Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hollands Hope, Frisian Dew & Think Different

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Hollands Hope, Frisian Dew & Think Different

    Korting op 420shop
    Voila, we kunnen er weer aan beginnen, de inkopen zijn binnen:
    5* Hollands Hop:mooie herinneringen, want was ooit mijn eerste en beste kweek. Misschien omdat de plantjes lange tijd onder een straatlantaarnpaal stonden - andere kant van de haag - met tot zeer laat licht.
    5* Frisian Dew: goeie kritieken van gelezen, kunnen blijkbaar grote planten worden, maar is geen probleem. Heb een mooi lapje grond voor hun.
    3* Think different: er moest zeker nog een autoflower bij. Geduld is nl. geen deugd van mij.
    Allemaal gefeminiseerde zaden, want ik ga geen tijd en moeite steken in mannetjes.
    1 Critical Orange Punch er gratis erbij gekregen. Gratis! Gratis!

    Straks 's tussen nat keukenpapier gaan steken.
    The game is on! hoppa.jpg

    #2
    Niet te hopen dat die lantaarnpaal er nog staat. Plantjes uit regulier ge-feminiseerd zaad houden niet van licht als de zon onder is.
    Succes en veel plezier met deze buitenronde!


    "We are stardust, we are golden.
    And we've got to get ourselves back to the garden".

    Comment


    • Skadril
      Skadril commented
      Editing a comment
      Nou, van mij mag hij er nog wel staan. Ben zelf al enige tijd verhuis.
      Ik had ook gelezen dat straatverlichting nefast was voor een goeie opbrengst, maar toen toch niet veel van gemerkt;

    #3
    Deze Hollands Hoop is ooit gemaakt van de Positronics Hollands Hoop.
    De afkomst is dus goed, mooie buitensoort, hopelijk hebben ze op die eigenschappen verder geselecteerd bij Dutch P.
    Ik ben benieuwd, succes!
    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

    Comment


    • colori
      colori commented
      Editing a comment
      En mijn soortenlijst wordt ook weer langer. Thanks voor de tip Q.

    • Skadril
      Skadril commented
      Editing a comment
      Thx.
      Ik vind het altijd zit hoe anderen van heel de genetica van soortjes op de hoogte zijn.
      Ik ben daar zelf echt niet mee mee. Ik ga meestal voort op reviews of op soortjes die me ooit (niet) bevallen zijn bij roken of eerdere kweken.

    #4
    Voila, in reepjes huishoudpapier in ijsbloktray met lauw water gestoken (2*Frisian, 2* HH en 1*C.O.) Na foto ook afgedekt van zonlicht.
    Ik dacht al meer AF's te laten ontkiemen, maar kan beter wachten zodat de 10-11 groei-en bloeiweken in de ideale groei- en bloeimaanden zit: midden juni beginnen. Zoiets wss? z1.jpg
    Zaaigrond, potgrond, hydrokorrels en perliet ondertussen ingekocht.
    Sebiet s forum checken voor enkele basic grondsamenstellingen: elk jaar weer, ik onthou nix
    Last edited by Skadril; 8 May 2020, 22:17.

    Comment


    • Ess
      Ess commented
      Editing a comment
      https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...87#post1496587

    • Skadril
      Skadril commented
      Editing a comment
      Thx, Ess, zeer handig!
      Note to self: tussen 20 en 27 juni max uren zonlicht. 24 juni = midden.
      AF 11 weken tussen ontkiemen en oogst, pak maar 12 weken. 6 weken voor en na 24 juni = beginnen op 13 mei (of wat later ifv warmere nachten/droger weer)
      Last edited by Skadril; 8 May 2020, 22:24.

    #5
    Succes
    Lets not criticize but legalize

    Comment


      #6
      IMG_20200510_174251.jpg
      Na 2 dagen tonen de 2 Frisian Dews hun staartje en ook 1 Hollands Hope is ontkiemd. Het tweede HHzaadje is open: nog geen kiem buiten het zaadje, maar wel zichtbaar binnenin.
      Nog getwijfeld over de grootte van de potten, maar uiteindelijk allevier in 2,5-liter potten gestopt (nr 3) (note to self: bruin = FD, Zwart=HH):
      - onderaan zo'n 3 cm hydrokorrels.
      - daarboven zaai- en stekgrond tot zo'n 2 cm onder de rand. Ik ben nl. van plan zo snel mogelijk grond bij te vullen tot onder lobbladeren.
      - gaatje gemaakt met potlood, cm'tje diep
      - zaadje erin
      - grond nat (eerder dan vochtig) gemaakt. Denk niet dat het echt kwaad kan, iets teveel water in de ontkiemingsfase?
      - voor het verandaraam op het zuiden gezet, zo kan de aarde wat opdrogen. Zodra ze boven de grond komen, haal ik de zaailingen daar weg zodat ze niet verbranden.
      - folie'tje over gedaan zodat de toplaag niet uitdroogt en geen harde korst vormt. Al vaak voorgehad in het verleden...
      - in een grotere bak gezet waar continu een bodempje water van zo'n 4 cm zal inzitten

      Het AF-zaadje is ook al open, maar kiempje nog niet zichtbaar.
      Nog geen idee hoe ik deze en de andere AF's zal opplanten. Situatie is als volgt, denk gerust mee:

      - we hebben een bouwgrond met een best groot weiland gekocht. De weide is omgeven door bomen en struiken en er staan veel hoge netels en distels op die de planten aan het zicht zouden moeten onttrekken.

