Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mijn wietplanten-kweek-ontmaagding

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Mijn wietplanten-kweek-ontmaagding

    Korting op 420shop
    05-01 1.jpeg
    01 mei

    We gaan rustig verder in het kweekbakje. Het valt hier op dat de wietplanten ontzettend snel groeien! Ze halen al snel de tomaten, pepertjes en alle andere meuk van mijn vriendin met rap tempo in. Ik draai elke dag de bak 180 graden (nee niet op de kop!) zodat ze niet 1 kant op groeien.

    05-04 1.jpeg
    04 mei

    Al gauw zijn ze toe aan een groter medium. Ik zet ze in potjes die ook nog rustig even binnen blijven in de vensterbank. 05-15 1.jpeg
    09-05

    Ik besef hier nog niet dat het eigenlijk al tijd is om ze af en toe overdag buiten te zetten. Ze gaan veel te hard de lucht in, maar nog niet de breedtje in. De zwakke stengels worden verstevigd met een sate-prikker, om ze niet om te laten vallen.

    Pas rond 22 mei laat ik ze overdag zo af en toe buiten. Ze gaan nu wel prachtig, groeien hard, en de bladeren zien er veelbelovend uit.
    05-22 1.jpeg
    22 mei

    Eind mei, en het is weer tijd voor een groter medium! Om ze niet nog vaker te hoever verpotten, wordt dit het definitieve medium. Ik bedenk dat het leuk is om 3 varianten te doen:
    1. In een pot, met het idee om deze wat kleiner te houden dan de rest
    2. In de volle grond, en in de volle zon (schutting op het zuiden)
    3. In de volle grond, maar met wat minder zon (beetje beschut achter in de tuin, pakt vooral smorgens vroeg wat zon, en aan het eind vd dag.

    Hiermee hoop ik van nummer 2 een boom te maken, en nummer 1 en 3 iets kleiner te houden. Daarnaast kan ik zo nog wat experimenteren met wat snoeien, en kijken wat het resultaat daar van is. Maar eerst maar even laten aanslaan in de volle grond. Ik meng zand uit de tuin met wat eigen compost, graaf 2 kuilen, en vul er 1 pot mee. In de pot zit onderin hydrokorrels, en een aantal gaten voor de afwatering.

    Zo staan ze er bij na het verpotten:
    05-30 1.jpeg 05-30 2.jpeg 05-30 3.jpeg
    30 mei

    Na een weekje komen de eerste problemen van buiten kweken naar boven, slakken!!!
    Ondanks mijn slakkenborstels rondom, zijn er enkele slakken die daar geen boodschap aan hebben. Ik wil uit principe geen korrels gebruiken, dus ik ga verder met mijn maatregelen. Een stukje koperleiding om de stam, en wat scherp materiaal (schelpen had ik toevallig nog liggen) rondom de plant. Eens kijken of dat werkt.

    06-05 1.jpeg 06-05 2.jpeg 06-05 3.jpeg
    06 mei

    In de verdere aanval op slakken plaats ik bier-vallen. Tenminste, dat denk ik. Als het een keer regent, ga ik eens op controle. Daar staan de naaktslakken als giraffes bij een afrikaanse oase te genieten van een fris biertje. Maar verzuipen doen ze niet... Mijn nieuwe besluit is om maar zo vaak mogelijk op jacht te gaan als het regent, en alle slakken in de sloot te verzuipen. Dat zal ze leren! 06-07 3-1.jpeg




    Plantje 3 (die met de meeste schaduw) staat er niet best bij. Ze wordt ongelofelijk aangevreten door slakken, en de locatie helpt verder ook niet echt voor de groei. Ik heb er inmiddels geen vertrouwen meer in dat dit ooit nog wat wordt, maar doe mijn best om de slakken weg te houden.

    06-07 3-2.jpeg
    07 juni

    De overige planten groeien lekker door. Achteraf zie ik heel veel verschijnselen dat plant 1 niet zo goed ging, maar dat had ik eigenlijk niet door. Ik heb haar echt veel te veel water gegeven eigenlijk, bladeren hangen steeds wat slap, zijn erg dik/opgezwollen. Maar goed, weet alles maar eens achteraf...

