Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Northen Light Auto in de MGB met Biotabs

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    LED: Northen Light Auto in de MGB met Biotabs

    Korting op 420shop
    Goededag!
    Heb weer een kweekje gepland binnenkort, het begon toch weer te kriebelen!

    Ik ga een F1 Titan kweken van RQS met biotabs systeem. EDIT: Dit is een Northern Light Auto geworden (van dutch headshop).

    Biotabs starterset (deze kreeg ik bij de MGB die ik eind vorig jaar heb overgenomen van iemand dus ik hoop dat het nog goed is)
    Boom boom spray (biotabs)
    Bio PK 5-8 (biotabs)
    Compost thee (biotabs)
    Plagron Promix
    Plagron perliet
    Plagron kleikorrels voor onderin de pot
    14 Liter vierkante plastic pot.
    Warmtematje van mgb
    Lichtschema 22/0


    Ik heb er voor gekozen om dit keer een harde plastic pot te nemen ipv de stoffen pot, met de hoop dat ik minder vaak water hoef te geven en de luchtvochtigheid wat lager blijft.

    Ik twijfel alleen nog over de kleikorrels onder in de pot, om wortel rot te voorkomen. Kan ik dan nog wel water geven van onderaf? Ik zag laatst een mooie discussie over het nut van kleikorrels op de bodem op dit forum, maar kan dit niet meer vinden helaas.

    Het zal sws wel ff wennen zijn tov mijn vorige kweek qua water geven (kokos). Toen moest ik dagelijks water geven met run off en kon ik eigenlijk niet teveel geven, nu moet ik het watergifte juist gaan managen zodat ik niet teveel geef maar ook niet te weinig (met biotabs mag de aarde niet uitdrogen). Dit zal ik proberen met de pot op tillen om te kijken of ik water moet geven.
    Ik wacht nog tot mn bestelling binnen is en dan kan ik beginnen!
    Last edited by stef273; 3 weken geleden. Reden: lichtschema toegevoegd

    #2
    Hey Stef, ik heb bij m'n Hindu Kush een laag kleikorrels op de bodem om wortel rot te voorkomen. (ik kweek ook op aarde)

    Veel plezier met je kweek, ik volg. 🙋

    Comment


    • stef273
      stef273 commented
      Editing a comment
      Thanks Rietslang. Ja denk je dat klei korrels die LV ook doet stijgen?

    • DenSchimmige
      DenSchimmige commented
      Editing a comment
      of dat de planten nog wel drinken ligt natuurlijk aan hoe dikke laag korrels je er in gooit
      Zelf had ik er altijd wel een klein laagje korrels inzitten om de draingaten vrij te houden en grond uitstroom te verminderen.
      Eigenlijk nooit geen moeite gehad dat ze het water niet opzogen. (behalve met teveel watergift waar de pot al verzadigd was)

    • Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      En het beetje grond tussen de korrels zorgt dat ze toch water opneemt bij een klein laagje water.

      2/3 korrels dik doe ik altijd, ligt aan de dikte van de korrels.

    #3
    En we zijn van start!
    De bestelling is binnengekomen en ben nu het zaadje aan het ontkiemen in de biotabs seedplug (ja ik ben erg gevoelig voor marketing bs😆). Ff paar dagen geduld en hopelijk laat ze dan haar koppie zien.
    IMG_6742.jpg

    Comment


    • stef273
      stef273 commented
      Editing a comment
      Heel herkenbaar Babz! Ik ben ook (te) vaak zaadjes aan het bekijken, beschrijvingen lezen, wordt er heel hebberig van!

      Bedankt voor de tip Bobledsgrow! Over bewatering is inderdaad een dingetje.. De dag nadat ik het zaadje in de seedplug had gedaan (dat ik goed ingewaterd had), dacht ik dat het al vrij droog was dus had ik het paar keer gesprayd met water😅. Het is ook vrij warm in mn hok (26 graden) dus dacht ik dat het wat verdrampt was, maar moet er gewoon vertrouwen in hebben dat ze voldoende heeft.. Blijft lastig inschatten voor een groentje als ik!
      Wat betreft de voeding, had elders gezien dat anderen goede resultaten hebben behaald met de f1 titan en de biotabs, so fingers crossed! Zag trouwens dat biotabs voor autoflowers adviseert om niet meteen de tabs in de aarde te doen als je geplant hebt, na week 1 de eerste tab, de week erna de 2e. Juist om overvoeding (in het begin) te voorkomen, dus dat volgens we maar netjes op
      Last edited by stef273; 29 February 2024, 05:28.

