Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

PC Fans aansturen MET controller ZONDER pc (Microkweek)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    PC Fans aansturen MET controller ZONDER pc (Microkweek)

    Korting op 420shop
    PC Fans aansturen zonder pc

    Voor zover ik na kan gaan staat er nergen op jd een topic over hoe je je pc fans in je kast(je) aan kan sturen.
    Met aansturen bedoel ik het toerental kunnen bepalen.

    Ik heb wel topics gevonden over het aansluiten van fans op een telefoonlader en het aansluiten van fans op een batterij.
    Op zich een mooie oplossing maar ..... Je kan op deze manier de snelheid van je fans niet regelen. Ze draaien op volle toeren.

    Om het e.e.a GOEDkoop te kunnen regelen heb je het volgende nodig :

    * AC-DC Power Supply 220/230v -->12V & 5 VDC (4pin ide molex aansluiting)

    De knutselaars onder ons kunnen zelf wel een molex stekker aan een willekeurige
    AC 220v --> 12v 5 VDC adapter maken.
    Ik zelf ben niet zo handig met electriciteit en had het juiste gereedschap niet.
    Deze adaptors kant en klaar kopen kan wel, maar het is niet zo eenvoudig te krijgen hier in ons landje.

    Voorbeeld van Power supply met 4pin molex aansluiting :


    Alternatief :

    Als alternatief heb ik een externe hardeschijf behuizing uit elkaar gesloopt.
    Het binnenwerk van de externe hardeschijf behuizing inclusief molex stekker (die je normaal gesproken op je hardeschijf aansluit)
    is prima te gebruiken om je fan controller of evt. losse fans van stroom te voorzien.
    Als je geluk hebt zit er zelfs een aan en uit knopje op






    * PC Fan Controller kit.

    Fan controllers heb je in alle soorten en maten.
    Met toeters en bellen, lichtjes, displays, temperatuurmeter etc.

    Ik ga e.e.a niet allemaal toelichten. Google ff op Fan controller en lees de specificaties. It's just too much.

    De fan controller waar IK bewust voor gekozen heb, is de "Zalman ZM-MFC1 Multi fan speed controller". (en nee ik heb geen belangen in Zalman)
    Ik heb bewust voor deze controller gekozen aangezien hij :


    1.
    GOEDkoop is. (rond de 20 euro)

    2.
    Hij in het bezit is van 2 extra aansluitingen om fans die normaliter niet regelbaar zijn toch te kunnen regelen (fans met alleen een stroom molex aansluiting)
    De controller verlaagt en verhoogt het toerental van dit type fans dmv het verlagen en verhogen van het voltage. Super handig te regelen via 2 schakelaars op de controller.

    3.
    Het voor dat geld gewoon een geil dingetje is.

    Afbeelding van de Zalman controller :





    Stukje uitleg van Zalman (want waarom moeilijk doen als het makkelijk kan) :

    Last edited by Gertie; 7 December 2009, 22:34.
    sigpic

    Gertie's bescheiden bloemen tuintje

    #2
    Last edited by copro; 7 December 2009, 23:59. Reden: kleine toevoeging

    Comment


      #3
      Re: PC Fans aansturen MET controller ZONDER pc (Microkweek)

      Hey Copro,

      Bij deze ff mijn reactie.


      Hey Gertie,

      Mooi man heb enkele toevoegingen
      Toevoegingen ? (heb er 1 kunnen vinden, temperatuurregeling)Tja wat is de definitie van goedkoop.
      1 x 20e voor een controller vind ik goedkoop.
      1 x 10- e voor een externe hd enclosure vind ik goedkoop.Ik weet niet waar jij je spullen haalt maar dat kan creatiever in mijn ogen.
      http://anonym.to/http://tweakers.net/pricewatch/cat/686/hardeschijfbehuizingen.html#filter:q1bKL0pJLXLLTM1 JUbJSKijKzCpW0oEIBucXlQDFEouTlWoBMee eens.Ja goedkoop. die xx = 10- euro (hd behuizing)
      20 voor de controller (en dat KAN nog veel goedkoper)
      Das totaal 30e met de mogelijkheid om 6 fans afzonderlijk te regelen.Ik heb huis tuin en keuken spullen gebruikt die je bij iedere computerboer kan kopen. 5 regelbare transfo's met 4pins molex aansluiting trouwens ?

