Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

De verplaatsbare scrog

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    De verplaatsbare scrog

    Korting op 420shop
    Hallo medekwekers,

    Omdat onze hobby de nodige flexibiliteit en inventiviteit vraagt hoop ik met dit topic een bijdrage te kunnen leveren. Het is duidelijk dat het kweken in scrog voordelen biedt, echter met een vast scherm ben je plaats gebonden. Vandaar dat ik wellicht een oplossing aandraag, namelijk een verplaatsbare scrog. Voor de verplaatsbare scrog heb je de volgende materialen nodig:
    een grote plantcontainer (bijv. 18 liter)
    timmerhout (kopmaat 30 mm * 30 mm)
    elektriciteitsbuis en knietjes
    zadels of spijkerclips
    kabelbinders
    pvc-lijm
    schroeven
    (geplastificeerd) afrasteringsgaas of iets dergelijks.

    Werkwijze:
    zaag twee stukken hout op lengte (ongeveer 25 cm langer dan de hoogte van de container); ik noem dit 2 lengtes X
    zaag nog vier stukjes hout van ongeveer 20 cm af;ik noem dit 4 lengtes Y
    schroef 2 lengtes Y vast aan een kant van 1 lengte X (voorboren ivm splijten) Doe hetzelfde met de andere lengte X en lengtes Y
    We hebben nu 2 lengtes X, waaraan bij elk 2 lengtes Y aan een kant (de latere bovenkant) zijn vastgeschroefd. Ik noem dit de staanders.
    Teken de staanders af op de buitenkant van de container (tegenover elkaar) en boor aan weerszijden van de aftekenlijnen 4 * 2 gaten. Dus aan elke kant van de container 4 * 2 gaten.
    Verplaats de staanders naar de binnenkant van de container en maak deze elk met 4 kabelbinders vast aan de container door de voorgeboorde gaten. Staanders en container vormen nu een stabiele constructie.
    Op de bovenkant van de staanders gaan wij de schermen vastschroeven. We hebben voldoende vlees om in te schroeven omdat beide staanders aan de bovenkant immers zijn verdikt met 2 lengtes Y.
    We gaan nu de schermen maken. Zaag de pvc buis in stukken van de gewenste lengte. Verlijm deze met de knietjes. We hebben nu een rechthoek of een vierkant. Knip het gaas op maat en bevestig dit met kabelbinders aan de pvc constructie. Ik noem dit het scherm.
    Schroef het scherm vast op beide staanders met 2 zadels (op elke staander dus 2 zadels). Je hebt nu tegen geringe kosten een verplaatsbare scrog.

    Voor de buiten- of kasteelt heeft dit de volgende voordelen:
    -je kunt binnen je scrog laten voorgroeien
    -je kunt de planten inclusief scherm verplaatsen bijv. met de zon mee laten draaien
    -je kunt binnen afbloeien of in het najaar bij vochtig weer binnen overnachten
    -je kunt deze constructie hergebruiken.

    Kortgezegd: het nadeel van een vaste scrog wordt hiermee ongedaan gemaakt.
    Ik hoop dat mijn uitleg duidelijk is en je je kunt voorstellen hoe een en ander er uit ziet.

    Met kwekers groet,

    Xtreme
    Last edited by Xtreme; 23 July 2009, 14:58.

    #2
    Re: De verplaatsbare scrog

    High xtreme

    Leuk knutsel projec mooi omschreven maar dat waren we al van je gewend. Jammer dast je er geen foto bij hebt maar ik snap je idee helemaal. Het dit ook wel eens gezien met 4 bamboestokken in de pot gestoken en het draadscherm er met tirips aan bevestigd. Voldoet volgens mij ook. boel minder geschroef geboor en gezaag.
    Jou constructie is idd wel lekker duurzaam.

    Grtz

    Comment


      #3
      Re: De verplaatsbare scrog

      Ik kan me er iets bij voorstellen, hoewel ik het persoonlijk simpeler zou doen.
      En idd, een foto zou tof zijn.

      grtz

      Comment


        #4
        Re: De verplaatsbare scrog

        verplaatst naar buitenkweekinfo...

        grtzz

        Comment


          #5
          Re: De verplaatsbare scrog

          Had deze thread nog niet gezien, ik snap je idee wel.. tis alleen wat moeilijk te realiseren zonder foto's. Ik hoop dat er wat mensen op dit forum zijn, die eens zo'n SCROG willen maken
          [B][URL="https://420shop.nl"][COLOR=#008000][B]420Shop.NL: uw head- & seedshop!

          Comment


            #6
            Re: De verplaatsbare scrog

            Ow ja helemaal vergeten dat ik ook nog een scogg heb staan

            zal spoedig een draadje openen over me dubbele scrog, ghehe

            klein experimentje van me maar te druk nu met de oogstkoorts

            grtz

            Comment


              #7
              Re: De verplaatsbare scrog

              Ja XTreme, ge maakt hier schone posten, meer dan dankbaar voor.
              Maar met foto's erbij kan dat beter gevisualiseerd worden.

              Ik sluit me aan bij Weedy's mening

              Comment


                #8
                Re: De verplaatsbare scrog

                He mooie ingeving man....

                Erg creatief....

                Heb je er ook een foto van?
                NLX outdoor kweek 2011
                Wierie Wierie`s Outdoor Festijn 2010
                De eerste maal; 4x NLX outdoor 2009

                Comment

                Bezig...
                X