Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Reflector voor spaarlampen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #16
    Re: Reflector voor spaarlampen

    Hee,nice!!!!
    Ik gebruik zelf 2 bakken van mijn
    voormalige viskoffer,lekker no budget.....
    Allebei gepolijst alu...en werkt super.

    Comment


      #17
      Re: Reflector voor spaarlampen

      Hier bij ons in de doe het zelf zaak kan je in verschillende maten platen/stukken metaal en aluminium van 1mm dikte kopen, voor 10 euro per plaat, nog niet.
      Waaronder ook gepolijst alluminium, net een spiegel. Deze heb ik gebruikt om reflectors van te maken voor mijn en onderussen ook een vriend zijn kweekkastje.
      Moet je al niet zelf ligen polijsten en met een goed mes en snijkunsten snij je er zelf vormen en hoeken in. Heb zelf ook een klinknageltang gekocht om de boel
      aaneen te zetten. Heb voor de spaarlampen zelfs geen socketten gebruikt, de draden direct aan de lamp gesoldeerd en met goeie tape omwikkeld, pas hiermee op!
      Alles lekker compact bijeen, 70w aan in een pc kastje, werkt goed hier.
      Hoop dat ik je geholpen heb. Nog een foto erbij.
      Greetz
      Attached Files

      Comment


        #18
        Re: Reflector voor spaarlampen

        Een reflector met een platte bovenkant is slecht voor je lamp. Het licht wat loodrecht op de reflector valt kaatst ook weer loodrecht terug op je lamp. Dat licht ben je kwijt, en het beinvoed de temp van de gasontlading in de lamp. Bij een natriumlamp of kwikjodide beschadig je de brander. Zorg dus voor een lichtbreking loodrecht boven je lamp. Dat kan een driehoekje zijn zoals bij de goedkope spiegelkappen, of een stukje hamerslag alu.

        Alu is prima geschikt als reflector. Doe er wel een coating overheen, anders oxideert het erg snel. dat zie je niet echt, het scheelt wel 30% na 3 / 4 rondjes. Als het niet te heet wordt: heel erg dun enkel laagje blanke bootlak spuiten. Anders na elke oogst poljjsten. Op de adjust-a-wings zit een glascoating. Da's perfect.

        Wit reflecteert beter als alu. Een zelfgemaakte kap gewoon witschilderen met een dure binnenlatex met veel witkracht. Reflecteert 99%. Gebruik geen verf die glimt of half glimt. Die trekt een film die reflectie tegenhoud. Je Kap na elke oogst wit kalken, altijd top-reflectie.

        Onze ogen zien niet wat de plantjes aan licht gebruiken. Glimmen en schitteren is geen reflectie. Alu wordt gebruikt want makkelijk te bewerken. Denk ook eens aan de fotograaf en zijn witte matte relfectieschermen.

        grt
        123harry
        Last edited by 123harry; 18 October 2010, 11:37. Reden: spelvoute / aanvulle
        No-nonsens kweker

        Comment


          #19
          Re: Reflector voor spaarlampen

          Oke,dus als ik het goed begrijp.....
          Ik gebruik nu 2 recht toe recht aan bakken,die voorheen
          in mijn vis koffer hebben gezeten,het beste kan ik die dus
          vormen(rond)zodat ik een nog beter reflectie krijg....Nu heb ik de zijkanten
          met reflectie fole afgeplakt....Zie het als een soort koker die over en rondom
          de planten hangen.Maar als ik de bakken dus zou buigen,kunnen die folie weg???

          Comment


            #20
            Re: Reflector voor spaarlampen

            Oorspronkelijk geplaatst door 123harry View Post
            Wit reflecteert beter als alu. Een zelfgemaakte kap gewoon witschilderen met een dure binnenlatex met veel witkracht. Reflecteert 99%. Gebruik geen verf die glimt of half glimt. Die trekt een film die reflectie tegenhoud. Je Kap na elke oogst wit kalken, altijd top-reflectie.
            123harry
            ik ging ervan uit dat blinkend alu het beste was, na een spiegel dan, maar als wit beter is, ga ik er waarsch mee experimenteren en mijn reflectors behandelen met die dure binnenlatex (gewoon een potje in de doe-het-zelf-zaak veronderstel ik)en uitzoeken of wit beter is.
            Alvast bedankt voor de tip!
            Groeten

            Comment


              #21
              Re: Reflector voor spaarlampen

              Wit is inderdaad geschikter dan aluminium.
              Een spiegel is echter helemaal niet geschikt omdat deze je lichtbundel focust waardoor je een brandpunt krijgt.

