Re: EOG Zadenkweek: UK08xDanish Gold (Froehbanken)
Bedankt voor je input Djzusie,
Ik heb een EcoStyle PH bodemtest gehaald, dat gaat heel simpel:
* Je neemt tussen 5 en 15 cm diepte van verschillende plaatsen in je kuip wat aarde uit en mixt het even door mekaar.
* Vervolgens vul je 2 cm van het buisje
* Voeg 2ml van gedestilleerd water bij (is erbij geleverd) Je kunt het makkelijk in het buisje druppelen en er zit een maat op het flesje
* Doe er 1 tabletje bij (doe dit voorzichtig want de mijne spatte uit mekaar bij het uitdrukken van de strip en dan is het een heel gehannes om het toch in het buisje te krijgen)
* Doe de kurk op het buisje en schudt het goed door
* Laat de grond bezinken en het drijvende water heeft een bepaalde kleur die je moet vergelijken met de tabel op de achterzijde van de verpakking.
** Mijn kleur was lichtblauw dus mijn bodem PH van mijn zieke plant is PH 6, dus prima
Tevens was vandaag mijn EM klaar, ik heb vorige week geen nieuwe EM uit het flesje toegevoegd maar 1-derde behouden en aangevuld met nieuw water en rietsuiker melasse.
Dit is gelukt, het gist bovenop was echter bruin-wit van kleur dit keer dus ik ga niet nog een ronde met 1-derde doen, volgende ronde gewoon weer verse EM toevoegen.
De PH meter geeft een PH aan van 3.65 van het EM brouwsel en de bodems in de kuip volgens de bodemtest dus PH6.
Concluderend dat de EM zuurtegraad niet de oorzaak is geweest van de zieke plant.
Vandaag had ik de stekken buitenstaan en het viel me op dat ook daar ineens wat stekjes slap gingen hangen, net als hun zieke moeder.
Eentje ging slap hangen in het bakje van de andere moeder maar dat kan mogelijk en verwisselings fout zijn geweest, ik zal daar met de feminiseer-productie rekening mee houden en dus niet voor de zadenkweek mee laten doen.
Waarschijnlijk is het een ' feno' van de zieke moeder zelf en zal daarom van het kleine moedertje haar stekken met STS behandelen om zodoende de gezonde moeder haar stekken te bevruchten met het stuifmeel van de kleine moedrs stekken.
Alle overige gaan niet voor zaadproductie binnen maar voor sensimillia.
De storm heeft mijn 4 planten op balkon omgewaaid maar ik zie iets positiefs hieraan en dat is dat alle toppen omhoog zijn gaan ' kijken' .
Ik ben hiermee tot een nieuwe conclusie gekomen en dat is dat ik volgend jaar mijn balkon-moeders niet ga stekken vanaf de onderste internodes naar boven toe maar ik ga dan aan 1 zijde van de plant van langs onder naar boven toe stekken nemen en daarna de moeder buigen zodat alle toppen langs de gehele stam komen en dus het licht voordeel krijgen.
De planten en stekken zijn ingespoten met EM.
Nu de foto's weer en tot de volgende update.
EOG
EOG Zadenkweek: UK08xDanish Gold (Froehbanken)
Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X
-
Sorry maar ik kan je niet echt helpen met dit probleem.
als ik even terugdenk zou het kunnen zijn dat door de hoge dosis EM misschien nog andere voedingsstoffen opgelost zijn in de grond. Maar hiervan heb jij veel meer verstand van.
Op zich lijkt het op een vodingstekort, of een gebrek aan opname daarvan, maar aan de hangende blaadjes denk ik eerst aan een teveel aan water.
doe je ook aan PH /EC metingen van de grond? misschien dat een testje wat meer uitsluitsel kan geven.
succes met de ziekenboeg.
grtz,
DjzusieLeave a comment:
-
Het ene moedertje is redelijk hersteld en de moeder die heel erg ziek was hersteld een klein beetje, water was echter niet het probleem anders had ze toch al volledig hersteld moeten zijn.
De 3e moeder is samen met het mannetje echt van premium kwaliteit, deze heeft ook het dichtste bij gestaan bij de tomatenplant van de buren.
Die tomatenplant van de buren ligt ook op apegapen sinds de dag dat mijn 2 moedertjes het slecht kregen,.Ik heb die tomatenplant ook maar wat water gegeven paar dagen geleden en ook gisteren maar die gaat het niet meer redden.
Voor de zekerheid heb ik vandaag ook nog maar wat bladvoeding gesproeid over mijn planten.
Ik doe er even een paar foto's bij van de 2 moeders die ziek zijn/waren.
Wie kan mij zeggen wat er aan de hand is?
Groetjes EOGLeave a comment:
-
Die kleine Deen is weer bijgekomen een beetje maar de ander is nog steeds van de leg.
Ik heb voor de zekerheid nog maar even wat gaatjes bijgeprikt in de bodem van mijn kuipen, wellicht een waterprobleem.
Met de stekken is niks mis dus het kan niet zomaar genetisch zijn of een ziekte.
Ik heb vannacht om 1 uur nog even wat foto's gemaakt.Leave a comment:
-
De Denen die ik heb staan hebben hetzelfde gehad, te laat met water geven bij warm en winderig weer.
Gevolg slappe hap, maar na water geven kon je ze terugzien komen. Naar mijn mening een zeer goed soortje voor ons klimaat, lekker vroege bloei en zeer goed geschikt voor het normale Nederlandese klimaat.
2 keer per dag een beste slok water erbij houdende heb ik het probleem nog niet weer gezien...
Leave a comment:

Leave a comment: