Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

5 himalaya gold buitenkweek in zeeland

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #16
    Re: 5 himalaya gold buitenkweek in zeeland

    zijn wel erg goede foto's! heel scherp enzo! zal vast zeer professionele fotograaf zijn geweest

    Comment


      #17
      Re: 5 himalaya gold buitenkweek in zeeland

      Volgens mij zijn die gaatjes geen vreetschade, maar brandschade.
      De zon heeft flink kloppen gegeven.

      Volgens mij, en ik benadruk volgens mij is de chlorofyl in het blad niet op peil als je met gaatjes zit. Magnesium is DE bron voor chorofyl.

      Die gaatjes, veel outdoordes hebben ermee te maken.
      En toch begrijpen ze niet hoe het kan.
      Ik heb van mijn vorige opleiding een pil meegenomen voor in de grond te steken dat alle insecten in een straal van een meter gewoon verdelgen.
      En ook ik heb gaatjes.

      Ik heb hier een goei bronneke van magnesium en dat heb ik wat meer gegeven aan degene die vanachter staan (vanaf het beginstadia) en daar heb ik het niet voor. Nochtans zit daar geen pil, meer zon, ... maar wel meer magnesium dan BJ kreeg.

      Mineervlieg heb je geen last van. Mineervliegen hun schade zorgen voor afgevreten lijnen in diversa richting, ze gaan er ook beetje in. Zie ik nergens op je foto.

      Wel zie ik die vliegjes wiens larven het sap uit je plant zuigen, waar de mieren zich op voeden. De mieren beschermen hen tegen roofdieren, dus wat je kan doen is een mierenbakje plaatsen. Dan heb je meer roofdieren die de bladluizen etc verdelgen op natuurlijke wijze.
      Ik vind het jammer voor de miertjes, maar liever een dood miertje dan bladluizen. Ik ken de naam niet meer zo goed...

      Ik heb dat vorig jaar weggekregen met bayer - witte vlieg en bladluis.
      Ik heb daar eigenlijk alle ongedierte met dood gekregen.

      Misschien heb ik verkeerd gezien, maar ik zie echt geen mineervliegschade, noch zie ik mineervlieg.
      Alhier foto's van mineervlieg schade en de vlieg zelf:




      Kan ook gelere tinten hebben


      Jij hebt daar beter zicht als ik, maar ik merk in alle geval geen mineervlieg op.

      Comment


        #18
        Re: 5 himalaya gold buitenkweek in zeeland

        ha tompie, goed je hier ook te zien.
        Dus die gaatjes komen door magnesiumtekort? Dan zal ik wel eens een oplossing zoeken, ik wou eigenlijk niet gaan voeden, wou het bio houden. Maar als mn planten het niet trekken zonder moet het maar.
        Er is wel mineervliegschade, is maar op 1 foto te zien, maar ik heb alle larven al uit hun gangen geplukt en fijngeknepen, ik ga dat gewoon bijhouden. Dat spul van bayer kan je gewoon in tuincentrea kopen zeker? Dan spuit ik 1 keer, daarna probeer ik de tactiek van bella, zet gewoon wat muntplantjes neer.

        Bedankt voor de feedback

        Comment


          #19
          Re: 5 himalaya gold buitenkweek in zeeland

          Voeding kan gepaard gaan met bio
          Wil je toch niet (bij)voeden kan je volle grond geven, beter dan niet voeden.

          Een plant moet in mijn mening zowiezo voeding hebben.
          En 'het kan best mogelijk zijn dat de sporenelementen en npk uit uw grond leeggezogen is, dus ze nog wel evern verderkan... Maar niet bestand is tegen de hete klappen van de zon. Dat kan tot verbranding leiden (die gaten) omdat ze geen magnesium kan opnemen. En dat is zowat het belangrijkste onderdeel voor de chlorofyl, vergeet dat niet he.

