Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Ondergronds irrigatiesysteem moestuin verslag

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Ondergronds irrigatiesysteem moestuin verslag

Korting op 420shop
    Eén goedenavond folks! Ik ga deze lente een nieuw buitenkweekje beginnen, meer daarover in mijn kweekverslag. In dit topic wil ik laten zien hoe ik mijn moestuin aanleg met daarin een systeem zodat mijn wortels water krijgen op een diepte van ongeveer een halve meter. Hierdoor hoop ik de wortelgroei naar beneden te stimuleren en mijzelf water te besparen, plus de kans dat het grondoppervlak dichtslaat elimineren.

Eerst en vooral beginnen we met een put te graven, voor 3 planten heb ik bij benadering een put van 2 bij 1 genomen (2.30m x 1.10m) en ongeveer 30cm diep.

Vervolgens heb ik mij gericht op het irrigatiesysteem. Dit is simpelweg een tuinslang met gaten erin. De slangen gaan we in onze put leggen om uit te meten hoelang ze ongeveer moeten zijn. Bij mij bedroeg de spiraallengte 3.5meter

Het enige probleem is dat één kant van de slang afgedicht moet worden, dit heb ik opgelost met een knikker en een dikke lange staaf met een schroefdraad erin. Eerst de knikker erin rammen zodat er geen water meer door kan, en daarna een stukje van de staaf erin schroeven zodat de knikker er niet meer uit kan schieten. Aanschouw:

Dan moet je de rest van de staaf eraf slijpen met een slijpschijf, maar voor allen die niet zo fan zijn van dit apparaat des doods (zoals ik), ik denk dat de knikker sowieso wel blijft steken ook zonder staaf.

Tot slot nog wat gaatjes maken in je tuinslang (ik steek ze om de 50cm) en klaar is kees.

Vergeet wel niet te checken wat het debiet is van je nieuwe irrigatiesysteem. Sluit elke darm eens aan de tuinkraan, steek je slang in een emmer en tel dan tot bvb 15 om te zien hoeveel water er doorkomt. Ik heb een emmer waar de liters binnen staan aangeduid, anders schat je maar wat. Op 15seconden kwam er ongeveer 4liter uit.

Daarna is het dus een kwestie van de slangen op de bodem te leggen en vast te steken met stokjes (ik had liever haringen gehad maar die had ik niet + dan steken die weer in je grond dus…) en er grond over te smijten.

Op bovenstaande foto zie je reeds mijn houten frame, ik ga hier niet diep op in gaan: dat is een kwestie van 4 paaltjes heien, wat meten, je planken op maat zagen en ze ertegenaan monteren. Wel belangrijk is dat je planken allemaal waterpas liggen, zodat u bak niet helemaal scheef hangt. Zoals ik al eerder zei is mijn put 30cm diep. Dat klinkt niet diep maar als ik mijn bak opvul tot aan de rand is dat ongeveer 20cm hoger à mijn irrigatiesysteem ligt een halve meter diep.

Ik heb mijn slangen dan een beetje mooi bevestigd op één van de paaltjes, zodat ze niet over de grond slingeren.

Nu moest ik de rest van mijn vak opvullen met aarde. Dat was echt een pokkekarwei man amaj! Heb er nog een kromme rug van… Ik heb om de zoveel ladingen aarde hoornmeel en koeienmest gestrooid en een beetje verdeeld met een hark. De aarde heb ik expres niet aangestampt zodat die goed luchtig blijft.

Tot slot heb ik over mijn aarde een laagje kleikorrels gelegd en kippengaas rond het perkje gespannen, omdat die teringkippen van ons pikken op alles was groen ziet… Ook zie je op de foto al 2 plantjes staan, dat is lavendel tegen bladluis, maar meer hierover in mijn soon to follow kweekverslag!

Ziehier het resultaat:

Indien je vragen of commentaar hebt, ik hoor het graag!

Greetz CelisMan
    grow da weed, smoke it's buds

Re: Ondergronds irrigatiesysteem moestuin verslag

u is al goed beziglaat de zomer maar komen

Comment

Ziet er netjes uit!

Grtz Q

Comment

Dat is wel een heel apart systeem voor buiten om water te geven.

Ziet er ook super netjes uit je heb er flink wat tijd en denk werk in gestop zo te zien.

Ga zeker je topic volgen met je buitenkweek.

veel succes

Grtz

Comment

thanks mannen
          voor wie het zich moest afvragen ik ga 3 amnesia haze plantjes zetten, ze liggen nu in de propagator te ontkiemen.
          Van zodra ze enige grootte hebben om buiten gezet te worden open ik een kweekverslag
          Het zal een biologische kweek worden, waar ik experimenteer hoe ik met natuurlijke middelen en planten hetzelfde effect bekom als pest- en herbiciden.

peace

Comment

interressant ik ga je volgen

kweek ze!!

Comment

Je hebt er je werk van gemaakt zo te zien, zelf zou ik gewoon een pvc buis in de grond gestoken hebben en dan met een trechter gewoon het water erin gieten. gtz

Comment

ja maar dan moet ge gaan zeulen met emmers enzo, nu kan ik gewoon de tuinslang erop aansluiten en dat is het

ik ben van plan om het volledig te automatiseren: door elektrodes in de grond te stoppen en de weerstand te meten (hoe droger hoe groter de weerstand) en een schakeling te ontwerpen die automatisch water geeft als de weerstand te groot wordt.

greets!

Comment

Zo zeg goed bezig hoor!!
                  K ga je zeker volgen.
                  Veel succes en laat het je smaken.

Comment

Ga je daar kraanwater voor gebruiken¿ Zo ja dan denk ik dat je wel met een veel te hoge bodem ph komt te zitten.

Comment

neen regenwater, wij hebben een massive (lees: +-400000l) waterreservoir onder ons huis waar wij dat in stokeren dus no worries dat we tekort gaan komen in de droge maanden

Comment

ziet er zeer goe uit ben benieuwt of het ook ga werken
                        ga je zeker volgen

succes met de kweek
                        Mocht ik door de wiet bezwijken, mocht ik door de hasj vergaan,
                        laat dan op mijn grafsteen schrijven: "Ik was te stoned om op te staan''

Comment

Hoe gaan de plantjes in je moestuin ?

Ajo
                          Ventje
                          Living in Second live for real

Ticket is geboekt maar ik mag niet meer vliegen

Comment

geen flauw idee ben nu meer als een maand niet thuis (examens!)
                            dus kan het pas begin juli zeggen folks

Comment

Leuk ideeetje voor kwekers in droge gebieden :p

Comment

Bezig...
                              X