3x Trans Siberian in minikas

Collapse
X

• Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

• SpaceMountaineer
    replied
    Re: 3x Trans Siberian in minikas

Nou komt ie dan, de veelbeloofde UPDATE!

02/07/2016

De vorige keer dat jullie ze zagen waren het twee krakkemikkige plantjes, op weg naar hun herstel. Nou het herstel heeft zich voortgezet en goed ook! Zo zagen ze er twee weken geleden, op 22 juni, uit.

20160622_155455.jpg20160622_155437.jpg20160625_164136.jpg

Zoals te zien is groeit de plant in de zwarte pot een stuk harder. Deze heeft dan ook wel twee keer zoveel beenruimte, niks gek dus. De verschillen beginnen eigenlijk alleen maar groter te worden ook. Helaas wel wat sporen van slakken, maar geen grote schades aan de plant. We gaan hier dus nog ook geen actie tegen ondernemen. Op 23 juni begon ik toch echt al wel witte haartjes te zien, vanaf 25 juni reken ik dag 1 bloei. Ik had even een poging gedaan tot budshots maken met mijn S4, was helaas nogal fout gegaan. Ik bespaar jullie de foto's, je ziet toch nikssss.

Als je dit nou vergelijkt met vandaag, zijn ze weer een flink stuk gegroeid. Het beginnen eindelijk mooie, bossige planten te worden. Kijk zelf maar:

20160702_143738.jpg20160702_143744.jpg
    Ze staan hier naast hun kleine gold rush broertjes, van de spliff contest.

En dit maal wel gelukt, de eerste shots van de beginnende toppen!
    20160702_143911.jpg20160702_143918.jpg20160702_143939.jpg

Nu zijn er wel nog veel kleine topjes die amper licht gaan krijgen. Ik doe er denk ik wel verstandig aan deze te verwijderen, toch?

Nou dit was het dan weer, hopen dat de volgende keer minder lang duurt, cya!

Leave a comment:

• SpaceMountaineer
    replied

Sorry sorry sorry. Tis alweer een tijdje geleden en heb al foto's. Vergeet gewoon elke keer wanneer ik tijd heb even een update te doen. Ik denk dat het morgen wel moet lukken.

De bloeit begint er in ieder geval al in te komen!
    Last edited by SpaceMountaineer; 1 July 2016, 15:56.

Leave a comment:

• THEBIRD
    replied

Kut van dat weer met je kastje man!

Wat je aan de onderkant van je plantje moet doen zou ik niet weten.
    Maar succes met je kastje verder, hopen dat het niet meer gebeurd en het zonnetje wat vaker door komt.
    Verder zien je plantjes er mooi uit

Leave a comment:

• SpaceMountaineer
    replied

Nou, met het kasje is het een en al ramp geweest de afgelopen tijd. Eerst kon ik altijd op tijd het water eraf duwen, tot afgelopen zondag. Ik kwam na 10 uurtjes werken thuis en twee hoekverbindingen waren gebroken en van de bovenkant waren twee staven bijna doorgebroken. Gelukkig heb ik het meeste kunnen fixen met ducttape en bezemstelen.

Toen het de dag erna weer ging regenen wilde ik het zeil wat omhoog duwen met een bezem, zodat het water er vanzelf af zou kunnen lopen. Toen ik terug kwam van school was deze alleen omgevallen en had gelijk de twee gold rush omgegooid. Dit kan je zien in mijn andere verslag.

Gelukkig is het met de trans siberian allemaal beter afgelopen. Ondanks het slechte weer zijn ze nog een stukkie gegroeid en ze zijn intact gelaten Door de bezem. Momenteel zien ze er zo uit:

Het enige probleem wat blijft is de bossige onderkant. Wat denken jullie? Naar mijn idee is het het beste om deze bladeren en korte takken weg te knippen. Ze zullen namelijk toch niet veel licht meer vangen als de plant blijft groeien.

Ohja. Ik heb ook wat bloedmeel gestrooid over de toplaag. Met wat water zat dit makkelijk Door de pot spoelen. Ze begonnen er wat bleekjes uit te zien, dus het leek me wel even een goede toevoeging.

Leave a comment:

• Bobbie
    replied

Ze gaan er inderdaad al wat beter uitzien dan eerst, succes verder!

Leave a comment:

• SpaceMountaineer
    replied

Nou, van de zon zijn het het echt niet slechter gaan doen. Ze groeien en groeien! Eindelijk, komt er misschien toch nog wat leuks af.

