Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mijn eerste kweek! Totaal geen ervaring nog...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #16
    Tja, ik denk dat ik nog steeds teveel water geef. Hier moet ik echt nog veel over leren. Ik heb al heel wat over gelezen, maar het blijft lastig. @Corleone1933, jouw plantjes zijn aanzienlijk groter. Zien er mooi uit.

    Comment


      #17
      Ik denk dat ik nog een paar zaadjes koop en probeer het beter te doen. Minder water, beter licht vanaf dat ze boven de grond komen. Ik lees veel, maar hoe je het moet doen, dat lijkt mij toch iets dat je leert door het zelf te doen. De plantjes die ik nu heb, die hou ik natuurlijk en misschien wordt het nog iets.
      Heeft iemand nog een suggestie voor type plant voor een beginner die buiten wil kweken?

      Groeten, Tom en Kobus.

      Comment


      • Alzheimer
        Alzheimer commented
        Editing a comment
        dat lijkt me niet onverstandig Tom, je plantjes kunnen nog prima herstellen maar dat kost wel tijd. ik heb mijn eerste rondje dezelfde fouten gemaakt als jij. dat is met veel hulp van dit forum uiteindelijk goed gekomen maar qua doorlooptijd had ik net zo snel opnieuw kunnen beginnen. voor een buitenkweek ben je nog vroeg genoeg. als je een paar nieuwen neerzet kan je daarna een selectie maken en de slechtsten wegkiepen.

        ik bestel niet altijd op deze site maar selecteer wel op wiedzaadjes.nl omdat je daar een uitgebreid filter kan gebruiken. je kan selecteren of filteren op binnen/buiten, moeilijk/makkelijk en op je klachten. ben even kwijt waarvoor jij ze ook alweer zette dus daarbij kan ik je niet helpen.

      • smoker2002
        smoker2002 commented
        Editing a comment
        als je plantje uitkomt en zaait heeft het de eerste dagen maar 10 ml water nodig rond de stam meer niet dan kijken dag 1 of 2 later nog eens 10 ml en erna opvoeren met 20 ml dan 3x water geef ik 60 ml over geheel de pot en dan kunnen ze meestal meer dan 1 week mee weg en naar mate ze groeien zullen ze meer water vragen

      • TomEnKobus
        TomEnKobus commented
        Editing a comment
        Bedankt Smoker2002, Ik geef nu ook veel minder water, maar ik zal het water ook gaan afmeten.

      #18
      Deze planten kunnen nog wel herstellen, zet ze lekker in de zon en geef de eerste tijd even geen water. Als je nieuw zaad zet het zand van te voren vochtig maken dat als je er in knijpt moeten er enkele druppels water uitkomen, ontkiemd zaadje erin en twee weken geen water geven, je mag het plantje wel af en toe natspuiten met een plantenspuit. Koop eventueel een goedkope vochtmeter in het tuincentrum, die kosten minder als 10 euro maar dat geeft wel een indicatie hoeveel vocht er nog inzit, na veel gebruik wordt de koperen pin wat donkerder, even lichtjes opschuren met een schuursponsje en hij werkt weer perfect. Wat zaad betreft zou ik wat zaad kiezen wat goed in ons klimaat groeit en bloeit maar je bent buiten afhankelijk van het weer, ga nog wat verslagen door lezen, leer je altijd wat van,suc6.
      buiten-2020, 2021, 2022
      Hydro-met afjes-2022

      Comment


      • TomEnKobus
        TomEnKobus commented
        Editing a comment
        Bedankt voor je bericht. Ik ga proberen om er nog iets van te maken en ik koop denk ik een paar zaadjes erbij. En ik lees de nodige kweekverslagen. Nog veel te leren....