    Ergens rond deze tijd begin ik met het toevoegen van kippenmest, omdat een vriend van me zei dat dit perfect is voor wietplanten. Niet geschoten is altijd mis, en het is wel min of meer biologisch! Een handjevol per plant gaan we eerst maar eens proberen, en dan over een paar weken weer als het goed gaat.

    06-16 1.jpeg 06-16 2.jpeg 06-16 3.jpeg
    16 juni

    Tsja, niet zo veel nieuws, "laat maar gaan dat gaat wel goed!" is een beetje mijn motto. Behalve dat ik plant 1 dan veel te veel water geef en dit nog niet door heb... Plantje 3 begint ook toch nog aardig mee te komen, ondanks de slakken-aanvallen.

    06-23 1.jpeg 06-23 2.jpeg 06-23 3.jpeg
    23 juni

    Ergens rond deze tijd besluit ik weer een experiment in te zetten. Ik heb gehoord en lezen over het toppen / snoeien van mijn planten, en besluit dit meteen op plant 1 uit te proberen. Plant 2 laat ik helemaal haar gang gaan, en plant 3 besluit ik later ook nog te gaan toppen. Plant 3 heeft wat gele stipjes op de onderste bladeren, en ik vraag advies op dit forum. Ongeduldig als ik ben, knip ik de bladeren nog weg voordat ik antwoord heb. Ik ben erg bang voor beestjes, die snel de rest van mijn plant gaan bereiken. Toch lijkt het meer op een calcium-tekort. Eerst maar weer even zijn beloop laten, en kijken of het terugkomt!

    06-30 1.jpeg 06-30 2.jpeg 06-30 3-2.jpeg 06-30 3.jpeg
    30 juni

    Warme tijden breken aan, en mijn planten gaan hard! Wauw wat gaat dit mooi, en ik hoef er haast niks aan te doen. Nog steeds merk ik niet op dat plant 1 wat problemen heeft. Ofwel, ik zie het wel, maar ik wijt het aan het formaat van de pot. Maar de gele bladeren onderaan hadden mij wel iets bezorgder moeten maken.... Plant 3 komt ook weer aardig mee op dit moment! Ik meet qua hoogte al waardes boven de 1.00m , vind het al mooie struiken worden.
    07-08 1.jpeg 07-08 2.jpeg 07-08 3.jpeg
    08 juli

    Niet heel veel nieuws. Ze blijven groeien! En plant 1 gaat nog steeds niet zo lekker, maar ik grijp niet in. Overigens blijft ze wel lekke groeien, het zijn alleen die onderste bladeren die niet mooi zijn.

    07-15 1.jpeg 07-15 2.jpeg 07-15 3.jpeg
    15 juli

    Ik kom wat beestjes tegen in plant 2, bij een toevallige inspectie. Er blijkt na navraag op het forum, een mooi nestje wantsen te zitten. Heb dit blad maar weggekniopt, en de rest uitvoerig geinspecteerd, maar niks gevonden. De schade valt dus mee! De gele stippen in plant 3 komen ook terug. Lijkt dus toch op een calcium-tekort. Ik probeer een oplossing van houtas in water toe te voegen, en de koop dat de calcium hieruit opgenomen wordt. Het liefst zou ik kalk toevoegen, maar dat heb ik niet liggen, en ik ben wel een beetje lui aangelegd dat ik niet daarvoor speciaal naar het tuincentrum ga.



    20 juli

    ER VOLGT NOG EEN POST< NOG EVEN NIET REAGEREN GRAAG
    Attached Files

    #2
    07-25 1-1.jpeg 07-20 2.jpeg 07-20-3.jpeg
    20 juli

    De problemen bij plant 1 beginnen me nu toch zorgen te baren. Er zijn steeds meer gele bladeren. Ik post het op dit forum, en kom er achter dat ik veel te veel water geef, en er een stikstoftekort is. Ik maak een oplossing van kippenmest om ze even een boost te geven. Daarnaast stop ik even met het bewateren van plant 1.


