Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Lampen Aansluiten Tutorial

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Lampen Aansluiten Tutorial

    Korting op 420shop
    Op vraag van enkele mensen heb ik een kleine tutorial geschreven hoe je meerdere spaarlampen kan aansluiten op het stroomnetwerk.

    Het is allemaal zeer eenvoudig en indien je vragen hebt of opmerkingen kan je ze hier altijd stellen. Ook kan je als je naar de doe het zelf zaak gaat daar altijd nog extra uitleg vragen.


    Benodigdheden.

    - Een stekker gekocht
    - Enkele meters gewone elektrische draad.
    - 4 lampen en 4 fittingen (of 2 lampen of 3, hoeveel je er wilt kies je zelf)
    - 1 aansluitingsdoos (grijze bakje zie foto)
    - 2 aansluitingsklipjes (Lasdop zie foto)

    Bij mij waren deze 4 lampen 23 W. Deze kan je zeker op 1 stekker aansluiten. Als je veel zwaardere lampen neemt of veel meer kan je deze best op meerdere stekkers aansluiten in verband met spanning/stroom dat je verdeelt als je een parallel schakeling maakt.


    1. De stekker vijs je open en de elektrische kabel strip je zodat je 3 kabels krijgt. Die sluit je allemaal aan (De aarding (geel groene draad) moet ook aangesloten worden. Ook al wordt deze niet gebruikt.)

    hier kan je zien wat ik bedoel


    aangezien dit nogal moeilijk is om uit te leggen.

    Welke kleur van draad je waar aan sluit maakt niet uit want we gebruiken de wisselspanning van het stroomnetwerk. Natuurlijk mag je de aarding (de geel groene draad alleen maar aansluiten op de daarvoor voorziene plaats, en dit is altijd het gatje in de stekkerdoos en de 2 pinnetjes die moet je aansluiten met de blauw en bruine kabels)

    Zo heb ik het gedaan.







    2.Als je dit gedaan hebt heb je een stekker met daaraan een elektrische kabel die in de case( of kastje) loopt.



    3. In de case laat je deze naar het grijze bakje (aansluitingsdoosje) lopen. (Moet niet maar is toch wel veiliger en netjes)

    Dit is een grijs bakje waar mijn elektrische kabel inloopt en er 4 andere elektrische kabels uitlopen.





    4.In de aansluitingsdoos heb ik de aarding die naar de stekker gaat aangesloten op een moer aan mijn case (eingelijk niet nodig maar dit is zodat er zeker nooit spanning op je case kan komen te staan, wat in principe wel niet echt kan maar je weet nooit)

    Dit is de moer met de geel groene kabel rond als je het kan zien.




    5.De 2 andere kabels die van mijn stopcontact komen steek je telkens in een verschillend aansluitingsclipje (lasdop)



    Dit kan je hieronder zien voor de bruine kabel. Je doet net hetzelfde voor de blauwe kabel in een ander lasdopje



    Hier zie je het voor de blauwe kabel (Slechte kwaliteistfoto van mijn iphone srry :p )




    6. De 4 (indien je 4 lampen hebt) andere kabels strip je ook. Knip je telkens volledig de aarding af( lampen hebben geen aarding). de 2 andere kabels steek je telkens in het juiste aansluitingsclipje( blauw bij de blauwe kabel die van het stopcontact komt, en bruin bij de bruine).

    Hier ziede de afgeknipte aardingkabels. De enigste aarding dat we wel aansluiten is in het stopcontact en diezelfde kabel ook in het grijze bakje op mijn computer. Dit is niet noodzakelijk. Als je wilt kan je overal de aarding afknippen en deze niet aansluiten.



    Alsje dit gedaan hebt zou je normaal gezien van de stekker een kabel moeten hebben lopen naar het grijze bakje. In het grijze bakje is de aarding van de stekker eventueel aangesloten op de case. De andere 2 kabels steken in 2 verschillende aansluitingsclipjes of suikertjes waar ook de andere kabels die naar je lampen gaan insteken.

    7. Daarna neem je per lamp een kabel uit het grijze bakje en ga daarmee naar je fitting. Onderaan kan je deze 2 kabels aansluiten Het maakt niet uit welke waar. Dit doe je zo voor elke fitting en klaar is kees. (aarding ook hier weer afknippen zodat je enkel nog de blauwe en bruine kabel overhebt die je dan aansluit.)

