      Last edited by Wowiegrowie; 31 January 2020, 14:01.

      Comment


        #6
        Ik weet niet wat voor kokos ze daar gebruiken en ik kijk sowieso niet zoveel naar Amerikanen omdat die denken alles opnieuw te moeten uitvinden en er dan een eigen naam aan willen geven en het liefst ook nog veel geld aan willen verdienen.
        Een hobbykweek hier op 120x120 met een lampje erboven is heel wat anders als een garage met 100 planten en 6x1000W erboven.

        Hier in NLD kun je m.i beter naar kweekverslagen met spullen en voeding/additieven hier vandaan kijken.

        Je kan proberen kokos te bufferen wat je wil maar kokos houdt dat niet vast.
        Het is een inert medium, het doet niks.
        Als je er voeding bij doet is dat beschikbaar voor de plant.
        Het kan zijn dat ze iets meer nodig hebben omdat ze in het begin ook sneller groeien.
        Daarvoor volg je het advies van de kokos-voeding-leverancier of bijvoorbeeld een succesvol kweekverslag.

        Ik moet erbij zeggen dat ik geen kokoskweker ben, dus ik heb alleen wat algemene kennis
        Als iemand het beter weet hoor ik dat ook graag, nooit te oud om te leren he
        ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

        Comment


        • Ipie
          Ipie commented
          Editing a comment
          Kweek jij wel eens met kokos Q?

        • QnQ
          QnQ commented
          Editing a comment
          Heb je dit hierboven gelezen ?

        #7
        Bedankt voor je reactie.
        Ik kijk over het algemeen wel voorbij dat hele “chest en fistbump tegelijk” houdinkje van ze.
        Een reden waarom ik daar extra aandacht aan schonk is dat de informatie ook beschikbaar is en ook geillustreerd in een van de online video’s van canna.

        Wat ik eruit haal is dat je de de kokos dus genoeg calmag geeft om verzadigd te zijn en het niet van je voeding af te snoepen.
        Blijkbaar werkt het onbehandeld als een soort spons voor CalMag.
        Tenminste, dat is wat ik lees en hoor. Je weet soms ook niet wat je wel en niet moet geloven.

        ik zal sowieso wel het vervolg hier posten.. uiteindelijk weet je het het best als je het zelf geprobeerd hebt.

        Trial and error is toch leidend.

        Comment


        • Rreppellsteeltjam
          Rreppellsteeltjam commented
          Editing a comment
          Kokos neemt niets op, er is geen verzadiging, voeg wat cal/mag aan je voeding toe, dat is alles.
          En hou je run off en de planten in de gaten, op hydro zie je binnen een paar uur resultaat.
          Gewoon pH op 5.7 houden.

        #8
        bedankt voor je reactie Rrepel.
        coco a+b zou al extra moeten hebben aan calmag.
        so far so good.. ik heb nog geen verdere achteruitgang gezien. Wellicht heb ik het onder de duim.. even afwachten.

        Comment


          #9

          Comment


          • Rreppellsteeltjam
            Rreppellsteeltjam commented
            Editing a comment
            Waarom flushen als je een tekort hebt!!!!!??

            Je had kalium moeten toevoegen.

          #10
          Kalium tekort is er niet in de voeding coco A+B.
          Kalium opname was geblokkeerd door een te hoge zoutgehalte. Dat kon ik concluderen door de grow die in de slabs wel goed ging met exact dezelfde voedingverhouding. Die indicatie verwees naar het medium als oorzaak en niet naar de voeding.

          Comment


            #11
            ik vond deze site als een goede leidraad voor advies op dit gebied. Ik post het hier ter educatie en omdat het ongetwijfeld een keer gaat voorkomen dat iemand op deze post struint.

            https://www.cocoforcannabis.com/managerunoffec/

            succes coco lovers!

            greetz

            wowie

            Comment


            #12
            Bedankt voor de tip ! Rreppellsteeltjam

            Comment

            Bezig...
            X