    • Bobledsgrow
      Bobledsgrow commented
      Editing a comment
      Goed bezig stef
      Je bent niet onvoorbereid 👌🏽
      En een kleinere plant is nog steeds groot in een mgb☺️ ze was wel wit
      Succes in iedergeval

    • stef273
      stef273 commented
      Editing a comment
      Bedankt Bobledsgrow! We gaan zien wat we er van kunnen bakken!

    #4
    Ik denk dat alle planten last zullen hebben van overvoeding Bobledsgrow

    Kweek met de wet van het minimum …

    https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Liebig

    Comment


    • Bobledsgrow
      Bobledsgrow commented
      Editing a comment
      Bij mijn ronde biologisch waren de orion en titan giga verbrand
      En de hyperon en de cbdvariant hadden nergens last van
      Dus de ene is er zeker gevoeliger voor als de ander
      En met mijn biologische ronde kon ik niks bij sturen doordat de voedingstoffen geleidelijk werden los gelaten
      Maar over het algemeen denk ik net zo als jou
      Liever een ec . te laag dan te hoog
      Behalve bij de where's my bike
      Die houd van een hoger bemesting regime
      Dus die grens kan ik gaan opzoeken ter zijne tijd

    #5
    Helaas, het ontkiemen is niet goed gegaan. Toch nog te vochtig geworden denk ik. Stom stom stom, trap er elke keer in😜. Ben aan het wachten op een nieuwe bestelling: f1 titan, gorilla glue, northern light af (laatste twee eigenlijk meer om beter te kunnen slapen) dus ga nog beslissen welke ik ga doen. Heb er nu wel meer van besteld, degene die het overleefd wordt het🤣

    Comment


    • stef273
      stef273 commented
      Editing a comment
      Damn... Ja het kan altijd erger Babz! Vind het opstarten altijd wat lastig

    • Babz
      Babz commented
      Editing a comment
      Ik snap je Stef, m'n eerste poging in de Mgb was een AFje, Northern light geloof ik, en had toen ook niet gepakt.
      Misschien had ik de pot niet genoeg ingewaterd, I don't know. 🤷

    • DenSchimmige
      DenSchimmige commented
      Editing a comment
      Hehe ja ons eigen geduld is vaak de grootste killer

      Herinnert me ook aan mijn allereerste keer proberen.. 5 van de 6 ontkiemt... om ze daarna direct weg te schroeien onder een HPS...

    #6
    Koop aub een stektraitje met steenwolblokjes
    Dan heb je voorlopig genoeg met 77 blokjes
    En ik garandeer je minimaal 90% wat netjes bovenkomt
    En vaak zit ik boven de 90%
    1dag van te voren inweken op 6.0/6.2 ph
    Zo hoef jij nooit het risico e nemen om het kwetsbare zaailing te potten
    Wat je ook al.de das om kam doen
    Steenwol blokje heeft het ideale vocht/lucht verhouding
    pak een dun staafje en maak met een draaiende beweging een gaatje van 3mm rond
    Zodat het zaadje niet klem komt te zitten en zich nog kan draaien
    Een kind kan de was doen
    En iedereen die dit gaat proberen
    Zal mij achteraf absoluut gelijk geven
    Vind het kut voor jou dat het mis is gegaan
    Ik had hetzelfde met die plugjes
    1x iets anders proberen
    En het koste mij 70 zaden....
    You do not have permission to view this gallery.
    This gallery has 1 photos.

    Comment


    • stef273
      stef273 commented
      Editing a comment
      Bedankt Bobledsgrow! Ik had het plastic potje erom laten zitten dus kon niet goed voelen hoe vochtig het was. Ik wil het nog wel een keer proberen met die plugjes en dan haal ik meteen het plastic potje eraf. Ik heb ook plugjes van rqs dus probeer er 1 in plugjes van rqs (die zijn wat groter) en 1 van biotabs. Als het nu weer niet lukt ga ik op zoek naar zulke stektrays. Bedankt voor je advies!🙏

    #7
    Het is uiteindelijk Northern Light AF geworden (dutch headshop). De linker is de biotabs seedplug, de rechter is de rqs soilplug. Die laatste is wat groter en hopelijk wat beter te "water managen".
    Ik heb ook nog de gorilla glue liggen, dat zijn fem zaadjes. Als deze seedplugs weer mis gaan dan ga ik op mijn vertrouwde manier de fem GG zaadjes ontkiemen en daarna in een klein potje met kweek aarde voor groeien, dit ging ook goed met mijn vorige kweek, fem orange bud. De steenwolblokjes hou ik dan in gedachten voor de volgende x dat ik AF ga proberen! FIngers crossed!. Als dit goed gaat open ik wel een nieuw topic want ik kan de titel van deze niet aanpassen (naar northern lights) helaas...
    IMG_6774.jpg

    Comment


    • DenSchimmige
      DenSchimmige commented
      Editing a comment
      Silas is het echt zo hard achteruit gegaan?
      JD zelf ook gevlucht?