      terwijl je nu 5 "points of failure" hebt ipv 1 en dus minder problemen als een ventilator uitvalt.
      Ik denk te begrijpen wat je hier bedoeld. Bedoel je dat wanneer bij mij de stroom naar mijn fan controller uitvalt, ineens al mijn fans stil staan ? En dat bij 5 x een regelbare transformator er dus altijd nog 4 , 3 , 2 etc. overblijven wanneer ze om de 1 of andere reden kapot gaan ? Begrijp me niet verkeerd ik probeer je gewoon te begrijpen.

      Wordt een van die transfo's defect, breng je die terug naar de winkel.
      Alles wat jij gemodificeerd hebt krijg je nooit meer garantie op.
      Welke modificatie ? Ik heb de fans op een normale wijze aangesloten op mijn fan controller. De fan controller word gevoed door een voeding met molex aansluiting (toevallig uit een externe hd casing omdat ik die nog had liggen.) Het geheel gebruikt bijna geen stroom. Weinig hitte.

      Ik wil je idee niet afbreken, zeker niet, maar mensen denk na voor je zoiets begint.
      Je breekt mijn verhaal op deze manier toch wel af ? Alsof ik er niet over na heb gedacht ? Dat is eigenlijk ook de reden dat ik reageer.
      Blijkbaar heb je niet heel aandachtig gekeken naar de foto's en de beschrijving. Ik had het e.e.a bedoeld om mensen op weg te helpen om met huis tuin en keuken computer electronica het e.e.a te kunnen regelen.

      Als die ac voedingen met 4pins molex (want ze bestaan gewoon)nou eens wat makkelijker te verkrijgen zouden zijn had ik al lang een paar van die adaptors gekocht en misschien niet eens deze post aangemaakt. Maar dat zijn ze niet. Weet jij wel waar, dan heb ik niets gezegd (behalve in china en andere verre oorden) en hoor ik graag waar ik terecht kan voor die adaptors.

      Is het soms niet veiliger om met standaard zooi te werken voor eventuele beginners?
      Ik ben een beginner, een superleek op kweekgebied.
      Toevallig ben ik handig met computers, randapparatuur etc.
      Wat bedoel je met standaard zooi ? Voor mij zijn een hd case en een fan controller redelijk standaard hoor. Of ik het e.e.a nou aansluit via een 4pin molex die toevallig uit een externe hd behuizing komt, of dat ik dat via een pc doe, ik zie het probleem niet. Ik zie wel het hoge stroomverbruik bij het gebruiken van een pc.
      Volgens mij is het allemaal redelijk eenvoudig en veilig zoals ik het heb voorgesteld in mijn post.
      (let wel ik ben geen expert in electronica) Mocht e.e.a echt gevaarlijk zijn, gelieve dan nog graag even te onderbouwen wat er dan precies zo gevaarlijk is.

      Alle zelf aangelegde verbindingen (die niet prof. gedaan zijn) van electriciteit in een kweekruimte is een eventueel gevaar.
      Deze zijn er toch niet? de connectors van de fans gaan toch aan de buitenkant van de kast naar de fancontroller.

      Je idee is zeker niet slecht, verre van, ging zelf iets gelijkaardig doen met m'n kweek
      Ik draai reeds een paar weken op deze manier. Voor mij werkt het.
      Ik heb apparatuur om mijn stroomverbruik te meten. Wat dat betreft meten is weten. 10 - 14w

      Ikzelf zou eerder voor een standaar PSU gaan, van een laag wattage.
      Kheb hier 2 modellen liggen van 75 watt uit lichte flutpc's
      Dit is de max load, dat zullen ze dus verre van nooit halen.
      En als ik zo'n 75watt voeding zou gebruiken, zou mijn werkelijke verbruik dan ook onder de 15w liggen ? (daar twijfel ik dus aan bij het gebruik van een pc voeding). Verder heb je de hitte van de psu
      en de herrie van de fan die in de psu zit (of issie fanless ?)

