Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Outdoor / Luchtvochtigheid 's nachts

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Outdoor / Luchtvochtigheid 's nachts

    Korting op 420shop
    Outdoor / Luchtvochtigheid 's nachts
    ik heb al wat rondgegoogled en kan best veel info vinden over de ideale LV bij elke fase , ...

    Maar: mijn eerste buitenkweek gaat z'n laatste rechte lijn in, nog 4-6 weken bloei te gaan schat ik.
    ​​​​​​
    ​​​​​Wat me nu opvalt sinds ik het weerbericht in m'n app in detail bekijk is dat de relatieve LV 's nachts vaak tot 100 % oploopt. Steeds tussen de 80 - 100 zone.

    Is dit niet gevaarlijk hoog voor een plant in bloei, vermoedelijk dus wel. Maar dit moet toch iets zijn waar erg veel.buitenkwekers mee te maken krijgen en het is toch ook niet zo dat de meeste buitenkweken niet slagen hierdoor, want dan zou niemand dat nog doen?

    Is het minder erg omdat het enkel 's nachts is ofzo?

    Foto is van begin van de week geloof ik.

    ​​​​​​
    Attached Files

    #2
    Je kan een tent over de plant heen maken, en dan een fan onder de tent zetten voor luchtcirculatie. Het lijkt mij dat je dan minder last hebt van vocht op de plant.
    of als je de mogelijkheid hebt, de plant naar binnen halen in de nacht. De meningen zijn er over verdeeld, maar moet zeggen dat het tot nu toe bij mijn plantje goed gaat. In ieder geval zou ik het aangeslagen ochtend dauw van de plant schudden en zorgen voor goede luchtcirculatie. En de plant niet in een hoekje zetten.

    Comment


      #3
      Yep, die is pas net begonnen met bloeien, dus echt nog wel een week of 8.
      Buiten deal je gewoon met de omstandigheden. De plant doet dat ook. Zo werkt de natuur. Alles is op elkaar afgestemd.
      Bij een buitenkweek heb je ook altijd toprot, dat hoort er gewoon bij. Als je dat niet tegenkomt heb je te vroeg geoogst.

      Bij een fotoperiode-plant moet je dat gewoon incalculeren. Je gaat toprot zien, en je gaat ook wel 1/3 van je toppen weg moeten gooien.
      Dat maakt niet zoveel uit, want als je in mei/juni begonnen bent heb je al een plant van 2 meter hoog en 2 meter breed staan.
      Dat is het voordeel ten opzichte van een autoflower, een veel langere groeitijd, dus een veel sterkere en grotere plant.
      Daarvan kun je best een klein deel opofferen aan de cannagod.

      Daarom was het vroeger (voor het autoflowertijdperk) zo belangrijk dat je een beetje onderzoek deed welke soort je precies ging zetten, want niet elke fotoperiode-soort is voor buiten in ons land geschikt.
      Ideaal zoek je een soort die 7-8 weken bloeit, en dan bedoel ik natuurlijk niet de bloeiperiode die de verkoper opgeeft, maar de ervaring die je leest in kweekverslagen van voorgaande jaren.
      Fotoperiode gaat bloeien in september dus als je dan ook nog een vroegbloeier kunt vinden, eentje die eind augustus al begint ofzo (wat je in kweekverslagen checkt) dan heb je een goeie kandidaat.
      Dan moet het ook nog een soortje zijn met een beetje fluffy, losse toppen want soortjes met keiharde dikke toppen zijn minder geschikt voor buiten.
      White widow bijvoorbeeld valt niet mee om daar flink wat van te oogsten als de nazomer niet meezit.
      Die gaat pas half-eind september beginnen bloeien, en met een bloeitijd van 9-10 weken en compacte toppen is de kans dat je meer dan de helft kwijt raakt aan bijv. toprot vrij groot.

      Female seeds heeft bijv. de Grapefruit buitenvariant. (check de Alien growwedstrijd van jaren geleden op dit forum)
      Een vroege bloeier, geen compacte toppen, alleen geuren ze wat meer vanwege de Skunk invloeden, wat ook weer een voordeel is want terpenen zijn net zo belangrijk als thc en cbd. Dat is een bekende buitensoort die het goed kan doen.
      Kan ja....want als je 3 weken zeikweer krijgt dan wordt dat ook een moeilijk verhaal.

      Tegenwoordig doen nieuwe kwekers (meestal) niet zoveel onderzoek, behalve op elk forum nieuwe topics beginnen met "welke soort".
      Daardoor verdwijnen de oldscool buitensoortjes en is er nauwelijks ervaring met mogelijk nieuwe buitensoortjes.
      Vaak gaat de voorkeur uit naar de popi-wiet, zoals Amnesia, Cookies en Gorilla's enzo.
      Amnesia is natuurlijk helemaal niet geschikt voor buiten met een bloeitijd van 10 weken en meer.
      Je kunt de autoflower-variant kiezen, maar dat is geen echte Amnees en dat proef je, en merk je aan het flink lagere thc-gehalte.
      (alles in de coffeeshop komt van binnen dus eigenlijk is geen enkele shop-wiet echt supergoed voor buitenkweek)

      Het voordeel van autoflowers is dat ze vanzelf in bloei gaan na 5-6 weken buiten dus je kunt je kweek zo plannen dat je voor oktober klaar bent met autoflowers.
      Autoflowers zijn allemaal een stuk gevoeliger voor toprot en schimmels dus het is eigenlijk ook wel noodzaak dat je ruim voor oktober klaar bent daarmee want als je daar 1/3 van verliest, hou je niet zoveel meer over.

