Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

stek/zaaigrond

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    stek/zaaigrond

    Korting op 420shop
    Het is helemaal niet nodig om naar de tuinwinkel te gaan om stek/zaaigrond te kopen. In een uurtje tijd heb je al een aardige hoeveelheid zaaigrond.
    Het enige wat je nodig bent is:
    - 2 emmers
    - een zeef of iets wat daarop lijkt het liefst met gaten van 2 vierkante mm (ik gebruikte een visnet)
    - tuinaarde
    - voedingsarme zandgrond

    Je vult de ene emmer met tuinaarde en de zandgrond, je doet van beiden evenveel. Je roert een beetje zodat het door elkaar zit. Over de andere emmer van je je zeef, net of iets wat jou handig lijkt. Je gooit steeds 1 of 2 handjes aarde over het net en dan schud je het heen en weer totdat alle steentjes worteltjes en kluiten in de zeef zitten. Dit doe tot alles op is. Als je klaarbent zie je dat de zaaigrond heel erg fijn is. Alle kluitjes en andere ruwe dingen zijn er uit.

    Het voordeel van deze grond is dat je plantje in het begin goed kan doorwortelen doordat er minder opstakels zijn. Ook is er door de zandgrond minder voeding aanwezig. Hierdoor gaan de wortels in het begin sneller en dieper groeien.

    Je moet de plant na een week of 3 wel overplanten naar een pot waar wel vruchtbare grond zit.

    Ik hoop dat jullie er iets aan hebben!

    Joba

    #2
    Re: stek/zaaigrond

    Bedankt voor de tip!

    Comment


      #3
      Re: stek/zaaigrond

      Wat is tuinaarde? Is dat de jouwe of de mijne, of die van Vale of die vette klei bende van mijn broer, of bedoel je bemeste tuinaarde van de winkel.
      De laatste is nog het minst geschikt
      http://www.youtube.com/watch?v=zCvSc2b8CWc

      Comment


        #4
        Re: stek/zaaigrond

        Kan het ook met katten grind of vogelzand?
        Alien contest FrankVLD , Grapefruit Outdoor 2012klik hier

        :alienstoned:​← klik hier


        sigpic

        Comment


          #5
          Re: stek/zaaigrond

          Oorspronkelijk geplaatst door HJM View Post
          Wat is tuinaarde? Is dat de jouwe of de mijne, of die van Vale of die vette klei bende van mijn broer, of bedoel je bemeste tuinaarde van de winkel.
          De laatste is nog het minst geschikt
          Gewoon de tuinaarde die ik altijd bij de supermarkt zie liggen

          Comment


            #6
            Re: stek/zaaigrond

            Lightmix en (vogel)schelpenzand gebruik ik.

            Ongeparfumeerde kattenbakkorrels kan ook.
            Da's net zoiets als Seramis of Perliet.
            Het houdt water langer vast, dus je moet echt veel minder wateren als je dat gebruikt.
            Het blijft wel luchtiger dan dat je zand gebruikt. Met zand klinkt de grond nogal in.
            ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

            Comment


              #7
              Re: stek/zaaigrond

              naast de stekgrond bedoel je ?
              Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

              Comment


                #8
                Re: stek/zaaigrond

                ik heb men ontkiemde zaadjes in zaai en stekgrond gestopt. Het ding is nu dat deze grond maar niet nat wil worden, het water loopt direct langs de zijkanten van het potje naar beneden en verdwijnt langs de gaatjes vanonder. moet ik de potjes gewoon laten staan in een schaaltje met water en af en toe wat bijgieten dat de grond het ook langs de gaatjes vanonder het water opneemt?

                Comment


                  #9
                  Re: stek/zaaigrond

                  Ik heb mijn potjes ook op een schaaltje staan, ik zorg dat de schaaltjes vol water blijven zodat de grond het water naar behoeve opneemt.

                  Comment


                    #10
                    stek/zaaigrond

                    Kattengrit of kattenbak korrels zijn absoluut niet hetzelfde als perliet!!! Het grote verschil is het gewicht! Perliet is lichter dan grond. Hierdoor gaan de korrels omhoog als je je plant water geeft. Dit zorgt voor lucht in de grond! Perliet is helemaal niet zo duur, is de aanschaf gewoon meer dan waard.


                    Sent from my iPhone using Tapatalk
                    Last edited by Gewone man; 25 April 2015, 22:14.

                    Comment


                      #11
                      Re: stek/zaaigrond

                      Cocos blokken uit de action, veel geld, gesleur en werk minder

                      Comment


                        #12
                        Re: stek/zaaigrond

                        het topic is uit 27th February 2013, denk niet dat de topicstarter nog veel aan de tips heeft nu.

                        Comment


                          #13
                          Re: stek/zaaigrond

                          2 jaartjes te laat met antwoorden, gewone man

                          Comment


                            #14
                            Re: stek/zaaigrond

                            En nog met onzin ook.

                            "Perliet drijft op water! Hierdoor gaan de korrels omhoog als je je plant water geeft. Dit zorgt voor lucht in de grond! Perliet is helemaal niet zo duur, is de aanschaf gewoon meer dan waard.
                            Regelrechte prietpraat.

                            http://www.youtube.com/watch?v=zCvSc2b8CWc

                            Comment

                            Bezig...
                            X