      Maar blij dat jij er nog bent

    • RickTerboeg
      RickTerboeg commented
      Editing a comment
      Maak er wat moois van met die Northern auto. Succes

    • stef273
      stef273 commented
      Editing a comment
      Dank @rickterboeg!🙏

    #8
    We zijn er weer .
    Uiteindelijk is de NL Auto in de RQS soilplugs ontkiemt en heeft vrij snel haar koppie laten zien.
    IMG_6776.jpg
    IMG_6785.jpg
    IMG_6786.jpg

    Op 10 Maart heb ik haar in de eind pot gedaan (die al een weekje daarvoor was klaargemaakt met Biotabs Starttrex and Mycotrex). En 1 biotab de grond in gedrukt. De 2e druk ik over paar weken in de grond.
    IMG_6890.jpg
    IMG_6891.jpg
    Op de foto's lijkt ze wat lichter/geler dan dat ze daadwerkelijk is (komt door de verlichting).
    Ik worstel nog wel een beetje met water geven. Ik had de pot ingewaterd 1 of 2 dagen voordat ik haar er in deed. En heb haar aantal dagen toch weer een klein slokje gegeven (beetje van onder, beetje van boven) toen ze ietwat slapjes erbij stond, kort daarna stond ze weer vier overeind. Ik heb een tweedehands blumat digital gekocht, ik vertrouw mijn beoordelings vermogen van het pot tillen niet zo XD (daarnaast ben ik altijd van het meten is weten).
    Dus, so far so good!

    PS Silas, kun je de titel aanpassen en F1 titan vervangen met Northen Light Auto svp?

    Comment


    • Bobledsgrow
      Bobledsgrow commented
      Editing a comment
      Als ze zo klein zijn hoef je niet van onder te voeden
      Alleen van boven
      Je plantje is nog niet goed geworteld
      En bereikt het vocht onderin nog niet

      Ik zelf water ze de 1e keer goed in

      Niet dat de grond zeiknat is en het eronder uit lekt
      Maar de bovenkant is wel goed vochtig
      Ik denk een liter
      Als de grond begint op te drogen dan gooi ik een klein scheutje te hoogte van je plantje
      En ik bevochtig de boven kant van je.medoum met een klein straaltje water
      Dit is echt minimaal
      En ik doe het alleen om de bovenkant van mijn medium nat te houden
      Het verhoogd mijn luchtvochtigheid mooi
      En als de grond om je plant
      Zoals ik hier wel eens zie
      Kurkdroog is
      Dan wil je plant er geen wortel in laten groeien
      Die zoekt vocht
      Geen kurkdroge grond
      Maar ze moet wel zoeken
      Dus je mag haar niet te veel verwennen
      De eerste 3 weken water ik 1 misschien 2x per week bij
      Maar het blijft wel minimaal tot je ziet dat je dame groot genoeg is
      En dat ze de grond zelf droog trekt
      Inplaats dat het door verdamping gebeurd

    • stef273
      stef273 commented
      Editing a comment
      Goeie tips Bobledsgrow, dank! Ik geef ook niet veel water hoor, 2 a 3 keer per week een beetje, soms van boven en soms van beneden (las dat de worteltjes ook wat te zoeken moeten hebben). Ik leg ook een vochtige doek in de MGB om de luchtvochtigheid wat hoger te houden (al verdamp dat redelijk snel) in deze begin fase.

