Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Diy bouw van een mgb

Collapse
This topic has been answered.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Diy bouw van een mgb

Korting op 420shop
    Hello dames en heren.

na wat uurtjes rond te hebben gekeken hier op de forum. En zeer leuke en handige verslagen gelezen te hebben. Heb ik toch maar eens besloten om er zelf 1 te bouwen. Niet zo high tech als de ‘echte’ mgb maar prima om mee te starten.

ben zelf aardig technisch en handig aangelegd. Dus ik denk dat het wel goed moet komen. En zo af en toe advies krijgen zou top zijn!

spullen die ik al gekocht heb en inmiddels binnen heb zijn:

ikea hallan lockerkast, binnenmaat 42,5x44,5x74
    cm
    mars hydro ts-1000 150wat led lamp (mss overkill maar hier zit iig een dimmer op)
    2x Noctua Casefan NF-P12 redux-1700 PWM
    ben op dit moment nog bezig om een koolstoffilter houder te ontwerpen/uit te printen.
    2x 120mm stoffilter voor de fans
    pwm controller van alie stroom gaat via een usb-c aansluiting, en kan handmatig harder of zachter ingesteld worden
    1x4 led strip full spectrum (volgens beschrijving) zit te denken om deze aan de zijkant te plaatsen doormiddel van magneten (had dit setje gekregen van een kennis)

zal vast nog wel iets vergeten zijn!!

De ikea hallan kast. Dit zijn allemaal losse stalen platen. Ik zal hierin het een en ander in moeten gaan zagen slijpen en boren. Doordat de platen groten deels los zijn ga ik gebruik maken van witte kit oa om de naden te dichten (voor licht en lucht tegen te gaan)

ik twijfel of ik de lamp direct vast hang aan de bovenkant of hem toch aan een haak/katrol hang

tot zover begin van een zelfbouw mgb 😁
    mochten jullie tips en tricks hebben hoor ik dat graag

IMG_5956.jpg

IMG_5964.jpg IMG_5957.jpg IMG_5963.jpg IMG_5958.jpg
    Last edited by pleuriskind; 7 January 2025, 16:03.
  • Answer selected by pleuriskind at 5 February 2025, 02:26.

Zooo zaadje gister ochtend in de ‘watten’ gelegd met wat water en 2 schoteltjes. Resultaat zojuist al een worteltje te zien 👌🏻

IMG_6234.jpg

En heeft er iemand toevallig interesse in een splinternieuwe mars hydro ts-1000 150w

IMG_6245.jpg
    Attached Files

Comment

• norseman
      norseman commented
      Editing a comment
      Je spullen verkopen kan trouwens hier: https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...en-en-verkopen

Je moet dan geloof ik wel 20 berichten hebben geplaatst, dus ik zou maar snel updates over je kastje gaan posten

• giinnoo
      giinnoo commented
      Editing a comment
      Waarom een andere led erin?

• pleuriskind
      pleuriskind commented
      Editing a comment
      norseman moest ff wat afwerken nog, er komt nog wel wat licht doorheen. maar voor nu vind ik het even goed. alles werkt tot nu toe naar behoren
      ben nog wel opzoek naar een kleine stille fan
      heb de kriebels gekregen van al die mooie verslagen.

giinnoo dezelfde led lamp zit er nog in! maar had er 2 besteld, ging me niet snel genoeg

inmiddels een gat gezaagd in de bodem, zodat de grote flexapot b(26L) er wat dieper invalt. helaas hadden ze geen kleinere maat leverbaar.
      gelukkig gesponsord door mac donalds heb ik een mooie dienblad die mooi over de bodem valt.

ik ga aankomende tijd wat foto's maken en deze posten in een nieuwe topic

Hey leuk dat je er ook één gaat bouwen. 😊

Denk je dat de hoogte van dit kastje voldoende is nadat je de lamp etc erin hebt hangen?

Veel succes!

Comment

• Babz
      Babz commented
      Editing a comment
      Ok, nou wat je zegt je kan eventueel de bodem eruit halen en de pot verzinken.
      Is wel een erg leuk kastje als het allemaal uitkomt.

• Babz
      Babz commented
      Editing a comment
      Ik heb hier ook iemand in een scheepskist zien kweken dus het kan wel wat betreft de hoogte.

• Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      Verhuisdoos, emmer, computerkast ( zo een op je bureau), koelkast.

Voor het eerst heeft ook eentje gebouwd.

Comment

Leuk, ik volg!

ik zou die strips weglaten en enkel de mars hydro erin hangen. Word een 7 literpotje en flink trainen in zon kleine kastje.