      #19
      Hallo allemaal, We zijn weer een paar dagen verder. Ik heb de plantjes geen water meer gegeven en ik heb een vochtigheidssensor geplaatst in de bloempotten. De plantjes zijn gegroeid en ik ben mij aan het afvragen wanneer ze naar buiten moeten. De Power Plant heeft wat gedraaide blaadjes, weet iemand hoe dat komt? Ondertussen ben ik nog 3 power plants aan het ontkiemen, dit keer niet eerst tussen de watten, maar direct in een spongepot. Ik geef maar heel weinig water aan de spongepot, ik wil de nieuwe plantjes in wording niet gelijk verdrinken. De autoflower buiten, groeit nauwelijks. Nu is het weer ook niet zo fijn denk ik.
      Zie hier wat foto's.
      1ste foto zie je dat de blaadjes van de Power Plant wat gedraaid en gefrommeld zijn.

      IMG_20210521_061650586_HDR.jpg IMG_20210521_061710208_HDR.jpg IMG_20210521_061729901_HDR.jpg

      Hier de plantjes op wat grotere afstand.

      IMG_20210521_061755553_HDR.jpg IMG_20210521_061801760_HDR.jpg

      Dit is de autoflower buiten. Misschien had ik de autoflower ook eerst binnen moeten oplaten groeien. Echter men zegt dat je een autoflower het best in zijn uiteindelijke pot moet kweken, het geen weer ontkracht wordt door Sugar leaf.

      IMG_20210521_071231554.jpg

      Hieronder de plantjes in wording.

      IMG_20210521_061807334_HDR.jpg

      Ik sta altijd open voor tips en opmerkingen...

      Groeten, Tom en Kobus.
      Attached Files

      Comment


        #20
        Die Power Plant zou ik weg doen, dat komt niet meer goed. Dat krullen is niet iets unieks en mijn ervaring is dat ze vergeleken met de rest een groei- ontwikkelachterstand krijgen.

        Ik heb een paar maanden geleden een nieuwe auto gekocht van een Frans merk. Krijg ik van die mensen die zeggen mooie auto maar ik zou nooit een Franse auto kopen want die hebben problemen met 'de elektriciteit'. Die problemen speelden 20 jaar geleden sommige verhalen gaan gewoon moeilijk de wereld uit.
        Autoflowers zijn niet meer de autoflowers van 10 jaar geleden, ze zijn volop in ontwikkeling, de zaadveredelaars zitten echt niet stil.

        Ik zou met die auto gewoon opnieuw beginnen, een makkelijke auto met een goede oogst en compacte toppen is de de Cash Crop Auto - Cream of the Crop, verkrijgbaar bij wietzaadjes.nl.
        Ik ga zelf dit jaar weer aan de slag met Choco Kush auto en White Choco auto van Amsterdam Genetics. Die moet je via hun eigen website kopen amsterdamgenetics.com. Ze zijn ook van Boerenjongens in Amsterdam. Kan ik zeker aanraden, vooral de White Choco hoef je niet veel aan te doen behalve de takken ondersteunen.
        Ik maak hiervan dit jaar ook een kweekverslag: https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...-met-100-cocos
        Dat kan je volgen zie je meteen dat kleine potjes in de vensterbank geen probleem vormen (ja die planten die je er nu ziet komen uit viooltjes potjes). Ik ga vandaag ontkiemen dus als je nu autozaadjes besteld kan je het volgen met een paar dagen achterstand. Zeker als je voor een van de Choco's gaat heb je goed vergelijkingsmateriaal, zelfde tijd zelfde weer. Bestel een pakje van 3 en ontkiem ze allemaal.
        Last edited by Sugar leaf; 21 May 2021, 10:56.
        Soms is er niks te doen, totdat er iets te doen is. Geduld is een schone zaak. Sugar's Kweekverslag AF-jes buiten.

        Comment


          #21
          Hoi Sugar leaf, Dank je voor je aanbod om gelijk met jou te kweken. Ik heb nu 6 plantjes in de maak en ik koop nu even niets bij. Ik ga je wel volgen en veel van je leren.

          Groeten, Tom

          Comment


          • Italbri
            Italbri commented
            Editing a comment
            Hey Tom en Kobus niet te vergeten, mooi verslagje, ik ga hem volgen. Ik las dat je misschien nog nieuwe zaadjes wou kopen, het is wel handig om naar de bloeitijd van de soortjes te kijken want ik zag dat je bv een Masterkush hebt uitgekozen (heerlijk) alleen deze moet volgens mij alleen al 12 weken bloeien, als je dan bedenkt dat ze zo half augustus op zijn vroegst beginnen te bloeien kan je dus pas half november die kush oogsten.