    • Babz
      Babz commented
      Editing a comment
      Glas water in de mini grow zetten, verdampt niet zo snel. 👍

    #9
    Oh ja, een glas water is ook een goed idee, dank @babz!
    Dit zijn de waardes afgelopen paar dagen, LV is (ondanks de vochtige doek) te laag, dus ga het glas water zeker proberen!
    Screenshot 2024-03-20 at 07.03.13.png

    Comment


    • Babz
      Babz commented
      Editing a comment
      Tot nu toe zijn al m'n afgeronde kweekjes(welgeteld 2 😂), allemaal afgebloeid met dezelfde lv als jij.
      Ben benieuwd hoe het zal zijn in de zomer met de temp en lv in onze kastjes. 🤔

    • stef273
      stef273 commented
      Editing a comment
      Ja denk ook wel dat het prima gaat met deze LV, denk alleen dat de kleine wat harder groeit in het begin omdat het (meer) water uit de lucht op kan nemen. Ga er verder ook niet te veel aandacht aan geven.
      Ja ik zat al te kijken naar strains die hoge temperaturen aan kan voor de zomer! Op mn zolder, waar de MGB, staat kan het wel 30-35 graden worden, en dan komt de temperatuur die de lampen produceren nog bij. Denk dan ook een feminsized zaadje te gebruiken en alleen 's nachts de lampen aan, scheelt weer.
      Enige tips qua strains die goed tegen bloed hitte kunnen, en niet te groot worden, zijn meer dan welkom .

    • Babz
      Babz commented
      Editing a comment
      Oehh goeie vraag idd... 🤔
      Ik ga ook 's ff rondsnuffelen voor wat goeie soortjes.
      Ik denk sws Zuid-Amerikaanse, Zuid-Aziatische en Afrikaanse strains die echt het gewend zijn en goed doen op hogere temperaturen.

    #10
    Ik sta er echt van te kijken hoe snel dat spul groeit in 1 dag..!
    IMG_6892.jpg
    IMG_6893.jpg
    Attached Files

    Comment


    • Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      Niet steeds beetjes water geven van boven hè.

      Tis onkruid.

      Goed ingewaterde grond kan 3 weken duren voor 1e watergift.

    • stef273
      stef273 commented
      Editing a comment
      Ik zal haar extra veel liefde geven RickTerboeg!

      Ja ik weet het niet hoor @Rreppellsteeltjam, in 3 weken tijd zal de toplaag al flink verdampt/uitgedroogd zijn (misschien dat het anders gaat in grote tenten die jij gewend bent?)! Wat ik zei, ik dacht dat ik goed had ingewaterd maar na een kleine week begonnen de blaadjes beetje slap te hangen en na een kleine water gift stonden ze weer vier omhoog🍆

    • Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      Van onder geven dan, grond verdeelt het water zelf wel.

    #11
    Heb toch wel tekenen van overvoeding gezien denk ik, zijkanten van de blaadjes krullen wat omhoog. Denk dat dat komt omdat ik 1 keer te veel orgatrex (organische voeding) en bactrex heb gegeven. Autoflowers zijn ook wel gevoelig voor (over)voeding.
    Nadat ik de pot had geprepareerd met biotabs shizzle had ik ingewaterd met orgatrex en bactrex. Ik liep toen ook te klootviolen met mn ontkiemen dus heeft de pot toen nog een weekje staan pruttelen onder plastic folie. Toen ik eenmaal de NL had ontkiemt en het zn koppie had laten zien had ik nogmaals ingewaterd met orgatrex en bactrex, ik denk dat dat een beetje teveel van het goede is geweest en ik beter met water had kunnen inwateren.
    Ik lees ook verschillende adviezen wanneer de biotabs de grond in te drukken met autoflowers. In het filmpje van biotabs wordt gezegd 1 biotab tijdens het planten en nog 1 biotab na paar weken. Op een andere website met info over biotabs wordt gezegd geen biotabs de grond in te drukken totdat het bloeien begint (dan meteen 2 tegelijk de grond in te drukken). Ik heb het advies van biotabs opgevolgd en 1 biotab de grond in te drukken tijdens het planten. De 2e volgt over paar weken.
    Maar ja komt wel goed het zijn sterke plantjes! Vooralsnog ziet ze er prima uit denk ik.

    13 dagen boven de grond.
    IMG_6928.jpg
    IMG_6929.jpg
    IMG_6930.jpg
    Last edited by stef273; 22 March 2024, 07:59.

    Comment


    • Babz
      Babz commented
      Editing a comment
      Ik had haar verdronken, en later zat er een heel mierennest in. 😂😭

    • stef273
      stef273 commented
      Editing a comment
      Agossie, arme meid! XD

    • Bo$wachter
      Bo$wachter commented
      Editing a comment
      Kan volgens mij ook door de warmte komen, ik heb het zelfde.

