Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kunststof kastje met 5x 18W TL-verlichting

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Kunststof kastje met 5x 18W TL-verlichting

    Korting op 420shop
    Ik blow al jaren, en wil nu toch eindelijk wel eens gaan proberen om zelf wat te laten groeien.
    Voornaamste doelen: makkelijk, en goedkoop in aanschaf / verbruik.

    Materiaalkosten kastje bouwen: (eenmalige kosten)

    40,-- * 1x kunststof kastje (is later tentje geworden van 90x90x160 voor 95 euro)
    30,-- * 5x TL-armatuur (incl. TL-buis)
    10,-- * 2x extra TL buis
    08,50 * 6 meter radiator noppenfolie
    11,-- * 2x stekkerdoos
    06,-- * 5x stekker
    07,50 * 10 meter aansluitsnoer
    09,-- * 2x rol dubbelzijdige tape
    07,-- * 2x balkon-plantenbak (zijn later 5 losse bakken geworden van 1,20 per stuk)
    24,-- * 3x pc-fan NoiseBlocker (superstil)
    =========
    162,-- (of 217,- met tentje in plaats van kastje)

    Wat schroeven en paar latjes hout om de lampen te monteren had ik nog liggen. 12v-adaptertje voor de fannetjes had ik ook nog liggen.

    Voeding: (kan ik nog jaren mee vooruit)

    07,-- * 1,5 kilo buxusmeststof
    50,-- * 10 liter Canna Terra Flores (bloeivoeding)
    =========
    57,--

    Energiekosten:

    Met een wattagemeter gemeten: In totaal 120 watt voor de 5 lampen (en het tijdschakelaartje), en 6 watt voor de adapter met 2 fannetjes eraan. Dus 126 watt. Dat betekent dat het verbruik gaat kosten:
    (op basis van 19ct per kWh, flat rate)

    18 uur per dag licht: 43 cent per dag
    12 uur per dag licht: 29 cent per dag

    (Dus een cyclus van 2 weken 18 uur + 7 weken 12 uur, gaat nog geen 21 euro kosten aan energie!) (tenzij ik te stoned was en het niet goed heb uitgerekend)

    De TL's die erin zitten zijn:

    Kleurtemperaturen in Kelvin (K).jpg

    En als je het helemaal wil snappen:
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Kleurtemperatuur
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Fluorescentielamp
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Kleurweergave-index

    Kosten per cyclus:

    02,-- * 20 liter bemeste potgrond
    28,50 * 5 gefeminiseerde zaadjes
    21,-- * 9 weken energie (2 weken 18/6, 7 weken 12/12)
    =========
    51,50


    Zaterdag 5 November 2011: Kastje bouwen & De eerste zaadjes in vochtige watjes gelegd

    WP_000232.jpg 05112011174.jpg 06112011176.jpg 06112011182.jpg 06112011188.jpg

    Ik gebruik 2 plantenbakken om straks 5 - 8 plantjes in te zetten. Die kan ik via de verstelbare plank hoger en lager plaatsen (de lampen zijn niet in hoogte verstelbaar, zitten vast aan het kastje).

    Ik heb wat zaadjes van een vriend gekregen (AFGHAN X NYCD), en die liggen al te ontkiemen in een afgesloten bakje met natte watjes.


    Dinsdag 8 November: Meer lampen in kastje

    Vandaag besloten toch maar 5 lampen ipv 3 te gebruiken, en ook 3 verschillende soorten lampen ipv 2:
    08112011190.jpg 08112011191.jpg

    Was weer ff knutselen, maar daardoor ging de tijd tenmnste wat sneller dan wanneer ik naar die zaadjes zit te staren tot ze ontkiemen :p
    Ik zie nog niet 1 zaadje zelfs maar een klein wit 'staartje' krijgen. Voor de zekerheid heb ik 5 nieuwe en verschillende zaadjes besteld. Ook wel fijn, want de zaadjes die ik al had, zijn allemaal van dezelfde soort.
    "Verandering van spijs doet blowen"!

    Het kastje houdt het licht nu overigens niet echt meer tegen, het hele ding 'gloeit' door de grote hoeveelheid licht
    Voor mij niet erg, hij staat ergens in een donker kamertje waar ik er geen last van heb. Maar zo'n kastje is dus zeker niet aan te raden voor 'Stealth grow' :p


    Woensdag 9 November: Nieuw bestelde zaadjes in het water gelegd

    Dat ik aan zoiets kleins als een zaadje, zo'n grote hekel kan krijgen zeg
    Ze liggen al sinds zaterdag tussen de vochtige watten, en er gebeurt niks :'(

    Gelukkig vandaag wel de bestelde zaadjes binnengekregen. Die heb ik niet tussen watjes gelegd, maar gewoon in een bakje water.
    Hier zie je ook de plantenbakken die in het kastje komen te staan, en de potgrond en voeding die ik heb gebruikt:
    (als ik over 2 maanden een Buxus in dat kastje heb staan, gaan er koppen rollen)
    09112011195.jpg 09112011197.jpg

    Ook heb ik enkele van de zaadjes die al sinds zaterdag tussen de watten lagen, nu in een bakje water gegooid.
    En nu heb ik alle bakjes met zaadjes op mijn aquarium staan, zodat ik zeker weet dat ze het 's nachts niet koud krijgen.

    Ook heb ik alvast de plantenbakken gevuld. Eerst halfvol, toen wat van de buxus-meststof, en toen aangevuld tot ze vol waren. Kom op jongens, het bedje is gespreid. Wordt wakker!!