    07-25 1-1.jpeg 07-25 1-2.jpeg
    25 juli

    Hierna besluit ik om een pH/temperatuur/vochtigheidsmeter te kopen. Ik wil toch maar zoveel mogelijk kunnen controleren bij plant 1. Deze heeft zijn geld nu al opgeleverd. Wat blijkt? De onderkant van de pot is kletsnat, en heeft een erg lage pH (5.0-5.5). De bovenkant van de pot is gewoon een beetje vochtig, en heeft de juiste pH. Daarnaast merk ik dat met de hitte, de grond daar wel 40 graden wordt, wat me ook vrij warm lijkt. Tijd voor maatregeen!
    - stoppen met wateren voor een paar dagen
    - extra kippenmest toevoegen om de pH te verkogen onderin de pot ( kippenmest meet ik een erg hoge pH).
    - extra gaten onderin de pot voor betere afwatering. Ik heb nu iets van 30 gaten in totaal.

    07-26 meter.jpeg
    26 juli - mijn metertje.

    En dit is hoe ze er nu bij staan. Ik moet nog steeds iets doen aan de temperatuur in de pot (een wit laken er omheen ofzo), maar verder denk ik dat het nu wel de goede kant op moet gaan.

    07-27 1.jpeg 07-27 2.jpeg 07-27 3.jpeg
    27 juli - vandaag dus

    Ik ga jullie op de hoogte houden vanaf nu! Bedankt voor het lezen alvast. En ik sta altijd open voor tips, dus schroom niet om te reageren!



    Comment


      #3
      gaan lekker
      verzonden vanaf mijn bos hut met tamtam

      Comment


        #4
        Leuk om al te lezen! Veel succes!

        Comment


          #5
          Mischien raadzaam om haar naar een grotere pot te verplaatsen, zal ze stuk gelukkiger van worden
          zien dr verder mooi uit. Succes

          Comment


            #6
            Kan dat nog wel, nu ze al zo groot is nog verpotten?
            Zit er toch ook wel sterk aan te denken, en dan lekker de volle grond in. Is toch wel een stuk makkelijker heb ik gemerkt.

            Comment


              #7
              Ga t zelf ook doen, van 36 l naar 95 liter. Twijfelde zelf eerst ook maar maar schijnt geen probleem zijn. Zit nog paar weekjes voor de bloei dus tiet zat

              Alleen bij afjes zou ik t nu niet meer doen.

              Comment


                #8
                Klinkt als een Groninger, tiet zat! Goed idee man, ik denk dat ik vanmiddag maar even wat ga spitten I. De tuin

                Comment


                • Pluk
                  Pluk commented
                  Editing a comment
                  Succes ps geen groninger maar twent

                #9
                Klinkt goed allemaal! Welke soortjes heb je?

                Kweking Eend

                Comment


                  #10
                  Oja dat staat er niet eens bij!

                  Alle drie zijn Big Buddha Cheese

                  Comment


                    #11
                    89AD6195-33D2-42F2-865A-750098984EE4.jpeg En ze staat in de volle grond hopen dat de wortels goed aanslaan nu.... Hoofd weer even 90 graden naar links draaien, sorry ik post vanaf m'n telefoon en dan gaat dat nooit goed)

                    Comment


                      #12
                      Daar zijn 2 oplossingen voor:
                      Scherm automatisch draaien uitzetten dan foto maken als de ipad ondersteboven zit...


                      Of als je hier foto's neerzet in je verslag
                      Doe je een foto uploaden dan druk je 1 of 2 x op backspace komt er een blauwe rand om de foto als je die blauwe lijn eromheen hebt druk je op enter dan krijg je een menu daar kan je foto's aanpassen hier op jd

                      (Aldus Weske in deze post)

                      Een derde oplossing is om je gsm horizontaal te houden als je een foto maakt.