Comment

• giinnoo
        giinnoo commented
        Editing a comment
        Een textiel pot, zijn in het algemeen lager als plastic potten. Wel dan een lekbakje of iets dergelijks eronder zetten.

• Babz
        Babz commented
        Editing a comment
        Stoffen pot kan je ook nog omvouwen naar de hoogte die je hebben wilt.

• pleuriskind
        pleuriskind commented
        Editing a comment
        giinnoo Stoffen pot lijkt me idd handig kwa luchtigheid. Ff kijken of er ook vierkante zijn voor iets meer inhoud

Babz das idd een goeie!!
        Last edited by pleuriskind; 8 January 2025, 12:47.

Leuk projectje ik ga je volgen.
      Ik zou de lamp wel n cm of 5 vrij houden van je bovenkant kast of beter gewoon verstelbaar je gaat al n hoop warmte creëren in n stalen kast zeker als je de lamp ook nog tegen het dak monteert.
      Als je hem binnen wilt gaan plaatsen zou ik n ander materiaal kast kiezen als je n x n probleem hebt met stroom en water staat je hele kastje onder stroom heb je daar al is over nagedacht
      Last edited by Grow Co; 7 January 2025, 20:09. Reden: spatie was weg

Comment

• pleuriskind
        pleuriskind commented
        Editing a comment
        Grow Co heb nog een jong gebruikte printer staan mocht je interesse hebben.

Ben lui geweest en heb een bestandje gekocht die me wel beviel. Heb hem wel een deel aangepast zodat hij wat dunner word.
        Zit nog te wachten op alie voor filter velletjes. Om deze erop te plakken.

• Grow Co
        Grow Co commented
        Editing a comment
        Is wat ik zei ben bang dat ik 2x iets print en er dan niet meer naar om kijk maar bedankt voor t aanbod

• giinnoo
        giinnoo commented
        Editing a comment
        Wat kost zon printer? En is er een laptop voor nodig of kan via telefoon?

hierbij een kleine update!

bovenkant kastje hier zie je 4 schroeffies zitten dit wil ik wegwerken door een klein wit dopje te printen.

lamp hang net onder de bovenplaat met een tussenruimte van ongeveer 4cm doormiddel van lange schroeffies te gebruiken en afstandsbusjes 😉

IMG_5978.jpg

Binnenkant kast lamp hangt er aardig in
      IMG_5979.jpg

2x noctua fans. Heb ze even aangesloten op de pwm module. Ze werken goed. Komt een aardige druk/wind uit
      IMG_5973.jpg

IMG_5974.jpg

inmiddels al klaar met uitprinten van het koolstoffilter. Ik wacht nog op gaas netjes. Deze worden erop geplakt en uitgeknipt zodat het filter gevuld kan worden.
      Filter heeft een dikte van 16 mm, ben ook benieuwd of het dik genoeg is.
      IMG_5977.jpg

IMG_5975.jpg

Comment

• giinnoo
        giinnoo commented
        Editing a comment
        Vaker dat soort filters gezien, ziet er top uit!

• pleuriskind
        pleuriskind commented
        Editing a comment
        giinnoo krijg morgen het gaas binnen even kijken of dit niet te fijn is zodat het lkkr lucht doorlaat. voor nu heb ik zelf even een filter kap geprint (foto's komen eraan)

• Grow Co
        Grow Co commented
        Editing a comment
        Had je hier niet gelijk kunststof gaas in kunnen printen?

zo weer wat geknutseld vandaag. Vingers zitten weer vol met secondelijm! Mja goud spul voor sommige projecten 😉
      Hier zie je de filter behuizing. Uiteindelijk heb ik hem toch volledig geprint zonder gaas. Want ik kon niet wachtennnn (krijg net een mail dat het gaas morgen binnenkomt)

uiteindelijk een domme fout gemaakt om filters in het wit te printen ipv zwart/donkere kleur. Het witte laat helaas te veel licht door.
      IMG_5988.png

Filter vullen tot aan het randje. Even gepriegel maar best te doen
      IMG_5989.png
      Binnenkant kast. Liep vandaag in de wibra en zag een tochtstrip liggen in de schappen voor een drol. Tja gelijk maar meegenomen en gebruikt (ga toch even kijken naar witte alu tape om de randjes mooi af te werken.
      komt nog best wat licht doorheen
      IMG_5990.png
      Achterkant kast! Alles zit op zijn plek. Alleen nog wat kabel management toepassen. Printer is weer bezig om wat haakjes/gootjes uit te printen. Word doormiddel van dunne dubbelzijdige tape vast gezet.
      IMG_5991.png

Hij staat nu tijdelijk even in de bergruimte. Heb lamp en fans aangezet. Wil even gaan testen wat hij doet kwa warmte.