    (de aansluiting onder aan de fitting van de lamp kon ik niet fotograferen aangezien ik dan al mijn lampen en radiatorfolie moest losmaken, maar dit is zeer eenvoudig en in principe hetzelfde als bij de stekker)



    Zo plaats je je lampen in parallel, dit wil zeggen, als 1 uitvalt gaat de rest nog altijd werken. Indien je met je kabels van lamp naar lamp gaat in plaats van allemaal uit het grijze bakje ga je ze in serie aansluiten en als er dan 1 uitvalt gaan ze allemaal uitvallen.

    Ik hoop dat het wat duidelijk was en u geholpen heeft. Tis echt niet moeilijk ze

    Indien er nog iets niet duidelijk is of je hebt nog vragen of er is iets niet correct volgens jou moet je het maar laten weten.

    Hier heb ik nog enkele totaalfoto's van de lampen. (Ik had dit al 3 maanden geleden ineengestoken daardoor heb ik geen foto's van het proces zelf maar heb ik ze achteraf moeten nemen)







    Uiteindelijk sluit je dit alles aan op je tijdschakelaar.



    Het is wel zeer belangrijk dat je het veilig doet. Daarom ben ik niet verantwoordelijk voor eventuele schade die je aanricht!

    Het totaalschema voor 3 lampen.
    (met dank aan Krim, ik heb zijn schema gebruikt en een beetje aangepast en de kleuren correct gezet met de standaardkleuren)



    Grtz

    Wooffie

    #2
    Re: Lampen Aansluiten Tutorial

    mooie uitleg !

    Comment


      #3
      Re: Lampen Aansluiten Tutorial

      Dat wat je een grijs bakje noemt heet een centrale doos. (of centraaldoos). Om de openingen waterdicht te maken zijn er rubber moffen. Er zijn ook (las)dozen met wartels als waterafdichting. Die worden onder meer gebruikt bij buitenverlichting. En wat je lasdoppen noemt zijn lasklemmen. Bij lasdoppen twijn je van mantel ontdaan koper in elkaar en daar schroef je een lasdop op vast. Verder is het gebruikelijk om stroomverbruikers met een Ohmse weerstand parallel te schakelen, omdat bij een serieschakeling de weerstand van elke lamp cumuleert, zodat ze uiteindelijk bij bijvoorbeeld 3 lampen elk maar 1/3 deel van hun vermogen benutten. Je hebt wel gelijk dat ingeval er een lamp bij een serieschakeling uitvalt ze het geen van allen meer doen. Er is dan immers geen stroomkring meer. Overigens heb je voor minder dan 4 euro een (tafel)verdeeldoos, die de zelfde functionaliteit heeft en geen rompslomp. Dat zal vermoedelijk nog goedkoper zijn ook.
      Overigens werk je eerst met een zwarte flexibele 3 aderige elektriciteitskabel (met getwijnde draad), en gebruik je vervolgens bij de lasklemmen grijze YMVK-kabel met harde kern. (dus ongetwijnd draad). Hoe krijg je getwijnde draad netjes in een lasklem? Ik gebruik zelf vaak lasklemmen, maar om daar een harde koperen draad in vast te klemmen moet ik zoveel kracht zetten dat ik meestal een punttangetje gebruik. Een getwijnde draad in een lasklem vastzetten is me nooit gelukt en zal me ook nooit lukken.
      Last edited by Xtreme; 2 February 2011, 19:26.