20160610_152736.jpg20160610_152745.jpg
    Foto 1: Het grootste plantje. Staat op 20 liter.
    Foto 2: Het kleinere plantje, staat op 11 liter.

Nogsteeds is er niet extra bijgevoed. Tot dusver hebben ze het weten te redden op enkel de lightmix.

Leave a comment:

• SpaceMountaineer
    replied

en eindelijk begint zich een fatsoenlijk wietplantje te ontwikkelen. De nieuwere scheuten zien er voor het eerst uit als die van een gezonde wietplant. Het is nu overduidelijk dat ze gewoon teveel water hebben. Sta nogsteeds ervan te kijken dat deze grond zoveel water kan bufferen, ze hebben al een maand geen water gehad en de potten zijn nogsteeds redelijk zwaar. Gelukkig is dit bij de nieuwe plantjes een stuk beter verlopen.

Hier de fotos van de twee Trans Siberian.

20160606_134141.jpg20160606_134149.jpg

Plantje 1, lijkt goed te herstellen

20160606_134158.jpg20160606_134205.jpg

Plantje 2, van deze sta ik helemaal te kijken. Dit was eigenlijk het plantje wat ik als eerst op had willen geven, maar er nu toch het beste bijstaat. Vooral de nieuwe stukjes groeien erg mooi.

Al met al baal ik echt enorm van de beginnersfouten die ik gemaakt heb, en dat terwijl dit al mijn 4e kweekjaar is. Het hadden zulke mooie planten kunnen worden, maar zullen nu heel erg beperkt blijven. Voor de dicht op elkaar gegroeide onderkant moet nog even een oplossing komen, jullie nog ideëen? Ik zat zelf te denken aan dieven over een aantal weekjes.

Leave a comment:

• SpaceMountaineer
    replied

Nou zijn we weer. Tijd voor een update:

De nieuwe Gold Rush zaadjes zijn uitgekomen. Door het weinige licht zijn ze nogal flink gestrekt. Snel hopen op de zon! Momenteel zien ze er zo uit:

20160602_164129.jpg20160602_164138.jpg

Alleen alwéér die vervelende bladluis. Bij de ene valt te zien dat deze gelijk krom getrokken was, zaten er al een stuk of 5/6 op. Gelukkig was de andere nog bladluisvrij. Gelijk allebei maar weer bespoken met knoflookwater. Echter ruiken alle planten nu wel vreselijk naar knoflook, eigenlijk zou ik een andere oplossing hiervoor moeten vinden.

Ook zullen deze planten verder niet besproken worden in dit verslag. Ik mag gelukkig meedoen met de buitenkweek contest van Spliffseeds en 420shop, dus deze krijgen een eigen verslagje!

De trans siberian zit ook eindelijk wat schot in. Het lijkt zelfs wel of ze eindelijk de hoogte in beginnen te groeien nu.
    20160602_164115.jpg20160602_164124.jpg
    De plant in de zwarte pot doet het zelfs nog het beste, eerst dacht ik dat deze ten dode opgeschreven was. Het nadeel is wel de knoflookgeur die ze nu dragen, alleen die zal ook wel afnemen. De opgelopen schade valt helaas niks meer aan te doen, maar eindelijk beginnen er mooie wietblaadjes te verschijnen. EIN-DE-LIJK. Ze staan nu al meer dan een maand en, gelukkig, is er nog geen bloei te zien. Hopen dat ze eerst wat meer de hoogte in schieten!

Apart is wel dat ze al meer dan 3 weken geen water hebben gehad en het nogsteeds er niet naar uit ziet dat ze het nodig hebben. Daarbij zijn ook de potten nogsteeds zwaar.

Leave a comment:

• SpaceMountaineer
    replied

Aangezien de plantjes zo beperkt zijn, heb ik toch maar besloten nieuwe zaden te bestellen. Eén van de trans siberian heb ik echt opgegeven, deze heb ik uitgegraven en in een 1 literpotje gezet. Als ie nog besluit te groeien, wordt ie buiten ergens geplant. De andere twee lijken zo langzaamaan te herstellen. De larven zijn uit de bladeren gehaald, de luizen hebben het loodje gelegd door de pesticide en ze worden nu besproeid met knoflookwater om de toekomstige beestjes af te schrikken.

