Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Bladstekken van ruderalis

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Bladstekken van ruderalis

    Korting op 420shop
    Een neefje van mij kweekt (wegens ruimte gebrek) lowriders. Hij vond de zaden vrij duur en als je stekken van toppen maakt bij lowriders hou je geen plant meer over. Bij wijze van experiment hebben we getracht alleen maar bladeren aan de wortel te krijgen. Immers, als je wat blad verwijdert laat je je toppen intact. Tijdens de kweek zijn we als volgt te werk gegaan. Voorzichtig enkele gezonde bladeren met stengel en al van de plant geknipt.
    De stengels tot aan het bladaanzet in een papje van natgemaakte talkpoeder gedoopt en vervolgens de bladstengels tot aan de aanzet van het blad onder een hoek van 45 graden tussen de lowriders gepoot. Ruim de helft van het blad vormde wortel en na de oogst van de "moeders" kon er verder worden gekweekt in hetzelfde grondmedium
    Wellicht hebben andere kwekers hiermee ook succes. Op die manier win je tijd door het ontkiemstadium vanuit zaad over te slaan.


    Xtreme

    #2
    Re: Bladstekken van ruderalis

    AF planten kan je niet stekken en alleen blad opgroeien heeft niet veel nut lijkt me omdat een bladoksel noodzakelijk is om nieuwe groei te krijgen

    leg me anders eens uit hoe vanuit alleen blad je een plant kan krijgen?

    Comment


      #3
      Re: Bladstekken van ruderalis

      euhm hij zegt net dat hij ze wel heeft gestekt
      naar t schijnt is t dus wel mogelijk om enkel n blad te laten wortelen,en dus op deze manier n stekje te krijgen.
      hoe groot word dan zon stekje ?word dit een volwaardige plant of wat moet ik me ervan voorstellen?grtz

      Comment


        #4
        Re: Bladstekken van ruderalis

        een gestekt blad blijft enkel een blad......met wortels.

        een echte AutoFlower plant zal je niet kunnen stekken! haar totale levensduur is immers ong.10weken

        het bloeihormoon in deze planten is altijd aanwezig,dat stek je dr niet uit en 24u licht helpt je ook niet
        voor gezonde stekken moeten de planten toch echt wel in de groeifase zitten.

        Comment


          #5
          Re: Bladstekken van ruderalis

          Onder de juiste (laboratorium) omstandigheden kun je zelfs al stekken maken van minuscule stukjes bladweefsel. Een volledig blad met stengel is duizenden keren groter. Sommige kwekers (van andere gewassen) nemen het standpunt in dat een bladsteel met "voetje" beter wortelt dan zonder. Anderen zijn van oordeel dat het niets uitmaakt. Wat ik wel vergeten ben is te vermelden dat bij de ruderalissteks 2/3 tot 3/4 van het blad is afgeknipt om het verdampingsoppervlak te verkleinen. Het stekken is, zoals eerder vermeld, proefondervindelijk mogelijk gebleken. Echter met topstekken van indica's en sativa's gaat bijna 100 % aan de wortel. Bij bladstekken van de ruderalis ongeveer de helft. Er onstaat geen andere plant bij deze stekken. Er wordt immers geen andere genetica toegevoegd. Kortom, het stekken van een enkel blad kan echt, alleen de uitval is wat groter. Het was maar een experiment, dat niets kostte en geen negatieve invloed had op de "moeders". Ik wilde deze kennis/ervaring delen met de medekwekers. Als het bij iemand anders ook lukt dan is het mooi meegenomen. Het vergt nauwelijks moeite en het kost niets extra. Ik ben benieuwd naar de resultaten.

          Slotopmerkingen: er zijn 2 methoden om planten te vermeerderen:
          - de vegetatieve methode: daarbij neem je plantenmateriaal, (bijv. een top, een blad of wat bladweefsel weg) waarbij het weggehaalde gedeelte gewoon een plant wordt met dezelfde genetica als de plant waarvan het materiaal is afgenomen. Reeds op celniveau is er DNA dat zorgt dat er wortels, stengels , bladeren en bloesems kunnen worden aangemaakt. De ene plant laat zich gemakkelijker vegetatief vermeerderen dan de andere. Je kunt ook stekken door te marcotteren of door stengels of uitlopers af te leggen.
          - de generatieve methode: deze plant heeft dus 8 x-chromosomen en geen y-chromosoom. Zijn verre voorouder is de kleine bosaardbei. Door de 8 x-chromosomen is de consumptie aardbei veel groter dan zijn voorouders. Ook bij wietplanten zijn er soorten met 3 x-chromosomen, de zogenaamde triploide planten. Polyploide planten kunnen ontstaan door een speling van de natuur, zogenaamde mutanten of door het behandelen met de uiterst giftige stof colchicine, die wordt gewonnen uit de herfststijlloos, een in het najaar bloeiend bolgewasje dat erg op de krokus lijkt.

          Xtreme
          Last edited by Xtreme; 21 September 2009, 15:55.