      Comment


        #4
        Re: Lampen Aansluiten Tutorial

        Stoer Stoer

        Comment


          #5
          Re: Lampen Aansluiten Tutorial

          Ik wilde slechts aangeven dat getwijnde draad (aansluitsnoer/netsnoer) niet of nagenoeg niet in een lasklem kan worden bevestigd. Het gebruikte netsnoer heeft een diameter van 0.75 mm, terwijl lasklemmen zijn ontworpen voor 2.5 mm installatiedraad. Een (veilige) oplossing is om de getwijnde blauwe en bruine draad, (beide 0.75 mm) van het snoer te bevestigen aan een kroonsteentje en vanuit de andere kant van het kroonsteentje met (ongetwijnde) installatiedraad van 2.5 mm door te lussen op de lasklemmen. Dat is in ieder geval veiliger. Je kunt mijn reactie wel Stoer Stoer vinden maar ik beoog alleen de veiligheid van de lezers. Het zou namelijk best kunnen dat ze je advies opvolgen en zich daardoor ongewild in een onveilige toestand manoeuvreren. Wat je met deze bijdrage bezield heeft kan ik alleen maar naar raden: je maakt een filmpje waarop te zien is hoe je een geaarde stekker op een 3-aderig 0.75 mm zwart snoer aansluit. Nadien is het zwarte snoer nergens meer te zien en wordt er grijze YMVK of XMVK installatiekabel van 2.5 mm gebruikt. Terwijl in je schema toch met het zwarte aansluitsnoer naar de centraaldoos toewerkt. Dus je schriftelijke toelichting en het schema sporen niet met de foto's.
          Last edited by Xtreme; 3 February 2011, 09:03.

          Comment


            #6
            Re: Lampen Aansluiten Tutorial

            Da filmpke heb ik zelf niet gemaakt. Ma als ge der zoveel van weet waarom maakte dan zelf gene post?

            Ik heb idd altijd de grijze starre installatiekabel gebruikt. DIe werkt goed samen met de lasdopjes. Over de verschillende diktes en kabels weet ik niet veel. Maar je kan altijd naar je doe het zelf zaak gaan en daar vragen of de lasdopjes samengaan met de kabel da ge gekocht hebt.

            Grtz

            Comment


              #7
              Re: Lampen Aansluiten Tutorial

              Zoveel weet ik echt niet af van elektriciteit. Maar in ieder geval wel voldoende om een stekker te voorzien van netsnoer en vervolgens een aantal lampen parallel met die stekker, of met een kruis- of hotelschakeling, aan te sluiten. Het aansluitschema staat overigens meestentijds op de blister waarin de stekker is verpakt. Voor mensen die kunnen lezen heeft het filmpje echt geen toegevoegde waarde.
              Maar als je altijd YMVK of VMVK hebt gebruikt waarom zet je dan de mensen op het verkeerde been met een instructiefilmpje/schema, waarin netsnoer wordt aangesloten op een lasklem? Naar het antwoord op deze vraag ben ik echt benieuwd.
              Ben je het met me eens dat, ingeval de mensen zo dwaas zijn om jouw aanwijzingen letterlijk opvolgen, er een onveilige situatie ontstaat?
              Deskundige instructies dienen nu eenmaal eenduidig en niet voor meerderlei uitleg vatbaar te zijn.
              Last edited by Xtreme; 3 February 2011, 10:18.

              Comment


                #8
                Re: Lampen Aansluiten Tutorial

                Jonge wtf doe is normaal gast. Da filmpke heb ik zelf ni echt bekeken. Het was gewoon de bedoeling om een post de maken die aan volledig leken een idee geeft van wat en hoe ze dat moeten doen.
                En ik ben het niet met je eens. Mijn kast is volgens mijn aanwijzingen gemaakt onder toezicht van een elektricien en werkt al 4 maanden perfect.

                Ik kan hier geen uitleg geven waarmee ge gans uw huis van licht kunt voorzien. Das ook de bedoeling niet. Maar als je deze aanwijzingen volgt en je gaat naar je doe het zelf zaak en vraagt daar nog wat uitleg over welke kabels die samengaan met welke lasdopjes of klemmetjes of whatever, dan komt da wel in orde. En da was mijn bedoeling. Al uwen andere zever interreseert mij niet. En als ge het allemaal zoveel beter weet. Waar is uwen topic dan?

                En de mensen zijn niet dwaas. Gij zijt dwaas.
                Last edited by wooffie; 3 February 2011, 11:00.

                Comment


                  #9
                  Re: Lampen Aansluiten Tutorial

                  Dus je geeft instructies aan de hand van een filmpje dat je zelf niet eens bekeken hebt? Vind je dat slim? Geef dan in ieder geval netjes aan: ik heb een filmpje bijgevoegd, maar ik heb het niet bekeken en omdat ik het niet bekeken heb weet ik ook niet wat er op staat. Door de manier waarop je reageert (stoer, stoer/ wtf/zever) is mij inmiddels een ding duidelijk geworden: veel fatsoen heb je niet.
                  Dat ik geen topic over elektriciteit schrijf komt gewoon door het feit dat ik me er van bewust ben dat ik van deze materie te weinig af weet. (maar kennelijk toch meer dan jij)

                  Comment


                    #10
                    Re: Lampen Aansluiten Tutorial

                    och jongske toch. Hebde nu echt niks beter te doen dan hier wat de man te proberen uit te hangen?