          Als gij zeker zijt dat mineervlieg, ok dan.
          Ik zie het allesinds niet

          Edit: zie net dat je al in volle grond zit... neen bijvoeden hoeft niet. Maar (GOEDE) kalk is geen voeding he. Oppassen van de zoutwaarden, maar tegelijk zijn die zoutwaarden magnesium in kalk/calcium he.

          Als ge daar volgend jaar terug uw plant gaat zetten, strooi dan in de winter wat kalk.
          Last edited by organic; 23 June 2009, 20:58.

          Comment


            #20
            Re: 5 himalaya gold buitenkweek in zeeland

            zal volgende keer een duidelijkere foto van de mineervlieg neerzetten, de planten staan nu op een mengsel van de origenele kleigrond, potgrond, compost en as/houtskool. Ik dacht dat dat wel compleet zou zijn, maar ik zal zeker volgende keer kalk strooien, bedankt voor de tip!

            Comment


              #21
              Re: 5 himalaya gold buitenkweek in zeeland

              Ik zeg dat dat de oorzaak kan zijn, maar daarvoor niet zo is he
              Het is nochtans aannemelijk... Die gaten hebben er veel gehad, en krijgen ze nu ook, ... Ik heb er ook met te kampen gehad, maar kben er 99% zeker van dat het niet van beesten komt.

              Wat niet wegneemt dat er wel degelijk beesten aanwezig zijn, zoals op de foto.
              Maar die gaten.. dat is een veel besproken topic op internet op internationaal niveau.
              Moet er maar eens op googelen en kijken hoeveel meningen en standpunten erover zijn gemaakt.
              De zon klopt hard laatste dagen he, zelfs nu. En dat chlorofyl moet dus presteren in het blad.

              Comment


                #22
                Re: 5 himalaya gold buitenkweek in zeeland

                de schade die zichtbaar is op foto #2 lijkt verdacht veel op de schade die de mineervlieg veroorzaakt. ik heb ook nog meer foto's van de planten waarop de schade ook goed te zien is.

                Comment


                  #23
                  Re: 5 himalaya gold buitenkweek in zeeland

                  ja nu zie ik het ook

                  Comment


                    #24
                    Re: 5 himalaya gold buitenkweek in zeeland

                    Tom is weer langsgeweest dus we hebben weer foto's.
                    Ik heb besloten niet te gaan bijvoeden tegen voedingstekorten of bestrijdingsmiddelen te gebruiken tegen ongedierte. Toch bedankt voor de tips over tekorten/voeding en ongedierte/bestrijding, maar ik heb een leidraad gevonden die ik ga volgen:

                    http://www.youtube.com/watch?v=SpzRlzNU2gM

                    Daarom dus , ben trouwens ook veel te lui, bovendien ben ik straks bijna 2 maanden weg en ik durf het niet aan mijn moeder over te laten en ik vind het ook lullig om een paar keer per week tom over te laten komen om wat voeding erbij te gooien, de meissies zullen het alleen met water moeten doen in de zomer. Deze week krijgen ze nog al mijn liefde die ik nog overheb na mijn vriendin .
                    In plaats van middeltjes tegen ongedierte besteed ik bijna elke dag een beetje tijd om zelf alle luizen eraf te plukken(ik krijg wel veel hulp->) en de mineerlarven uit de blaadjes te pulken, als je het bijhoud is het best goed te doen. Als enige bijmesting heb ik alleen was as en kooltjes van de laatste BBQ bij de planten verspreid.

