Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

High Power Led zelfbouw

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    High Power Led zelfbouw

    Korting op 420shop
    Ik ga hier even kort uitleggen hoe je een klein en GOEDKOOP ledpaneeltje maakt met High Power Leds. Deze Leds verbruiken zo'n 3 Watt per stuk.

    Benodigdheden:
    - High Power Leds van kleuren naar keuze (+- 2,50 p/stuk)
    - Koelblok (bijv. CPU koeler uit oude PC) + warmtegeleidingspasta
    - Soldeerapparaat + alle benodigdheden (soldeertin etc.)
    - Wat draadjes, een LM317 (+- 0,80 p/stuk) ,
    Weerstand (+- 0,10 p/stuk) (afhankelijk van LED's die je gebruikt),
    - Voeding (adapter), ligt ook aan welke LED's je gebruikt. Ik gebruik een laptop voeding omdat deze wat meer Amperes kan geven.

    Voor je alles gaat aanschaffen even goed kijken wat je precies wilt doen:
    Ik ga hier uitleggen hoe je ze het beste in SERIE kan aansluiten. Je kan denk ik het beste je aankopen baseren op welke voedingen je thuis hebt liggen, omdat deze meestal erg prijzig zijn. Zorg wel dat je voeding minimaal 1,5 a 2 Ampere kan leveren, meer is altijd beter (dit staat altijd op de voeding zelf).
    Kijk dan hoeveel spanning je voeding levert (V), hoe meer spanning des te meer LED's kan je er op aansluiten.

    De meeste High Power Leds hebben zo'n 700mA nodig om op volle sterkte te branden. Nu kan je je weerstand berekenen door 1,25 te delen door het aantal Ampere dat je LEDs nodig hebben. Dus in dit geval 1,25/0,700=1,79 , dan zoek je de dichtsbijzijnde verkrijgbare weerstand op, 1,8 Ohm. Deze berekening kan je dus ook gebruiken bij LEDs die een andere Stroom gebruiken. Zorg er ook voor dat je weerstand minimaal 1W aankan.

    Zoek de forward voltage van je LEDs op (aangeduid met Vf). Bij mijn rode was dit 3Vf en bij mijn blauwe 4Vf. De Vf van de LM317 is 3Vf. Nu kan je berekenen hoeveel LEDs je op je voeding kan aansluiten. Stel je hebt een 24V voeding: dan houd je zegmaar 21V over voor je LEDs, dus hier kan je bijvoorbeeld 4 rode en 2 blauwe LEDs op aansluiten (3+3+3+3+4+4=20V) Je zit er hier 1V onder, dat is niet erg want dat komt over de LM317 te staan. Ga er echter niet onder zitten, anders werken je LEDs niet goed. Maar ga er ook niet TE veel boven zitten anders wordt je LM317 TE HEET.

    OK, nu weet je als het goed is wat je nodig hebt. Alles is erg goedkoop op internet te bestellen, in de winkel zul je niet gauw een LM317 tegen komen.
    Als je alles hebt kun je het gaan aansluiten: Monteer je LEDs en de LM317 met een beetje pasta op het koelblok en sluit het op de manier als in de bijlage aan. (is idd beetje lelijk getekend). De plus en de min gaan natuurlijk naar je voeding.
    Je kan zelf varieren met de kleuren en het aantal LEDs. Het voorbeeldje van hierboven is ongeveer 6x3=18Watt . Als je voeding bijvoorbeeld 3 keer zoveel Ampere kan leveren als nodig is kan je ook 3 van deze paneeltjes maken en in parralel op je voeding aansluiten etc.
    Dit is een van de vele manieren om zo'n mini paneeltje te maken, het voordeel van het gebruiken van High Power LEDs is ook dat je niet eindeloos hoeft te solderen zoals bij de normale Ledjes waar je er zo'n 200 van nodig zult hebben voor hetzelfde resultaat...
    Ik zal misschien later nog wat foto's toevoegen.



    Edit:
    Ik voeg nog even een kant en klaar schema toe waarbij gebruik gemaakt wordt van een pc voeding, leds natuurlijk en weerstanden. Dit is misschien wat makkelijker dan het bovenstaande, maar wel wat minder veilig voor je Leds.
    In dit schema worden Leds van CREE gebruikt die 700mA aankunnen. Gebruik je een Leds die deze stroom niet aankunnen, Gebruik dan dit schema niet!