      Verder ga ik voor een fancontroller die iets duurder is zoals deze
      Deze heeft temp. sensoren en is volledig automatisch in te stellen.
      Je stelt dus de max en min temp in en je fans kunnen de hele dag/nacht aanstaan zonder je plantjes in de kou te zetten
      Indien nodig kan je meerder fan controllers aansluiten op 1 psu voeding, naargelang de max load toestaat natuurlijk.
      Van de fans tot aan de voeding behoudt alles zijn garantie, en je nachtrust kan niet meer stuk

      Veel succes met de aankoop daarvan. De temperatuurregeling is zeker een fraaie feature.
      Zelf vond ik de zalman voor 20e voor mijn doel prima geschikt. Het geregeld aan kunnen sturen van een paar pc fans in een (micro) kweekkast. De temperatuur / hygro houd ik al in de gaten via een weerstationnetje.
      Waarom meerdere fan controllers aansluiten als het ook met 1 kan ?
      Ik vraag me sowieso af wat het nut van meerdere fan controllers voor bij een kleine kweek kast zou kunnen zijn.
      Mijn insteek is micro kastkweek.

      Mijn nachtrust is btw geen issue. De fans hangen in de kast en de kast staat niet op mijn slaapkamer (maar dat terzijde)

      Als ik wat meer stuivers had zou ik van alles een beetje meer hebben genomen. Dit is echter voor MIJ een prima low budget oplossing die doet wat ie moet doen. De Zalman is voor mij een praktijk voorbeeld, niet perse het neusje van de zalm.

      Sorry voor mijn wat felle reactie hier en daar maar dat heb je te danken aan je 'Ik wil je idee niet afbreken, zeker niet, maar mensen denk na voor je zoiets begint' opmerking.

      No hard feelings.

      Grtz Gertie
      sigpic

      Gertie's bescheiden bloemen tuintje

      Comment


        #4
        Re: PC Fans aansturen MET controller ZONDER pc (Microkweek)

        No hard feelings at all dude

        En ik had me mss beter moeten verwoorden

        Kijk ik twijfel niet aan jouw kunnen op gebied van electronica, alles behalve.
        Je hele uitleg hierboven geeft eens te meer aan dat je weet waar je mee bezig bent
        no question about it
        Voor mijn part heeft jouw post zeker een sticky verdiend in de micro/fluo sectie
        hands down zelfs

        Maar hoe ik het bedoelde met die "mensen denk na voor je begint" was niet op jou gemikt,
        maar op de hele meute beginners die een idee maar half uitvoeren en nadien brand hebben.
        Ik had dus mss beter moeten zeggen "'Ik wil je idee niet afbreken, zeker niet, je doet het goed. Maar voor andere mensen (die geen ervaring hebben met electronica) denk na voor je zoiets begint'

        Bon nu enkele antwoorden op je vragen
        -Ik denk te begrijpen wat je hier bedoeld. Bedoel je dat wanneer bij mij de stroom naar mijn fan controller uitvalt, ineens al mijn fans stil staan ? En dat bij 5 x een regelbare transformator er dus altijd nog 4 , 3 , 2 etc. overblijven wanneer ze om de 1 of andere reden kapot gaan ? Begrijp me niet verkeerd ik probeer je gewoon te begrijpen.
        idd, als er 5 fans elk een afzonderlijke voeding hebben kunnen ze (tenzij stroompanne) niet tegelijk uitvallen en dus minder kans op hitteschade

        Welke modificatie ? Ik heb de fans op een normale wijze aangesloten op mijn fan controller. De fan controller word gevoed door een voeding met molex aansluiting (toevallig uit een externe hd casing omdat ik die nog had liggen.) Het geheel gebruikt bijna geen stroom. Weinig hitte.
        Goed, perfect zo moet het, maar niet iedereen zal de moeite doen om zo'n molex-adapter aan te schaffen en wel eens iets uitproberen dat niet altijd garantie geeft.

        Is het soms niet veiliger om met standaard zooi te werken voor eventuele beginners?
        Ik ben een beginner, een superleek op kweekgebied.
        Toevallig ben ik handig met computers, randapparatuur etc.

