Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Eerst kweekverslagje & toprot

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Eerst kweekverslagje & toprot

    Korting op 420shop
    Heey medekwekers,

    Een kort kweekverslagje en een paar vragen

    Na veel te hebben gelezen op dit (mooie!) forum zelf begonnen met kweken. Een plantje gekregen van een bekende, ontkiemt onder lampen, 3 cm hoog, white widow (1 juni). Feminized. Thuis, achter het raam laten groeien en 15 juli in het bos gezet. Klei grond, veel brandnetels en water in de buurt. Zelfs in de droge weken geen water hoeven geven door de natte grond. 2x banenenpulp 'bijgevoegd', is een oude tip voor rozenstruiken en ongedierte. Verder hydrokorrels door de klei gemengt, verder alles moedertje natuur. Omgeving Haarlem.

    Eind augustus was ze ongeveer 1,5M maar redelijk overwoekerd door andere planten. De andere planten gesnoeid voor meer licht en ruimte. Eind september eerste toppen gesnoeid, zie tweede foto voor trichomen. Was bang gemaakt voor toprot, dus wilde sowieso iets oogsten.

    6 oktober tweede lichting geoogst, van dezelfde plant. Iets meer donkere trichomen, nog geen amber. Zaten redelijk veel kleine spinnetjes op en zag wat kleine 'spinnendraden'. Geen tekenen van rot, zag er allemaal gezond uit. Na 2 weken drogen, toch veel toprot(?) ontstaan denk ik. Zie 3e foto; toprot. Deze helaas weg moeten gooien.

    Vraag #1: Een klein deel van deze oogst heeft geen sporen van toprot/spinneraggen. Alhoewel er soms dunne, enkele (1 a 2 per top) korte spinnenwebdraaden te zien zijn als ik door een microscoop 40x kijk. Is het mogelijk om deze toppen alsnog te nuttigen?

    Vraag #2: Aan de plant hangt nog ongeveer 20-30 natte toppen. Ik zit er aan te denken om deze te watercurren, ik heb gelezen dat het mogelijke (niet met blote oog waarneembare) toprot verwijderd, heeft iemand daar ervaring mee en/of advies?

    Vraag #3: Is het mogelijk om nu nog stekjes te maken van deze plant? En deze moeten zeker onder lampen staan anders blijven ze in de bloei fase ivm de korte dagen?

    Thanks en greetzz Happy Henk
    Attached Files

    #2
    Zoek even op waterstofperoxidebad.

    Comment


    • Happyhenk
      Happyhenk commented
      Editing a comment
      Top, ga ik doen

    #3
    Er zijn wat topics over het reinigen (wassen) van toppen, gebruik de zoekfunctie, heb er alvast 1tje voor je geplaatst.


    Succes
     

    Comment


    • Happyhenk
      Happyhenk commented
      Editing a comment
      Thx, interessant

    #4
    Watercuren kan. Ik heb dat wel eens gedaan met mijn wiet, die vol met meeldauw zat. Eerst spoelen zoals op bovenstaand filmpje van Jorge Cervantes. Vervolgens 7 dagen watercuren met gedemineraliseerd water. Elke dag het water vervangen, totdat het helder blijft. Daarna gewoon drogen en curen.

    Comment


      #5
      Vergeet niet te vermelden dat je een “plat wietje” overhoudt na al die behandelingen.
      Alle smaak verdwijnt.
      Leuk om een keer te doen als het andere alternatief weggooien is maar niet aan te raden als standaard handeling. (of wiet zonder smaak moet je voorkeur hebben)

      **** de geur als je het rookt is niet helemaal weg.
      Het ruikt misschien niet meer naar wiet, maar mensen in je buurt ruiken wel duidelijk dat je iets vaags aan het roken bent wat geen tabak is.
      Zeker te vroeg geoogste wiet ruikt gewoon naar verbrand hooi.
      Last edited by QnQ; 26 October 2020, 09:40.
      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

      Comment


        #6
        Wat QnQ zegt is wel waar. De smaak gaat bijna helemaal verloren. Voordeel daarvan is dat je het kan roken op straat. De geur van wiet is bijna helemaal verdwenen. Inderdaad, alternatief voor weggooien.

        Comment


        • LR2
          LR2 commented
          Editing a comment
          De sporen van een schimmel kunnen lang overleven en zijn soms sterk genoeg om peroxide te overleven. Door ze 7 dagen in het water te houden, kiemen die sporen en willen ze schimmel gaan vormen. Als je dat water op tijd weg gooit dan is daar geen kans voor.
          Als ik schimmels kweek op rogge, hout of rijst, dan laat ik dat ook enkele dagen 'vochtig' staan om de sporen te kiemen die daarop aanwezig zijn, die materialen gaan vervolgens de autoclaaf in om daar kapotgestoomd worden. Dat moet je met wiet niet doen, maar het principe is hetzelfde: levende bacterien en levende schimmels zijn makkelijker dood te maken dan hun 'zaadjes'.

        • Happyhenk
          Happyhenk commented
          Editing a comment
          Ik hoor het al, tijd voor watercurren

        • Brandnetel
          Brandnetel commented
          Editing a comment
          Dat dus

        #7
        Maarre...het is dus een fotoperiodeplant die buiten staat.
        Die is zo rond de 1e-2e week september gaan bloeien en je hebt al 2x geoogst.
        Dan wordt het tijd wat te gaan lezen man. Je kan die zo vroeg niet oogsten, dat heeft geen zin.
        Als de bloei (bijvoorbeeld) 10 september begint, dan kun je op z'n vroegst begin november de eerste topjes oogsten.
        Na 2-3-4 weken bloei gaan oogsten levert niks op, en zeker geen wiet met enig effect. Je kan net zo goed geranium roken.
        ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

        Comment


          #8
          Aii, ben puur afgegaan op de trichomen. De eerste lichting was een geranium effect, de tweede lichting had milky triochemen en gewoon een lekker effect. Ben nu heel benieuwd wat de laatste lichting gaat doen die ik binnenkort wil oogsten

          Comment

          Bezig...
          X