Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

eerste kweek

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #16
    Re: eerste kweek

    In de serre met die planten (zeker met deze zonnige dagen), die van mij hebben s'nachts 5 graden en overdag 30 graden en ze groeien toch wel door. (sinds kort omdat ik ze overgepot heb in cocospeat): fototje:6 april gezaaid en zuiver op zonlicht groot gebracht:



    Wat dat overpotten betreft zou ik zo weinig mogelijk doen, beter direct in een pot die groot genoeg is. (wortels die zich ophopen op de bodem van de pot kunnen zich echter niet goed ontwikkelen aangezien ze aan de zijde waar de wortel de plastic raakt geen extra wortels kunnen aanmaken. Problemen met overbewateren of te snel uitdrogen van je grond heb je dan minder last van in een grotere pot. Voor een lowryder is een pot van 4 liter per plant ideaal. Als ze in grotere potten staan is er kans op meer opbrengst.

    sucses ermee
    Last edited by janleuri; 24 April 2009, 13:14.

    Comment


      #17
      Re: eerste kweek

      Veel mensen laten de planten iets wat gepakter wortelstelsel laten ontwikkelen in kleinere potten en zo stelselmatig overpotten. Dus niet te lang in kleine houden maar daarom niet direct in een grote. De plant maakt trouwens wel extra wortels aan, haal maar eens een 'te kleine' pot van om je aardekluit heen, je zal wel zien... (maar dat heb je vast nog niet kunnen doen ) Anyways, komt nog wel
      Trouwens, waarom zou overpotten bestaan als je ze toch beter in de definitieve pot zet? Logics
      Overpotten is heus geen onnodig iets

      Greetzzz

      Jona

      Comment


        #18
        Re: eerste kweek

        De eerste pot waar jij je aarde moet uithalen waar een plant van je heeft ingestaan moet nog komen, dus laat ons tot dat moment wachten...
        Wat ik zeg is dat overpotten echt geen nutteloos iets is maar dat hoeft niet direct van klein potje in een cementkuip of dergelijk.

        En nu mag je eens een tekeningetje maken hoe een wortel die parallel tegen de kant van de pot groeit aan de kant waar hij tegen de pot groeit extra wortels kan maken.
        Het voordeel van volle grond is dat de wortel niet wordt belemmerd door potranden of droge plekken in de aarde, ze kunnen groeien waar ze willen.
        Nadeel: er wordt meer volume aarde gebruikt voor zelfde ruimte. De ruimte tussen de potten wordt nu opgevuld door aarde.
        Bron:http://www.highfivebv.com/5_2_2.htm

        Comment


          #19
          Re: eerste kweek

          overpotten wordt gedaan omdat een plant met een veel beter ontwikkeld wortelsysteem ook beter zal opbrengen! er wordt overgepot van kleine potjes naar grotere (soms worder ze wel tot 5x overgepot) ik persoonlijk doe het normaal gezien 3keer.
          ik begin met een 1liter potje,als de bladeren wat beginnen te verkleuren pot ik over naar een 5literpot en als ze dan nog eens beginnen te verkleuren zet ik ze in hun uiteindelijke pot.

          er zijn er ook die gewoon hun zaailing in de uiteindelijke pot zetten omdat de plant in het begin ongeveer de breedte gaat aannemen van de pot! dus een pot van 50cm breedte zal na een week of 2 a 3 ook een plant hebben van ongeveer 50cm breedte!

          een penwortel groeit altijd alleen maar naar beneden toe en gaat dan vertakkingen aanmaken (en die vertakkingen gaan nog vertakkingen aanmaken en zo verder) die horizontaal gaan groeien en zo je pot vullen,als de vertakkingen de rand van de pot hebben bereikt dan zullen de wortels de randen blijven afgaan tot de rand volledig ingenomen is door wortels nadien groeien de wortels niet meer!

          overpotten wordt meestal idd te laat gedaan,als je eens naar je wortels kijkt gaat de plant heus geen grote stress oplopen hoor anders had ik er ook al veel last van gehad want ik kijk elke week toch 1 keer naar mijn wortels voor te zien of ze niet aan het verbranden zijn...

          er zijn meerdere keuze's om te doen die ook altijd andere mensen beter vinden!

          wil je zeker zijn wat het beste is,probeer de 2 technieken en ondervind zelf wat het beste gaat zijn...

