Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

plantje lang/smal kort/breed ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    plantje lang/smal kort/breed ?

    Korting op 420shop
    dag kwekers

    nu ik dit jaar buiten een paar mooie planten voor het eerst serieus heb opgevoed en er me goed mee vermaak wil ik ook met een micro kweek beginnen!

    nu is mijn ervaring met zaadjes die ik vroeger wellis voor de gein op de venster bank gezet heb dat deze heeel lang en smal worden,,
    nu zie ik hier veel mensen die hun plantjes vanuit zaad heel kort maar toch al zeer breed hebben

    hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn plantje ook zo mooi kort en breed word?

    #2
    Re: plantje lang/smal kort/breed ?

    Hoi,
    tijdens de groei fase is het belangrijk dat ze voldoende licht krijgen, anders gaan ze 'stretchen' (lang worden dus :p )
    Het hangt af van de lamp die je gebruikt, ik gebruik bv spaarlampen, dus die mogen max 5 cm van de plant staan.
    Bij tl/hps/ ... is deze afstand anders.

    Welke lampen gebruik je?

    Grtz!
    Last edited by w1c; 11 September 2011, 10:55.

    Comment


      #3
      Re: plantje lang/smal kort/breed ?

      ik ben van plant om een kleine ruimte te bouwen voor 1 plant!
      en heb iig al 1 spaarlamp een 25 wat spiraal 1519 lumen en 2700 kelvin en 195MA is wat er verder nog bij op de verpakking staat! ( merk ectron ) gekocht bij blokker!

      nu had ik inmiddels al gezien dat 1 lamp niet voldoende is klopt dat ?
      of moet dat wel lukken met 1 lamp ?

      en dus als ik mijn lamp 5 cm boven mijn plantje hang gaat die eerder de breedte in ??

      Comment


        #4
        Re: plantje lang/smal kort/breed ?

        Om te groeien heb je minimaal 3000 Lumen nodig voor een compacte plant. Hoe hoger de lichtdruk hoe compacter de plant wordt.
        Je kleurcode is warm wit van die spaarlamp als je een koud witte kan vinden is dat beter om onder te groeien. Voor de bloei is warm wit prima. Hoe meer blauw er in je lichtspectrum zit hoe korter de internodes blijven en hoe minder de plant vertakt. Hoe meer rood er in je licht spectrum zit hoe meer lengte groei ze laat zien tussen de nodes ze vertakt echter ook meer. Je kan je plant verder nog toppen of fimmen om een meer bredere meer vertakte vorm te geven.


        Morfogenese

        Morfogenese staat voor collectieve celmigratie met vorming van een bepaald weefsel/orgaan. In ons geval gaat het om de ontkieming van zaden en groei van de stengels. Morfogenese wordt uitgelokt of stopgezet door lichtrood (LR) en donkerrood (DR)
        LR golflengte 600 tot 700 nm
        DR golflengte 700 tot 800 nm

        Als de verhouding LR/DR groot is (>1) verkrijgt men stevige, gedrongen planten met veel vertakkingen. Fluorescentielicht biedt deze verhouding.

        Best intressant om eens te luisteren http://www.slideshare.net/BiologieUU...deel-1-2899333

        Comment


          #5
          Re: plantje lang/smal kort/breed ?

          hey monty thnx man!!!
          hier kan ik wle wat mee!!

          ik heb inmiddels men kastje zo goed als klaar!
          en heb er een 2e spiraal bij gekocht prcies dezelfde!!

          ik moet nu ff een goedkope manier vinden om de binnenkant te relfecteren!
          ik kwam er achter dat met aluminiumfolie niet te werken valt!

          ik dit ook doormiddel van dat ondervloer pruttel voor onder het laminaat!

          ik ga je link ff doorlezen!!

          greetzz and thnx!

          Comment


            #6
            Re: plantje lang/smal kort/breed ?

            Fimmen. en dieven. is mijn antwoordt kort en krachtig. Maar zoals ik gemerk heb ligt het ook een beetje aan het soort. Je kan dan ook nog (Vooral binnen) gebruik maken van knakken enz.
            Maar fimmen en dieven heeft er bij mij voor gezorgd dat ze vrij vol zijn. Maar goed ik ben een groentje hier dus kijk ff wat de andere reacties zeggen. Vooral binneplantjes heb ik nog geen ervaring mee.

            Comment


              #7
              Re: plantje lang/smal kort/breed ?

              okee,, ik zou daaris achteraan gaan,,
              maar als ik het goed begrijp moet ik mijn lampen dus wel 5 cm boven de plant hangen ipv gewoon boven in de kast ?
              door dat te doen gaat die ook wat eerder de breedte in toch ?

              Comment


                #8
                Re: plantje lang/smal kort/breed ?

                Ja, maximum 5 cm. Bij mij is dit maar een 3-tal cm.
                Je merkt het direct als je je lampen lager hangt. Ik had er 1tje waar de lamp wat hoger ging (ook een spaarlamp), en nog geen 24u later was zijn steel al een stuk langer dan van de andere 2 plantjes.

                Licht hoger:
                IMG_0178.jpg

                Licht op 3 cm:
                IMG_0179.jpg

                Grtz!

                Comment


                  #9
                  Re: plantje lang/smal kort/breed ?

                  okay thnx for that!!!

                  ik heb nu trouwens een rol radiator folie gehaald om de boel te reflecteren!
                  ik hoop dat het hiermee lukt
                  op de rol staat 90% reflecterend aangegeven!

                  Comment


                    #10
                    Re: plantje lang/smal kort/breed ?

                    Ja, 90% warmte ja...Beter had je gewoon witkalk gehaald.
                    Dat behoudt ook z'n licht-reflecterende eigenschappen als je het per ongeluk eens nat sproeit.
                    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                    Comment


                      #11
                      Re: plantje lang/smal kort/breed ?

                      witkalk ??

                      en hoezo zou radiator folie niet reflecteren wanneer het nat is dan ?

                      ik snap het niet,, ik heb het er iig strak inzitten nu ik ga het hier gewoon eens meej proberen!

                      ff nog kijken hoe ik het met de lampjes fixen ga en dan is diej zo goed als klaar!

                      Comment


                        #12
                        ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                        Comment


                          #13
                          Re: plantje lang/smal kort/breed ?

                          okay dan maak ik er gewoon een kweekje meej klaar,, en kijk ik intussentijd wel verder naar wat anders!

                          Comment

                          Bezig...
                          X