Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Assimilatie, Hoe, Wat, Waarom.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Assimilatie, Hoe, Wat, Waarom.

    Korting op 420shop
    Allereerst zal ik mezelf even voorstellen, ik ben Yorduuw en ben al een tijdje bezig met planten en het hoe en wat van planten.
    Omdat er op het forum niet echt een specifiek artikel kon vinden over het hoe en wat van het assimilatieproces deel ik graag mijn kennis hierover met jullie.

    Wat is assimilatie?

    Assimilatie is het proces van Fotosynthese in een plant waarbij BBBR word opgebouwd uit simpele organische en anorganische componenten (koolstofdioxide en water), planten zijn dan ook de enige organismen op aarde die uit Anorganische componenten, Organische Componenten kunnen vormen:

    *Brandstoffen
    *Bouwstoffen
    *Beschermende Stoffen
    *Reservestoffen

    Het proces dat optreed bij Fotosynthese is:

    In woorden als volgt:

    Koolstofdioxide + Water + Lichtenergie --> Glucose + Zuurstof

    In scheikundige vorm als volgt:

    6 CO2 + 6 H2O --> C6H12O6 + 6 O2

    Belangrijke factoren voor goede assimilatie:

    Het juiste licht.
    Voldoende Warmte.
    Voldoende Water.
    Voldoende Koolstofdioxide.
    Goed uitgebalanceerde voeding en beschikbare componenten:


    Molybdeen: Dit is een relatief onbekend element. Het is nodig voor stikstof fixatie en nitraatreductie. Kortom, het is nodig om stikstof in de plant te krijgen
    Nikkel: Nikkel is nodig enzymen te laten functioneren zodat de stikstofomloop kan blijven plaatsvinden.
    Koper: Koper is een onderdeel van verschillende enzymen voor oxidatie en reductie reacties in planten. Zonder koper kunnen deze reacties – die nodig zijn voor onder andere fotosynthese – niet door blijven gaan.
    Zink: Onderdeel van verschillende enzymen.
    Mangaan: Nodig om de chloroplasten (bladgroenkorrels) stevig te houden en om zuurstof vrij te laten komen.
    Borium: Verstevigt membramen
    Ijzer: Nodig om bladgroenkorrels te maken.
    Chloor:
    Zwavel: Onderdeel van verschillende aminozuren en eiwitten.
    Fosfor: Onderdeel van het energietransport binnen de plant.
    Magnesium: Onderdeel van bladgroenkorrels.
    Calcium: Onderdeel van celwanden, versterkt cellen.
    Kalium: Activeert verschillende enzymen, speelt een rol in de zoutbalans van de plant en in het openen van de huidmondjes. Hierdoor kan de plant CO2 opnemen.
    Stikstof: Onderdeel van onder andere aminozuren en bladgroenkorrels.
    Zuurstof: Ongeveer 45% van de plant. Nodig voor veel verschillende processen en het stevig houden van de plant.
    Koolstof: Ongeveer 45% van de plant. Nodig voor veel verschillende processen en het stevig houden van de plant.
    Waterstof: Een relatief groot deel van de plant. Samen met zuurstof zorgt dit voor water. Zonder dit droogt de plant uit.

    Van alle bovengenoemde componenten zijn de NPK componenten het belangrijkst, oftwel de Stikstof, Fosfor en Kalium componenten.
    Alle bovengenoemde componenten zijn ook in het Periodiek Systeem Van de Elementen te vinden, wanneer hier naar word gekeken valt op dat het volledige deel behoort tot de Metaal-atomen.en dat alle behoren tot de Niet-Metaal-Atomen

    Hieronder een vereenvoudigde tekening van verschillende tekorten:


    Wanneer vind het assimilatie proces plaats?
    Het assimilatie proces vind plaats wanneer de plant bloodgesteld word aan licht, overdag worden Brandstoffen, Bouwstoffen, Beschermende stoffen en reserve stoffen opgebouwd, die s’nachts weer gebruikt worden voor de verbranding in de plant zelf.
    De kunst is dus om de juiste balans te vinden tussen assimilatie en verbranding.
    Wanneer er overdag veel assimilatie is en s’nachts weinig verbranding, dan zal de plant veel brandstoffen over houden die weer als bouwstoffen kunnen fungeren, waardoor de plant dus sneller groeit.

    Het juiste licht voor een goede assimilatie:
    Groei:
    Voor de groei van een wietplant, kan onder meer gebruik gemaakt worden van Spaarlampen, TL-Buizen of TNEON buizen, hierbij is het belangrijk dat deze lampen veel licht uitzenden in het daglicht spectrum.
    Met het daglicht spectrum word bedoelt dat de lampen veel licht uitzenden in het wit/blauwe gedeelte.
    Bloei:
    Voor een wietplant in de bloei kan men gebruik maken van diverse lampen.
    Hierbij is het echter belangrijk dat de lampen vooral licht uitzenden in het rood/gele gedeelte van het lichtspectrum.