                    Ik dacht dat de planten bijna stilstonden(in de groei, lopen doen ze sowieso niet ), omdat ze maar 10 cm in 2 weken zijn gegroeid(eerst was het 20cm in 1 week) maar toen viel me op dat de zijscheuten veel zijn gegroeid, het is net alsof ze allemaal de hoofdstam willen inhalen in grootte, de grote zijtakken beginnen ook alweer zijscheuten te krijgen waarvan sommige ar al serieus uitzien.

                    foto's
                    #1- De mooiste zijtak, is net een plant op zichzelf. 70cm en 7 nodes, als je goed kijkt zie je dat sommige zijscheutjes hiervan ook al 2 nodes hebben, dat worden veel toppen.
                    #2- Hebben we hier al vrouwelijke voorbloei? Het zou me niet vebazen aangezien het feminised zaadjes waren.
                    #3- Vanaf de achterkant(niet de zonkant) kan je de structuur van de plant goed zien, je ziet alle zijtakken vechten voor een plekje in de zon, ze blijven ook doorgaan tot ze minstens 20 cm ongehinderd vol zonlicht kunnen vangen, word wel mooi om te zien wat dat word in de bloei.
                    #4- Gaatjes in bladeren, komt door magnesiumtekort zegt organic, ze zullen het toch zonder bijvoeding moeten gaan doen, maar ze serven er toch niet aan? Zeker niet in de volle grond.
                    #5- Vergeeld blad onderaan de plant, komt ook door een tekort? Wel logisch dat de plant eerst de onderste bladeren die toch geen zonlicht meer vangen laat vallen.
                    Attached Files
                    Last edited by jeroen; 6 July 2009, 23:12.

                    Comment


                      #25
                      Re: 5 himalaya gold buitenkweek in zeeland

                      Je heb last van Wantsen Les hier over het bestrijden van deze beestjes
                      http://jointjedraaien.nl/wietforum/f25/gaatjes-in-bladeren-t5785.html
                      God was never on your side..

                      Comment


                        #27
                        Re: 5 himalaya gold buitenkweek in zeeland

                        Ik heb weer een paar mailtjes van mij plantsitter Tom gekregen, deze is van laatste vrijdag, zonder foto's:

                        Ik ben vandaag weer geweest. Er was duidelijk te Zien dat de spray heeft geholpen. Er zijn een hoop nieuwe bladeren, en de nieuwe hebben geen gaten, geen gele plekken of andere beschadigingen. Veel oudere bladeren waren geel, dus die heb ik weggehaald. De planten zijn in de hoogte ook nog flink gegroeid: de twee grootste Zijn voor mij op ooghoogte. Ik heb ook een paar zijtakken aan de onderkant weggeknipt. Dat waren vrij lange takken, maar zaten bijna geen bladeren aan. Al met al gaat het goed met de planten. De derde heeft Zelfs een zijtakken die net zo groot is als de rest van de plant, en even groot als planten die ik ergens anders heb gezien=p er zat trouwens wat bewinde in plant nummer twee, die heb ik ook weggehaald. Over een week kun je dus eindelijk weer zelf weer je planten zien ruiken en bewerken=) ik zal in de loop van de week nog wel eens een kijkje nemen over hoe het gaat.
                        Gr. Tom

                        Deze kreeg ik vandaag, met foto's:

                        heej

                        ik ben gister weer geweest. Ik heb goed nieuws: alle planten hebben toppen. De grootste planten hebben enkele tientallen toppen. Ik kwam op de laatste plant nog een insect tegen. Ik weet niet precies wat het is. Het is in ieder geval geen wants. Hij was ongeveer 0.5 cm groot, met een gecamoufleerd schild. Hij heeft helaas het leven moeten laten voor deze misstap. ik heb nog een aantal foto's toegevoegd van de toppen en het insect.

                        Tom


                        Ik vind het zelf hele mooie foto's, de planten zien er goed uit naar mijn mening
                        Attached Files

                        Comment


                          #28
                          Re: 5 himalaya gold buitenkweek in zeeland

                          ik wou dat mijn plantjes al zulke topjes hadden.

                          Comment


                            #29
                            Re: 5 himalaya gold buitenkweek in zeeland

                            Haha banshee hebben we allemaal wel eens hoor.
                            Ja lekker zelf je grondje maken blijft het leukst&goedkoopst, en ik hoef ook niet naar tuincentrum ofzo. Het slakken probleem is al een lange tijd opgelost gelukkig(bio slakkenkorrels).

                            Comment

                            Bezig...
                            X