          • TomEnKobus
            TomEnKobus commented
            Editing a comment
            Goede tip. Heb ik eigenlijk niet naar gekeken. Heb meer gekeken of ze goed buiten konden. De plantjes waar ik mee begonnen ben doen het eigenlijk best redelijk. Vandaag zijn ze naar buiten gegaan. Ik zal zo mijn verslag updaten. Leuk dat je me volgt en ik sta open voor tips.

          #22
          Hallo allemaal, Het is weer even geleden dat ik mijn verslag heb bijgewerkt. Aanvankelijk dacht ik dat het vreselijk mis ging met de plantjes, maar ik denk dat met hulp en tips van het forum de plantjes er toch goed bovenop zijn gekomen. Vandaag mochten de plantjes naar buiten. Ik denk dat ze wel wat eerder naar buiten hadden gekund, maar ik wilde wachten op goed weer en vandaag en de rest van de week gaat het goed zijn.

          De plantjes hebben tot nu toe onder led TL-balken gestaan. 18 uur licht en 6 uur donker. En omdat ze veel te veel drinken van mij kregen, heb ik ze eigenlijk nauwelijks nog water gegeven en als ze water kregen, dan was dit maar heel weinig. En dat deed ze goed!

          De autoflower die ik heb, die staat wel al 2 weken ofzo buiten, maar die is niet veel gegroeid. Misschien gaat hij het nog goed doen.

          Verder heb ik nog 3 power flowers onder de TL balk staan. Misschien komen die nu wat te laat in bloei en had ik beter eerder of sneller bloeiende zaadjes kunnen kopen, maar zo is het nu en we gaan wel zien.

          Hier de foto's van vandaag....

          IMG_20210529_101517791.jpg IMG_20210529_101514477.jpg IMG_20210529_101524383.jpg IMG_20210529_101521813.jpg

          De laatste foto is de autoflower Auto Northern Light. De anderen zijn (in willekeurige volgorde, ze zien er wat mij betreft allemaal hetzelfde uit):
          Power Plant, CBD Critical mass, Master Kush.

          IMG_20210529_101134779.jpg Zo zag de wortelkluit eruit. Ik denk dat ik zeker niet langer had moeten wachten met het verpotten.

          IMG_20210529_101506491_HDR.jpg Hier nog allemaal op een rijdje met Kobus erbij

          De 40 liter potten waren een aantal weken al gevuld met potgrond en Funky Fungy en hebben in de regen gestaan, dus de aarde is goed nat, Er zitten gaten in de emmers zodat overtollig water weg kan. Ik heb nu de planten geen water gegeven. De aarde is nat genoeg. Misschien wel wat te nat, maar met dit weer zal de aarde snel droog worden denk ik.

          Zo dit was het voor nu. Tips en tricks zijn altijd welkom.

          Groeten, Tom en Kobus.

          Attached Files

          Comment


          • Gps
            Gps commented
            Editing a comment
            Ziet er goed uit, en ik heb hier autoflowers die ook niet veel doen nog, ik gok op te koud en te weinig zon.

          #23
          Ik heb een karretje voor mijn planten gemaakt, dan kan ik zorgen dat ze altijd (zoveel mogelijk) in de zon staan zonder te slepen over de stoep. Koper plakband om de potten heen om de slakken tegen te houden. Nu maar hopen dat alles goed gaat.....

          IMG_20210530_155555285_HDR.jpg

          Ik heb 2 vragen:
          1. Als ik mijn vinger diep in het zand steek en het zand voelt dan nog een beetje nat aan, dan hoef ik nog geen water te geven toch? Pas als ik geen nattigheid meer voel, dan hebben ze water nodig. Is dit juist?
          2. Ik heb een buitenlamp, hier zit zo'n PLS lamp in (zie hieronder). Hebben de planten hier last van?
          PLS lamp.jpg



          Groeten, Tom en Kobus.

