Mededeling

Collapse
No announcement yet.

tweede ronde: 1x Bubblegum 47, 1x Ketama Gold

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Re: tweede ronde: 1x Bubblegum 47, 1x Ketama Gold

bedoel ergste schuine vinger. de andere erge schuinen vingers zijn weg .. geel en verschrompeld
    dat is een oud blad eigenlijk en staat van begin op batmix is daardoor verbrande puntjes

Comment

De onderste blaadjes vallen al gwn vanzelf af .. en zijn echt geel .. gaat zelfs naar de witte kant toe
      Attached Files
      Last edited by olivier; 25 January 2010, 17:28.

Comment

Hey Olivier,

Dat was bij mij ook het geval. Het verkleuren en uiteindelijk afvallen van
        de onderste blaadjes. Denk dat je je daar niet al te druk om hoeft te maken.
        Die blaadjes krijgen probably heel weinig licht.

Die andere blaadjes die geheel verschrompeld zijn, damn das wel kut hey.
        T lijken wel herfstblaadjes.
        K hoop dat je er snel achter komt waar dit door komt.
        Ik hoop iig dat je oogst behouden blijft. Maar dat zal toch wel ?

Zet hem op dude.

Grtz,

Gertie
        sigpic

Gertie's bescheiden bloemen tuintje

Comment

Yo Ollie,

Zo te zien nog een slachtoffer van spa blauw… Bassassin, Skafe, Black Jack, … Ik vraag me toch ook ergens af van waar jullie het halen om flessenwater bij je plantjes te doen, dure hobby wordt het zo vind ik toch.

Eerst en vooral, WW daar krijg ik de kriebels van Ze heeft me niet zo graag (en omgekeerd) want in mijn handen komt er vaak niet veel van: kiemproblemen, schimmel en meeldauw, veel te lange bloei soms, …
          Na wat vlug opzoeken kan ik zeggen dat WW een plantje is dat ook niet zo van te natte worteltjes houdt en overvoeden uit den boze is. De laatste 2 weken wordt zelf aangeraden om het licht terug te schroeven naar 8 uur om hergroei een halt toe te roepen. Dit veroorzaakt ook net genoeg stress om het oppervlak te bedekken met het maximale aantal tricho’s per cm². Zou er eens over nadenken ollie want denk dat je toch wat opbrengst verlies zal leiden als ik alles zo opnieuw lees.

Overbemesting vind ik toch wel een beetje vreemd klinken omdat ze gedurende 5 weken uitgehongerd zijn geweest. Daarbij geeft plagron aan dat je 5 ml mag gebruiken en je hebt verstandig opgebouwd met 3. Uiteraard mogen we ook niet vergeten dat batmix eigenlijk niet dient om op te groeien!!! (hebben we blijkbaar allemaal ergens fout aangeleerd, maar we moeten voorgroeien op lightmix of growmix en overpotten naar batmix net voor omschakeling). NPK verhoudingen kan ik jammer genoeg niet opzoeken maar kijk er wel eens voor want vind het zelf uiteraard uiterst interessant.

Oorspronkelijk geplaatst door CIAze View Post
          De batmix bevat niet genoeg stikstof om 6 weken op voor te groeien. Het is dus goed dat je extra stikstof geeft mbv startup. Zelf zou ik er ook voor zorgen dat zodra de planten in de bloei worden gezet, ze ook worden overgepot zodat je zeker weet dat er voor de bloeifase nog genoeg verse batmix aanwezig is. En dan zou je er voor kunnen kiezen om in de eerste 5-6 weken bijv. met growmix te werken, aangezien deze is voorbemest met groeivoeding, om te voorkomen dat je uiteindelijke pot gedeeltelijk gevuld is met batmix waar 6weken op gegroeid is. Deze batmix heeft geen goede uitgebalanceerde NPK-verhouding meer aangezien een deel van de stoffen mogelijk verbruikt zijn (stikstof, calcium, magnesium) en andere niet (fosfor, kalium). Om dus te garanderen dat de batmix optimaal werkt, zou ik op de dag dat de bloeifase begint, de potgrootte verdubbelen en daarmee genoeg verse batmix toe voegen zodat je zeker weet dat de batmix zijn werking optimaal is.

