Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

buitenkweek 2010

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #46
    Re: buitenkweek 2010

    ik heb dit stukje even uit 'n verslag van iemand gekopieerd die ook supervers zaad had
    lees dit eens door zou ik zeggen

    Hoe lang blijft zaad kiemkrachtig?
    Joost Vlasblom schrijft erover in WAP-krant 17 (1976). In de rustfase is het watergehalte van
    zaad sterk verlaagd, van normaal 80% naar wel 12%. De ademhaling is gering en de groei staat
    geheel stil, maar het kiemvermogen wordt niet aangetast. De rusttijd mag gerust jaren duren, bij
    zaden van de Indische lotus wel 250 jaar. (Sommige water- en moerasplanten vormen een
    uitzondering: zaad van Barclaya, Ottelia en Aponogeton moeten in water worden bewaard.)
    Vaak is een rusttijd noodzakelijk om zaad te laten ontkiemen. We spreken dan over rijping en
    narij-ping. Bij sommige soorten is ook een periode met lage temperatuur nodig.
    Het geheim zit in
    stoffen die de ontkieming remmen en tijdens de rijping moeten worden afgebroken.

    Bij de kieming speelt licht een rol, maar pas als het zaad weer water heeft opgenomen. Er zijn
    lichtkie-mers en donkerkiemers. Bij de eerste soort is een korte flits – van vooral rood en groen
    licht - soms al voldoende, bij de donkerkiemers is vooral blauw licht een remmer.

    Bij zaden die in de aarde liggen gaat de wateropna-me vaak samen met het uitvloeien van de
    remmen-de stoffen. Het zaad komt daarna in een actieve toestand: het jonge kiemplantje begint te
    groeien. Daarbij is vrije toegang van zuurstof belangrijk.
    HOE MOET IK ONTKIEMEN
    JA IK KEN DE REGELS NU ONDERHAND WEL

    Comment

    Bezig...
    X