Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Zaai en Stek grond

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Zaai en Stek grond

    Korting op 420shop
    Hey allemaal!

    Ik had een vraag, mischien een hele domme maargoed.
    Ik ga kweken op een mix van perliet en Canna-Coco.(30%/70%). Ga binnenkort me zaden ontkiemen. Ik wil dit doen in 2.2L potjes met zaai/stek grond van Pokon. Kan je zomaar van zaai/stek grond over op Coco? Of is het verstandig om de zaai en stekgrond te mengen met wat Coco? Achteraf had ik beter Coco zaai en stekgrond kunnen nemen. Maar dat is een beetje laat nu..


    #2
    Wat wil je kweken, welke soort?
    Voor buiten of binnen...?
    Afjes of anders?
    Voor afjes geen kleine potjes nodig..
    Gelijk in een grote pot of vaste grond!
    Waarom coco met stekgrond?
    Waarom geen potgrond?

    Graag wat meer informatie...

    Comment


      #3
      Soort - Blue Gelato 41 (Barney’s Farm)
      Binnen
      Geen AF
      Dacht om de zaad/stek alvast aan cocos te laten wennen?
      Coco’s werd me aangeraden omdat het meer opbrengt en makkelijker op te kweken is.

      Comment


      • Nederhigh
        Nederhigh commented
        Editing a comment
        Volgens mij is coco juist heel neutraal, net als dat stekgrond vrij neutraal is.
        Coco's zit zo goed als geen mest stoffen in, en stekgrond heel weinig.
        Van stekgrond naar puur coco's zou dus geen probleem moeten zijn, eerder dat er juist ttekorten ontstaan.
        Veel coco's is eerder bijvoeren.
        Neurtale grond is Iets dat je plantje fijn vindt tijdens het ontkiemen, maar na verloop van tijd gaat ze toch wel wat meststoffen willen.
        Doorgaans mengen mensen 10-30% coco's door hun aarde heen, en zit er in die aarde dan een voorraad mest.
        Dan hoef je dus niet direct bij te voeren, maar als die aarde dan arme stekgrond betreft.. Tja..
        het voordeel aan coco's zit hem dacht ik vooral in dat het uit zichzelf de juiste hoeveelheid vocht vasthoudt, en zuurstof door laat.
        Met aarde geef je al snel teveel water, (of te weinig) en dat is met wat cocos erdoor al een stuk lastiger. (Coco's is dacht ik standaard 2 keer per dag wateren.?)
        Maar je bent wel zelf meer (en eerder) aan het prutsen met de juiste hoeveelheid voeding.

      • Dutchy
        Dutchy commented
        Editing a comment
        Dus ik kan het plantje gewoon op laten komen in stekgrond, totdat het een mooie kluit heeft. En dan overpotten op de Cocos-perliet mix. Vanaf dat ze gewoon in de 11L Coco’s-perliet staan beginnen met voeden?

      #4
      Zo ongeveer moet dat lukken.

      Comment


      • Dutchy
        Dutchy commented
        Editing a comment
        Ahh Oke! Bedankt allemaal

      #5
      Cocos/perliet zit geen voeding in, dus eigenlijk ben je dan met hydro bezig.

      Ik zou gewoon een steenwol stekblokje nemen, en na het ontkiemen beginnen met cocoshydro voeding, pH 5.8 EC 0.8.

      Daarbij sla je de grond dus gewoon over en is het plantje gelijk gewend aan hydro voeding.

      En op cocos alleen, kan je wel elk uur voedingwater geven.
      Maar niet te hoog in de ec, wel wat cal/mag toevoegen.

      Comment


      • Rreppellsteeltjam
        Rreppellsteeltjam commented
        Editing a comment
        Correct, Dutchy.

        Ze overleven het wel, maar door de fluctuaties heb je alleen maar problemen en geen goede oogst.
        En vergeet perliet maar bij hydro.

        Kleikorrels met eb en vloed systeem, heeft al vier voedingsbeurten nodig.

        Steenwol zou je kunnen proberen op jouw manier, maar spoel er dan wel genoeg doorheen.

        En zorg dat je goede meters hebt!
        Bluelab zijn de beste, en neem geen combimeter.

      • Dutchy
        Dutchy commented
        Editing a comment
        Dus gewoon plantje laten opkomen in steenwol, dat alleen afgevuurd water geven. Als het een mooi plantje in in de 11L cocos, geen perliet. Vanaf daar beginnen met de Canna voedingslijn. 2x per dag water?

        Staat wel echt veel tegenstrijdige info op het net, al 4/5 sites die perliet de hemel in prijzen... Bevelen zelfs mengen tot 50% aan, ook op Coco. Dit zou de wortelgroei heel erg boosten omdat het zo luchtig is. Ook zou het helpen om de foute stoffen uit je aarde te zuiveren?
        Last edited by Dutchy; 11 March 2020, 19:08.

      • Rreppellsteeltjam
        Rreppellsteeltjam commented
        Editing a comment

      #6
      als je de voeding van canna gebruikt hier is de voedingscalculator

      https://www.canna.nl/growguide

      Comment


        #7
        ik gaf om de dag water op full coco , nooit problemen , wel altijd 10%run off gehad.

        Comment


        • Rreppellsteeltjam
          Rreppellsteeltjam commented
          Editing a comment
          Zou jij perliet gebruiken op hydro?

          En wat bedoel jij met run off?
          Last edited by Rreppellsteeltjam; 11 March 2020, 15:53.

        #8
        dat moet je ff googlen
        1liter hydrokorrels op de bodem , de rest aanvullen met cocos

        Comment

        Bezig...
        X