Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wortelsnoei

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
Dit is een Sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #16
    Re: Wortelsnoei

    wanneer kan je dit beginnen doen?
    Ik neem aan dat de plant toch enige grootte moet hebben en de wortels al behoorlijk groot zijn?
    Met een schop rond heel de plant gaan is dit mogelijk? Of hak ik dan teveel wortels weg

    Comment


      #17
      Re: Wortelsnoei

      Oorspronkelijk geplaatst door Frenchtailer View Post
      wanneer kan je dit beginnen doen?
      Ik neem aan dat de plant toch enige grootte moet hebben en de wortels al behoorlijk groot zijn?
      Met een schop rond heel de plant gaan is dit mogelijk? Of hak ik dan teveel wortels weg
      licht eraan hoe dicht je bij de plant zit lijkt me strax houd ze niks meer over.
      ik zou het tog maar met een stok proberen als ik jou was lijkt me veiliger

      Comment


        #18
        Re: Wortelsnoei

        Bij het plaatsen van stekken knippen wij ook veel wortel weg voor ze de slap in gaan

        Wat ook goed gaat met ons kruid is enten , zo kan je meerdere soorten op een stam zetten en afbloeien

        Ajo
        Ventje
        Living in Second live for real

        Ticket is geboekt maar ik mag niet meer vliegen

        Comment


          #19
          Re: Wortelsnoei

          Yo ventje,
          Heb je toevallig ook een fotootje ofzo van dat enten van canna voor ons? Kheb het al wel eens geprobeerd maar dit mislukte steeds van me.
          Grtz $iR
          sigpic

          Comment


            #20
            Re: Wortelsnoei

            Nee maak nooit foto's , bewijslast kwestie

            Kruis-enten is het makkelijkste ,
            V.B. je hebt een mooie grote plant in de volle grond , daar zet je een plant in pot naast, ander soortje natuurlijk , je kruist 2 takken en waar je kruist haal je de bast van de stam , klemmetje erop en de eerste dag een vochtig verband erom heen
            Na 2 weken klem er af en de plant in pot los/af knippen bij de kruising dan houd je over een plant met met een tak met 2 toppen , nu kan je de originele top ook afknippen zodat je een tak met een andere soort overhoud

            Succes

            Ajo
            Ventje
            Living in Second live for real

            Ticket is geboekt maar ik mag niet meer vliegen

            Comment


              #21
              Wortelsnoei

              gaat prima wortelsnoeien heb paar keer gedaan en gaf goed resultaat

              staan paar dagen stil en staan zie je ze gaan
              grtz
              Last edited by SirSmokeAllot; 9 August 2011, 13:02. Reden: double post

              Comment


                #22
                Re: Wortelsnoei

                heb in een plantenbedrijf gewerkt waar we allerlei soorten planten de wortels namen van uitgebloeide planten en dan splitsten (gewoon breken of snijden aan het begin van de stam) in meerdere wortelgroepen, deze werden dan geplant en daar had je dan weer 2 of 3 nieuwe planten van, kan dit ook met een wiet. Kan het nu nog niet uit proberen, want ben nog aan het opstarten.

                Dikke4eD
                ʁɚɩɊ ♂

                Comment


                  #23
                  Re: Wortelsnoei

                  thnx, wilde het is uitproberen, 2 plantjes ofzo

                  Comment


                    #24
                    Re: Wortelsnoei

                    Goede post man ik ga het ook is proberen

                    Rust

                    Comment


                      #25
                      Re: Wortelsnoei

                      Sinds dit jaar mishandel ik inderdaad ook mijn wortelstelsel en met goed resultaat. Mijn planten zijn voller dan vorige jaren. Ook heb ik de indruk dat het "insteken" van je potten een positief effect heeft op de zuurstof in de grond aangezien je deze weer luchtig maakt door de gaten die je maakt.
                      Ik steek zelf elke maand een bamboe stok een stuk of 8 a 10 keer diep in de pot. Nog geen rare symptomen gezien bij m'n planten.

                      Comment


                        #26
                        Re: Wortelsnoei

                        ff een tip voor zuurstof, koop een doosje wormen en gooi die in de pot krijgt de wietplant ook nog voeding van

                        Comment


                          #27
                          Re: Wortelsnoei

                          Weer wat geleerd

                          Ik pas dit zelfde idee al langer toe bij planten die in een laat stadium worden over gepot. Dezen hebben last van rond draaiende wortels. Om de wortels een nieuwe weg in te laten breek ik de wortels met mijn handen voor dat ik ze in de nieuwe grond zet

                          Groeten
                          Eigen gekweekte zaden






                          Comment


                            #28
                            Re: Wortelsnoei

                            Oorspronkelijk geplaatst door Xtreme View Post
                            Waterloten zijn een (vegetatieve) wildgroei van kleine, stakerige takjes aan een hoofdtak. Deze wildgroei ontstaat als het natuurlijke evenwicht tussen het wortelgestel en de plant is verstoord. Net als bij fruitbomen vormen zich aan waterloten nauwelijks vruchten/toppen. Manieren om waterlot te voorkomen zijn: niet te veel voeding geven, bij stress-training, zoals toppen, fimmen, knakken -waarbij de bovengrondse groei wordt gestimuleerd- tevens de wortels beschadigen (bijvoorbeeld door met een ijzeren staaf rondom de planten gaten in de grond te prikken), zodat de wortels een extra groei-impuls krijgen. Uitlopers van slapende knoppen aan de onderkant van de plant stelselmatig verwijderen.


                            Xtreme

                            xtreme, ik heb 2 Mt cook van 4 weken waarbij het blijkt dat er waterloten er zijn maar het zijn meer een paar blaadjes aan het begin van een hoofdtak, ik lees dat er dan nauwelijk toppen bij komen is het dan niet handig om deze 'waterloten' er van af te snoeien/ of zullen deze dan weer gewoon bij groeien? goede topix trouwens tnx voor de info, wordt hard gewardeerd! groet!

                            Comment

                            Bezig...
                            X