Dit schudt de kaarten uiteraard helemaal anders vind ik en maakt het geheel nog maar eens wat onduidelijker… ikzelf groeide op dat moment voor onder tl en had dus een voorgroei van soms 6 weken nodig. Aangezien jij dan al in de bloei zit denk ik niet zozeer aan een stikstoftekort.

Echter lees je in Ciaze’s uitleg dat ook je calcium en magnesium op zullen raken en hier knelt volgens mij het schoentje… zeker als je spa blauw gaat toevoegen!!! Je kunt dat natuurlijk niet weten en bent misleidt, ofwel staar je je blind op de pH waarde van spa blauw.
          Mijn betoog waarom Spa Blauw het meest gedemineraliseerde water op aarde is vind je terug bij het draadje van Skafe vanaf post 83: http://jointjedraaien.nl/wietforum/f84/skafes-grote-knal-t8644/page5.html

Ik benadruk nog eens tot iedereen het weet: de totale hardheid (aanduiding voor de hoeveelheid magnesium en calciumzouten in het water) hangt in de natuur samen met de pH, dat is ook de reden waarom we pH- moeten toevoegen aan ons kraantjeswater voor onze plantjes. Lagere hardheid = lagere pH (= hoger O2/CO2 gehalte) en een hogere hardheid = hogere pH (= lager O2/CO2 gehalte).
          Net voor de winter gooit een tuinman kalk op het gazon om verzuring tegen te gaan... think baby, connect the dots... natuur is simpel maar je moet de regels respecteren.

Ikzelf zal in de toekomst proberen een rondje te draaien op ommekeer osmose water (harheid lager dan 1, maar… dan moet je zelf de hardheid dmv ca en mg toevoegingen opkrikken omdat de pH onder dit niveau oncontroleerbaar wordt. Dit doen we constant in het aquarium). Omdat calcium en magnesium NIET in groei of bloeivoeding aanwezig is en onze schatjes heel wat lusten (meer dan bvb tomaten die calciumverslinders worden genoemd) is het dus voor ons (groeien op batmix) aangeraden een flesje Ca+ en Mg+ staan te hebben!!!
          Het zou ‘gevaarlijk’ zijn calcium aan de voeding toe te voegen omdat zoals we nu al geleerd hebben, calcium de pH beïnvloed wat onwenselijk is voor ons.

Persoonlijk kwam ik op 4 tekorten steeds terecht: stikstof, calcium, magnesium… en eventueel ook sulfer. Deze laatste komt normaal niet voor op grond, eerder bij Hydro kwekers die zelf voeding samenstellen had ik van fief maar ook hier weer de langere voorgroei op grond die er eigenlijk niet voor bestemd is. Vale, iemands mening die ik hoog acht, kwam ook wel eens aandraven met een sulfer tekort zonder echt te weten hoe de voorgroei of bodem ineen zat. Stikstof zou ik na een kleine 6 weken uitsluiten, een teveel in het begin is er volgens mij wel geweest. Wel zul je op het einde van de rit dan misschien een tekort hebben of zoals ciaze zegt een verstoring in NPKverhouding. Over sulfer kan ik helaas zeer weinig zeggen.

Na verdere analyse en zoekwerk op het net kom ik af met een volgende verder verfijnde denkwijze, ik zou echter ook wel eens fout kunnen zijn… Een calcium en magnesium tekort zijn 2 dingen die heel dicht bij elkaar liggen.

