Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Stealth Speakerbox

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Stealth Speakerbox

Korting op 420shop
    Hallo,

We wouden dit jaar weer gaan buitenkweken maar om grotere planten te bekomen hebben we besloten eerst voor te groeien. Om onze ouders uit deze operatie te houden hebben we besloten een stealth growbox te maken waar we een kleine 30-tal plantjes een maandje in gaan voorgroeien voordat ze de buiten in gaan tegen 18/6 m.b.v een timer. De ruimte in de box is 30 cm breed, 50 cm lang en 50 cm hoog.( zie foto)

We waren al van plan heel deze binnekant met alluminium folie te bedekken zodat er maximale reflectie is. Nu zitten we enkel nog met enkele vragen omdat we enkel ervaring hebben met buitenkweek. Het grootste probleem is de lampkeuze en ventilatie.. Ik heb al een groot deel van dit forum bekeken maar soms kom ik niet tot een slotsom. Het doel is natuurlijk om de box zo stealth mogelijk te maken.

* Wat zou de beste lampkeuze zijn rekening houdend met brandveiligheid, warmte en geld? We hebben denk ik 3 keuzes(TL-lampen, LED of gewone groeilampen). Omdat de box niet zo groot is maar er toch voor een kleine 30 plantjes licht moet voorzien worden weet niet wat hier de beste keuze is, we willen ook niet dat het te warm word in de box met de lamp en omdat het maar voor een maandje is willen we kijken wat de efficiëntste oplossing is. We hebben een elektronicus in de groep die wel overweg kan met electronica, iemand een gedacht of ervaring met een goede lamp voor voorgroei? Ons eerste gedacht was natuurlijk LED, maar dan zouden we het zelf moeten maken om kosten te besparen. Is dit mogelijk? Het zullen dan enkel blauwe en rode leds moeten zijn, maar hoeveel we er nodig hebben voor de voorgroei en of dit nog zo goedkoop is weet ik niet. Geef led ook veel hitte af? Zou bv 1 goede groeilamp met een reflector genoeg zijn voor +-30 plantjes te voorzien?

* Ventilatie: omdat ons doel is de box zo stealth mogelijk te maken(en geluidloos), waren we aan het twijfelen of we enkel 1 ventilator binnen de box zouden ophangen (zodat de stammetjes toch al wat gewoon zijn als ze de buiten in gaan ) of 2 voor optimale circulatie. Natuurlijk licht dit denk ik ook aan de lampkeuze. Als het te warm word hierbinnen zouden we natuurlijk voor een minimum van 2 pc fans moeten gaan maar zou dit ook mogelijk zijn met 1 fan binnen? En iemand ervaring met silent pc fans? Waar haal je deze en zijn ze opmerkbaar en zo geluidloos als ze zeggen?

Hopelijk kan iemand ons wat advies geven zodat we zo snel mogelijk aan dit projectje kunnen beginnen!

Alvast bedankt,

Brecht

foto.jpg

Re: Stealth Speakerbox

why the hole in the front/back?
    en gamma alluminium plaat 1m op 50 cm en 0,6 dik 12.95€ deze buigen we een beetje in de vorm van een reflector
    in de hubo een rol radiatorfolie (werkt makkelijker dan alufolie) 3,95€ dacht 5m op pfff 1m denk ik
    in 1 vd 2 koop je 4 winkelhaken met voorgeboorde gaatjes 1€
    en 4 lampfittingen E27 met gaatjes in voor een vijsje (indien je die ni vindt pak je zo een klein armatuurtje met een bochtje in, daar haal je de fitting uit)
    vijsjes zie ek daar al ligge dus moe je nimeer aanschaffen
    in de carrefour pakketje spaarlampen 5 stuks 10€ 520lm per stuk
    OF 2 TL armaturen in de gamma of hubo @ 10/stuk (eventueel met speciale lamp @ 16/lamp in dierenwinkel)
    OF speciale plug en grow spaarlampen @ 20/stuk (persoonlijk zou ik voor 1 vd 2 eerste opties gaan aangezien ze buiten nog genoeg licht gaan krijgen)
    de aluplaat bevestig je aan een houten plankje (moet maar zo groot zijn voor de 4 haken en ophangogen)
    De 4 winkelhaken met de rug naar elkaar toe in een kring aan de plaat bevestigen
    daaraan bevestig je de fittingen die je natuurlijk eerst aansluit en via een centraal geboort gat in de plaat doorsteekt
    lampen indraaien, elektriciteit aansluiten en klaar
    bij de TL gebruik je een grotere houten plaatje aan de bovenkant om je TL's te kunnen bevestigen