      - De Frisian Dew en Hollands Hope zullen ginder sws in volle grond geplant worden, waarschijnlijk wanneer ze al in een grote pot met potgrond staan (10liter, 20liter?). Vroeger lijkt me geen optie omdat het daar vergeven is van de slakken. Ik heb al andere planten ginder uitgeplant (pompoenen, rabarber, ...) en die zijn eraan gegaan op 1 nacht tijd. Als ze groter zijn, kunnen ze hopelijk tegen een stootje of ben ik er snel genoeg bij. Ik passeer er sws te weinig om regelmatig slakkenkorrels te leggen.

      - Wat betreft de AF's kan ik er twee/drietal hier houden doorheen de zomer, maar de andere, wil ik graag in volle grond planten. Daarom dacht ik ze na het ontkiemen meteen in een grote pot (20liter-ish) te zaaien, gevuld met potgrond, met daarin een uitsparing in de vorm van lange smalle pot (nr 2), gevuld met zaaigrond. In die laatste w. het zaadje dus gedropt.
      Zou dat nut hebben? Zouden de wortels van de zaailing zich aanvankelijk beperken tot de zaaigrond en pas wanneer het nodig is de potgrond aanboren?
      Gaan de voedingsstoffen van de potgrond niet sws in het zaaigrondgedeelte uitspoelen?
      Als verplanten toch geen shock is voor de plant (zoals ik her en der lees - totaal nieuwe info voor mij), kan ik mss 2 keer verplanten zaaigrond > potgrond > volle grond. Al lijkt dat me toch overkill, elke 4 weken verplanten.

      In ieder geval, blij dat de kweek terug begonnen is.
      Last edited by Skadril; 11 May 2020, 08:09.

      Comment


        #7
        Wat zeg je nou?


        Straks 's tussen nat keukenpapier gaan steken?
        Laat me vrouw het niet horen die heeft er in
        mijn inzicht aandelen in......

        Comment


          #8
          Tussenstand: Na enkele dagen zijn de 2 HH en de 2 FD opgekomen.
          1.jpg 2.jpg
          Maar na een nacht was er 1 HH en 1 FD verdwenen. Opgegeten door een muis wss. Een tijdje geleden waren ook mijn pompoenkiemlingen een beetje opgegraven en opgefret.
          't Is weer eens iets nieuws, voor alles een eerste keer, maar vooral zeer kut.
          Ter beveiliging heb ik op de resterende kiemlingen onder een glas, als stolp, gezet. En ook de AF kwam nog op. Dat dan weer wel.

          In ieder geval, we moeten vooruit, dus zit er maar 1 ding op: verder ontkiemen!
          Resterende HH (3) en alle Think Differents (ook 3) liggen ondertussen te weken. Zelfde systeem als eerder.
          Attached Files

          Comment


          • Ess
            Ess commented
            Editing a comment
            Staan wel errug nat.

          • Skadril
            Skadril commented
            Editing a comment
            Ik weet het. Ik had de grond veeeel te gemaakt bij het zaaien. Toch blij te zien dat ze bovengeraakt zijn. Hopelijk houden ze vol. :s
            Heb ze net buiten gezet zodat ze wat sneller opdrogen.

          #9
          hup.jpg
          De 3 survivors. Rest zijn lege potjes zodat zon niet te hard op zijkanten van potten schroeit.

          Comment


          • QnQ
            QnQ commented
            Editing a comment
            Dat glas er over in de volle zon is niet handig denk ik.
            Als je een thermometer met sensor hebt, moet je die sensor daar eens bij leggen, onder dat glas

          • Rreppellsteeltjam
            Rreppellsteeltjam commented
            Editing a comment
            Beter wat kippengaas er omheen zetten, en een waterval eventueel in de buurt.

          • Skadril
            Skadril commented
            Editing a comment
            Last edited by Skadril; 27 May 2020, 22:11.