De basis:

Ca en mg zijn immobiele secundaire voedingsstoffen. Dit wil op zich al heel veel zeggen. NPK, de primaire voedingsstoffen uit de groei en bloeivoeding, kent iedereen. De andere elementen zoals ijzer, koper, molybdeen, ... hebben onze plantjes in veel mindere mate nodig en heten daarom ook sporenelementen. Immobiel wil zeggen dat ze niet terug aan de plant kunnen gegeven worden via sapstromen door de stengels. Een theoretisch gevolg is dus dat eerst de jonge bladeren tekenen zullen vertonen lang voor de oudere dat doen.
          Magnesium is uiterst belangrijk tijdens de groei voor het samenstellen van chlorofyl (bladgroen) nodig voor de energie productie van de plant. Klinkt serieus niet… een dalende opbrengst is dus hier het logische gevolg.
          Magnesium is verder ook nog zeer belangrijk in de samenstelling van 100den (groei)enzymen (aquariumkennis). Tekorten zorgen ervoor dat: bladgroenkorrels in de middeloude bladeren (onder de bloeiende top) worden afgebroken, de randen krullen om en de magnesium wordt naar de jonge delen getransporteerd. Magnesiumtekort wordt dus vooral opgemerkt door het kapot gaan van de middelste bladeren. Uit mijn ervaring kan ik vertellen dat er op haze (en misschien ook andere sativa strains) kleine bruine necrotische vlekjes verschijnen.

De hele heisa rond calciumtekort is al uitvoerig besproken en na wat opzoeken wordt het gewoon allemaal nog veel onduidelijker. De foto’s van calciumtekorten die ik al heb gezien zijn miezerige plantjes die van alles tekort hebben dus hoe een calcium tekort er precies uitziet, kan ik niet echt vertellen. Wel dat het tijdens de groei uiteraard ook uiterst belangrijk is omdat het verantwoordelijk is voor de celaangroei, -deling, -wand structuur, cellentransport en de activatie van enzymen. Verder wil ik ook nog het plaatje vervolledigen door mee te geven dat, planten twee transportsystemen hebben: de houtvaten en de zeefvaten. De meeste voedingsstoffen kunnen via beide systemen worden vervoerd maar calcium kan alleen via de houtvaten worden vervoerd. Hierdoor is het een weinig mobiel element. Het is daarom belangrijk dat calcium in het wortelmilieu beschikbaar is voor opname.
          Als ik opzoek vind ik altijd bruine vlekken terug en stel me daar dan van die cirkels bij voor van een cm doorsnede ofzo. Echter ben ik ervan overtuigd dat de bruine stipjes komen door een Mg tekort en een Ca tekort soms heel subtiel kan zijn, beperkt tot tragere groei en wat bleker kleuren indien kraantjeswater gebruikt (daarnet las ik nog een draadje van iemand die nu groeit in batmix en merkte dat zn plantjes trager groeien. De reden die hiervoor werd gegeven was overvoeding maar ik denk dat ik wel beter weet. Overvoeding kan, maar te weinig ca en mg is zeker). Echter merkte ik op dat bij een serieus tekort de jongere nieuwe scheuten snel achteruitgaan vanaf de bladpunten en bladeren verkleuren (chlorose) van boven naar beneden.
          Niet onbelangrijk: te veel calcium resulteert in een donkere plant en een geremde groei en kan leiden tot boor, mangaan, zink, magnesium en soms koper tekorten.

Ik zou nog eens een pmpje versturen naar skafe ivm spa om eens te kijken of het om dezelfde problemen gaat (kan afhankelijk zijn van de waardeplant). Ook had black jack (maar die heeft nu een andere naam) hier last mee overlaatst door spa en dacht wel dat ik redelijk goed zat met mijn uitleg. Zou hem ook eens pm’en indien mogelijk. Daarnet las ik nog dat jona, voorgroei op batmix, volledig onafhankelijk ook tot de conclusie kwam dat hij met een mg tekort werd geconfronteerd. Pm baby… Het zou toch allemaal wat heel toevallig zijn he.
          Tis lang geleden dat ik bassassin nog heb gesproken maar misschien zou ik hem je linkje ook eens doorspelen.