          en geen ruzie hier he mannen,hou het leuk op het forum he!

          grtzzz

          Comment


            #20
            Re: eerste kweek

            Oorspronkelijk geplaatst door janleuri
            Misschien ivm de ruimte! Daarbij is de kans dat je te laat overpot zeer groot en de kans dat als je ze te vroeg overpot of direct in een grote pot zet dat ze veel sneller doorgroeien en laat maar eens iemand anders beweren van niet. En nu mag je eens een tekeningetje maken hoe een wortel die parallel tegen de kant van de pot groeit aan de kant waar hij tegen de pot groeit extra wortels kan maken. juist ja, niet dus.

            En toch wel raar dat telkens jij beweerd dat ik ongelijk heb, daarbij hoor ik het graag als er iemand anders die wel ervaring heeft mij corrigeert mocht dat nodig zijn.

            nou ik beweer oom dat jij ongelijk hebt, als je je zaailingen in een klienere pot zet wordt de grond warmer waardoor de worden beter bewortelen en wortel schieten dus.
            ik heb zelf een plant(geen wiet) die een stene pot had van ongeveer 2-3 cm dik die was gebroken door de wortel en geloof me hij was zeker nog niet te groot dus je moet niet gelijk denken dat jij altijd gelijk hebt ik zeg ok niet dat ik het heb maar jij dus ook zeker niet.
            SPaCeCaKe

            Comment


              #21
              Re: eerste kweek

              ik heb toch nog nooit een wortel door mijn pot zien steken hoor...

              grtzzz

              Comment


                #22
                Re: eerste kweek

                Oorspronkelijk geplaatst door mathieu View Post
                nou ik beweer oom dat jij ongelijk hebt, als je je zaailingen in een klienere pot zet wordt de grond warmer waardoor de worden beter bewortelen en wortel schieten dus.
                ik heb zelf een plant(geen wiet) die een stene pot had van ongeveer 2-3 cm dik die was gebroken door de wortel en geloof me hij was zeker nog niet te groot dus je moet niet gelijk denken dat jij altijd gelijk hebt ik zeg ok niet dat ik het heb maar jij dus ook zeker niet.

                Comment


                  #24
                  Re: eerste kweek

                  ziet er nu wel een beetje....




                  ... dood uit vind je niet?
                  kan gewoon zijn dat het veelste warm is geworden in die kweekkas, wacht nog even todat je weer wat goeds zie overwater ze niet en behandel ze net zo als normaal.
                  SPaCeCaKe

                  Comment


                    #25

                    Comment


                      #26
                      Re: eerste kweek

                      Een hoogoven was het daar zeker.
                      Op het teraas heb ik in feite gans de dag zonlicht (vanaf 10 tot ze onder is) en dat zal teveel geweest is.
                      De kast was helemaal aangedampt en er was geen verluchting what so ever en toen ik ze opendeed kwam er een warmte uit van ik denk wel 50 graden. Ik ga dus wat gaten maken zodat er verluchting in het kastje komt.
                      Het best te vergelijken met uw zomerfestivaltentje na 3 dagen in de zon.
                      Plakkerige, zeer vochtige warmte dus.

                      Heb ze vandaag binnen laten staan zodat ze kunnen bekomen en we zullen zien waar het schip strandt (als het al niet gestrand is natuurlijk ).

                      anyway lesson learnt

                      Comment


                        #27

                        Comment


                          #28
                          Re: eerste kweek

                          Oef dat ziet er minder uit
                          Die plantjes zijn soort van baby's de hele dag in de fele zon kunne ze nog niet aan
                          je moet ze een beetje beschermen
                          God was never on your side..

                          Comment


                            #29
                            Re: eerste kweek

                            We houden de moed erin he
                            heb mijn lesje nu wel geleerd.

                            Grtz

                            Comment


                              #30
                              Re: eerste kweek

                              Hello,

                              Na het trieste einde van 2 plantjes (verschroeid en afgestorven
                              heb ik me geconcentreerd op de andere meisjes en die zijn goed vertrokken ben sinds enkele dagen met voeding begonnen en dat doet ze duidelijk goed. Ze zijn bijna 3 weken ver...

                              Zie maar naar de foto's!!

                              Enjoy
                              Attached Files

                              Comment

                              Bezig...
                              X