          Comment


            #6
            Re: Bladstekken van ruderalis

            Oorspronkelijk geplaatst door wieri View Post
            AF planten kan je niet stekken en alleen blad opgroeien heeft niet veel nut lijkt me omdat een bladoksel noodzakelijk is om nieuwe groei te krijgen

            leg me anders eens uit hoe vanuit alleen blad je een plant kan krijgen?
            Dit standpunt is tamelijk uniek te noemen. Reeds jaren worden er in de reguliere tuinbouw, onder laboratorium omstandigheden, vanaf moleculair niveau, planten tot volle wasdom gebracht. Het maakt totaal niet uit of het voorjaarsbloeiers, zomerbloeiers of najaarsbloeiers zijn. Eventuele fotoperiodiciteit is daarbij volstrekt irrelevant. Ik heb nergens vernomen dat dit thans niet meer mogelijk zou zijn. Kun je me een literatuur verwijzing geven?

            Xtreme

            Comment


              #7
              Re: Bladstekken van ruderalis

              miss van een normale wietplant .maar met een AF is er geen rendabele kans om te stekken van plantdelen of KLONEN te maken , aangezien de levensduur van de plant ongeacht lichtcyclus 10 weken is

              en om ECHT te gaan klonen ? dit kan idd maar lijkt me vrij extreem om te gaan doen en het duurt ook veel langer dan normaal stekken

              in je eerdere post dacht ik overigens dat je neef echt en nieuwe generatie had na zijn"moederronde" en echt een doorstart maakte op gestekte bladeren...
              een aanname die dus niet waarbleek......

              Comment


                #8
                Re: Bladstekken van ruderalis

                Oorspronkelijk geplaatst door wieri View Post
                miss van een normale wietplant .maar met een AF is er geen rendabele kans om te stekken van plantdelen of KLONEN te maken , aangezien de levensduur van de plant ongeacht lichtcyclus 10 weken is

                en om ECHT te gaan klonen ? dit kan idd maar lijkt me vrij extreem om te gaan doen en het duurt ook veel langer dan normaal stekken

                in je eerdere post dacht ik overigens dat je neef echt en nieuwe generatie had na zijn"moederronde" en echt een doorstart maakte op gestekte bladeren...
                een aanname die dus niet waarbleek......

                Aangezien de bladsteks tegelijk met de moeders onder de lamp staan is er sprake van een simultaan uitgevoerd proces. Er is dus geen sprake van tijdverlies of van extra kosten

                Xtreme

                Comment


                  #9
                  Re: Bladstekken van ruderalis

                  in je eerdere post dacht ik overigens dat je neef echt en nieuwe generatie had na zijn"moederronde" en echt een doorstart maakte op gestekte bladeren...

                  [QUOTEAangezien de bladsteks tegelijk met de moeders onder de lamp staan is er sprake van een simultaan uitgevoerd proces. Er is dus geen sprake van tijdverlies of van extra kosten
                  ][/QUOTE]

                  een aanname die dus niet waarbleek......
                  groeide er nu een plant uit alleen dat blaadje of niet!?

                  anders leuk expiriment hoor maar wel een beetje zinloos

                  ik was in de veronderstelling dat je echt AF had gekloned

                  Comment


                    #10
                    Re: Bladstekken van ruderalis

                    Oorspronkelijk geplaatst door wieri View Post
                    [QUOTEAangezien de bladsteks tegelijk met de moeders onder de lamp staan is er sprake van een simultaan uitgevoerd proces. Er is dus geen sprake van tijdverlies of van extra kosten
                    ]


                    groeide er nu een plant uit alleen dat blaadje of niet!?

                    anders leuk expiriment hoor maar wel een beetje zinloos

                    ik was in de veronderstelling dat je echt AF had gekloned[/QUOTE]

                    De bladstekken werden gewoon planten. Op het punt waar de bladsteel het blad raakt (de oksel) vormde zich een zogenaamde "verlengenis". Er kwam gewoon een stengeltje, waaraan nadien zich blad ging zetten. Er was geen enkel verschil meer te zien met een zaadplant. Wel heb ik het enkele blad bij de grond verwijderd. Kortom, aan de ondergrondse bladstengel kwamen wortels, van uit de oksel van de steel en het blad groeide een stengeltje, dat zich ontwikkelde tot een hoofdstammetje. Ik wacht slechts op reacties van medekwekers bij wie dit experimentje ook lukt.

                    Xtreme

                    Comment


                      #11
                      Re: Bladstekken van ruderalis

                      Beste Xtreme,

                      Leuke test, ben wel verbaast dat het blad een steel vormt, maar goed om te weten. Hoe hoog zijn de bladstekken geworden?

                      @ Wierie,

                      sommige van de grootste ontdekkingen op deze wereld zijn gedaan door het tegendeel te bewijzen van algemeen aanvaarde theorien. Schiet iemand niet meteen af als zijn ervaringen verbazing wekken, omdat zijn bevindingen ingaan tegen feiten die voor jou voor de hand liggen.