Temp en lv meter op wifi moet als goed is morgen ook binnen komen. Leek me handig zodat ik vanuit me luie stoel bed bank tijgerkleedje kan meekijken wat er afspeelt 😁

Comment

• Grow Co
        Grow Co commented
        Editing a comment
        Nice 👍🏻
        Misschien de fan andersom monteren met t filterdeel aan binnenzijde zuig je door t filter hou je je fans schoon. En staat mooier.
        Achterkant komt toch niet in t zicht fans buiten en de bedrading ook..

• giinnoo
        giinnoo commented
        Editing a comment
        Nice! Misschien de filters zwart spuiten?

Grow Co zat erover te twijfelen. Er komt zeker wat kucht uit. Maar ik denk door hem andersom te monteren dat de fans het beter zullen doen, zuigen ipv blazen

Comment

• Rreppellsteeltjam
        Rreppellsteeltjam commented
        Editing a comment
        Als ze zijn gemaakt om te zuigen wel.

Let op, er komt waarschijnlijk koolstofstof door het gaas heen.

• Grow Co
        Grow Co commented
        Editing a comment
        is wel mooier met t filter aan de binnenkant je zou filterdoek tussen je fan en t filter kunnen doen daar kan je lagen afhalen mooi dun stukje ertussen voor t stof

• giinnoo
        giinnoo commented
        Editing a comment
        Het zelfde als bij de minigrowbox daar zuigt het ook door de koolstoffilter heen. Eventjes omdraaien en afkitten, kom je dan nog wel uit met je lamp?

Hoe is het ermee?

Comment

Ben ook wel benieuwd.

Comment

Zo na een periode weer een kleine update! Vind het op dit moment even goed geweest.

vorige week is mijn oma overleden. Dus tja spullen sjouwen. En appartement leegmaken. Geluk bij een ongeluk. Had nog een vaatwasser en droger nodig

helaas ook nog eens politie op bezoek gehad met een bevel om binnen te komen. Er zou vanuit mijn appartement zwaar vuurwerk gegooid zijn. Nja als het moet dan moet het maar. Puntje bij paaltje ze hebben pakje sterretjes gevonden en 2 pakjes knalerwten 🤦🏻‍♂️. Dus die gingen weer met een trots gevoel naar het bureau toe.

Maargoed! her en der moet er nog wat gekit worden. Zodat het licht er bijna niet doorheen zal schijnen. Moet natuurlijk wel stealth worden 😇

binnenkant. Filters komen uiteindelijk aan de buitenkant.
          IMG_6107.jpg
          Achterkant wir war aan kabels
          aan de rechterkant (foto linkerkant) zitten de stelknoppen om oa het licht te dimmen en fans harder of zachter te laten blazen.

Het aan en uit schakelen van het licht en fans gaat doormiddel van wifi schakelaars.
          IMG_6110.jpg

De beruchte filter. Heb het een en ander lopen klooien ermee. Doormiddel van een honinggraat infill is het net iets luchtiger waardoor er net iets meer lucht doorheen komt
          IMG_6106.jpg

En me kleine bruine broeder die heeft zijn ‘speeltje’ goedgekeurd. Ook die moet af en toe verwend worden.
          IMG_6115.jpg

Er zijn nog wel wat dingen die ik uit moet zoeken

licht sterkte (vanwege kleine kast en sterke lamp) en lichtschema

grond heb ik nog liggen, plagron lightmix

voeding: plagron
          roots
          Groei
          bloei
          green sensation
          en …..alg
          dit is wat ik nog heb liggen van een kennis. Weet niet of ik nog meer nodig heb?!

ph meter is besteld
          usb fan met 3 standen is ook onderweg
          zaadjes ga ik online bestellen. Welke weet ik nog niet, de k wel 1 die redelijk compact blijf.

mocht ik nog dingen missen of vergeten zijn! (Warhoofd) dan hoor ik het graag

Comment

• giinnoo
            giinnoo commented
            Editing a comment
            Ik raad je 60 watt aan in die afmeting van je kastje, met sterkere led lampen gaan ze uit van 30w bij 30x30cm dus zou jij uitkomen op +- 50w.

Maar als je dan kijkt naar de mgb en het kastje van voor het eerst is 60w wel haarbaar lijkt mij.