          Comment


          • Rietslang
            Rietslang commented
            Editing a comment
            Ja maar best niet teveel met de vinger in het zand?, probeer het te weten door op te tillen terwijl de plantjes in de gaten houwe. Indien toch twijfel priem der een lange brochette stok naar het midden toe en laat het even ev water opnemen, check de ev verkleuring na 20min.
            Leuke waakhond, slimme BorderCollie

          • Kunichika
            Kunichika commented
            Editing a comment
            Ja handig is dat hondje voor je plantjes. Je collie is ook erg schattig. Sateprikker kan ook, prikker even 10min in de aarde. Maar als je je pot van te voren goed heb ingewaterd , dan hoef je de eerste weken vrij wel geen water te geven. Alleen de bovenlaag vochtig houden.

          • TomEnKobus
            TomEnKobus commented
            Editing a comment
            De plantenbakken waren goed ingewaterd aangezien ze al een week of 2 buiten hebben gestaan en dus heel wat regen hebben mogen ontvangen.
            Als ik op het gewicht van de plantenbak moet afgaan, betekent het dan ook dat er eigen nagenoeg geen water in moet zitten. Ze zijn nu nog redelijk zwaar. Ik zal ze elke dag even optillen, dan weet ik op gegeven moment ook wat ik moet voelen als ze droog staan. Wel moet ik de bovenlaag vochtig houden dus. Zal ik morgen ochtend doen, dan staat de zon er nog niet op te branden.
            Bedankt voor de tips!

          #24
          Mooie foto Tom met Kobus. Dat scoort punten, een mooie viervoeter.

          Vraag 1 Ik denk dat dit niet de juiste manier is om aan te geven wanneer je water moet geven. De meesten pakken de plant op en voelen zo aan het gewicht of het nodig is om water te geven.
          Vraag 2 Dat noemen ze vals licht en kan geen kwaad als die af en toe aangaat.

          Verrekte handig zo'n karretje. Het houd je bezig he
          Veel gestelde vragen over het forum
          JOINTJEDRAAIEN.NL - Smoking Community
          420Shop.NL
          "Wat je kunt maken, kun je ook kraken."

          Comment


            #25
            Hoi allemaal, mijn plantjes hebben wat plekken op de uiteinde van hun bladeren. Is dit erg?


            IMG_20210531_191643784.jpg IMG_20210531_191651001.jpg IMG_20210531_191632957.jpg

            Lijkt alsof het steeds wat meer wordt.

            Groeten, Tom.

            Comment


            • Reefer
              Reefer commented
              Editing a comment
              Ik zie druppels op de blaadjes, staan ze zo in de zon? misschien verbrand.

            • Corleone1933
              Corleone1933 commented
              Editing a comment
              Als het niet verder naar boven gaat, niks aan doen die vallen er vanzelf af.

            • TomEnKobus
              TomEnKobus commented
              Editing a comment
              Ik had ze net een beetje water gegeven, de bovenkant van de aarde was heel droog. En nee, toen was de zon met weg aan het gaan. Dus ze zijn niet verbrand. Goed ik zal er niets aan doen. bedankt voor het mee denken en de snelle reacties.

            #26
            Weer een update. De plantjes gaan denk ik best goed. Ik heb nu de kleine powerplantjes bijna een week buiten staan. Ik weet nog niet wanneer ik deze in een grotere pot ga doen. Misschien wel tijd om de grotere potten te vullen met aarden en Funky Fungy en goed inwateren. Dan ben ik er in ieder geval klaar voor. Hier de foto's:

            Van links naar rechts: Auto Northern Licht, CBD Critical Mass, Power Plant, Master Kush,

            IMG_20210606_082151411.jpg IMG_20210606_082144941.jpg IMG_20210606_082139749.jpg IMG_20210606_082158633.jpg
            Nog een keer alle 4 bij elkaar en de drie kleine plantjes, dit zijn ook Power Plants.


            IMG_20210606_082253382.jpg image_407104.jpg

            Groeten, Tips zijn altijd welkom,

            Tom en Kobus.

