Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Zelf lichtspectrum beinvloeden?

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Zelf lichtspectrum beinvloeden?

    Korting op 420shop
    Zou je gekleurd doorschijnend plastic (zoals van die individuele mapjes om papieren in op te bergen) kunnen gebruiken om het licht wat uit een TL of spaarlamp komt 'gunstiger' te maken voor het telen van planten? Of is het zo simpel niet?

    Als dat wel zou kunnen dan zou je het licht van bv TL lampen door verschillende kleuren plastic kunnen sturen om zo een ideaal lichtspectrum te creeren.. iets in mij roept al dat dit veel te makkelijk klinkt om waar te zijn

    #2
    Volgens mij is dit een mooie maar toch zeker wel een droom.

    Het gaat bij tl en spaarlampe toch niet om de kleur, maar het warmte spectrum?

    coolwhite - warmwhite..

    bij spaarlampe smelt het plastic denk ik ook ik gebruik spaarlampe en die dinge verbrande me plante als ze te dicht bij kome :/ me tl al groeie ze er tege aan amper schade..

    greetz

    Comment


      #3
      ok, thx. Enig idee wat het warmte spectrum maakt wat het is? Ik bedoel; is het de golflengte van het licht of zoiets?

      Comment


        #4
        @simplex: keep it simple

        Comment


          #5
          warmte spectrum, wat bedoel je hiermee?
          Warm white en coolwhite, staat voor Warm wit en koel wit. (De kleur van het licht)

          Anyway, ik denk niet dat het gaat werken. Wij zien de kleur van het licht veranderen in rood of blauw, maar de plant ervaart licht helemaal anders.

          Peace
          Last edited by Smokey; 14 February 2009, 19:12.

          Comment


            #6
            Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik hiermee bedoel; er wordt gesproken over bv. warm- en cool white als zijnde lichtkleuren - wat maakt dan dat de kleur van dit licht anders wordt tussen deze 2? Is dat de coating die zich aan de binnenkant van het glas bevindt? Zo ja, dan lijkt het dus zo te zijn dat het medium waardoor je het licht filtert wel van invloed kan zijn op de 'kleur' van het licht. Enkel weet ik niet of er dan ook nog onderscheid gemaakt moet worden tussen waarneembare kleur voor menselijk oog en...? Zou mooi zijn als er iemand hier iets meer over weet?

            Comment


              #7
              nou wit licht bestaat uit alle kleuren licht. cool white iets meer blauw en warm white iets meer rood. als je er rood folie voor houd verandert het blauwe spectrum niet in rood maar worden alle kleuren behalve rood geadsorbeert door het folie dus alleen de rode kleur zie je nog. dus je kan net zo goed wit licht geven want daar zit rood blauw groen in (als ik het goed heb hoor)

              Comment


                #8
                ok, mooie uitleg Nerub; begin het al wat beter te snappen.

                Comment


                  #9
                  Ge kunt enkel bepaalde kleuren tegenhouden, de frequenties omzetten gaat niet
                  Anders zou je van een lange druk natriumlamp een hoge druk natrium lamp kunnen maken door er folie over te hangen.

                  Comment

                  Bezig...
                  X