• Babz
            Babz commented
            Editing a comment
            Sterkte. 🙏

Mooi kastje en prachtig beestje. 😊

• pleuriskind
            pleuriskind commented
            Editing a comment
            @Grow Co
            @giinnoo
            Babz thanks me eigen Bob (marley) 😇

Kleine update

Eenvoudige ph meter is binnen
          ben uiteindelijk gegaan voor de dos si dos 33. Sprak me wel aan. Kwa thc en dergelijke

heb nog het een en ander besteld kwa voeding, en super mix van plagron! Voordeel me buurman die heeft ook nog het een en ander liggen mwa plagron voeding. Dus die kunnen en mogen we gebruik van maken.

enigste wat ik nog moet bestellen is grond. Ben uiteindelijk gegaan voor de flexapot 26L. Yep idd vrij breed en hoog! De 19L is al een tijd op in de webshop. Maargoed de 26L ga ik nog wat lager uitknippen.

na een hoop gezeik te hebben gehad afgelopen week met oa politie en woningbouw omtrent vuurwerk (wat ik niet had gelukkig) Heb ik een aardig gesprek gehad met de portiek beheerder. En eigenlijk gaf hij aan dat er weinig tot niks gedaan zal worden omtrent wietplanten. Er zou in de flat gekweekt worden voor medisch gebruik. Dussss blij toe

Comment

• giinnoo
            giinnoo commented
            Editing a comment
            Wel fijn als de trappenhal keer naar wiet ruikt, denken ze dat hij het is haha. Hoe is het met het kastje?

• norseman
            norseman commented
            Editing a comment
            Ik kweek ook medicinaal. Het is voor mijn geestelijke gezondheid; wiet kopen word ik chaggerijnig van.

• giinnoo
            giinnoo commented
            Editing a comment
            Heb je ook de papieren ervoor?

giinnoo zekers 😎😎

20250130_210600.jpg

Comment

• Grow Co
            Grow Co commented
            Editing a comment
            Chronisch Overgeinteresseerde prikkels moeten geremd worden 🤣

• norseman
            norseman commented
            Editing a comment
            @Grow Co

Ik heb even met De Burgemeester overlegd.

Hij is in principe akkoord, onder de voorwaarde dat je niet juist verandert in een chronisch ongeïnteresseerde zak.

Mits ook akkoord van jouw kant zullen de papieren spoedig volgen.
            Last edited by norseman; 31 January 2025, 18:12.

• Grow Co
            Grow Co commented
            Editing a comment
            Bij deze geef ik akkoord.
            Komt dit op naam of op adres te staan
            Ik prefereer op naam

Grow Co graag in tweevoud ondertekeken en 1 retour.

20250131_185044.jpg

Comment

• Grow Co
            Grow Co commented
            Editing a comment
            Thanks man heb het ondertekende exemplaar opgestuurd voel me al gelijk n stuk minder geïnteresseerd
            😶‍🌫️

• norseman
            norseman commented
            Editing a comment
            Grow Co goedzo en nu vasthouden dit he...

Zooo zaadje gister ochtend in de ‘watten’ gelegd met wat water en 2 schoteltjes. Resultaat zojuist al een worteltje te zien 👌🏻

IMG_6234.jpg

En heeft er iemand toevallig interesse in een splinternieuwe mars hydro ts-1000 150w

IMG_6245.jpg
          Attached Files

Comment

• norseman
            norseman commented
            Editing a comment
            Je spullen verkopen kan trouwens hier: https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...en-en-verkopen

Je moet dan geloof ik wel 20 berichten hebben geplaatst, dus ik zou maar snel updates over je kastje gaan posten

• giinnoo
            giinnoo commented
            Editing a comment
            Waarom een andere led erin?

• pleuriskind
            pleuriskind commented
            Editing a comment
            norseman moest ff wat afwerken nog, er komt nog wel wat licht doorheen. maar voor nu vind ik het even goed. alles werkt tot nu toe naar behoren
            ben nog wel opzoek naar een kleine stille fan
            heb de kriebels gekregen van al die mooie verslagen.

giinnoo dezelfde led lamp zit er nog in! maar had er 2 besteld, ging me niet snel genoeg

inmiddels een gat gezaagd in de bodem, zodat de grote flexapot b(26L) er wat dieper invalt. helaas hadden ze geen kleinere maat leverbaar.
            gelukkig gesponsord door mac donalds heb ik een mooie dienblad die mooi over de bodem valt.

ik ga aankomende tijd wat foto's maken en deze posten in een nieuwe topic
        Bezig...
        X