        Kijk nogmaals, excuses voor de eventuele verkeerde verwoording
        NIET op jou bedoeld, maar gericht aan mensen die deze post als guide zullen gebruiken.
        Vandaar dat er staat "... voor eventuele beginners"
        Ik noem jou nergens een beginner

        Wat bedoel je met standaard zooi ? Voor mij zijn een hd case en een fan controller redelijk standaard hoor. Of ik het e.e.a nou aansluit via een 4pin molex die toevallig uit een externe hd behuizing komt, of dat ik dat via een pc doe, ik zie het probleem niet. Ik zie wel het hoge stroomverbruik bij het gebruiken van een pc.
        Volgens mij is het allemaal redelijk eenvoudig en veilig zoals ik het heb voorgesteld in mijn post.
        (let wel ik ben geen expert in electronica) Mocht e.e.a echt gevaarlijk zijn, gelieve dan nog graag even te onderbouwen wat er dan precies zo gevaarlijk is
        >Zolang die transfo en die fancontroller niet in je kweekruimte zelf komen ben je veilig.
        Maar elk bloot schakelbord zoals dat van zo'n fancontroller of external kan kortsluiting veroorzaken door condens.

        Alle zelf aangelegde verbindingen (die niet prof. gedaan zijn) van electriciteit in een kweekruimte is een eventueel gevaar.
        Deze zijn er toch niet? de connectors van de fans gaan toch aan de buitenkant van de kast naar de fancontroller.
        >Wederom niet op jou ik zeg toch niet al je verbindingen in jouw kweekruimte

        En als ik zo'n 75watt voeding zou gebruiken, zou mijn werkelijke verbruik dan ook onder de 15w liggen ? (daar twijfel ik dus aan bij het gebruik van een pc voeding). Verder heb je de hitte van de psu
        en de herrie van de fan die in de psu zit (of issie fanless ?)
        > een psu trekt enkel de stroom die het doorgeeft, zelden de volle wattages
        hierbij komt nog een beetje verliesstroom, maar als het een goede psu is
        zou men dus ongeveer ook aan die 14 (mss naar de 16) watt verbruik maar mogen komen.
        Het is een kleine fan in deze psu die ik vernoem, slechts 60 mm en maakt echt niet veel lawaai(hoeft ook niet voor zo'n laag wattage)
        De "hitte" die dit kleinood afstoot kan perfect gebruikt worden als inlaat voor een kast
        Een filter ervoor zoals men bij elke inlaat zou doen en men hebt geen beestjes of stof.

        Waarom meerdere fan controllers aansluiten als het ook met 1 kan ?
        Ik vraag me sowieso af wat het nut van meerdere fan controllers voor bij een kleine kweek kast zou kunnen zijn.
        > heel simpel antwoord : ik ben van plan meerder kasten met 1 psu aan te sturen
        - voorgroei, stekken en afbloei, eventueel nog een droogkot
        dan zijn meerdere fancontrollers met temp regeling ook een vereiste nietwaar

        Sorry voor mijn wat felle reactie hier en daar maar...

        No problem at all

        Nog veel succes met je kweek verder

        Comment


          #5
          Re: PC Fans aansturen MET controller ZONDER pc (Microkweek)

          Hahaha ik had gisteren nogal een kort lontje geloof ik.

          Solly.

          Thanks voor je reactie.
          sigpic

          Gertie's bescheiden bloemen tuintje

          Comment


            #6
            Re: PC Fans aansturen MET controller ZONDER pc (Microkweek)

            Geen probleem

            een misverstand is sneller gebeurd dan opgelost

            Comment


              #7
              Re: PC Fans aansturen MET controller ZONDER pc (Microkweek)

              heel vreemd...waarom heb je dit allemaal nodig? met mn universele 12V adaptor (instelbaar van 1,5 tot 12V) werkt het prima!

              Grtz $iR
              sigpic

              Comment


                #8
                Re: PC Fans aansturen MET controller ZONDER pc (Microkweek)

                Oorspronkelijk geplaatst door $ir_Smoke_Allot View Post
                heel vreemd...waarom heb je dit allemaal nodig? met mn universele 12V adaptor (instelbaar van 1,5 tot 12V) werkt het prima!