            Comment


              #27
              De 3 powerplants die nog in de kleine potten stonden heb ik verpot naar de grote potten. Ik heb ervoor gekozen om deze in cocos te planten. Ik heb Plagron cocos briketten gebruikt. 6 stuks briketten (1 verpakking) is genoeg voor 42 liter. Dus 3 verpakkingen gekocht en Plagron A+B voeding. Waarom cocos, tja, ik denk dat het makkelijker is met water geven, want dat blijft lastig en ik vraag mij af wat er met de planten die in de aarden staan gebeurt als het flink gaat regenen. Er zitten gaten aan de onderkant, maar ik lees dat teveel water niet goed is.

              De briketten waren makkelijk in water klein te krijgen tot een soort pap. Plantjes erin gezet en hopen op een mooie oogst. Ik weet dat ik al wat laat in het jaar ben, maar we merken wel hoe het gaat....

              IMG_20210611_144555596_HDR.jpg IMG_20210611_144124765_HDR.jpg IMG_20210611_151614664_HDR.jpg

              De potten hebben gaten onderin, hier een foto met mijn hoofd in een pot...

              IMG_20210611_145453987.jpg

              En hier de power plantjes in hun niewe potten.

              IMG_20210612_153138970_HDR.jpg

              De andere 4 plantjes gaan goed denk ik (niet dat ik er verstand van heb, blijft mijn eerste ervaring)

              IMG_20210611_144137829_HDR.jpg

              De links voor, is ook een power plant, die heeft nogal de neiging om naar de zon te groeien. Ik moet telkens de pot draaien, anders groeit de plant behoorlijk scheef. Is dat normaal?

              Ik heb nog een vraag over regen. Sinds de plantjes buiten staan is het goed weer geweest. Als het hard gaat regenen, verzuipen de planten dan?

              Groeten, Tom en Kobus.

              Comment


              • Reefer
                Reefer commented
                Editing a comment
                Beter niet steeds je potten omdraaien. de plant past zich aan de zon aan, de blaadjes draaien mee met de zon.

                Een beetje regen kunnen ze wel hebben, je kunt eventueel de aarde afdekken met iets zodat het niet nat regent.

              #28
              Hey Tom, Ik hoop dat je goed nagedacht heb over de keuze voor het medium waar je in kweekt. Kokos is voedingsloos dus alles wat je plant aan voeding normaal uit de aarde haalt zul je handmatig toe moeten voegen, hopelijk heb je de voeding al klaar staan. Ook zul je de ph en ec waardes constant in de gaten moeten houden, dus een ph/ec meter is eigenlijk ook een vereiste.


              De Bloemen Van Bri

              Comment


              • Sugar leaf
                Sugar leaf commented
                Editing a comment
                Cocos is top! kweek ik buiten al jaren mee met fantastisch resultaat. Goede keuze!
                Vooral ideaal met wateren, je kan simpelweg niet te veel geven. Met deze hitte staat een plant wel snel droog maar dat geven ze meteen aan en als je dan watert zie je hem meteen weer opknappen. Je moet wel vaker wateren dan met grond. Ik geef 2x water op een dag waarvan 1x met voeding. Ik houd bij het water met voeding 1L op 10L Cocos aan. Het moet er aan de onderkant uitlopen. Bij problemen kan je ook meteen schoonspoelen. Ik ben ooit met een PH meter aan de klooi geweest maar dat was echt volkomen onnodig, een EC meter al helemaal zolang je maar dagelijks voeding geeft. Ik draai altijd als ik ze verplaats anders krijg je een veel minder ontwikkelde kant het licht bereikt 1 kant nou eenmaal niet. Een vriend van me verplaatst en draait ze niet en die heeft altijd halve wietplanten lol. De toppen binnen onderaan de plant ontwikkelen zich om diezelfde reden ook minder goed, de zon komt er niet bij. Tenzij je auto's kweekt moet je er wel rekening mee houden dat een beetje plant in het najaar makkelijk omwaait, Cocos weegt nou eenmaal niet veel. Je zal ze tegen die tijd ergens aan moeten vastmaken want als ze verkeerd vallen kost het je meteen een tak.
                Last edited by Sugar leaf; 14 June 2021, 12:52.

