Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Enkele beginnersvraagjes

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Enkele beginnersvraagjes

    Korting op 420shop
    Dag ervaren teelers
    Ik ga binnenkort van start met een Lowryder & Easy Bud teeltje in m'n kast zonder
    dat de ouders het weten (strikt verboden)
    Kunnen jullie antwoorden op m'n nogal noob-vraagjes aub ?

    1. Is het zo hoe kleiner je pot , hoe kleiner je plantje word ?
    2. Ik las ergens dat regenwater heel goed is voor je plantjes , klopt dat ?
    3. Ik zal nu voor m'n kweekje 80 watt lamp gebruiken en elke nacht gedurende 9u laten branden,
    zouden m'n plantjes het halen ?
    4. Mag je enkele zijtakken van de plant afknippen (plaatsgebrek)

    Grtz ,
    Barga

    #2
    Re: Enkele beginnersvraagjes

    als het strikt verboden is zou ik het of "heel goed stiekem" of "zo weinig overlast dus oke" doen.. het buitenseizoen komt eraan, die autoflowertjes gewoon op de vensterbank
    en later onopvallend in de tuin
    Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

    Comment


      #3
      Re: Enkele beginnersvraagjes

      kent er iemand goeie autoflowers voor buiten ?

      Comment


        #4
        Re: Enkele beginnersvraagjes

        Oorspronkelijk geplaatst door barga View Post
        Dag ervaren teelers
        Ik ga binnenkort van start met een Lowryder & Easy Bud teeltje in m'n kast zonder
        dat de ouders het weten (strikt verboden)
        Kunnen jullie antwoorden op m'n nogal noob-vraagjes aub ?

        Grtz ,
        Barga
        Dat kunnen wij ja

        1. Is het zo hoe kleiner je pot , hoe kleiner je plantje word ?
        In theorie is dit een indicator, hoe groter je pot hoe groter je je plant kan laten worden. Maar je kan bijvoeden dus een kleine pot kan ook. Maar dan is je buffer niet zo groot. Het ideale is je pot ongeveer evengroot als je plant te nemen. Met een 30L pot had ik een plant van 1m30 hoog om een voorbeeld te geven. Alles wat kleiner is ligt daar tussenin.
        2. Ik las ergens dat regenwater heel goed is voor je plantjes , klopt dat ?
        Ja, kraantjeswater kan echter ook. Gewoon maken dat je water een correcte pH-waarde heeft, dit wil zeggen: een zuurtegraad van gemiddeld 6pH. Kraantjeswater laat je best een dagje uitluchten om additieven te laten verdampen.
        3. Ik zal nu voor m'n kweekje 80 watt lamp gebruiken en elke nacht gedurende 9u laten branden,
        zouden m'n plantjes het halen ?
        Dat kan maar ik zou toch 12uren licht aanraden en 12u donker. Dat is wat iedereen gebruikt en wat ook het meest rendabel is gebleken (zolang het NIET over autoflower soorten gaat!). Maak ook dat je lamp de correcte straling geeft! Zoek wat op ivm 'kleurcodes' op het forum en je zal direct zien wat ik bedoel.
        4. Mag je enkele zijtakken van de plant afknippen (plaatsgebrek)
        Dat kan maar raad ik niet aan, knakken kan ook.

        Greetzzz

        Jona

        Comment


          #5
          Re: Enkele beginnersvraagjes

          Hoy Barga,

          Het is zo dat voor een gewone plant geldt dat de potgrootte indirect de plantgrootte bepaald. Toch kun je als je de juiste voedingshoeveelheid vind perfect een meter grote plant in een 6 liter potje kweken. Hier komt het uiteraard op ervaring neer. Ik zie dat je autoflowers wil gaan kweken en denk eigenlijk dat 6 liter al voldoende is voor een autoflower. Wat groeivoeding is in dit geval nodig om een eventueel stikstoftekort wat op te vangen.
          Een gewone plant kan je jaren laten groeien (moederplant) in theorie en daarom heeft ze steeds een grotere pot nodig. Dit geld ook voor een gewone plant. Hoe langer je gaat groeien, hoe groter de plant uiteindelijk en hoe groter je pot (om geen problemen tegen te komen).
          Misschien is het als beginner raadzaam om een 12 liter pot te nemen, omdat je dan ruimschoots voldoende stikstof, ca en mg in de bodem zitten hebt om de groei door te komen en tekorten te vermijden. Wat bloeivoeding zal wel nodig zijn voor een optimaal resultaat. Bouw deze langzaam op vanaf bijvoorbeeld 20% (bvb 1ml ipv 5ml op 1 liter water) vanaf de eerste bloeiverscheinselen of het geler worden van de bladeren. Verbrande vingertopjes wijzen op overvoeding.

