Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

44x49x104cm Koelkast kweekruimte in wording, advies gevraagt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    44x49x104cm Koelkast kweekruimte in wording, advies gevraagt

    Korting op 420shop
    In eerste instantie was ik van plan om te gaan kweken in een verbouwde scheepskist maar al dat hout (wat kansloos droog was en al half aangevreten door houtworm) zat me toch niet helemaal lekker, daarnaast maakte de ventilator toch iets te veel lawaai kwam ik achter tijdens het drogen van de autoflower die ik buiten had deze zomer.

    Aangezien ik al een koelkast in gebruik had als opslag van rommel dacht ik waarom die niet ombouwen tot een echt strakke kweekruimte, compressor was er al vanaf toen ik de koelkast bij het vuil vandaan viste.

    Nu zit ik met de volgende vraag, de binnenkant is van metaal en wit geschilderd (gepoedercoat vermoed ik) zal ik die zo laten en enkel de schroefgaten afplakken met wat alu tape of zou ik heel die kast bekleden met zo'n reflecterend emergency deken? Ik zat zelf te denken dat zo'n deken met wat magneetjes erg envoudig te monteren zal zijn en ik die, mocht hij wat dof worden na verloop van tijd, erg makkelijk kan wisselen voor een nieuwe.
    Denken jullie dat het de moeite waard is of zal ik de koelkast gewoon zo laten?

    Om de lamp op te hangen zat ik ook te denken een paar neodymium potmagneten te halen met haakjes eraan

    De vriezer boven de koelkast wou ik gebruiken om de ventilator in te zetten en dan de wanden te bekleden met spul om het geluid te dempen. Ik twijfel nog of ik de 110m3 badkamer ventilator ga gebruiken of een Vents TT aanschaf met ingebouwde fan-controller, extra kunnen ventileren zal geen overbodige luxe zijn hier.

    Ik ben van plan 2x36watt Tneon te gebruiken met 4x4watt 400lumen 2200K LED voor een totaal van 88watt tijdens de bloei maar sta open voor een wat geadvanceerdere LED lamp in de toekomst.
    You do not have permission to view this gallery.
    This gallery has 2 photos.
    http://www.jointjedraaien.nl/wietfor...345#post247345

    #2
    Leuk idee. Er staan hier ook wat koelkastverslagen dacht ik, ik denk bij de micro-afdeling.

    De kist is al wit, dus die zou ik zeker niet gaan bekleden. Wit is prima.
    Even in het chloor zetten, dan wordt het nog wat witter en je bent meteen eventuele schimmels kwijt.

    Ik zou zelf niet met magneten rommelen om de lampen aan op te hangen.
    Hoe had je je dat voorgesteld dan, want die TNeon moet 10-15cm bij de toppen vandaan blijven anders gaat je plantje strekken.
    Ik zou gewoon wat ogen in het plafond draaien, en dan met een ketting en wat S-haakjes (bouwmarkt) alles ophangen.

    Je zult moeten scroggen voor optimaal resultaat vanwege de afstand lamp-plant.
    Dus halverwege (bovenop dat plankje bijv) kan je ook nog een stuk gaas of zelfbouw scrogrek hangen.

    (geen autoflower dus, beter een gewone fem. soort, die zijn goed te scroggen)

    Die Vents is natuurlijk veel beter als die erin past.
    Een badkamerventilator is niet gemaakt om 24/7 te draaien.

    Waar komt de filter?
    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

    Comment


      #3
      Goed idee van de chloor, hij is trouwens witter dan het lijkt op de foto want heb niet eens het stof afgenomen nog
      Ik zat te denken magneten met haakjes eraan en dan de lamp gewoon aan een ketting, dan zit ik niet met nodeloos veel gaten in t plafond mocht ik later een andere lamp gaan gebruiken. Al is boren sneller en goedkoper dan magneten bestellen. Toch maar boren dus xD

      Vents zou moeten passen in de vriezer erboven en ik weet nog niet wat t slimste is, de filter (het filter?) in de kweekruimte hangen en de lucht erdoorheen trekken of de filter helemaal buiten de kast en erdoorheen blazen. Met de filter erbuiten blijft er natuurlijk wel meer ruimte over in de kas zelf.