              • TomEnKobus
                TomEnKobus commented
                Editing a comment
                Bedankt Sugar Leaf voor de reactie. Ik ga er vanuit dat als ik Plagron A+B gebruik, dat het wel goed zit met de EC waarde. Ik meet wel de Ph waarde van het water dat ik geef. Is niet heel lastig en het schijnt beter te zijn als de Ph rond de 5.5 ligt. Ik geef nog niet zoveel water. De plantjes in de cocos zijn nog klein en drinken dus nog niet zoveel. De cocos voelt dan ook nog nat aan. Ik geef nu om de dag water, en ook 1 liter water op 10 liter cocos. En dan loopt het water er onderaan uit.

              • Sugar leaf
                Sugar leaf commented
                Editing a comment
                Yep, cocos heeft bij begin al de juiste waardes, dat geld ook voor de voeding en met water zit het ook wel goed. Geen enkele reden om zelf aan voeding te gaan sleutelen.
                En als het niet goed gaat zie je dat snel genoeg en kan je letterlijk direct bijsturen.

                En nee, nu mogen ze nog best een beetje droog staan en zoeken naar water, bovendien, des te meer water des te meer voeding en voeding kost geld dus als dat nog niet gebruikt wordt is dat natuurlijk zonde. En af en toe je vinger er helemaal in duwen geeft een goed beeld hoe vochtig het is, de bovenste laag is altijd (kurk)droog.

              #29
              Hallo, mijn Powerplant vertoont wat rare bladeren, vooral aan de bovenkant. De aarde waarin hij staat is vochtig. Is er iets mis, of maak ik mij onterecht zorgen.

              IMG_20210615_134223261_HDR.jpg IMG_20210615_134217809_HDR.jpg

              Alvast bedankt, Tom en Kobus.

              Comment


              • Silas
                Silas commented
                Editing a comment
                Waar is de viervoeter Kobus? Sugar leaf ik denk dat ze juist water nodig hebben. Een week heeft hij geen water gegeven, ze staan eerder te droog. Dan trekt de plant zich terug. Een meter is altijd handig, maar het zegt maar iets van LV van je grond.

              • Flip Hasjkip
                Flip Hasjkip commented
                Editing a comment
                Te droog zou ook mijn gedachte zijn, je ziet op foto 2 de ruimte tussen het medium en de pot. Bijna een cm speling, zo ingeklonken is de aarde.

              • TomEnKobus
                TomEnKobus commented
                Editing a comment
                Hoewel iemand zij, doe niet je vinger diep in de pot, heb ik het toch net gedaan. De aarde voelt warm, vochtig aan. Dus niet droog lijkt mij. De bovenkant van de aarde is wel droog, Maar zo'n 4cm diep niet echt droog. Als ik een vochtmeter koop zoals in de foto hieronder, geeft mij dit dan meer duidelijkheid? Ik zie dat op de foto de wijzer bijna op 7 staat en dat 3 waarschijnlijk te droog betekent. Kan je hier dan echt op varen? Is het dan beter om een Blumat Tensiometer te hebben? Maar die kan je volgensmij maar in 1 pot gebruiken, ander moet je deze weet opnieuw vullen en in water laten liggen en dan in de grond. Tevens maak je dan best wel een fors gat. Het probleem is niet de aanschaf, maar meer, heeft het zin of niet.
                Bedankt voor jullie reacties tot nu toe en Kobus, die komt nog wel weer een keer voorbij. Kobus heeft het warm op dit moment....

              #30
              Heb het al een keer gezegd, koop een keer zo'n vochtmeter, geeft goede indicatie hoe vochtig het is, is hij vuil keer lichtjes opschuren met schuursponsje, ik gebruik hem al twee jaar, kijken hoe vochtig het is, eruit trekken en gaatje weer dicht maken. Je kunt ook digitale tensio's kopen maar die zijn een stuk duurder, suc6.

              20210617_161119.jpg
              buiten-2020, 2021, 2022
              Hydro-met afjes-2022

              Comment


              • TomEnKobus
                TomEnKobus commented
                Editing a comment
                Ik doe het nu met sate stokjes. Ik zal een vochtmeter kopen
            Bezig...
            X