          Regenwater is zeer goed voor je plantjes mits je rekening houdt met enkele voorwaarden/regels/mogelijke problemen. Hiervoor verwijs ik door naar mn watermanagementdraadje (klikken). Outdoor in volle grond heeft een plant uiteraard hier geen last van omdat ze zelf op zoek gaat naar haar voeding, maar eens de voeding (Ca en Mg bvb) uit je pot zowel indoor als outdoor...

          Persoonlijk heb ik nog niet echt veel ervaring met autoflower planten maar kan je wel doorverwijzen naar een nieuw lid die er serieus mee bezig is. Klik hier voor het draadje van AutomaticFiles. Normaal is het ideale lichtregime, aangegeven door joint doctor producent van LowRider, 20/4 en dit gedurende de HELE kweek. Ik weet niet of je haar nog ander licht gaat geven maar 9 uur is VEEL te weinig. Daarom is het ook een autoflower...ze bloeit automatisch en dus ook bij meer dan 12uur licht. Omdat in de streken waar ze vandaan komen het vaak in oktober al sneeuwt.
          Voor een normale plant is het groeiregime minstens 18uur licht en een bloeiregime van 12uur licht op 12 uur donker zoals Jona vermeld.
          Er bestaat ook zoiets als fotosensitieve planten (bv Danish Gold zoals men beweerd). Dit zijn geen volledig autobloeiende planten, dus 20/4 zal ze mogelijk nooit in bloei laten gaan. Ze reageren echter op verandering van daglengte, dus verkorting van uren licht. Men zegt dat vanaf dat het licht bvb een week of 2 korter wordt ze gaan bloeien (sommigen draaien het licht terug omhoog, maar ik weet niet of dat verstandig is want zo gaat het niet in de natuur). Outdoor bloeien deze planten dus sneller af omdat de bloei eigenlijk op papier al begint ergens na 21/07 (langste dag) ipv 15/09 (eerste dag denk ik waar natuurlijk 12/12). Voor de volledigheid vermeld ik erbij dat een gewone plant ook al vroeger begint te bloeien normaal (eind aug, begin sept) omdat ze gewend aan de kortere lichttijden maar dit hangt sterk af van soort tot soort.

          Als je indoor kweekt en wat plantjes opeen staan hebt, is het soms wel raadzaam de onderste vertakkingetjes af te knippen. Deze zullen in dit geval op termijn toch geen licht meer krijgen, energie vragen van de plant, en niets tot weinig (fluffy plukken) opbrengen waar je helemaal niet van stoned zult worden. Indoor behandel ik ze als dieven.
          Outdoor echter veranderd de zaak voor mij en behoud ik zoveel mogelijk.
          Een gefeminiseerde autoflowerplant mag niet te veel stress krijgen of het gaat mis, denk maar aan monty zn LST EazyRider. Van zon plant zou ik zeker niets afknippen/toppen wat niet nodig is en zoveel mogelijk laten staan. Een AF zal zoiezo al minder opbrengen en minder groot worden. In je 12 liter pot zou dit geen probleem mogen geven.

