Mededeling

Collapse
No announcement yet.

koelkastkweek tafelmodel (afzuiging, koeling en licht)

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

koelkastkweek tafelmodel (afzuiging, koeling en licht)

Korting op 420shop
    Hallo JD-ers!

Mijn vorige kweek was budget "to the max" en ik wilde daar de volgende kweek een beetje verandering in brengen. Dus hier sta ik dan. Ik heb een koelkast waarin ik 5 spaarlampen heb zitten die met tie-wraps vastzitten aan een rekje in combinatie met twee computer fans uit het jaar dat windows 98 nog op de computers draaide.

Kortom daar sta ik dan met een zomerse warmte, spaarlampen die te warm worden in de goed geïsoleerde koelkast en fans die meer geluid maken dan dat ze lucht verplaatsen.

Het is natuurlijk zomer. Binnen is het op dit moment 26 graden maar ik heb het afgelopen weekend over de 30 graden zien stijgen. Ik wil mijn volgende kweek starten maar ik weet dat het nog wel eens te warm kan zijn. Maar.. Ik heb een aantal ideetjes voor dit probleem. De creatieve ik is in werking gegaan.

Om het hele lul verhaal boven even te verduidelijken. Ik wil mijn kast zomerklaar maken. Maar wat heb ik daarvoor nodig..

Spaarlampen:
    Ten eerste de spaarlampen in de koelkast worden te warm.. Het zijn spaarlampen van de action gebruikt bij de vorige kweek. Ik heb geen goede band met deze spaarlampen en ben van plan om over te gaan op 2x 55 watt t-neon. (ongeveer €50)

Luchtverversing:
    Tsja.. Deze fans zijn niet de fans waar ik mee wil werken. Ik zag een mooie fan bij Conrad! (€25)

Ziet eruit als een mooie afzuiging en zal dan worden gecombineerd met een of twee nieuwe computerfans voor de inlaat. (€25)

Koeling:
    Hier had ik het grootste probleem mee. Het ideaalbeeld in mijn hoofd zij "airconditioning". Maarja.. een airco voor deze kleine ruimte kan nog wel eens erg moeilijk te vinden of te maken zijn.
    Nu heb ik in de koelkast nog steeds alle werkende delen van de koelkast zitten. Mogelijk kan ik deze gebruiken om de lucht te koelen samen met een fan voor de goede verdeling van de koele lucht. (De koeling is nogsteeds een ideetje in mijn hoofd. Ik hoor graag wat jullie vinden en denken over een "oplossing" als deze)

Alles zal geregeld worden door een zelf gebouwde controller. Deze controller houdt de volgende waardes bij:

Temperatuur:
    Wordt de temperatuur te hoog? Fans en/of koelkast aan.

Luchtvochtigheid:
    Ga ik niks mee doen. Ik ga uit zaad kweken en de LV in mijn kamer is op dit moment al 48%

Lampen aan of uit:
    Zijn de lampen aan? De fans gaan dan op het programma lampen aan. Lampen uit? fans gaan op het programma lampen uit.

Tot zover mijn brainstormen over de aankomende kweek. De zaden zijn besteld en onderweg. Alles wat rest is het kastje.

Dames en heren. Bedankt voor het lezen en ik hoor graag jullie reacties.

Re: koelkastkweek tafelmodel (afzuiging, koeling en licht)

Het eindresultaat is iets afgeweken van het plan. Ik gebruik geen koelingssysteem meer omdat het teveel geld en werk zou gaan kosten. Ik gebruik nu een badkamer afzuiger met een kracht van 180m3. In combinatie van een actieve en 2 pasieve inlaten.

De temperatuur met de lampen aan is 28°. En met de lampen uit 22°.

Naar mijn mening nog net iets te hoog wanneer de lampen aan staan. Dit wil ik mogelijk corrigeren door een passieve inlaat vlakbij de lamp te maken zodat de warmte direct afgevoerd wordt.

Het resultaat:

Comment

Zou geen inlaat vlakbij die uitlaat maken. Lucht kiest de kortste weg.
      Dan kan je beter onderaan nog 1 of 2 inlaten maken denk ik.
      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door QnQ View Post
        Zou geen inlaat vlakbij die uitlaat maken. Lucht kiest de kortste weg.
        Dan kan je beter onderaan nog 1 of 2 inlaten maken denk ik.
        Ja daar zat ik ook aan te denken. Ik had het idee om daar 2 kleine gaatjes te maken. Dat is dan een fractie van de van de ventilatiegaten aan de onderkant.

Ik wilde mijn setup s'nachts laten draaien maar ik ben daar een beetje van teruggekomen omdat het kastje in dezelfde ruimte staat als ik slaap. Het maakt toch teveel herrie om te slapen.

Maar bij de testruns lijkt de temperatuur in de kast ongeveer 2 graden warmer te zijn dan buiten de kast. Mocht het weer in nederland nog wat warmer worden dan nu dan heb ik een probleem aangezien het dan erg warm wordt in de kamer.

Hoe lossen jullie zulke problemen op?

Comment

Grotere capaciteit afzuiging?
          Zo krijg je temp naar beneden

Comment

of meer invoergaten
            Dutch-Bleu-Autoflower-Contestkweek
            Thugz Binnentuin met 400w zonnetje

Comment

Ja ik denk dat ik maar meer invoergaten ga maken aan de onderkant. Ik heb nog genoeg onderdruk. De deur zuigt dicht dus de afzuigcapaciteit moet voldoende zijn. Het plantje komt net boven de grond dus heb net even lichtcyclus veranderd. Ik hoop dat de temperatuur voor nu nog niet te hoog komt te liggen. Morgen even meer gaten maken. Bedankt voor de tips!

Er komt ook weer een kweekverslagje aan!

Comment

Bezig...
              X