Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

1e kweek 'in the wild' Kweekverslag + vragen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #16
    Re: 1e kweek 'in the wild' Kweekverslag + vragen

    dan ga ik toch maar even bij het tuincentrum langs

    Comment


      #17
      Re: 1e kweek 'in the wild' Kweekverslag + vragen

      Vraag of ze die camouflage slakkenkorrels hebben, die zijn moeilijker te zien.
      Als ik hier in het bos wat van die, bijna fluorescerende, korrels tegen kom weet ik dat er wiet in de buurt staat.
      Sommige guerilla-stunters maken het zo bont, dat ze een gebied van 1000m2 vol korrels gooien, en zich dan nog afvragen hoe de boswachter de plantjes ooit gevonden kan hebben.

      Pas op dat het zonnetje niet op je plantje-in-petfles staat, want dat overleven ze niet als ze wat feller wordt.
      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

      Comment


        #18
        Re: 1e kweek 'in the wild' Kweekverslag + vragen

        daar had ik nog niet aan gedacht, was van plan heel wat slakken-korrels neer te gooien. dat ga ik dus niet meer doen.

        maken jullie ook ventilatie gaten in de petfles of kruipt er dan ongedierte in?
        en graaf je de fles ook in? ivm konijnen. lijkt me een goed idee maar ik weet niet of het nodig is.

        Comment


          #19
          Re: 1e kweek 'in the wild' Kweekverslag + vragen

          Hallo mensen.

          Nou, toch maar de plantjes over gepot. Met het weer in het vooruitzicht vond ik dat ze niet langer in het kleine potje moesten blijven staan.
          Als ik ze nou dit weekend in de natuur had gezet was het anders geweest, maar ik heb besloten ze toch nog even binnen te houden tot het weer beter wordt.

          Dus over gepot. Er was een prachtige wortel-ontwikkeling te zien, hele potje bijna vol.
          Ik heb de plantjes in een mix gezet van voorbemeste potgrond met kippenmest en een beetje stekgrond.
          Mooie ruime potten, kan de grond straks mooi mee de natuur in.

          De plantjes heb ik tot de lob blaadjes in de grond gezet, nu staan ze ook direct een stuk steviger.
          Vervolgens heb ik de aarde goed vochtig gemaakt, had begrepen dat dat wel goed is.

          Maar nu komt het, de nieuwste blaadjes hangen nu na een dag helemaal slap.
          De aarde is nog steeds vochtig dus ik ga er niet van uit dat ze te weinig water hebben.

          Is dit normaal na het overpotten?
          Hebben ze te veel water gekregen?
          Of is de grond waar ze in staan een te grote shock?

          Ik laat ze nu maar weer even wat droog worden, en ga om de twee dagen een beetje bewateren als ze droog zijn.
          Hopelijk dan volgend weekend de natuur in.

          Nou, ik zou zeggen zie foto's

          SL382141.jpg SL382142.jpg SL382143.jpg...

          Comment


            #20
            Re: 1e kweek 'in the wild' Kweekverslag + vragen

            Beter te droog dan te nat. Na overpotten goed nat idd, vinden de wortels fijn.
            Het is normaal dat de plantjes wat slapper ogen na overpotten,
            na een dag of wat behoort dat bij te trekken, mits de wortels niet beschadigd zijn.
            Misschien dat ze vandaag al ietsjes vrolijker kijken?

            ps
            op de fotos vind ik het best aardig ogen, hoor
            wellicht heeft iemand anders daar een andere kijk op?

            Comment


              #21
              Re: 1e kweek 'in the wild' Kweekverslag + vragen

              en... hoe staan ze er nu bij?

              Comment


                #22
                Re: 1e kweek 'in the wild' Kweekverslag + vragen

                Nou, niet zo best eigenlijk, heb sterk het idee dat ik ze alle 4 ga verliezen...
                Er zijn verschillende dingen gebeurd de afgelopen dagen. Na veel nazoeken en twijfelen heb ik het idee gekregen dat ik de kleine plantjes waarschijnlijk in een te rijke grond heb gezet. Bladeren kleurden snel geel, gingen slap hangen, zowel de oude als de nieuwe bladeren.
                Het is en blijft lastig inschatten of er nu water tekort en te veel is, voeding het zelfde verhaal.
                Ik heb geprobeerd echt weinig water te geven, alleen bij het overpotten heb ik een redelijk natte/vochtige grond gecreeerd.
                Maar daarna droger (lees; droog) laten staan. Helaas gingen de planten alleen maar bergafwaards.
                Ik heb de keuze gemaakt de plantjes uit de (rijk?)bemeste grond te halen en opnieuw in een grotere pot met zaai en stekgrond met een beetje bemeste potgrond te doen. Twee planten lijken een beetje gestabiliseerd maar ik weet niet of ze het alsnog redden, t zijn wel kleine plantjes die al een flinke klap hebben gehad. Twee anderen zijn op sterven na dood.
                Misschien dat ook het gebrek aan lekker zonlicht de laatste week van invloed is geweest. Ben in twijfel om het proces nog een keer op te starten, met nieuwe zaadjes. Word vervolgd... Zie foto's hoe het er nu bij staat, snik snik...

                SL380003.jpg SL380004.jpg SL380007.jpg SL380005.jpg SL380006.jpg

                Comment


                  #23
                  Re: 1e kweek 'in the wild' Kweekverslag + vragen

                  Ik heb de plantjes in een mix gezet van voorbemeste potgrond met kippenmest en een beetje stekgrond.
                  Tja, dat kan ook niet met die kleine plantjes.
                  Kippenmest is al heel erg sterk, daarvan heb je maar weinig nodig en het werkt weken lang, dus moeilijk voeding doseren later.
                  Je hebt ze ook een beetje gewurgd, met die galg ernaast en die riem om hun keeltjes.
                  Stokjes zijn overbodig, en brengen ook een groot risico op schimmel met zich mee.

                  Probeer eens gewoon een literpotje met stekgrond, daar kunnen ze een week of vier in, totdat ze lekker wat blad hebben.
                  Daarna ompotten naar bemeste potgrond, een week of 3 later eens beginnen aan extra voeding te denken.
                  Tot die tijd kun je eventueel wat bladvoeding geven. Fishmix kun je tot de bloei nevelen en zijn ze gek op.
                  Bij het tuincentrum hebben ze bijvoorbeeld Vital van Ecostyle, dat is ook een erg goed spulletje, kan ook tot de bloei 2-3x per week.

                  Tijd genoeg voor een nieuwe start.
                  Mijn plantjes gaan pas begin juni buiten spelen.
                  ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                  Comment


                    #24
                    Re: 1e kweek 'in the wild' Kweekverslag + vragen

                    Hahaha, gewurgd! Ja, t lijkt inderdaad een beetje een galg op de foto's, geloof me, zo strak zit het niet. Dit was om ze een beetje te ondersteunen. Toen ik ze eenmaal had over gepot was het eigenlijk niet meer nodig. Maar ja, denk maar even nieuw zaad te moeten bestellen, zonde, maar t was een goede les...

                    Comment

                    Bezig...
                    X