Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

1X WW Stek 3x 18W Spaarlampen

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    1X WW Stek 3x 18W Spaarlampen

    Korting op 420shop
    Hallo allemaal,

    Nadat ik 5 zaadjes had gevonden in een zakje WW. Heb ik er 4 in een doos van karton en 1 op het balkon gezet. De doos was voorzien van lampen en een ventilator met lineare regeling..
    De 4 zaadjes groeide uit tot 2 mannelijke en 2 vrouwlijken planten. Ik heb de vrouwtjes bevrucht en zaad gekweekt.

    Nu heb ik net voordat ik ging oogsten een stek van een vrouwtje gehaald. Gewoon van de stam gescheurt zodat er een hieltje onstaat. Dit zonder enig behandeling in een potje met aarde gestoken en met een fles op de kop in de vensterbank gezet. Daar heeft ze twee weken gestaan. in de tussentijd had ik even tijd om een betere kast te maken met een klimaat regeling. Deze kast is 50*50*1.40 en geeft ruimte voor 1 plant.

    Nu heb ik het stekje in de kast gezet zodat ik een testfase had voor de kast. Nog even de stek geflimt en afwachten maar. De stek begon nu echt aan te slaan. En is nu geexplodeert. Ben in de tussen tijd de takjes aan het sqrogen om de topjes de ruimte te geven. Nu heb ik al in 3 weken tijd moeten verpotten. van 0.5 naar 5 liter naar 10 liter pot. Bij de laatste verpotting heb ik een slangen systeem gemaakt voor wortel voeding.
    Bij de verpotting doe ik ook nog de wortels scheuren.
    Als voeding geef ik verdunt brandnetel aftreksel. en ik heb de aarde gemengt met wat as van hout. Verder is de aarde gemengt met planten afval van de vorige planten.

    De fotoos staan wat door de war. Maar ze zijn genomen net voor en na dat ik ging verpotten naar 10 liter.
    Omdat ik niet verwacht had dat het zo goed zou gaan ben ik later met het verslag begonnen maar ga jullie op de hoogte houden nu.


    IMG_4691.jpgIMG_4665.jpgIMG_4660.jpgIMG_4689.jpgIMG_4661.jpgIMG_4688.jpgIMG_4690.jpgIMG_4664.jpgIMG_4692.jpgIMG_4697.jpgIMG_4696.jpgIMG_4663.jpg


    hIMG_4693.jpgIMG_4694.jpgIMG_4695.jpg
    Onkruid is kruid dat op de verkeerde plek groeit

    #2
    Re: 1X WW Stek 3x 18W Spaarlampen

    leuk! welke aarde/voeding heb je gebruikt??
    wat voor een lamp en hoeveel wat is je lamp?

    looking good! ga zo door!
    ik ben maar nog het begin...

    Comment


      #3
      Re: 1X WW Stek 3x 18W Spaarlampen

      Als aarde gebruik ik universele potgrond van Florentus. Echter heeft hier als bacilicum peterselie en dille op gegroeid dus tis niet echt de orginele grond.
      De aarde is ook vermengt met plantenafval en deels vergaande plantenafval van de kruiden plantjes die ik jaarlijks kweek. Verder heb ik de aarde gemengt met hout as.

      Voeding verdunt brandnetel aftreksel. Zie in het forum hoe je dat maakt.

      De lampen zijn van philips
      2 van 23 Watt 840 1550 lumen
      1 van 18 Watt 830 ca1100 lumen en niet zoals in het onderwerp 3x 18 watt excuse

      Verder is de kast voorzien van een temperatuur regeling van 2 cm onderlamp deze is instelbaar. Welke afgezogen word door een PWM gestuurde ventilator. Deze lucht word buiten de kast omgeleid. door een verwarmer en bevochtiger deze zijn weer geschakeld zodat naar behoefte de rest van de kast op temperatuur en vochtigheid gehouden wordt. De kast is verder nog voorzien van een afblaas ventilator die gestuurd word door de temp en of bevoctiging in de kast. Heel technisch verhaal.

      Verder ben ik nog met deze schakeling bezig. De kast is in test fase en ik moet hier en daar nog wat aan de elektronica veranderen. Maar als de schakeling af is zal ik hem op het forum zetten. tot nu toe regelt hij tot in de 10de graad nouwkeurig. en de rv tussen de 53% en 58%
      Onkruid is kruid dat op de verkeerde plek groeit

      Comment


        #4
        Re: 1X WW Stek 3x 18W Spaarlampen

        zou je misschien een paar foto's kunnen maken van je kast en setup?? hoeft niet maar dan kan ik me beter voorstellen hoe je alles doet.
        ik ben maar nog het begin...

        Comment


          #5
          Re: 1X WW Stek 3x 18W Spaarlampen

          hier de setup.
          Naast de kast staat een bak (ikea) met water waarin een doek hangt en een ultrasone vernevelaar.(terarium) hierop staat het kastje van het verwarm element. De lucht word van boven de kast naar onder de kast gezogen. verder zit er onder een gat bedekt met een stuk dun deken welke wel iets wat lucht doorlaat. Deze kan in de zomer open gezet worden om zo meer buiten lucht te benutten. De lampenkap heb ik gebogen met een zetbank van een oude behuizing van een video recorder. ventilator op de kap is PWM geregelt net als de afblaas ventilator aan de zijkant van de kast.. De lampen worden door een tijdsschakelaar geschakeld. (gamma)

          En mensen ik ben me bewust van de gevaren. Ik heb een technisch beroep dus weet dat dit niet volgens de regels is. Maar zoals ik eerder heb vermeld de kast is nog in test. alles op de lampen na werkt op veilige spanning.