      En ik weet dat scroggen met gewone planten beter is met Tneon maar ik heb nog autoflower zaad dus ik ga dat lekker eigenwijs proberen, vandaar de 4x4watt LED spaarlampen extra, die hang ik dan lager dan de Tneon om te faken dat ik diepte straling heb. De lamp vertikaal hangen heb ik ook nog niet uitgesloten...
      http://www.jointjedraaien.nl/wietfor...345#post247345

      Comment


        #4
        Hmmm, heb blijkbaar ook deze ventilator liggen hier, https://www.amazon.co.uk/TD350-125-F.../dp/B008POW0TM , net even aangezet en hij maakt wel iets lawaai maar dat ding zit dan ook flink onder het stof aangezien we die als afzuiger hebben gebruikt bij bouwwerkzaamheden en dan vooral om haakseslijper werk in metsetwerk af te zuigen.
        Daar zou ik ook een fan controller op kunnen aansluiten toch?
        http://www.jointjedraaien.nl/wietfor...345#post247345

        Comment


          #5
          Yep, dat kan.
          Wordt wel een middagje poetsen dan
          ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

          Comment


          • Cleargreen
            Cleargreen commented
            Editing a comment
            Toch maar de Vents TT besteld, lokale growshop wou al 50 euro hebben voor een fan controller die niet eens echt geschikt was (volgens een reactie van jou ergens anders op t forum) dus dan maar meteen iets goeds voor slechts 50 euro meer, ook meteen maar een nieuw koolstof filter erbij besteld, de andere die ik had was geloof ik maar 150m3.

            Maten van het filter stonden er niet bij dus is nog de vraag waar ik die precies kwijt kan maar kans is groot dat dat buiten de kast wordt.
            En omdat ik toch bezig was meteen ook maar een set easy rollers voor mijn lamp in het mandje gegooid.

          • Cleargreen
            Cleargreen commented
            Editing a comment
            Uw bestelling is onderweg!

          #6
          QnQ Ik zit erover te twijfelen de koelkast wellicht om te draaien zodat die nare hoek waar de compressor zat boven komt ipv beneden, dan wordt echter de ventilator in het vriesvak hangen onmogelijk maar die kan altijd nog in een andere doos die ik dan op de koelkast plaats. Dan kan ik eventueel het vriesvak als voorgroei hok gebruiken of misschien wat gaten tussen de twee delen maken en de potten verzinken. Dat is misschien ook niet gek want ik sluit niet uit dat ik uiteindelijk overstap op een TGL 60 o.i.d. en die is niet alleen een stukje hoger dan de 2x36watt Tneon maar moet ook iets verder van de planten af. Wat denk jij?

          Voor ik iets ga veranderen wacht ik tot de ventilator en filter binnen zijn trouwens zodat ik echt goed kan kijken hoe en waar alles het beste past precies.
          http://www.jointjedraaien.nl/wietfor...345#post247345

          Comment


          • QnQ
            QnQ commented
            Editing a comment
            Ja, ff afwachten tot je alles in huis hebt dan kun je dat beter bekijken.
            Een koelkast op z'n kop is niet echt stealth meer natuurlijk

          • Cleargreen
            Cleargreen commented
            Editing a comment
            Daar heb je gelijk in, het is een lastige afweging tussen de ventilator een stuk stiller kunnen aansluiten (in de vriezer en die bekleden met noppenschuim) en een normale vierkante bodem hebben om 4 planten in kwijt te kunnen of zelfs helemaal gek te doen en ooit eens een SOG proberen.

            Omdat het een degelijke kast is met metaal binnen en buiten is die nare hoek onderin er uit halen ook niet makkelijk dus daar wil ik eigenlijk niet aan denken al zou dat, mits goed uitgevoerd, wel de beste oplossing zijn.

          #7
          Filter en ventilator zijn binnen, filter is groter dan ik dacht, op de site stond 360m3 maar dat blijkt de ideale waarde te zijn niet de max, die is dus iets van 450m3 stond op de doos dacht ik. Ik dacht 360m3 is mag dus ideaal zaal daar wat onder zitten dus prima voor de 280m3 ventilator.
          Nu denk ik om gewoon de oude filter te gebruiken maar voorzien van verse kool.

          Ik heb besloten de kast toch te draaien dan kan het filter in de kweekruimte en de ventilator daar waar de compressor ooit zat, met mijn oude ventilator kan ik die via binnendoor verbinden. Zou ik het nieuwe filter gebruiken dan moet de slang dus via de zijkant en daar heb ik eigenlijk geen ruimte voor op de plaats waar ik mijn kast wil hebben.

          Ben er nog niet helemaal uit wat ik met het vriesvak ga doen, of een voorkweek ruimte of daar de potten in verzinken, dat laatste zal met de Tneon zoiezo niet nodig zijn maar wellicht wel als ik overstap op een 55W COB welke wat verder van de planten mag hangen.

          Eerst de kast maar omdraaien, wat voetjes eronder schroeven (wielen misschien?), alle schroef gaten aan de binnenkant netjes afwerken, omhangpunten bevestigen deur netjes afwerken en luchtdicht maken (het rubber was in zo'n slechte staat dat ik die al een tijd terug heb weg gedaan)

          Kort samengevat een hele hoop te doen nog voor ik kan gaan zaaien...
          You do not have permission to view this gallery.
          This gallery has 1 photos.
          http://www.jointjedraaien.nl/wietfor...345#post247345

          Comment


            #8
            Koelkast inmiddels ondersteboven gezet met wieltjes eronder. Afstand van lamp tot vloer is 73cm dus dat moet zelfs zonder de potten te verzinken in het vriesvak gaan passen met deze lamp.
            Mocht ik een TGL Star60 kopen dan zal verzinken toch beter zijn.

