Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mesten in de volle grond

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Mesten in de volle grond

    Korting op 420shop
    Mesten in de volle grond

    Hoeveel je van de diverse metstoffen kunt gebruiken is een kwestie van schatten en ervaring. Meestal kun je tot tweemaal de op de verpakking aangegeven hoeveelheden toedienen. Bedenk wel dat een overdosis meststoffen dodelijk voor je planten kan zijn.
    Wil je zeker zijn van je zaak neem dan een grondmonster. Neem, verspreid over je grondje kleine schepjes grond, waarbij je ervoor moet zorgen zowel wat van de bovengrond als van de dieper gelegen lagen te nemen. Doe deze schepjes in een emmer en meng ze goed door elkaar. Neem van deze mix een schepje grond en stuur dit op naar een proefstation (zie handige adressen). Voor de kosten hoef je het niet te laten en je krijgt er een mooi rapportje voor terug. Als je aan het begin van de teelt een monster hebt genomen, doe dit dan ook aan het eind; je weet dan precies hoeveel je planten verbruikt hebben.
    Kompost kun je rijkelijk gebruiken, visemulsie geef je alleen tijdens de groei, de andere meststoffen meng je door je grondmengsel. Meng je meststof- fen zo lang mogelijk van te voren, zodat de biologische voedingsstoffen de tijd krijgen op te lossen en zich te vermengen met de grond. Het is bij wijze van spreken het beste om je grondje al in de herfst te mengen, zodat de winter en vooral de vorst er "over heen kan gaan".
    Let bij het spitten van je grondje er goed op dat je plekje niet te nat is. Is dit wel het geval, dan kun je je wiet altijd nog op kleine heuveltjes planten. Mocht het omspitten van je totale grondje wat al te bewerkelijk zijn, graaf dan alleen kuilen op die plaatsen waar je later een plant wilt plaatsen en mest alleen deze gaten goed; het scheelt je een hoop werk! Geef ieder plant 2-4 vierkante meter, zet ze dus op 2-3 meter afstand van elkaar.
    Graaf een gat van een geeltje voor een plant van een riks luidt een oude tuinderswijsheid, met andere woorden: graaf een fikse kuil en spaar jezelf kosten noch moeite, want je zult er rijkelijk voor beloond worden. Omdat de helft van de planten die in de grond gaat zetten uiteindelijk mannelijk zal zijnen dus verwijderd zal moeten worden, is het een goede gewoonte om tussen de planten die in de volle grond staan een gelijk aantal planten in potten te zetten. Als je straks een mannetje uit de grond moet halen, is er altijd wel een vrouwtje in een pot, dat de opengevallen plaats wil innemen.

    Grtz

    #2
    Re: Mesten in de volle grond

    Hallo,

    Ik heb net 6 plantjes(stekjes) in me tuin geplant ze doen het redelijk zijn nu ongeveer 15cm hoog maar hoe kun je ze het beste water geven en daarmee bedoel ik hoeveel voeding moet je toevoegen ik geef elk plantje 0.2 liter water per dag met een klein scheutje voeding is dit genoeg Tips ?? En moet je ook mest bij de potgrond doen??
    Attached Files

    Comment


      #3
      Re: Mesten in de volle grond

      0.2 L ?
      Ik zou niet met specifieke aantallen werken qua water hoor.
      Het ene plantje drinkt wat meer als het ander, je moet dat een beetje voelen.

      Zoals okiwiet zegt: Weeg je potten als je ze water gaf, en weeg ze later nog eens. Zo voel je wat aan hoeveel ze verbruiken.

      Onthoud dat bij goed zonnig weer je plantjes veel drinken.
      Ik geef de plant in volle grond soms 5L op ene dag. Let wel, het is een zaailing van 1 maand oud he.

      Comment


        #4
        Re: Mesten in de volle grond

        Oorspronkelijk geplaatst door Leffe
        0.2 L ?
        Ik zou niet met specifieke aantallen werken qua water hoor.
        Het ene plantje drinkt wat meer als het ander, je moet dat een beetje voelen.

        Zoals okiwiet zegt: Weeg je potten als je ze water gaf, en weeg ze later nog eens. Zo voel je wat aan hoeveel ze verbruiken.

        Onthoud dat bij goed zonnig weer je plantjes veel drinken.
        Ik geef de plant in volle grond soms 5L op ene dag. Let wel, het is een zaailing van 1 maand oud he.
        Als ik het goed lees is er geen sprake van potten ?
        Volle grond is op "watergebied" een stuk makkelijker ....

        Comment


          #5
          Re: Mesten in de volle grond

          oh jawel
          Eentje volle grond
          De andere in de pot!

          Kijk maar:

          Comment


            #6
            Re: Mesten in de volle grond

            Oorspronkelijk geplaatst door Leffe
            0.2 L ?
            Ik zou niet met specifieke aantallen werken qua water hoor.
            Het ene plantje drinkt wat meer als het ander, je moet dat een beetje voelen.

            Zoals okiwiet zegt: Weeg je potten als je ze water gaf, en weeg ze later nog eens. Zo voel je wat aan hoeveel ze verbruiken.

            Onthoud dat bij goed zonnig weer je plantjes veel drinken.
            Ik geef de plant in volle grond soms 5L op ene dag. Let wel, het is een zaailing van 1 maand oud he.

            okee hartelijk dank voor de reacties

            Comment

            Bezig...
            X