Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Steenhommel-nest gevonden of gemaakt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Steenhommel-nest gevonden of gemaakt

    Korting op 420shop
    Ik heb in de tuin langs de schutting een perkje waar struiken en bloemen horen te groeien, hier groeiden alleen klimplanten en die hebben dat perkje bedekt. Toen ik bezig was om de aarde daar om te scheppen om de wortels van de klimplanten en een boomstronk daar te verwijderen, kwamen er steeds meer hommels tevoorschijn met een rode achterkant. Ik ben er vrij zeker van dat dit steenhommels zijn en die leven deels ondergrond of in kieren van stenen muren daarom denk ik ook dat ze ondergronds een nestje hadden, want op 1 plukje wortels die ik opgegraven had zaten 10tallen van deze diertjes opgepropt op elkaar. (ik dacht eerst eigenlijk dat ze iets lekkers aan het eten waren.)

    Nadat ik de wortels verwijderd had dacht ik weer wat zand over het nestje te schuiven, Toen ze hevig protesterend begonnen te zoemen dacht ik: ik laat het maar hoe het is.
    Wat zouden jullie in zo een geval doen? ik heb weinig verstand van de beestjes wat ik wel weet is dat koolmeesjes ze soms pakken, vandaar ook mijn vraag want nu ligt het nestje half bedekt op de bovengrond.
    De Bloemen Van Bri

    #2
    Ghehe..ahja, die beestjes kunnen weinig kwaad volgens mij.
    Ik heb momenteel duizenden bijen en hommels in de tuin rondvliegen omdat de bomen beginnen te bloeien.
    Ik zou het een beetje afdekken met takken zodat de vogels er niet meteen bij kunnen, maar zodat ze zelf wel in en uit kunnen.
    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

    Comment


      #3
      Dank voor je antwoord Q! Dit klonk in mijn oren ook heel logisch allemaal dus ik heb maar even snel iets in elkaar geflanst voor ze, paar takjes bladeren en wat plastic want ze schijnen dol te zijn op afval.. weer wat geleerd. (ik dacht tot gisteren dat er maar 1 soort hommel was :o)


      Voor.
      IMG_20200607_201815578.jpg

      Na:

      IMG_20200608_164833149.jpg

      Inrichten doen ze zelf maar!
      Attached Files
      De Bloemen Van Bri

      Comment


      #4
      gellukig zijn het geen kloothommels
      verzonden vanaf mijn bos hut met tamtam

      Comment


      • Italbri
        Italbri commented
        Editing a comment
        Nee gelukkig niet zeg, over het algemeen zijn ze heel rustig als je ze zo ziet vliegen lijken het soms net kleine bladblazertjes. Alleen de kat die denkt er anders over die moet niks van ze hebben en word weleens achtervolgd door ze.
    Bezig...
    X