Nu, dat is weer heel wat info uiteraard. Echter als we alle belangrijke punten op een lijntje zetten, dan denk ik dat de conclusie al gemaakt is.
          - spa blauw
          - voorgroei op batmix
          - waarschuwing plagron vertegenwoordiger
          - ervaring van onze medekwekers
          - theorie over tekorten
          - je antwoorden op mn vragen dat je geen bruine stipjes opmerkt maar wel snelle vergeling in de nieuwe kleine zijscheutjes van de top uit.

Ik dacht het wel al vanin het begin maar dus om een lang verhaal kort te maken: volgens mij wordt je geconfronteerd met een calcium tekort Olliebollie. Jammer genoeg denk ik dat je in de toekomst ook heel waakzaam zult moeten zijn en wel eens zou kunnen geconfronteerd worden met andere tekorten door foute NPK waarden van je bodem… Tzal niet makkelijk worden dus, en ik weet het, want heb zelf ook al eens zon zorgenkweekje achter de rug. Echter, de opbrengst kon beter maar was zeker niet de slechtste ooit. Opvolgen en veel aandacht zijn aangeboden.

Of spoelen veel uit zal maken, daar twijfel ik aan. Ik zou eerst proberen wat Ca op gecontroleerde manier toe te gaan voegen, maar pas op… dit is zoals je nu al zou moeten weten een gevaarlijke toestand. Als het hier fout loopt zul je dan wel moeten spoelen…
          Dat je geen pH meter hebt is wel heel dikke shit. Ken je niemand in je buurt van JD die je wat vertrouwt en wel eens wat hulp aan zou kunnen vragen? Dit in eerste instantie om de beginwaarde van je aarde te meten voor je eraan begint. Na wat rustig toevoegen zou ik na een weekje evalueren nog eens afspreken om te kijken of er iets veranderd is. Desnoods verder gaan of ermee ophouden en spoelen.
          Je kunt uiteraard niet steeds die persoon roepen voor je moet gaan spoelen. Daarom zou ik je eventueel aanraden met een waterreservoir te werken (water getest door die persoon na enige tijd na pH- uiteraard) en een klein aquariumpompje ofwel een aquarium pH testset aanschaffen. Het eerste kost iets meer (als je wat zoekt) het 2e is een testje: 5ml in buisje en dan 7 druppeltjes toevoegen, schudden en kleur vergelijken.
          Dit is iets minder nauwkeurig maar heeft mij in het begin genoeg geholpen. Standaard is het 5,5-6 en 6-6,5 maar als je wat zoekt kun je wel iets nauwkeuriger vinden. Vraag raad in je aquariumshop… Moest je de startwaarde kennen en die ligt hoger, dan kun je eventueel wel 5,5-6 gaan toevoegen maar je zult wel zien aan de replies of dit een verstandige beslissing is.
          Als je meer plantjes hebt dan kun je ook elke plant afzonderlijk gaan behandelen. Op deze manier hou je misschien nog 1tje over terwijl ze anders allemaal naar de haaien zijn.

En nu… heb ik er genoeg van!!! Brrrrrr… eerst eentje rollen.
          Veel suc6 nog met je kweekje en laat me aub weten welke beslissing je neemt en hoe het afloopt ollieman!!! Vergeet niet dat WW niet zo van natte worteltjes houdt he dude... niet gemakkelijk gaat dat worden man...

Grtz $iR
          Last edited by SirSmokeAllot; 26 January 2010, 16:47.
          sigpic

Comment

wat een tekst die lees ik nog een keertje

Comment

Hoef ik niet veel aan toe te voegen aan $ir zijn les . Bedankt $ir.

Grtz

Comment

Best wel een goeie uitleg over het calcium-tekort. Een beetje lang, dus zeker het overlezen waard. Volgens mij heeft Oli4 inderdaad wat last van een tekort aan CaCa2, maar zeker niet overdrijven. Verder hoop ik dat Oli4 z'n planten het redden. Van je fouten kun je leren.
                Ik ben een echte natuurmens, ook al die natuur kunstmatig.