              Comment


                #22
                Re: Reflector voor spaarlampen

                Oorspronkelijk geplaatst door Maxican View Post
                Wit is inderdaad geschikter dan aluminium.
                Een spiegel is echter helemaal niet geschikt omdat deze je lichtbundel focust waardoor je een brandpunt krijgt.
                Na wat opzoekwerk heb ik veel verschillende meningen gelezen, waaruit ik moet afleiden, dat alluminium beter is als wit.
                Er zijn wel een aantal maren aan verbonden. Het aluminium moet hoogwaardig gepolijst zijn en met een coating behandeld,
                zodat oxidatie erop niet plaatstvind en het zijn lichtreflectie behoud.
                Bij witte oppervlaktes ontstaat er diffusie, verstoring in de weerkaatsing van het licht, zodat het licht naar andere richtingen weerkaatst
                wordt dan naar je planten. Bij metalen, gepolijste oppervlakten is dit aanzienlijk minder. Spiegels hebben ook een alluminium opperlaag maar daar
                wordt het licht gebroken omdat het door het glas heenmoet.
                Ook mag je niet alles bekleden met alluminium omdat het voor overlappende lichtbundels kan zorgen, eigelijk grote 'brandvlakken' ipv punten. Gewoon je wanden in het wit maken en je reflectie
                voor je lampen van gepolijst alu lijkt mij het beste.
                Last edited by Smokin' Ace; 22 November 2010, 12:05.

                Comment


                  #23
                  Re: Reflector voor spaarlampen

                  Oorspronkelijk geplaatst door Smokin' Ace View Post
                  Na wat opzoekwerk heb ik veel verschillende meningen gelezen, waaruit ik moet afleiden, dat alluminium beter is als wit.
                  Er zijn wel een aantal maren aan verbonden. Het aluminium moet hoogwaardig gepolijst zijn en met een coating behandeld,
                  zodat oxidatie erop niet plaatstvind en het zijn lichtreflectie behoud.
                  Bij witte oppervlaktes ontstaat er diffusie, verstoring in de weerkaatsing van het licht, zodat het licht naar andere richtingen weerkaatst
                  wordt dan naar je planten. Bij metalen, gepolijste oppervlakten is dit aanzienlijk minder. Spiegels hebben ook een alluminium opperlaag maar daar
                  wordt het licht gebroken omdat het door het glas heenmoet.
                  Ook mag je niet alles bekleden met alluminium omdat het voor overlappende lichtbundels kan zorgen, eigelijk grote 'brandvlakken' ipv punten. Gewoon je wanden in het wit maken en je reflectie
                  voor je lampen van gepolijst alu lijkt mij het beste.
                  Hoe kom je hier bij dan? wetenschappelijk klopt dit namelijk voor geen meter.

                  Comment


                    #24
                    Re: Reflector voor spaarlampen

                    Hoe kom je hier bij dan? wetenschappelijk klopt dit namelijk voor geen meter.

                    Klopt. Reflectie wordt beheerst door een geometrische stralengang. Dus door de wet van Snellius, gelijke hoeken, brekingsindexen enzovoort. Een oneffen wit oppervlak reflecteert niet in de zelfde richting, zoals een spiegel, maar reflecteert diffuus. Als je een wit vlak op atomatische schaal vlak kunt maken dan wordt het een spiegel. Alleen, je kunt geen willekeurige materie atomatisch vlak maken en veranderen in een spiegel. Vandaar mijn voorkeur voor een hamerslagkap in plaats van een spiegelkap. Overigens weerkaatst een spiegel ongeveer 80 % van het licht. Een zuiver wit oppervlak weerkaatst significant meer (in diffuse vorm)
                    Last edited by Xtreme; 22 November 2010, 14:36.

                    Comment


                      #25
                      Re: Reflector voor spaarlampen

                      Oorspronkelijk geplaatst door Xtreme View Post
                      Hoe kom je hier bij dan? wetenschappelijk klopt dit namelijk voor geen meter.

                      Klopt. Reflectie wordt beheerst door een geometrische stralengang. Dus door de wet van Snellius, gelijke hoeken, brekingsindexen enzovoort. Een oneffen wit oppervlak reflecteert niet in de zelfde richting, zoals een spiegel, maar reflecteert diffuus. Als je een wit vlak op atomatische schaal vlak kunt maken dan wordt het een spiegel. Alleen, je kunt geen willekeurige materie atomatisch vlak maken en veranderen in een spiegel. Vandaar mijn voorkeur voor een hamerslagkap in plaats van een spiegelkap. Overigens weerkaatst een spiegel ongeveer 80 % van het licht. Een zuiver wit oppervlak weerkaatst significant meer (in diffuse vorm)

                      Met akkoord, daarom kies ik dus om gepolijst alluminium boven mijn lampen te hangen, omdat er minder diffusie optreed. Met alu kun je je lichtstralen beter richten.

                      Comment

                      Bezig...
                      X