Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Stekjes experiment op 2 etages.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Stekjes experiment op 2 etages.

    Korting op 420shop
    Ik wil de grote plant de hoogte in jagen, het is een stadstuintje, en als ik hem op de grond laat vertakken kan ik er straks niet meer langs. Ook is het zo dat in de herfst de zon achter huizen en bomen verdwijnt, maar hoe hoger, hoe meer zon. Ik heb dus de zijtakken verwijderd en ik probeer ze te stekken. Op youtube zag ik dat de takjes in vochtige aarde gestoken moeten worden, waarna de stekjes onder plastic in het licht gehouden moeten worden gehouden in een luchtvochtigheid van tegen de honderd procent.
    Heel ingewikkeld dus, ik zou met ledlampen iets boven een kast kunnen bouwen, maar..... te ingewikkeld. Nu had ik een ander idee. Ik heb bij de takjes een stuk kale staak schuin afgesneden, en die door de onderkant van een yoghurtemmertje gestoken (na er eerst gaten in te hebben gesmolten en de emmertjes om de takjes gevuld met gewone potgrond, en zo goed en kwaad als het ging bij de knopen wat stekpoeder gesmeerd, daaronder heb ik emmers met een groot gat in de deksel gevuld met water met snijbloemenvoedsel. Nu staat de onderkant van de stekjes als bloemen op een vaas. en zitten de plekken waar het eerste blad zat in de aarde met wat stekpoeder. Ik ben erg benieuwd. Bij het knippen heb ik wel eens een hele plant in een emmer met water (zonder chrysal) in een hoek in de kamer gezet om die tak voor tak op mijn gemak te knippen. Die bleef zeker een week fris in een verwarmd huis, nu heb ik gehoord dat bloemen nog langer fris blijven op een vaas met snijbloemenpoeder in het water. Op deze manier kan het stekje water opzuigen door de schuin afgesneden steel, en wortels maken in de pot met aarde erboven. Ik ben heel erg benieuwd hoe dit afloopt. stekjes 19-5.jpg

    #2
    We zijn nu drie dagen verder en de stekjes zien er nog steeds byzonder fris uit op 1 na die hele kleine verdroogde puntjes aan een paar blaadjes heeft zien ze er precies zo uit als de moederplant, ze lijken zelfs wat te groeien. De moederplant maakt het wel de bladeren lijken nu erg groot te worden.

    Comment


      #3
      Ziet er goed uit wel hoop witte puntjes
      verzonden vanaf mijn bos hut met tamtam

      Comment


        #4
        Vandaag hingen de onderste bladeren wat naar beneden, zonder dat het blad slapper was ofzo, maar heb voor de zekerheid het water vervangen, allemaal 2 zakjes chrysal (maar dan van een ander merk) per liter en van de steeltjes aan de onderkant iets van een centimeter weer schuin afgesneden.
        Weet er iemand eigenlijk hoe lang het wortelschieten normaal duurt als je stekjes onder een broeidak maakt?

        Comment

      Bezig...
      X