    Zaterdag 12 November: Eerste zaadje de grond in

    Eindelijk leven in de brouwerij! 3 van de zaadjes die ik al sinds vorige week zaterdag tussen watjes heb liggen, en sinds woensdag in een bakje water heb gegooid, beginnen een wit sliertje te krijgen.
    Eentje is al lang genoeg om te planten, dus dat heb ik vandaag gedaan:
    12112011200.jpg

    Ook de 5 bijgekochte zaadjes krijgen al beginnende 'witte staartjes'. Die lijken toch wat sneller te gaan.
    De zaadjes die al sinds zaterdag nog steeds tussen watjes liggen, vertonen geen enkel teken van leven.

    Of het nou beter gaat door het bakje water ipv watjes, de kwaliteit van de zaadjes, of dat ik ze op het aquarium ben gaan zetten voor de temp, vraag ik me toch af.
    Ik ga voortaan iig voor het bakje water :p


    Zondag 13 November: Temperatuur Stresstest

    Dinsdag 15 November: Eerste plantje boven de grond & Rest van de zaadjes de grond in

    Gisteren in het begin van de avond heb ik de eerste plantenbak, met nog maar 1 zaadje erin, in de kast gezet. En de kast vanaf dat moment aangezet. Vanaf vandaag draait de kast volledige cyclussen van 18 uur.
    15112011206.jpg

    Gisterenmiddag was er nog niks te zien. Gisterenavond ook niet. Maar vanmorgen........
    15112011210.jpg

    Is het geen schatje? Awwwww! *vertederd ben*
    Zie onderstaand filmpje om hem te zien groeien:

    (3 screenshots per uur, van 11.40u - 19.16u, begonnen ongeveer 6 uur nadat het stekje uit de grond kwam)

    Vanavond heb ik nog 2 van dezelfde zaadjes, en ook de 5 later bestelde zaadjes in de grond gedaan:
    15112011217.jpg 15112011221.jpg
    Last edited by tha w0rst; 31 December 2011, 09:50.

    #2

    Comment


      #3
      Re: Kunststof kastje met 5x 18W TL-verlichting

      Ik heb alles ontkiemd tussen watjes of direct in de grond gestopt, alles kwam uit..
      Poepzak 2015 - Amnesia, AK47, Red Purps, Auto Bubble & Sweet Mango Autoflower

      Comment


        #4
        Re: Kunststof kastje met 5x 18W TL-verlichting

        Leuke kast! Erg goed idee om dat zo te gaan maken!
        Ik ga je volgen

        En wat betreft die zaadjes....geduld

        Comment


          #5
          Re: Kunststof kastje met 5x 18W TL-verlichting

          Ik was inderdaad vergeten om je succes te wensen
          Poepzak 2015 - Amnesia, AK47, Red Purps, Auto Bubble & Sweet Mango Autoflower

          Comment


            #6
            Re: Kunststof kastje met 5x 18W TL-verlichting

            De temperatuur is belangrijk bij ontkiemen.
            20-23 graden schijnt goed te zijn.

            Tegen het licht doorlaten zou je zwart-wit folie aan de binnenkant kunnen plakken.
            Zijn je TL-balken in hoogte verstelbaar, of ga je de bakken tegen het plafond zetten ?
            Misschien wat weinig wortelruimte in die bakken, en je hebt kans dat ze elkaar in de weg gaan zitten onder de grond. Beconcurreren.

            Hoop dat de rest ook nog gaat opkomen, dan heb je over een paar weken een mooi groen bos daar.
            Succes.
            ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

            Comment


              #7
              Re: Kunststof kastje met 5x 18W TL-verlichting

              ......
              Last edited by bobbys; 18 November 2011, 12:19.

              Comment


                #8

                Comment


                  #9
                  Last edited by tha w0rst; 6 December 2011, 10:54.

                  Comment


                    #10
                    Re: Kunststof kastje met 5x 18W TL-verlichting

                    Als die ruimte volledig kan verduisteren is dat idd prima.

                    Comment


                      #11
                      Re: Kunststof kastje met 5x 18W TL-verlichting

                      Mooie kast, deze ga ik zeker volgen.
                      http://www.jointjedraaien.nl/wietfor...345#post247345

                      Comment


                        #12
                        Re: Kunststof kastje met 5x 18W TL-verlichting

                        Vannacht is het zaadje (J1) dat ik zaterdag 05-11 heb geplant boven de grond gekomen!

                        Check m'n oorspronkelijke post voor een animated gifje van hoe die groeit.
                        Last edited by tha w0rst; 20 November 2011, 10:21.

                        Comment


                          #13
                          Re: Kunststof kastje met 5x 18W TL-verlichting

                          Proficiat met de geboorte

                          Comment


                            #14
                            Re: Kunststof kastje met 5x 18W TL-verlichting

                            Nog even en dan heb je dit

                            Goed bezig worstebroodje!
                            Attached Files

                            Comment


                              #15
                              Re: Kunststof kastje met 5x 18W TL-verlichting

                              Zo groot is m'n kastje niet :p

                              Zijn dat de voorouders van de zaadjes die ik van je heb gehad?

                              Welk soort is het eigenlijk? Ik heb ze nu maar J1 - J2 en J3 genoemd :p

                              (Blijkt bij navraag AFGHAN X NYCD te zijn)
                              Last edited by tha w0rst; 6 December 2011, 10:32. Reden: quote verwijderd

                              Comment

                              Bezig...
                              X