                    Mijn tutorial is goed. Dat ze in het filmpje de juiste kabel niet gebruiken klopt maar maakt niks uit. Het illustreert wel hoe je de stekker moet aansluiten.
                    Als je totaal niets weet van elektriciteit kan je met deze tutorial en een beetje uitleg in de doe het zelf zaak wel je lampen veilig en correct aansluiten. Ik vind dat ik daarvoor genoeg kennis heb om deze tutorial te maken en daarmee andere growers te helpen. En dat was mijn bedoeling.

                    Meer woorden maak ik hieraan niet vuil.

                    Comment


                      #11
                      Re: Lampen Aansluiten Tutorial

                      In ieder geval heb je met je TUTORIAL (is dat geen deftig woord voor instructie?) bereikt dat de growers nu weten dat je met aansluitsnoer van 0.75 mm niet kunt doorlussen d.m.v. lasklemmen, die een opening hebben van 2.5 mm. En dat is geen verdienste van jou, maar dat komt uitsluitend door mijn toedoen. Gelukkig onderken je zelf dat de mensen voor deskundig advies zich toch maar beter kunnen wenden tot de medewerkers van een "doe het zelf zaak".
                      Last edited by Xtreme; 3 February 2011, 12:28.

                      Comment


                        #12
                        Re: Lampen Aansluiten Tutorial

                        Jonge kerel echt. Houd uwen bek met uwe zever.
                        Mijn tutorial is goed en gij zijt marginaal.



                        P.S. Niemand geeft een reet om welke kabel ge nu gebruikt of da da nu nen grijze , ne zwarte, ne gele , of nen turqouizen is.

                        Comment


                          #13
                          Xtreme ff je bek houde man. Tis een goede tutorial/uitleg met een filmpje waarin aangetoont wordt hoe het aansluite moet gebeuren. Dus je moet ff terug in je hol kruipen xtreme!

                          Comment


                            #14
                            Re: Lampen Aansluiten Tutorial

                            Oorspronkelijk geplaatst door Xtreme View Post
                            In ieder geval heb je met je TUTORIAL (is dat geen deftig woord voor instructie?) bereikt dat de growers nu weten dat je met aansluitsnoer van 0.75 mm niet kunt doorlussen d.m.v. lasklemmen, die een opening hebben van 2.5 mm. En dat is geen verdienste van jou, maar dat komt uitsluitend door mijn toedoen. Gelukkig onderken je zelf dat de mensen voor deskundig advies zich toch maar beter kunnen wenden tot de medewerkers van een "doe het zelf zaak".
                            Tenzij je de herseninhoud van een okkernoot hebt denk ik wel dat het niet zo moeilijk is om tijdens het lezen van de tutorial het filmpje in de context te plaatsen en gewoon verder te werken aan je installatie. Een medewerker van de doe-het-zelf-zaak kan je wel helpen met de aankopen en wat uitleg geven over de aansluiting, maar hij kan er niet bij zitten terwijl je alles aansluit. Deze tutorial kan dat wel. De mensen zijn niet achterlijk en beseffen ook wel dat het filmpje een andere kabel gebruikt maar in de foto's zie je duidelijk iets anders... ze kunnen zelf wel de link leggen zeker. Het is hetzelfde principe die gebruikt wordt en dat is het belangrijkste.

                            Comment


                              #15
                              Re: Lampen Aansluiten Tutorial

                              ik heb op iedere lamp een stekker gemaakt... vind ik persoon prettiger.

                              wooffie en hylaba, wat extreem zegt was in zijn eerste post opbouwend bedoeld. Jezelf dus niet persoonlijk aangevallen voelen. Doe allemaal rustig

                              keep it green
                              In a democracy you are allowed to say whatever you think but if it's smart thats the second.

                              Comment

                              Bezig...
                              X