          Hou er ook rekening mee dat een autoflower niet de makkelijkste plant is om te kweken en niet zo bijster veel opbrengt. Dit eigenlijk omdat ze al zon korte levensduur heeft en zich dus geen dagje of 2, laat staan een weekje zoals meestal, stilstand door een of ander klein probleempje kan permiteren. (Quote van AutomaticFiles )

          Persoonlijk zou ik nooit een AF onder een lamp zetten tenzij ik er zeker van ben dat ik haar alles kan geven wat ze wil om toch een degelijke opbrengst over te houden. Ik vind het geen makkelijke plantjes
          Last edited by SirSmokeAllot; 5 March 2010, 01:56.
          sigpic

          Comment


            #6
            Re: Enkele beginnersvraagjes

            Bedankt Jona & Sir_Smoke_allot !
            Heb weer veel bijgeleerd nu en m'n besluit staat vast
            Ik ga vanaf 1 april beginnen met een buitenkweekje, niet in m'n huis dus geen risico , maar in een veld waar ik volledig safe zit !
            Ik zal wel werken met een kaskweek voor buiten , omdat de planten anders iets teveel opvallen.
            Vanaf begin april zal ik een kweekverslagje starten , zodat jullie m'n plantjes op de voet kunnen volgen en me raad kunnen geven
            Ik zal al jullie tips toepassen en eens kijken of het werkt!
            Of ik een gewone outdoorplant neem of een Auto-flower , daar ben ik nog niet aan uit!
            Nog wat informeren en ik post het hier.

            Grtzz Barga

            Comment


              #7
              Re: Enkele beginnersvraagjes

              Ik ga aan de slag met een auto AK47 , beginnersniveau & autoflower dus zit goed !

              Comment


                #8
                Re: Enkele beginnersvraagjes

                Begin April lijkt me nogal vroeg, het beste is af te wachten tot 5mei of zelfs later (ijsheiligen). Anders kan het nog wat te koud zijn voor je plantjes
                Zoek maar wat op over buitenkweek, anders mispak je je nog aan vriestemperaturen (zoals we der nu nog ruimschoots kennen...).

                Greetzzz

                Jona

                Comment


                  #9
                  Re: Enkele beginnersvraagjes

                  10 mei ga ik van start met de ontkieming ,
                  dan zet ik de plantjes gedurende 2 weken onder 450 watt. lampen om ze klaar te stomen voor de buitenwereld
                  als iemand nog enkele tips heeft , posten plzzz

                  Grtz barga

                  Comment


                    #10
                    Re: Enkele beginnersvraagjes

                    zou de mod dit topic mss even naar buitenkweek willen verplaatsen , dom foutje van me :$

                    Comment


                      #11
                      Re: Enkele beginnersvraagjes

                      Ik denk dat 2 weken op een zonnige vensterbank ruimschoots voldoende is voor het kiemen en de voorgroei. Wel voorzichtig "afharden" als de planten naar buiten gaan. Dus langzaam laten wennen aan de buitentemperatuur. Eventueel de eerste periode alleen overdag buiten en 's-nachts binnen. Die lampen zijn dan echt niet nodig.Wel zijn ze handig als je in een natte herfst binnen wil afbloeien.

                      Comment


                        #12
                        Re: Enkele beginnersvraagjes

                        jow 003..jpg 400W-400W-400W jow 002..jpg jow 001..jpg In werking , geeft enorm veel warmte af!
                        Last edited by barga; 9 March 2010, 18:54.

                        Comment


                          #13
                          Re: Enkele beginnersvraagjes

                          Op vraag van Barga heb ik zn draadje naar de sectie vragen buitenweed kweken verplaatst.

                          Grtz $iR
                          sigpic

                          Comment


                            #14
                            Re: Enkele beginnersvraagjes

                            Oorspronkelijk geplaatst door $ir_Smoke_Allot View Post
                            Op vraag van Barga heb ik zn draadje naar de sectie vragen buitenweed kweken verplaatst.

                            Grtz $iR
                            Bedankt , vast een beginnersfoutje ofzo..

                            Comment


                              #15
                              Re: Enkele beginnersvraagjes

                              ik heb nog een klein vraagje mensen ,
                              ik zou 1 lowryder binnen willen houden , maar heb enkele vragen omtrent dit idee.
                              1. Wanneer begint de lowryder plant reuk af te geven ?
                              2. Wat zijn gouden tips om de geur te verwijderen zonder enige kost ?
                              3. Is de geur sterk van de lowryder ?

                              Ik weet het , nogal noobvraagjes maar zou ik toch wel ff willen weten :d

                              Grtz Barga

                              Comment

                              Bezig...
                              X