    Benodigdheden:
    -35 Rode CREE Leds
    -15 Blauwe CREE Leds
    - 7x 2.2Ohm min.1W weerstanden
    - 5x 3.3Ohm min. 1W weerstanden
    - 12V PC voeding
    ----------------------------------------------
    Kosten: 108 EUR (exclusief pc voeding, want die heb je vast nog ergens liggen)

    En dan de Leds op een flink koelblok met warmtegeleidingspasta er tussen monteren en volgens het schema solderen. Beste is wel de blauwe door de rode te mixen. De Leds verbruiken hier 81,6W en het hele schema (met weerstanden) zo'n 95W.
    Verder kan je het helemaal zelf aanpassen, als je het maar per ''treetje'' doet, daar bedoel ik een zo'n serieschakeling van Leds en een weerstand mee. Dus 5 rode en een 2.2Ohm of 3 blauwe en een 3.3Ohm. Je kan die naar eigen behoefte er bij of er af doen. Een treetje rode Leds verbruikt 8,18W, en een treetje blauwe 7,64W.
    Het hele schema trekt 7,92A. Daarom is hierbij een PC voeding handig, omdat die zo'n 20A kunnen leveren.
    Attached Files
    Last edited by pumie3; 22 January 2010, 19:24.

    #2
    Re: High Power Led zelfbouw

    Hee Pumie,

    Klinkt goed allemaal! Ik houd sowieso van zelfbouw en ben hier zelf ook vaak mee bezig!
    Maar ik heb een opmerking aan je opstelling. Je plaatst je LED-jes in Serie. Dat is hoe je het op je tekening doet.
    Je kunt ze beter parallel schakelen, en dat om de volgende reden.
    Als er een ledje bij jouw schakeling (serie) kapot gaat, zullen alle lampjes uit gaan. Schakel je ze parallel zie je gauw genoeg welke er kapot is, of natuurlijk welke er misschien verkeerd aangesloten zit.

    Ik heb een plaatje bijgevoegd van hoe een schakeling in paralel geschakelt wordt.



    Hopelijk snap je dit en kan je dit aanpassen in je ontwerp.
    Blijf bouwen!

    Greetz,

    Renze
    Te Huur!

    Suggesties ook welkom.

    Comment


      #3
      Re: High Power Led zelfbouw

      En toen kregen mensen brand door hun eigen verlichting te bouwen?

      Ik vind zelfbouw ook heel vet. Alleen lijkt mij een beetje onveilig om nou zelf je lampen te maken... zal het waarschijnlijk mis hebben maargoed, zo denk ik erover.
      Battle the Ocean!

      Comment


        #4
        Re: High Power Led zelfbouw

        Oorspronkelijk geplaatst door Dender View Post
        En toen kregen mensen brand door hun eigen verlichting te bouwen?

        Ik vind zelfbouw ook heel vet. Alleen lijkt mij een beetje onveilig om nou zelf je lampen te maken... zal het waarschijnlijk mis hebben maargoed, zo denk ik erover.
        Nou ja brand brand... Dat kan natuurlijk, maar dat kan met een simpele kast ook al. Tis een kwestie van voorzichtig te werk gaan, altijd je electronica zekeren, want met de meest simpele ventilator/lamp/etc. kan wat mis gaan in een kweekruimte, het is er toch een stuk vochtiger dan de gebruiksomstandigheden die de fabrikant voorschrijft.
        Te Huur!

        Suggesties ook welkom.

        Comment


          #5
          Re: High Power Led zelfbouw

          Waarom zou zelfbouw gevaarlijker zijn?Als het uitgevoerd is door iemand die er geen bal van weet en afwerking als een bijzaak beschouwd mss wel ja maar zijn hier voldoende mensen die al veel dingen zelf gemaakt hebben die meer dan voldoen
          Het leven is als een neus, je moet er uit halen wat er in zit.