                      " een gestekt blad blijft enkel een blad......met wortels.

                      een echte AutoFlower plant zal je niet kunnen stekken! haar totale levensduur is immers ong.10weken

                      het bloeihormoon in deze planten is altijd aanwezig,dat stek je dr niet uit en 24u licht helpt je ook niet
                      voor gezonde stekken moeten de planten toch echt wel in de groeifase zitten. "


                      Heb je dit geprobeerd? Wat je zegt is voor de hand liggend, maar misschien niet helemaal waar. Soms blijkt een plant ongelooflijke overlevingseigenschappen te hebben, en kan ze me behoorlijk verbazen. ik denk trouwens dat het wel mogelijk is om een stek te maken van een AF, alhoewel dat niet makkelijk zal zijn en deze stek misschien grotendeels onbruikbaar is omdat hij bijna niet meer groeit tegen de tijd dat hij wortels heeft. Maar dit is Xtreme dus zelfs met alleen een blad al gelukt.

                      Groeten
                      Last edited by CIAze; 22 September 2009, 11:11.

                      Comment


                        #12
                        Re: Bladstekken van ruderalis

                        Auto flowering is een bloeiwijze van bepaalde (planten)groepen. Deze planten bloeien ongeacht de daglengte. Deze planten worden indifferente of dagneutrale planten genoemd. Ze zijn dus niet afhankelijk van de fotoperiodiciteit. De bloei komt tot stand als een bepaalde koude- of warmtesom wordt bereikt. Voorbeelden van indifferente planten zijn: tomaten, rozen, gerbera's, doordragende aardbeienrassen en uiteraard de cannabis ruderalis. Tomaten, rozen, gerbera's en aardbeien worden op grote schaal vegetatief vermeerderd. Dit strijdt dus met de zienswijze dat auto flowering soorten niet vegetatief vermeerderd kunnen worden. Waar zouden de plantvermeerderaars anders hun miljoenenwinsten mee kunnen behalen. Waarom zou een ruderalissoortje ineens een bijzondere positie innemen in de auto flowering plantengroep en zou deze niet vegetatief vermeerderd kunnen worden. Het is bij mij gelukt en ik vond dat geen bijzondere prestatie. Alleen spoort dit kennelijk niet met vastgeroeste aannames. Vandaar dat ik mijn ervaringsregels op schrift heb gesteld. Het is geenszins mijn bedoeling om wie dan ook op kosten te jagen. Het enige wat mij interesseert of er kwekers zijn die de moeite willen nemen om een paar bladen met bladstengels als stek tussen hun andere planten te plaatsen en of dit ook bij hen tot een overeenkomstig resultaat heeft geleid.

                        Xtreme
                        Last edited by Xtreme; 22 September 2009, 12:47.

                        Comment


                          #13
                          Re: Bladstekken van ruderalis

                          Dus als ik het goed begrijp, heb je niets van de "hoofdstengel" meegeknipt? Puur en alleen het blad..

                          Dat vind ik echt heel interessant en ga ik zeker ook even proberen!
                          Heb al een marcotteerprojectje uitgevoerd laatst.

                          Voordeel is dat je stekopbrengst veeeel hoger is, met minder belasting van je moederplant. Een stekje heeft immers al gauw 5 bladeren. Ook al heb je maar 50% overleving, heb je grotere opbrengst.

                          Ik heb alleen geen talkpoeder.

                          Ik zal even googelen, en zal in dit topic mijn eigen verslagje plaatsen!

                          Tosti

                          Comment


                            #14
                            Re: Bladstekken van ruderalis

                            als je echt een nieuwe generatie planten hebt opgekweekt vanuit alleen blad dan vind ik dat een grote prestatie voor een hobbykweker!
                            good work!

                            ik heb in het verleden ook wel eens voor de lol een blad gestekt,zowel in als outdoor,alleen bleef het bij enkel een blad
                            miss een fotoverslag ervan in de toekomst?, lijkt me interessant te zien hoe je hierin te werk gaat

                            Comment


                              #15
                              Re: Bladstekken van ruderalis

                              Zo gezegd, zo gedaan:

                              Even in een paar minuten een doos verknipt, er wat folie omheen geplakt, en tadaaaaa, een kas!


                              Hier heb je het bakje!


                              En hier de opstelling!


                              Blaadjes van mijn plant:


                              Plankje, bakje stekaarde (gaatjes onderin geprikt), stekpoeder:


                              Meneer blad:


                              We eisen 1 miljoen! Anders sturen we zijn vingers op!


                              Allemaal op een rijtje!
                              Achterin de 3 middelvingers, na wat googelen zag ik dat dat ook kon, boven en onder doorgesneden, beetje stekpoeder en de grond in:


                              Kasje in:


                              Vocht erop:



                              En nu wachten..............



                              Groetjes Tosti

                              Comment

                              Bezig...
                              X