    Het fotosynthese actieve spectrum is als volgt:

    Hopelijk zijn er weer wat mensen iets rijker aan kennis geworden naar aanleiding van dit Topic!
    Zijn er aanvullingen of opmerkingen? Laat je horen, ik sta open voor verbeteringen!

    Bron:
    http://dier-en-natuur.infonu.nl/bloe...ten-nodig.html
    Last edited by yorduuw; 25 April 2012, 18:44.

    #2
    Re: Assimilatie, Hoe, Wat, Waarom.

    Heel mooi en overzichtelijk.

    Comment


      #3
      Re: Assimilatie, Hoe, Wat, Waarom.

      Mooi, heel mooi, die foto van de tekorten van de plant heb ik even opgeslagen, komt altijd wel van pas. Bedankt

      Comment


        #4
        Re: Assimilatie, Hoe, Wat, Waarom.

        Bedankt voor de positieve reacties jongens

        Greetz

        Comment


          #5
          Re: Assimilatie, Hoe, Wat, Waarom.

          het voor mensen zichtbare lichtspectrum is ong. 400 tot 750. in jouw afbeelding over het lichtspectrum voor fotosynthese staat dat het ongeveer hetzelfde spectrum is. betekent dit dat de plant dan niks doet met het lichtspectrum dat mensen niet kunnen zien?

          Comment


            #6
            Re: Assimilatie, Hoe, Wat, Waarom.

            Oorspronkelijk geplaatst door nowv View Post
            het voor mensen zichtbare lichtspectrum is ong. 400 tot 750. in jouw afbeelding over het lichtspectrum voor fotosynthese staat dat het ongeveer hetzelfde spectrum is. betekent dit dat de plant dan niks doet met het lichtspectrum dat mensen niet kunnen zien?
            Planten gebruiken inderdaad ook een deel van het licht dat wij niet zien, waaronder vooral de UV dat voor de 400 nm valt " UV-A ongeveer tussen de 315 en 400nm UV-B rond te 280 en 315nm en UV-C tussen de 100 en 180nm" echter veroorzaakt UV straling schade.
            net zoals bij mensen. wat alleen wel blijkt is dat UV-A/B soms toch invloed hebben op het fotosynthese proces.
            In kassen word veelal gebruik gemaakt van UV-A/B werend glas, waardoor planten minder beschadigd raken en dus ook minder energie hoeven te steken in herstel en hierdoor dus meer energie kunnen steken in de daadwerkelijke groei.

            Comment


              #7
              Re: Assimilatie, Hoe, Wat, Waarom.

              PAR

              Wanneer licht van een lamp gebruikt wordt voor het laten groeien van planten, dan dient de PAR-gebied bepaald te worden. PAR staat voor Photosynthetic Active Radiation en is die straling die actief meedoet aan fotosynthese en wordt uitgedrukt in μMol/s/m2.

              Fotosynthese vormt de essentie voor de groei en bloei voor planten, waarbij het blauwe deel van het lichtspectrum zorgt voor de groei en het rode deel verantwoordelijk is voor de knopzetting en bloei van de plant. Voor fotosynthese wordt gekeken naar aantallen fotonen wat belangrijker is dan het vermogen van het licht.
              Het vermogensspectrum (vermogen per golflengte) van het licht van de lamp wordt dus eerst omgerekend naar het aantal fotonen (aantallen lichtdeeltjes per golflengte) waarna deze aantallen fotonen per golflengte nog gewogen worden tegen de gevoeligheid van de gemiddelde plant ervoor (volgens DIN-norm 5031-10:2000). spectrum

              De zwarte curve geeft het vermogensspectrum aan van de lamp, in aantallen fotonen per golflengte. In rood de curve die de gemiddelde gevoeligheid geeft van de gemiddelde plant (volgens DIN norm 5031-10:2000) voor de verschillende golflengtes.


              Verkrijging van de PAR waarde:Verkrijging van het (PAR-)fotonrendement:
              en het PAR-fotonrendement in [μMol/s/We]:



              als gekeken wordt naar het gedeelte van het spectrum van het licht van de lamp, dat bruikbaar is voor fotosynthese, dan komt dat neer op 67 % (geldig voor het golflengtegebied van 400-700 nm). Dit zou men kunnen zien als een PAR efficientie van het licht van deze lamp.
              Noot: bij dit percentage zou men moeten nagaan of alle golflengten in voldoende mate voorkomen en dat niet bv alleen het blauwe licht aanwezig is, wanneer men deze lamp juist voor bloemvorming wil inzetten, waar met name de rode golflengten van belang zijn.


              Bron

              Comment

              Bezig...
              X