          Comment


            #6
            Re: High Power Led zelfbouw

            Ik vind dit echt wel een mooi topic , zeker als je beseft dat je voor een kant en klaar high output ledpaneel algauw 600euro armer bent.

            Comment


              #7
              Re: High Power Led zelfbouw

              @ Ant,

              Dat is met deze opstelling niet zo handig, omdat de LM317 is bedoeld om de stroom te regelen tot max 1.5A (hier 0,7) , en als je deze 6 ledjes parallel zet zou hij 4,2A moeten leveren. De LM338T gaat tot 5 A, maar dan nog is parallel hierbij niet handig, omdat als je zoals ik verschillende kleuren gebruikt niet door elke led 700mA zou gaan, sommige zouden dan zelfs helemaal niet branden. Het voordeel van een LM317 t.o.v. een weerstand is ook dat als je spanning veranderd, er wel gewoon dezelfde stroom door je leds gaat, bij een weerstand zou bij een andere spanning je stroom mee veranderen en kan dan je leds slopen.
              En ledjes gaan sowieso heel lang mee, dus je zult niet snel last hebben van uitvallers. Voor wat meer power kan je wel meerdere van deze circuits parallel schakelen, alleen moet je voeding die Amperes wel kunnen geven.


              Edit:

              Net even berekend dat je 135 Euro kwijt bent aan een 102W paneeltje, bestaande uit 36 rode en 15 blauwe Leds. Ik heb op internet gezien dat dezelfde paneeltjes 450 euro kosten. Iemand behoefte aan een aansluitschema? Ik weet nu een betere gebaseerd op een goedkope 12V pc-voeding, en verder heb je alleen nog weerstanden nodig...(en een flink koelblok)
              Last edited by pumie3; 18 January 2010, 19:32.

              Comment


                #8
                Re: High Power Led zelfbouw

                Oorspronkelijk geplaatst door pumie3 View Post
                @ Ant,

                Dat is met deze opstelling niet zo handig, omdat de LM317 is bedoeld om de stroom te regelen tot max 1.5A (hier 0,7) , en als je deze 6 ledjes parallel zet zou hij 4,2A moeten leveren. De LM338T gaat tot 5 A, maar dan nog is parallel hierbij niet handig, omdat als je zoals ik verschillende kleuren gebruikt niet door elke led 700mA zou gaan, sommige zouden dan zelfs helemaal niet branden. Het voordeel van een LM317 t.o.v. een weerstand is ook dat als je spanning veranderd, er wel gewoon dezelfde stroom door je leds gaat, bij een weerstand zou bij een andere spanning je stroom mee veranderen en kan dan je leds slopen.
                Last edited by Ant; 20 January 2010, 15:51.
                Te Huur!

                Suggesties ook welkom.

                Comment


                  #9
                  Re: High Power Led zelfbouw

                  Idd, een rookmelder hoort trouwens standaard aanwezig te zijn in de kamer waar je kweektentje staat.

                  toch!?

                  Comment


                    #10
                    Re: High Power Led zelfbouw

                    Ik heb het schema toegevoegd.
                    En een rookmelder is wel aan te raden ja, ook al werk je met 12V, het kan behoorlijk heet worden!

                    Comment


                      #11
                      Re: High Power Led zelfbouw

                      Ok leuk van die lampjes die kapotgaan... maar hoevaak gaan ze nou daadwerkelijk kapot ? Denk zelden nadat je ze gekocht hebt en de branduren zijn veel langer.

                      Comment


                        #12
                        Kleurenwww.wikipedia.nl)

                        Assimilatiebelichting Voordelen van LED

                        ---------- Post added at 14:32 ---------- Previous post was at 14:31 ----------

                        maar vond er niet echt iets over terug tussen de verschillen
                        LED there be light and fotosyhnteses was born

                        Comment


                          #13
                          Re: High Power Led zelfbouw

                          Hallo,

                          Ik wil 1w leds gebruiken. Deze hebben meer lumen in verhouding met 3w. Nu wil ik lampen bouwen van 12 stuks in serie. Welke weerstanden heb ik dan nodig. En welke 24v of 12v voeding heb ik dan nodig?

                          Gr jeff
                          Last edited by jeff1986; 26 January 2016, 22:29.

                          Comment

                          Bezig...
                          X