Verder nog nodig 4 oogvijzen (2 a je kast en 2 a je plaat)
    2 stukken ketting (4€/m gamma of hubo ook)
    ....
    succes

PS gezien de geringe hoogte zou ik geen HPI lamp hangen ivm warmte ontwikkeling

Voor de fans heb je pc fans met een standenknopje aan, in het begin kan die op stand 1 wat een pak geruislozer is, ook kan je silentfans kopen idd maar die moeten perfect verticaal gemonteerd zijn om geruisloos te zijn, let er op dat dit mogelijk is
    Je kan een actieve inlaat nemen en een passieve even grote uitlaat (door overdruk van de inlaat gaat de lucht buiten, let wel werkt enkel in een luchtdichte kast!)
    Voor de lichtdichtheid gebruik ik een PVC regenbuishoek van 90°
    De pcfans in de kast hangen kan idd maar let wel dat eens ze wat groter zijn ze niet rechtstreeks in de tocht staan best ivm uitdroging
    PS in de gamma in de grabbelbak vooraan liggen thermometers die minmax onthouden met sensor aan @ 5€ of online op conrad.be een minmax thermo/LVmeter @ 10€ (momenteel promotie 5€)
    Zo een 'vrij' goedkope voorgroeikast... al zou ik wel is over de hoogte nadenken en eventueel uitwijken naar een klein keerkastje of een burokast ofzo (check eventueel je locale opnieuw en co is ofzo) je wil ze laten voor 'groeien' dan moeten ze daar ook wel de plek voor hebben
    pak potje 10 cm en 5 cm voor de lamp constructie...

Comment

als toevoeging op eefenkevin silent pc fan. ik heb er laatst 2 gekocht en deze hebben ook nog een dimmer
      Guerrilla: 2013
      Royal Haze, Bluematic,Jack Herer, AK en La Blanca
      Neem een kijkje en reageer

Comment

Danku al voor de reacties en voor de links, deze gaan zeker van pas komen. Nu willen we gebruik maken van potjes van 7x7 en 8 diep. Is dit te weinig om ze een maand in te zetten ? Moeten we overschakelen naar grotere potjes volgens iemand?

Comment

dat zul je zien, komen de wortels uit je potje gegroeid nog even wachten en dan verpotten, zijn ze binnen een maand (binnen een maand al volle grond? ) er nog ni ...

Comment

Ja dat gaat ook een probleempje worden dan mss.. We hebben potjes van 7op7 op8 gevonden en met deze kunnen we er een heel aantal voorgroeien(28) ongeveer. Maar als ze nu te hard groeien en ze moeten verpot worden dan moeten we ze al naar buiten gooien.. Ja wou wouden ze na een maand al in volle grond zetten om het risico te beperken om gepakt te worden!

Comment

begin februari zou ek maar een buiteserre voorzien dan
              en je kan al bijna zeker zijn da je moet verpotten hoor .. eventueel grotere potten en 2 per pot al zetten?
              of paar minder pakken? 14 stuks en 2x jullie voorgroeihok laten draaien kan ook, met wat geluk kan je eerste groepje dan buiten half februari (met wat pech ligt er dan nog een pak sneeuw...)
              en dan weer een maandje binnen voorgroeien en half maart tweede deel buiten (moest er in februari iets kapotvriezen heb je reserve)

Comment

Tenzij het autoflowers zijn zou ik wachten op zo'n uur of 14 daglicht en wat hogere temperaturen. In februari, maart worden vanwege het geringe aantal daglichturen bloeihormonenen aangemaakt. Zodra de dagen langer worden gaan de planten weer terug in de groei. Dit is echt het paard achter de wagen spannen.

Comment

ow joh dat ook nog haha

Comment

Voor wat betreft die pc fans. Ik gebruik diverse fans
                    - 2 x 140 mm luchtinvoer grote bloeihok
                    - 1 x 90 mm afzuiging groeihok
                    - 2 x 90 mm luchttoevoer via dakraamkast
                    - 3 x 60 mm ventilatie groeihok

Als deze samen draaien hoor je nog steeds niets. Ze verbruiken bijna geen stroom en als je bij de bouwzaak een transformator koopt die verschillende voltages heeft, kun je ze nog dimmen ook.

Ik heb ze van het merk Be quit silentwing usc. Deze zijn super en tt op heden niet kapot te krijgen.

Succes verder ermee.

Gr. JFF
                    Vlieg niet harder dan je beschermengel doet!!!

Comment

Bezig...
                    X