De andere twee blijven nog eventjes staan, maar ondertussen heb ik wel twee Gold Rush Outdoor van spliffseeds ontkiemd. Ze hebben eerst 36 uur in een shotglaasje met water gelegen, toen begon de schil open te barsten en was het begin van het witte worteltje zichtbaar. Gister zijn ze in 1 liter lightmix van plagron gezet. Ik denk toch dat ik mee ga doen aan de contest, lijkt me ook wel een keertje leuk! Dit komt dan natuurlijk wel in een apart verslag.

Leave a comment:

• SpaceMountaineer
    replied

@luhoe:
    Ja het was maar een gokje. Ik denk dat uiteindelijk mijn eigen domme actie de reden was: Overbewatering

@flintstoned:
    Flint held, ik ga gelijk aan de slag ermee!

Leave a comment:

• FlintStoned
    replied

2015-09-201.jpg

Die kringel sporen is van een larve van een bladmineervlieg. De vlieg legt een eitje in het blad waar de larve uitkomt . Deze larve vreet zich dan een tunneltje door het blad heen. Omdat de larve steets dikker en groter wordt wordt ook de lijn dikker. Aan het dikke einde van de lijn zit dus de larve. Deze kun je als je het blad tegen het licht houd ook zien. Met een speldje kan je de larve dan zo uit het blad wippen.

2015-09-20.jpg

Het gebobbelde blad is een reactie op de groene bladluis.
    Last edited by FlintStoned; 21 May 2016, 14:48.

Leave a comment:

• luhoe
    replied

Ik betwijfel of de kas het probleem is. Mijn plantjes staan ook lekker uit de wind en achter het kasfolie en die temperatuur loopt flink op, zelfs met dat slappe weer van afgelopen week, maar ze zien er wel gewoon normaal uit. Je doet nu nog niks met je flesjes voeding toch? Misschien gewoon de pech van plantjes die verzwakt zijn door de switch van binnen naar buiten waardoor een legertje bladluis en ander tuig hun kans schoon zagen. Dat apart binnen ontkiemen in speciale bakjes met speciale ontkiemaarde en andere zooi heb ik dit jaar allemaal overgeslagen en ik heb de zaadjes gewoon in de grond gedrukt waar ze ook in afbloeien. Zijn allemaal gewoon ontkiemd en alles ziet er nog goed uit.

Leave a comment:

• SpaceMountaineer
    replied

Nou erg grandioos gaat het niet. Nadat ik dacht van de bladluis af te zijn, toch weer een hele berg gespot op alle drie de plantjes. Vanaf nu laat ik ze gewoon buiten staan, hopen dat moeder natuur me uit de brand kan helpen ermee. Heb wel nogmaals een spray tegen insecten er overheen gespoten. Vanaf nu ga ik proberen ze te verjagen op een iets milieuvriendelijkere manier. Elke dag een paar keer koud water erover sprayen, misschien met knoflook erin. Nog nooit eerder geprobeerd, maar laten we hopen dat het helpt.

Verder zie ik nog een hele hoop bladverkleuring en er lopen sporen door het blad. Iemand enig idee wat dit precies kan zijn? of is dit ook werk van de bladluis? Ondervoeding lijkt me nog wat vroeg, maarja je weet het maar nooit natuurlijk.

Ze zijn wel heftig toegetakeld en erg mooi zien ze er niet uit. Vooral het middelste plantje heeft het zwaar te verduren gehad, deze kan denk ik beter uit haar lijden verlost worden. Gelukkig zit in de andere twee een klein beetje vooruitgang. Ze lijken eindelijk een beetje normaler te gaan groeien, al groeit alles nogsteeds erg dicht op elkaar.

20160521_143854.jpg20160521_143904.jpg20160521_143932.jpg

Ik verwacht niet nog erg veel van deze drie dames af te halen, dus ik heb alvast maar 5 Gold Rush Outdoor besteld op de 420 shop. Aangezien er hier maar drie plantjes mogen staan, zal er toch echt wel een autoflowertje gaan sneuvelen denk ik zo. Maargoed dat komt later.

Leave a comment:

• SpaceMountaineer
    replied

Wat las je fout hypno? Zou blij zijn met elke bijdrage op het moment haha

Trouwens ook al bladluis gevonden. Nergens lieveheersbeestjes gezien, dus dan maar spuiten tegen de ***dingen.

Leave a comment:

• Hypnotized
    replied

Oeps laat maar las t fout.

Leave a comment:

Bezig...