                      Flinke planten.
                      Hopelijk gaat het weer een beetje meezitten komende maanden





                      .
                      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                      Comment


                        #13
                        C63C4308-9A78-4FEB-B321-6549B7A8AB6E.jpeg
                        Zo, plant 1 is dus verpot. Lekker veel water gegeven, om de wortels aan te laten slaan. En wat extra kippenmest er bij gedaan, kan vast geen kwaad. Als ze weer lekker groeit wil ik gaan supercroppen

                        2B8732C8-2A8A-44C0-BEF0-3297702F8B17.jpeg


                        Plant 2 heb ik gisteren nog getopt, ze wordt wel erg hoog. Ondanks de relaxte buren heb ik liever geen wiettoppen boven de schutting uit. De buurngen lust ook wel een jointje, dus maak het hem dan iets te makkelijk om ze af te knippen. Vandaag wat gelezen over supercroppen, en dat leek me ook wel een goeie bij deze plant. Gewoon maar proberen bij een paar takken, en we zien wel weer wat het doet!


                        BF1E7A28-800F-419D-8AA5-2D2F1068AA42.jpeg
                        Plant 3 gaat morgen kalk krijgen voor het calciumtekort, heb het maar online besteld. Enige probleem is dat de pH van de grond daar al vrij hoog is (8.0 , waar plant 1 en 2 in 6.5-7.0 staan). Iemand een idee hoe ik dat op kan lossen? Lijkt me vrij lastig in volle grond om de hele bodem een andere pH te geven, het is toch een systeem wat in nalans is nu...
                        Oja ook hier heb ik een paar takjes ge-super-cropped. Jaja ik ben enthousiast als ik over iets nieuws hoor.
                        Last edited by Saikedellik; 29 July 2019, 15:31.

                        Comment


                          #14
                          pH

                          Sinds ik de pH aan het meten ben, worden veel dingen ineens erg duidelijk.
                          1. de pH van mijn kraanwater is veel te hoog ( 8-8.5). In combinatie met kippenmest, heeft dit gezorgd voor een hoge pH van de gehele bodem. Vooral achter in de tuin (plant 3) is dit een probleem. Hier is de pH van de bodem ook 8-8.5. Bij plant 1 en 2 schommelt de pH tussen de 6.5 en 7.5. Nog niet dramatisch, maar ook niet optimaal.
                          2. Het calciumtekort van plant 3 kan hier zomaar eens iets mee te maken hebben. Ook zijn de bladeren van deze plant erg donkergroen, iets wat ook te relateren lijkt aan hoge pH.
                          Vanaf nu ga ik mijn kraanwater aanzuten met fosforzuur, om.


                          Supercropping
                          Ik heb inmiddels alle drie planten ge-super-cropped. Ik ben er wel achter dat het op te dikke takken ( 30-40cm vanaf de top) wel minder ideaal is dan bij iets dunnere takken. Ik heb het bij plant 2 soms bij te dikke takken gedaan, die wel erg naar beneden blijven hangen. Toch zijn de bladeren nog gezond, en lijkt alles uiteindelijk wel door te groeien. Maar eens kijken hoe dit verder loopt. Ik hoop vooral iets luchtigere, lagere planten hiermee te creeeren, met dikkere toppen hopelijk. We ggaan het zien!

                          Hier even een paar fotootjes

                          CC0C4940-087D-49CA-9F02-4DC7D461D00A.jpeg

                          61DBB9B1-C02B-4CF8-87CB-21D64EB38B85.jpeg

                          99B4F833-4F84-4092-861A-0D030012F531.jpeg
                          Attached Files

                          Comment


                            #15
                            Dat gaat wel goed komen met dat knakken. Ze zijn schijnbaar best tevreden met al die mishandeling. Ph en ec doe ik zelf niet veel mee. Mijn kraanwater is ook 8+ en t hemelwater zit ook meestal rond 8 ondanks alle vervuiling in de lucht. Mijn peperplanten krijgen wel aangezuurd water maar die voedt ik dan ook bij met de ghe fllora serie.

                            Comment

                            Bezig...
                            X