Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Lichtdruk HPS/zonlicht

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Lichtdruk HPS/zonlicht

    Korting op 420shop
    In een eerder topic heb ik gewag gemaakt van C3 en C4 planten. Cannabis is een C4 plant wat inhoudt dat de plant onder de juiste criteria 4 koolstof atomen d.m.v. fotosynthese kan binden, terwijl C3 planten slechts 3 koolstof atomen kunnen binden.
    De criteria voor optimale fotosynthese zijn ondermeer voldoende lichtdruk en een voldoende hoge temperatuur.
    Ik ga er van uit dat bij de binnenteelt -op grond van ervaringsregels- een tot op heden gerechtvaardigde conclusie is getrokken dat een 600 watter de optimale opbrengst geeft bij een teeltoppervlak van 1 m2.
    Rekening houdend met strooilicht- en reflectieverliezen zou dit ongeveer neerkomen op 60(log3) lumen uur. Bij een kweek van 90 dagen op 12/12 bedraagt de totale lichtdruk 64800(log3) voor de gehele kweekduur.
    Aan de hand van bovenstaande gegevens zal ik proberen een link te leggen met het benodigde zonlicht bij een buitenkweek om tot een gelijke lichtdruk te komen. Hierbij ga ik uit van het volgende rekenmodel:
    tijdsduur buitenkweek: 6 maanden (mei tot en met oktober)
    gemiddelde tijd tussen zonsopgang en ondergang: 15 uur.
    Aantal "lichturen" buitenkweek: 180 *15 = 2700 uur
    Minimaal benodigde lichtdruk per uur buitenteelt: 64800(log3) is lumen binnenteelt: 2700 uur buitenteelt = 28(log3).
    Dit houdt mitsdien in dat bij een gemiddelde lichtdruk van 28000 lumen per uur bij de buitenteelt de totale lichtdruk gelijk is aan die van de binnenteelt.
    Aangezien de zon onder de meest ideale omstandigheden 130000 lumen per m2 levert moeten we dus maar hopen op veel zonnige zomerse dagen.


    Xtreme
    Last edited by Xtreme; 31 August 2009, 15:16.

    #2
    Re: Lichtdruk HPS/zonlicht

    Mooi rekensommetje. Ik zie alleen dat je geen rekening houd met het feit dat de licht intensiteit in Maart en Oktober vele malen lager is dan in Juni, Juli.

    Comment


      #3
      Re: Lichtdruk HPS/zonlicht

      dit gaat mijn petje weer te boven weer waardevolle informatie

      Comment


        #4
        Re: Lichtdruk HPS/zonlicht

        Kun je es verder uitleggen ofzo want je praat wel over lumen enzo maar wat wil je hierop aantonen?
        Zou de kwaliteit van binnen beter/slechter zijn dan dan buitenkweek?
        Hoeveel W heb je binnen nodig omdezelfde lichtdruk te halen als buiten?
        ....
        Q. If there are two potheads in the back of a car, then who is driving?

        A. The cop!

        Comment


          #5
          Re: Lichtdruk HPS/zonlicht

          Oorspronkelijk geplaatst door monty View Post
          Mooi rekensommetje. Ik zie alleen dat je geen rekening houd met het feit dat de licht intensiteit in Maart en Oktober vele malen lager is dan in Juni, Juli.

          In mijn rekenmodel ben ik uitgegaan van de gemiddeld benodigde lichtdruk in de buitenteelt om tot een gelijke lichtdruk te komen bij de binnenteelt onder een HPS-er van 600 watt. Aangezien er bij een C4 plant geen lichtverzadiging optreedt kan de cannabis bij een volkomen lichtdruk van 130.000 lumen bijna het dubbele aantal koolstof atomen binden in vergelijking met de HPS-lamp. Uiteraard loopt de plant een achterstand op bij bewolkt weer, maar dit kan weer worden gecompenseerd bij de uren waarin 130.000 lumen ter beschikking staan. Uiteraard kunnen in het rekenmodel nog meer variabelen worden verwerkt.
          Een praktijkvoorbeeld: mijn planten staan op het zuiden in de rij van oost naar west. Bij zonsopkomst is er meer blauw licht dan rood licht. Dus de meest rechtse planten hebben een grotere strekkingsgroei omdat ze aan bij de planten aan de linkerzijde blauwlicht ontnemen. Anderzijds bloeien de planten aan de linkerzijde wat sneller af omdat zij bij zonsondergang meer roodlicht krijgen en dit licht op hun beurt weer onderscheppen ten koste van de rechtse planten. Zelf ondervang ik dit door de planten met de verplaatsbare scrog (zie hierover mijn topic) regelmatig in een andere volgorde te zetten teneinde een gelijkmatige groei en afbloei te krijgen.

          Xtreme
          Last edited by Xtreme; 2 September 2009, 13:48.

          Comment


            #6
            Re: Lichtdruk HPS/zonlicht

            Oorspronkelijk geplaatst door Smoking Fifi View Post
            Kun je es verder uitleggen ofzo want je praat wel over lumen enzo maar wat wil je hierop aantonen?
            Zou de kwaliteit van binnen beter/slechter zijn dan dan buitenkweek?
            Hoeveel W heb je binnen nodig omdezelfde lichtdruk te halen als buiten?
            ....

            Het enige wat ik in dit elementaire rekenmodel heb aangetoond is dat bij een gemiddelde lichtdruk van 28000 lumen per uur bij de buitenteelt de planten evenveel lichtdruk ondergaan als bij een 13 weekse binnenteelt onder een 600 watter die een m2 belicht. Een kwaliteitsoordeel is naar mijn oordeel niet aan de orde gesteld. Er bestaat immers goede en slechte lampenwiet. Evenzeer bestaat er goede en slechte kas- en of buitenwiet. Alles is afhankelijk van variabelen, zoals genetica, verzorging, voedingslijn, klimatologische omstandigheden e.d. Het is zonneklaar dat je bij de binnenteelt meer kunt sturen en dat je bij de buitenteelt weersafhankelijk bent.


            Xtreme

            Comment

            Bezig...
            X