    #12
    Dit is het schema wat ik aanhoud (je komt nog al een wat verschillende versies tegen op internet). Tijdens het afbloeien zal ik gebruik maken van bio pk 5-8 en compost thee (afwisselend per week volgens advies van bioshizzle).
    Screenshot 2024-03-22 at 08.52.38.png

    Comment


    • Babz
      Babz commented
      Editing a comment
      Wat ik heb gelezen is 1 biotab per 5L ongeveer.
      Dus met jouw pot van 14L zou ik er 2 in de grond doen.

    • stef273
      stef273 commented
      Editing a comment
      Klopt inderdaad, uiteindelijk komen er 2 in. Maar aangezien autoflower nogal gevoelig is voor overvoeding wordt geadviseerd niet meteen 2 in te doen. Biotabs adviseert te beginnen met 1 tab, en paar weken later de 2e.

    #13
    Meer verschijnselen van over voeding. Dit zouden mogelijke oorzaken kunnen zijn:
    • 2 maal boomboom spray gebruikt, wellicht teveel van het goede
    • De biotab die in de grond zit zou verpulverd kunnen zijn. Ik ging voelen met een sate prikker om te kijken waar ik hem nou er in gedrukt had. Voelde weerstand, en deze weerstand werd steeds minder toen ik nogmaals een paar keer prikte. Ik weet dit niet zeker maar is een vermoeden. Dan zou het van een slow release tab naar een fast release tab zijn gegaan
    • De planten gieter die ik gebruikte, gebruikte ik ook voor de minerale voeding bij voorgaan de kweek. Wel goed doorgespoeld, maar wellicht niet voldoende.
    • Misschien dat ik niet direct de biotab had moeten inzetten maar pas later, een week voordat de bloei inzet (zoals in deze manual)
    • Ik gebruik de quooker voor lauwwarm water (22gr), de EC van dat water is 0.7 dacht ik. Hoger dan de aangeraden 0.5
    Maar goed, we gaan rustig verder en we zien wel hoe het loopt. Ik vermoed dat het wel weg trekt.
    Attached Files
    Last edited by stef273; 4 weken geleden.

    Comment


    • Rietslang
      Rietslang commented
      Editing a comment
      Zou zomaar eens door de boom boomspray kunnen komen, het spul is sterker dan zou vermoeden en mag enkel een keertje in de groei en vanaf 2de week bloei nog een enkel keertje. Daarbovenop zal de versnelde werking vd gebroken biotab ook niet geholpen hebben, beetje zoals de tabletjes Oxy, die hoor je ook niet te brekenalhoewel de tabs niet hetzelfde langzaam afgevende filmpje bevatten, dus zo een verschil zal hetwelk niet maken en zijn vooral bedoeld voor de groei, maar ondersteund ook in de bloeitijd, enkel zal het tegen dan wel te sterk zijn met teveel stikstof waarvan automaatjes er zowiezo niet teveel van moet, zeker als je geen lightmix gebruikt.

    • stef273
      stef273 commented
      Editing a comment
      Ja ik wat voorzichtiger zijn met de boom boom spray (de volgende runs). Nou ja hopelijk trekt ze snel weer bij

    #14
    Dag 18 boven de grond. Het begint al een echt bosje te worden. Ik denk wel dat ik haar half verzopen heb vanmorgen, de tensio meter stond op 125mbar en besloot haar een slokje te geven (750ml van onderen), daarna stond de tensio meter op 34mbar 😅. Ach ja leer je ook weer van..
    Ik ga haar vandaag trainen, mn plan is haar "plat" te leggen (volgens dit plan, video was gepost hier ergens op het forum).
    Attached Files
    Last edited by stef273; 4 weken geleden.

    Comment


      #15
      Haar net voorzichtig plat gelegd. Eerst de stam ter hoogte van de aarde verzekerd aan de andere kant (zodat ze niet uit de aarde wordt getrokken), daarna voorzichtig een ander touwtje de plant, de andere richting op getrokken. Elke dag een beetje meer plat leggen. Het idee is om haar dan, maar mate ze meer groeit de potrand rond te leiden.
      Attached Files
      Last edited by stef273; 4 weken geleden.

      Comment


      • Babz
        Babz commented
        Editing a comment
        Dat is slim van je om haar eerst te verankeren voordat je haar de andere kant op trekt.
        Ik had namelijk idd bij een ouder kweekje het plantje een beetje ontworteld tijdens het lst'en.

      • stef273
        stef273 commented
        Editing a comment
        Ja dat zag op een YouTube filmpje!

      • stef273
        stef273 commented
        Editing a comment
        reactie op verkeerde plek, verwijderd
        Last edited by stef273; 4 weken geleden.
    Bezig...
    X