Comment

Prima post $ir, persoonlijk denk ik dat je helemaal goed zit. Kan me ook vinden in wat CIAze verteld over verstoorde npk waardes. Weer veel opgestoken hier. Bedankt voor deze goede bijdrage.

Grtz

Comment

@ Gertie: Ik hoop het ook

@ $ir: Dankjewel dat je me al zo goed hebt geholpen Ben al gaan zien of ze zo'n PH test setje hier hebben en gevonden ^^ maar heb atm geen geld .. was 17€
                    En heb zeewierkalk gevonden maar hoe gebruik je het? Want daar spreken ze over 1kg/10m². Of is dit niet wat ik zoek?

Comment

zal wrs voor te strooien zijn he 1kg zeewierkalk op 10 vierkante meter
                      Dan moet jij ongeveer proberen uitrekenen hoeveel je moet bezigen , ik durf het niet zeker te zeggen , maar ik denk dat 2% ofzoiets de hoeveelheid was dat je op je potten kan strooien , ben niet heel zeker , dat was voor die kieseriet van mij toch.

Hoop dat alles rap goedkomt

Mvg Izzzz

Comment

Das nu net het probleem he ollieman. Door kalk toe te voegen gaat je pH stijgen en dus zou je ergens toch op een of andere manier moeten weten welke waarde je grond nu heeft om te zien dat je pH niet te hoog komt he.
                        De 1kg/10m² is een maatstaf om in de winter je gazon te bekalken denk ik. Zanderige bodem mag wel gerust meer hebben, bij kleibodem moet je opletten. Je moet dus begrijpen dat het van vele factoren afhankelijk is en meten + opvolgen een noodzaak is.
                        Je kunt het gaan uitrekenen maar hou dan rekening met een tegenvaller en zorg er voor dat je zeker niet over gaat doseren...

Grtz $iR
                        sigpic

Comment

Bepaalde behandelingen werken echter calciumverliezen in de bodem in de hand. Zo werken ammonium- en ureumhoudende meststoffen verzurend (= pHverlagend) in de bodem. De verzurende werking zorgt voor een verhoogde uitspoeling van calcium. Nitraathoudende meststoffen leiden niet tot verzuring en hebben geen verlaging van de pH tot gevolg.

Comment

@ $ir: En hoe is die berekening dan? Heb je een voorbeeld fzo? Heb een goedkoper ph testsetje gevonden en normaal heb ik dat dan morgen (moet eerst zien of het wel goed is). Dus hopelijk weten we morgen wat de ph is.

@ Vale: Wat bedoel je juist?

Comment

Dat door de toevoeging/aanwezigheid van veel stikstof in je grond of voeding een calciumtekort kan voorkomen.
                              Aangezien de N-waardes in de kweken meestal hogere waardes hebben, is een calciumtekort aannemelijk, lijkt mij dan naar mijn mening.
                              En dit terwijl stikstof belangrijk voor de groei e.d. is, maar tevens een afbraak kan doen aan het welzijn van je plant.

Comment

wel, het gaat hem om de berekening waar izz over vertelde:
                                stel: je pot is 30x30 dat is dus 0,09 m². dosering is 1kg/10m²...dus dan moet je gaan uitrekenen hoeveel g je nodig hebt voor 0,09m². Dit zou ook wel kunnen kloppen maar hier moet je uiteraard heel voorzichtig zijn dat je niet gaat overdoseren. Het zou ook wat geluk zijn vind ik moest je juist zitten omdat die 1kg/10m² een maatstaf/gemiddelde is voor buiten in de tuin waar overvoeding minder kwaad kan omdat je in de volle grond bezig bent...
                                Je zou dus per pot tot 9 gr kunnen toevoegen indien ze 30 op 30 zijn. Echter zonder een duidelijke ph meting vind ik het onbegonnen werk.

Grtz $iR
                                Last edited by SirSmokeAllot; 27 January 2010, 02:15.
                                sigpic

Comment

Bezig...
                                X