          #10
          IMG_20200527_194803.jpg
          Bobo's receptje (basicly: 85% potgrond + 10% perliet + 5%meststof) erbijgehaald & aangepast aan mijn gemakzucht/naargelang wat ik terugvond in mijn rommelkot :
          17 scheppen potgrond
          2 scheppen perliet
          half schepje meststof (koeiemest vergeten, en enkel NPK 7 - 6 - 12 + 4 MgO beschikbaar, dus dat genomen)
          Onderaan en bovenaan laagje lavakorrels (bovenaan tegen verdamping, onderaan zodat ik ze in schotel met water kan zetten/voor goeie drainage)
          IMG_20200527_201107.jpg
          Plan is deze nu tijdje laten groeien in pot en dan nog 1 keer verplanten in volle grond (andere locatie, vol slakken, konijnen en de occasionele inbreker(Solex gestolen uit mijn schuur))

          Straks verpot ik er nog eentje wss, tenzij er snel stevige kritiek komt op hoe ik het aanpak.

          Comment


          • kelderkastje
            kelderkastje commented
            Editing a comment
            Jammer van de Solex, woefke nemen? Van de TD's was ik erg content.

          • Skadril
            Skadril commented
            Editing a comment
            We wonen er nog niet, gaan er later dit jaar beginnen bouwen.

          #11
          Tussentijdse foto'tjes.
          Heb de indruk dat ze niet echt doorgroeien. Misschien omdat ik te weinig water geef (probeer minder te geven dan vorige jaren), door te vaak binnen te staan (tuin is pokkeheet - zuidgericht en nog 2 plantjes kwijtgeraakt aan overhitting), ... ? Of gewoon ongeduldig, kan ook.
          1.jpg 2.jpg

          Comment


          • Ess
            Ess commented
            Editing a comment
            Met dit weer gaat het hier ook niet zo hard.

          #12
          Ik denk dat het vooral het weer is, ook hier gaat het nu iets minder snel.
          Lets not criticize but legalize

          Comment


            #13
            Tuin op het zuiden kan lastig zijn en heel warm, ik weet er alles van. Je plantjes zijn nog te klein voor xtreme hitte vooral als je ze van binnen naar buiten zet. Kun je geen zeiltje ophangen(deze dagen niet echt nodig) voor de hete uren op de dag tot dat ze wat groter zijn? En of ze te droog staan of niet geen idee. Ik kan niet genoeg inzoomen op je fotos en op die hydrokorrels geen ervarings mee. Geduld heb ik ook niet haha.

            Comment


              #14
              Omdat 5 plantjes in onze kleine stadstuin teveel van het goeie zijn, heb ik de resterende niet- AF's naar onze nieuwe bouwgrond verhuisd. Altijd speciaal wel om door je stad te rijden met een plantje naast je op de passagierszetel. Curieus of andere chauffeurs het gezien hebben.

              De putjes waren al enige tijd op voorhand gegraven en gevuld met Vivimus & plaatselijke grond. Voor het eerste plantje had ik nog de courage een raster te maken tegen konijnen, en na een week stond ze er vrolijk bij. De 2 anderen volgden niet veel later, maar bij gebrek aan tijd, kregen ze geen knaagdierfence mee. Totnutoe hebben ze het overleefd.
              Enkel goed water gegeven bij aanplant, heel af en toe 's wat slakkenkorrels, maar voor de rest moeten ze het zo zien te rooien. Slakkenkorrels zal ik wss ook mee stoppen, tenzij het te erg wordt.

              De eerste Frisian is ondertussen zo'n 1m90 geworden en komt boven de netels uitpiepen. Te laat om nog te toppen waarschijnlijk? De andere twee zijn aanzienlijk kleiner. Twijfel of het de moeite is die nog te toppen.
              IMG_20200725_165940.jpg IMG_20200725_170004.jpg
              in ieder geval, mijn eerste vollegrondskweek gaat best ok: massaal veel doden na het verpotten, maar nu gaat het zeer makkelijk. Geen omkijken naar.
              ​​​​
              En de achterblijvers thuis:
              Think Different & C.O.P: beiden nog geen spoor van bloei te zien. De potten zijn best licht, dus wss kan de regen er niet aan (bladerdek) en zelf heb ik ze ook niet al te regelmatig water gegeven. Met de nieuwsgierige buren heb ik ze ook een beetje verplaatst zodat ze minder uren zonlicht hebben. All in all vind ik ze er best goed uitzien.
              Zal eens kijken of ik wat kan doen met het beendermeel en de overdatum potjes bloeistimulator die hier nog ergens liggen.(eerste 2 foto's COP, Rechtse Think Different)
              IMG_20200727_103951.jpg IMG_20200727_104044.jpg IMG_20200727_104016.jpg

              Last edited by Skadril; 28 July 2020, 11:49. Reden: mm, 2e poging tot foto's

              Comment


              • Kunichika
                Kunichika commented
                Editing a comment
                Dat lijkt me een goeie keus, ze te verplaatsen. Alleen zijn je foto's niet zichtbaar(computer says no)

              • Corleone1933
                Corleone1933 commented
                Editing a comment
                Skadril Helaas geen foto's

              #15
              ​​

              De autoflowers nog steeds geen tekenen van bloei.

              Comment


              • Cammadorgrows
                Cammadorgrows commented
                Editing a comment
                foto's zijn niet zichtbaar
            Bezig...
            X