            Deur heeft nog aardig wat werk nodig zoals je kan zien en er zijn meer dingen die nog moeten gebeuren. Gaat nog wel even duren voor ik echt klaar ben dus.
            You do not have permission to view this gallery.
            This gallery has 2 photos.
            http://www.jointjedraaien.nl/wietfor...345#post247345

            Comment


              #9
              Tweede update van de dag, zo schiet het op :p

              Waar ooit de compressor zat komt nu de ventilator, ik ga mijn wat kleine oude koolstoffilter toch maar gebruiken (moet wel nieuwe kool nog in) de flens van het filter komt buiten de kast en het filter zelf erbinnen en dan via stukje bocht naar de ventilator. Op deze manier kan ik helaas rondom die bocht niet met PUR aan de gang om geluid te dempen want de bocht moet makkelijk afneembaar blijven, dan maar noppenschuim als ik dat hier kan vinden.
              You do not have permission to view this gallery.
              This gallery has 1 photos.
              http://www.jointjedraaien.nl/wietfor...345#post247345

              Comment


                #10
                Weer een klein stapje verder.
                Alle scherpe randen van de schroefgaten aan de binnenkant van de kast weggehaakseslijperd, gat door de achterwand open gemaakt eveneens met de haakse slijper, moet nog wat afgewerkt worden met een vijl. Gat waar de ventilator de lucht doorheen kan blazen de open ruimte in (niet zichtbaar op de foto) was iets groter dus die heb ik met een schaar voor plaatstaal kunnen knippen.

                What's next:
                -Balkjes maken om de ventilator aan op te hangen, die kan ik dan met rubbers ertussen op de kast leggen en dan de ventilator met fietsband oid ophangen en dat zou eventuele trillingen/ extra geluidsproductie moeten voorkomen.
                -Al het zichtbare schuim even netjes met alu-tape afplakken.
                -Noppenschuim zien te vinden ergens.
                -Deur netjes en luchtdicht maken
                -Actieve lucht toevoer in orde maken, twijfel nog tussen een of twee computer ventilators hiervoor en de precieze locatie. Tips zijn welkom.
                You do not have permission to view this gallery.
                This gallery has 1 photos.
                http://www.jointjedraaien.nl/wietfor...345#post247345

                Comment


                  #11
                  Leuk project, ik ben benieuwd naar het eindresultaat.

                  Comment


                    #12
                    Ik doe mijn best om de kast deze maand af te krijgen.

                    Kwam gisteren nog een leuke ontdekking tegen, er zit een pijp voor een kabel in een van de zijwanden, de sensor van de ventilator kan dus mooi via daar de kast in, dat houdt het allemaal lekker netjes
                    http://www.jointjedraaien.nl/wietfor...345#post247345

                    Comment


                      #13
                      Update over het gebrek aan updates, het is hier nu uitermate lekker weer om buiten aan het werk te zijn en we hebben nog amper regen gehad overdag dus ben nagenoeg niet met de kast bezig geweest maar ben het zeker niet vergeten.
                      Wiet van mijn enkele autoflower buiten gaat ook harder dan gedacht dus moet ook wel vaart maken met de kast eigenlijk :o
                      http://www.jointjedraaien.nl/wietfor...345#post247345

                      Comment


                        #14
                        Gisteren weer wat bezig geweest, vijf 25mm gaten voor primaire lucht gemaakt en er 25mm irrigatie pijp met een t stuk op het eind doorheen gestoken om de boel lichtdicht te houden toch maar geen actieve toevoer met computer ventilator voorlopig, dat kan altijd later nog mocht ik problemen krijgen met de temperatuur wanneer het weer richting zomer gaat. Kast grondig gepoetst van binnen.
                        Grootste obstakel nu nog is de deur afwerken en lucht en licht dicht krijgen, is een dikke kier nu van 2a3 cm omdat de rubber sluiting ontbreekt. Ik zal een mooi stukje rond schuimrubber moeten vinden ergens.
                        Last edited by Cleargreen; 1 November 2018, 15:32. Reden: kleine typo
                        http://www.jointjedraaien.nl/wietfor...345#post247345

                        Comment


                          #15
                          ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                          Comment


                          • Cleargreen
                            Cleargreen commented
                            Editing a comment
                            Das een goeie inderdaad QnQ! Zat zelf aan dunne zwembad noodles te denken al weel ik niet eens of die wel bestaan.
                            Een klein puntje is dat mijn kast intern 105cm hoog is dus zou graag iets vinden wat ik niet in twee delen erop hoef te plakken. Hoe dan ook ga ik er werk van maken want wil begin volgende week toch wel gaan kiemen.
                        Bezig...
                        X