                Grtz $iR
                Hi Sir,

                Heb je daar zelf een 4pins molex aangebakken ?
                Of zat die er reeds aan ?

                Ben wel benieuwd want ben flink aan het rondspeuren geweest voor een adaptor met die aansluiting.

                Heb ze wel gevonden alleen niet in de nabije omgeving zeg maar (verre oorden)

                Grtz,

                Gertie
                sigpic

                Gertie's bescheiden bloemen tuintje

                Comment


                  #9
                  Re: PC Fans aansturen MET controller ZONDER pc (Microkweek)

                  he???
                  Uit mn universele AC/DC adaptor (kijk strax eens het mA na, maar denk 400 ofzo maar kijk dat nog even na) komt een zwarte en rode draad (zwart met lijntje).
                  Op je fan zit een zwarte, een rode en een gele draad. Verbind gewoon de rode en de zwarte. De gele heb je in feite niet nodig. Deze dient idd om het toerental te regelen.



                  Deze is wat te sterk naar mijn mening (1000mA) maar links zie je een polariteit wissel. + of - doet er dan niet meer toe... Je zet het knopje om. Rechts zie je 7 voltages waarmee je de draaisnelheid kunt regelen. In mn groeihok staat zelf een oscillerende fan voor de auto bedoeld hierop aangesloten. Geen probleem...

                  Ik heb ze gekocht in mediamarkt. Zou dus opteren voor een elektrogroothandel en wat rondkijken want sommigen durven wel heel veel vragen.

                  Meer is niet nodig hoor volgens mij....
                  sigpic

                  Comment


                    #10
                    Re: PC Fans aansturen MET controller ZONDER pc (Microkweek)

                    kabel doorknippen en aansluiten....dimmer ertussen en klaar
                    sigpicDoe wat je wilt....kletsen doen ze toch!!!

                    Comment


                      #11
                      Re: PC Fans aansturen MET controller ZONDER pc (Microkweek)

                      Hey Sir,

                      Das wel easy peasy he ?

                      Ik vind het altijd link om te klooien met stroom, maar in feite is dit precies wat ik bereik met mijn opstelling. Het enige verschil is dat ik geen stekkers heb hoeven monteren (draadjes verbinden) en dat ik super vertrouwd ben met pc apparatuur.

                      Maar over die drempel stap zal ik nog wel heen hobbelen.
                      hahaha

                      Er zijn nog wat kweek gerelateerde drempels te gaan.

                      VSA, HPS, holadijee.

                      Voorlopig lekker onder CFL icm PC apparatuur hier.

                      Komt tijd , komt ...

                      Groeten

                      Gertie
                      sigpic

                      Gertie's bescheiden bloemen tuintje

                      Comment


                        #12
                        Re: PC Fans aansturen MET controller ZONDER pc (Microkweek)

                        Ik heb hier exact de zelfde adapter $ir. Hier draaien er twee fans op werkt perfect. Snelheid is mooi regelbaar.

                        Grtz

                        Comment


                          #13
                          Re: PC Fans aansturen MET controller ZONDER pc (Microkweek)

                          Voor 1 a 2 fans is zo'n 12v ac/dc adapter zeker geschikt,
                          maar voor mijn volgende kast ga ik toch ook voor een psu+fancontroller+4(of meer) 120 mm fans.

                          Comment


                            #14
                            Re: PC Fans aansturen MET controller ZONDER pc (Microkweek)

                            Oorspronkelijk geplaatst door copro View Post
                            Voor 1 a 2 fans is zo'n 12v ac/dc adapter zeker geschikt,
                            maar voor mijn volgende kast ga ik toch ook voor een psu+fancontroller+4(of meer) 120 mm fans.
                            Full control Rules toch ?
                            sigpic

                            Gertie's bescheiden bloemen tuintje

                            Comment


                              #15
                              Re: PC Fans aansturen MET controller ZONDER pc (Microkweek)

                              ***evil mwehehehehe....***
                              Grtz $iR
                              sigpic

                              Comment

                              Bezig...
                              X