Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Bouwplan Kweekkast

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Bouwplan Kweekkast

    Korting op 420shop
    Hallo,

    Ben al een tijdje bezig met een plan om een kweekkast te gaan bouwen, heb al veel gelezen hier maar omdat
    elke situatie persoonlijk is met verschillende doelen zou ik toch graag een paar vragen stellen.

    Ik heb nog een "Albert" stellingkast van de Ikea staan (afm. 78x34x174) die ik wil gaan gebruiken als
    frame voor de kast. In de schuur staat nog een ledikant van een 2persoonsbed die ik voor de wanden wil
    gebruiken. Als deur wil ik een paneel van een oude kledingkast gebruiken.

    Hiermee kan ik een kast maken met een effectieve afmeting van 70x58x150. Verdere uitgangspunten zijn:
    Energiezuinig, veilig en geluidsarm omdat de enigste optie om deze kast te plaatsen mijn eigen slaapkamer is.

    Omdat ik zelf een geringe gebruiker ben (2 tot 3gr p/w) en alleen als hobby en voor eigen gebruik wil kweken
    is een hoge opbrengst van minder belang. Vandaar dat ik als belichting gekozen heb voor max. 4x55W pll-armatuur
    waarmee ik een micro-kweek wil starten.


    Luchtbehandeling:

    Om het geluidsniveau te beperken overweeg ik een passieve inlaat te maken. De bodem is een soort van lattenbodem
    met 6 uitsparingen van 70x1 en een van 70x2 waar ik dan een dubbele bodem van wil maken. Die dubbele bodem komt dan
    ongeveer 1,5 cm van de grond af. Weet niet of dat gaat werken of dat het verstandiger is om de bodem dicht te maken
    en 1 of 2 inlaten in de zijpanelen te maken?

    Als ik het goed heb begrepen moet ik zorgen voor een kleine onderdruk in de kast en het plaatsen van een geschikte filter
    om geuroverlast tegen te gaan. Kan ik volstaan met een fatsoenlijke afzuiger met overcapaciteit voor deze ruimte om
    geluidsniveau te beperken of is zo'n 2-standen ventilator (bv: 220m3-360m3) een betere optie? Ik heb zelfs gezien dat er ook
    met 4-standen zijn maar ik weet niet of dat in mijn geval een meerwaarde heeft.

    Ik verwacht in -en buiten de kast geen hoge temperatuur verschillen dus een ventilator met fancontroller lijkt me niet geschikt
    en een softbox of iets dergelijks ligt ver buiten het budget, helaas.

    Ook heb ik vernomen dat je zo min mogelijk bochten in je slang moet maken om geluidshinder tegen te gaan maar is dan
    niet handiger om je filter rechtstreeks op de afzuiger te plaatsen?


    Mijn excuses als sommige vragen al eens uitgelegd zijn op het forum, ik heb het wel uitgezocht maar hoe meer ik lees
    hoe meer ik in overweging neem dus dat werkt voor mij niet. Ik wil nu knopen gaan doorhakken zodat ik mijn plan
    tot uitvoering kan brengen.

    Alle suggesties, tips of opmerkingen zijn welkom.


    Alvast bedankt,

    LazyRay
    Last edited by LazyRay; 24 June 2015, 19:35.
Bezig...
X