          IMG_4705.jpgIMG_4708.jpgIMG_4709.jpgIMG_4702.jpgIMG_4704.jpg
          Onkruid is kruid dat op de verkeerde plek groeit

          Comment


            #6
            Re: 1X WW Stek 3x 18W Spaarlampen

            het ziet er idd niet heel erg netjes uit.. maar een plek om je wiet te laten groeien is een plek om je wet je laten groeien

            ik begrijp het systeem niet helemaal met die plastic bak, wat je duidelijk kan zien op foto 5. wat gebeurt daar precies?? (en de functie van)

            en dankje wel voor het maken van de foto's he!
            ik ben maar nog het begin...

            Comment


              #7
              Re: 1X WW Stek 3x 18W Spaarlampen

              Leuke ben benieuwd na het resultaat met de sl. Kast is idd niet super netjes maar ach als het maar groeid he

              Comment


                #8
                Re: 1X WW Stek 3x 18W Spaarlampen

                D De plastic dient om de lucht te bevochtigen. in de bak ligt een ultrasone vernevelaar. die geschakeld wordt door een hygrostaat. De doek is om spetters op te vangen van de vernevelaar. Op de bak staat een doosje met een verwarming erin. De verwarming dient als eventuele back up in de avond uren als het licht uit is. Nu word er boven in de kast de lucht afgezogen uit de kast door de verwarming heen en daarna door de bevochtiger. ( warme lucht kan meer vocht bevatten vandaar eerst verwarming en dan bevochtigen) en zo onderin de kast weer ingeblazen.

                Ik zal als ik weer wat tijd heb de kast ordenen echt waar...
                Onkruid is kruid dat op de verkeerde plek groeit

                Comment


                  #9
                  Re: 1X WW Stek 3x 18W Spaarlampen

                  dat de kast niet geordend is is niet erg hoor... iig mij maakt het niet uit.

                  dankje voor je uitleg! ik begrijp het nu volkomen!
                  ik ben maar nog het begin...

                  Comment


                    #10
                    Re: 1X WW Stek 3x 18W Spaarlampen

                    De topjes waren alweer wat omhoog gekomen dus tijd om ze weer wat te buigen.

                    IMG_4710.jpgIMG_4711.jpgIMG_4712.jpg


                    Ook gelijk het grotere blad onder het bladerdek geschoven zodat de topjes al het licht opvangen

                    IMG_4713.jpgIMG_4714.jpgIMG_4715.jpgIMG_4716.jpg
                    Onkruid is kruid dat op de verkeerde plek groeit

                    Comment


                      #11
                      Re: 1X WW Stek 3x 18W Spaarlampen

                      Ziet er goed uit
                      Mijn groeiplaats is ook wat rommelig, maarja, als het maar werkt
                      Ik ga je in iedergeval volgen

                      Comment


                        #12
                        Re: 1X WW Stek 3x 18W Spaarlampen

                        @ stijpenpellemans Hou jij ook een verslag bij?

                        De plant groeit en groeit...
                        Vandaag de topjes weer wat gebogen.
                        IMG_4720.jpgIMG_4721.jpg

                        Ik schat nog een week of 2 en dan ga ik ze in bloei zetten.

                        IMG_4726.jpgIMG_4722.jpgIMG_4723.jpgIMG_4724.jpgIMG_4725.jpg
                        Onkruid is kruid dat op de verkeerde plek groeit

                        Comment


                          #13
                          Re: 1X WW Stek 3x 18W Spaarlampen

                          @amateur
                          Nee ik houd geen verslag bij, wel over na gedacht maar ik ben te lui
                          Ik maak wel dagelijks foto's van me plant, hij is nu ongeveer 2 weken aan het bloeien.
                          Ik heb ongeveer even veel watt aan spaarlampen, dus ik ben benieuwd wat je er van maakt

                          Comment


                            #14
                            Re: 1X WW Stek 3x 18W Spaarlampen

                            De dame is nu al aardig gegroeid en bedekt nu zo een 85% van het grond oppervlak van de kast.
                            Vandaag heb ik de klok voor de verlichting aangepast naar 12/12....
                            kijken wat de dame me brengt...

                            Voeding schakel ik van de week over naar melk oplossing en vissenaftreksel....Eerst het laatste beetje opmaken van wat ik nog had aangemaakt van de brandnetel aftreksel.....


                            IMG_4854.jpgIMG_4852.jpgIMG_4853.jpgIMG_4850.jpgIMG_4851.jpg

                            De plant laat ook al wat voorbloei zien
                            Last edited by amateur; 29 October 2010, 09:03. Reden: vergeten erbij te zetten
                            Onkruid is kruid dat op de verkeerde plek groeit

                            Comment


                              #15
                              Re: 1X WW Stek 3x 18W Spaarlampen

                              Nice, leuke LST pot heb je daar en zoals ze er bijstaat vond ze de brandnetel soep wel lekker ben benieuwd hoe ze de vissoep zal smaken.

                              Grtz

                              Comment

                              Bezig...
                              X