Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Gekoelde spaarlamp

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Gekoelde spaarlamp

    Korting op 420shop
    Had een ideetje voor het koelen van een spaarlamp van 24 Watt

    Ik zag een aanbieding in de DHZ zaak voor een halogeenstraler maar dan met spaarlamp ipv halogeenbuisje. Dit is het type behuizing en socket (R7S) Dat doorgaans voor van die 15oWatt Bouwlampen of buitenlichten wordt gebruikt. Als ik de omschrijving van de lamp mag geloven dan komt deze 24Watt overeen met dezelfde lichtsterkte als een conventionele 150Watt halogeenlamp.

    Hier is ie:

    spaarlamp mod 001.jpg

    En de lamp:

    spaarlamp mod 004.jpg

    Kleur staat vermeld als " Cool White", maar er staat ook "4000K", wat normaalgezien met neutraal wit zou moeten overeenkomen volgens een andere post in deze afdeling.

    Kostprijs voor behuizing met reflector en hermetisch gesloten glaskap alsook de spaarlamp zelf: 13 Euro. Als je rekent dat de spaarlamplamp alleen al tussen de 10 en de 13 euro kost vond ik dit eigenlijk geen slechte deal

    De lamp wordt 75 Celsius warm en als je je hand ervoor houd is dit ook duidelijk voelbaar. Met de glaskap dicht is dit al een pak minder daar de warmte voor een deel wordt afgeketst van het glas naar binnen toe en gedissipeerd door de metalen behuizing. Ik denk dat je hiermee al wat dichter bij de plant kunt komen dan gewoon met een naakte lamp...

    Mijn doelstelling is om de lamp haast plat tegen de plant te kunnen zetten, in de hoop meer licht door de blaadjes van de plant te kunnen jagen => Waarom niet een afzuiging van de warmte voorzien?

    Had nog een 40mm fannetje liggen van een moederbord cooler; heb eerst de reflector verwijderd door 1 schroefje te lossen:

    spaarlamp mod 005.jpg

    Dan de R7S fitting losgekoppeld door de 2 schroeven te verwijderen:

    spaarlamp mod 007.jpg

    Tussen de 2 schroefgaten in komt de fan te zitten (aan de buitenzijde) - eerst even een papieren sjabloon gemaakt van het fan gat en schroefgaten om de fan te bevestigen en deze op de plaats gekleefd aan de buitenzijde waar de fan komt te zitten. Daarna met een ijzerboortje een aantal gaatjes geboord om de ronde vorm te kunnen uitsnijden:

    spaarlamp mod 018.jpg

    Daarna de vorm uitgebroken en met een vijl een ronde contour gegeven. De fan gemonteerd door wat draadeinden op maat te zagen en de fan stevig vastklampen op het frame:

    spaarlamp mod 026.jpg

    En klaar is die!

    Of toch niet? Nee, hij moet eerst nog een luchtinlaat krijgen. Het beste zou een aantal gaatjes in het glas zijn, maar dat is nogal tricky. In plaats daarvan heb ik het merendeel van de rubberen hermetische sluitring weggeknipt en enkel in de hoeken wat laten zitten. Zo krijg je een open spleet die lucht langs de omtrek van het glas, voorbij de lamp en richting achterkant de warmte naar buiten toe vervoert. Op volgende foto zie je (hopelijk) Dat er enkel op de hoeken nog rubber zit. Lijkt niet zo'n grote opening maar in totaal is er een spleet van 30cm en 3mm dik; da's ongeveer hetzelfde als 9cm2:

    spaarlamp mod 023.jpg

    Bij het draaien van de fan terwijl de lamp aanstaat voel je een zeer warme stroom lucht die uit de achterkant komt en zelfs na 10 minuten ofzo voel je langs de lichtzijde van de lamp haast geen warmte als je je hand er bijna tegen houdt. Ik ga meerdere van deze lampen gebruiken in m'n eerste microkweek en zal een kweekverslagje maken hoe het met dit gekoelde lichtsysteem verloopt. Enkel moet ik nog warm wit R7S spaarlampen kopen voor de bloei.

    Hier nog een filmje van het beest in actie:



    Het klinkt in het filmpje alsoof de fan vreselijk veel lawaai maakt, maar in realiteit is dat veel minder - zal wel iets met mijn goedkope camera microfoontje te maken hebben.

    C u bij mijn eerste microkweekverslag

    Cheerioh!
    Last edited by Jointjedraaien; 6 November 2010, 15:22.

    #2
    Inventief zijn noemen ze dat.

    Grtz

    Comment


      #3
      Dat ziet er best leuk uit

      Al ben ik juist blij met de warmte van de spaarlampen, ze houden mn temperatuur op peil
      [B][URL="https://420shop.nl"][COLOR=#008000][B]420Shop.NL: uw head- & seedshop!

      Comment


        #4
        Cool, thx!
        De warmte verlaat nog niet de kweekbak nadat het uit de lamp is - het wordt gewoon uit de onmiddelijke nabijheid van de plant gehaald. Als je een "dakje" boven de fan plaatst dan straalt de warmte langs de zijflanken van de lamp terug naar beneden en weerskanten van de kweekomgeving (althans, dat hoop ik )

        Comment


          #5
          Warmte stijgt op he, dus het zal wss in die omgeving ergens blijven hangen. Wat je wel kunt doen is er bv een flexibele slang oid op aansluiten, die uit je tent/kast komt. Dan zou je zo de warme lucht kunnen afvoeren
          [B][URL="https://420shop.nl"][COLOR=#008000][B]420Shop.NL: uw head- & seedshop!

          Comment


            #6
            of de flexibele slang terug naar onderen loodsen en onderaan de kast laten uitkomen als je de warmte wil recupereren om je kast op temperatuur te houden => Thx voor het idee Weedy; ik ga morgen door m'n knutselmateriaal zoeken om iets dergelijks in elkaar te flatsen.

            Comment


              #7
              Juist, dat zou een hele goede zijn

              Zou leuk zijn als die flexibele slang oid dan weer op 'n actieve fan uit kwam, dan zuigt die als 't waren het warme lucht naar beneden
              [B][URL="https://420shop.nl"][COLOR=#008000][B]420Shop.NL: uw head- & seedshop!

              Comment


                #8
                I LIKE IT! Dammit nu ga ik weer niet kunnen slapen met alle ideeen die door m'n kop racen

                Comment


                  #9
                  Wahaha, ken het. Als je eenmaal een leuk ideetje in je kop hebt MOET en ZAL je het zo snel mogelijk uitvoeren

                  Ach ja, heb me btw eens gebrand aan een normale bouwlamp. DAMN wat kunnen die dingen warm worden..
                  [B][URL="https://420shop.nl"][COLOR=#008000][B]420Shop.NL: uw head- & seedshop!

                  Comment

                  Bezig...
                  X