      Dus die hoge LV buiten kan zeker wel voor problemen zorgen.
      Het zorgt voor de juiste omstandigheden voor toprot om zich te ontwikkelen.
      Want dat toprot schimmel/parasiet zit allang in de plant.
      Dat zweeft het hele jaar door de lucht, en als jij een blad van je plant trekt, als je ze topt, of als Minoes of een wants aan het blad zit te knagen, dan geeft dat een wond die open staat voor alle bad shit in de lucht.
      Het is dus altijd aanwezig. Het weer, de temperatuur en de luchtvochtigheid zorgen voor de juiste omstandigheden. Die zijn buiten niet te controleren.

      Of je wat overhoudt is afhankelijk van de soort die je gekozen hebt, of ze sterk en gezond is en van wat het weer gaat doen.
      Je kunt wel een paraplu boven je plant zetten, maar daarmee voorkom je dus ook niet alles


      beetje lang verhaal, mgoed, net wakker, koffie op enzo
      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

      Comment


      • Nirvana
        Nirvana commented
        Editing a comment
        Gaat goed binnen die koffie .
        Die nieuwe soorten van cali moet je al helemaal niet gaan kopen voor buiten.

        Ik vind het nog steeds moeilijk om verslagen te vinden waar ik nuttige informatie uit kan halen.
        Zeker als je iets specifieks zoekt, lukt het me amper te vinden. ( Google + Jointjedraaien zoeken geeft me het meeste succes) maar de zoekfunctie op de site zelf , snap ik niets van

      • Focuz
        Focuz commented
        Editing a comment
        Hey, hier is de koffie ook binnen en de ochtend check van de planten is gedaan

        Thnks voor je erg complete bericht man, waardeer dat echt! Ik ben wel het type dat echt alles wil weten over het hoe en waarom. Gisteren nog heel wat research gedaan over hoe de dampdruk exact invloed heeft over hoe de plant water uit het medium haalt.

        Goed om weten dat toprot (toch zeker zo laat op het jaar) niet te vermijden is want dat maakt dat ik m'n focus moet herleggen van 'hoe vermijd ik het' naar 'hoe oogsten om zo weinig mogelijk te verliezen'

        Te vroeg oogsten is uiteraard 'een' optie maar dan mis ik mogelijk nog wat goeie bloemproductie.

        Hoe benader jij dit? Op welke signalen let je?
        Wanneer beslis je om te oogsten? Hoe beslis je welke toppen je wel houdt en welke finaal naar de cannagods gaan? ( Want als er overduidelijk rot zit in bepaalde toppen kan je ervan uitgaan dat het toch al lang in de hele plant zit..?)

        Ik voeg een foto bij van de hoofdcola die het verst gevorderd is. (3 weken bloei)

      #4
      Zoals in vorige comment , hierbij de foto.
      Attached Files

      Comment


        #5
        Ter info: als het regent staan ze onder zen afdak, dus daarvan blijven ze gespaard, het gaat me enkel over die enorm hoge lv 's nachts...

        Comment


          #6
          Zet er een kacheltje naast, dan daalt de lv.

          kacheltjes-chablis.jpg

          Comment


          • Focuz
            Focuz commented
            Editing a comment
            Haha

          #7
          Zoals al gezegd is het is bijna niet te voorkomen, beheersen is makkelijker. Je zet hem al onder afdak zeg je dus dat is goed mits de lucht daar vrij kan circuleren.... een spot waar het oosten niet geblokkeerd wordt is ook aan te raden. Dan pakt je plant de eerste zonnestralen waardoor die alweer een beetje op kan drogen.

          Plant zo weinig mogelijk aanraken. Aanrakingen zorgen voor wondjes en wondjes zijn open deuren voor toprot. Laatste en denk ik de belangrijkste plant nooit nat de nacht in laten gaan. Zie je op buienradar bv een dikke bui vlak voor zonsondergang moet je hem misschien al onder het afdak zetten omdat die anders zeiknat de nacht ingaat.
          De Bloemen Van Bri

          Comment


          • Focuz
            Focuz commented
            Editing a comment
            Jup, ik werk van thuis, dus ik heb altijd kunnen voorkomen dat ze in de regen stonden. Steeds onder een afdakje..(een frame met transparante doek opgespannen, dat op 2 schragen ligt. Het is dus eigenlijk een zwevend plafond zodat lucht aan alle kanten doorkan...

            Ik plaats de planten ook steeds in de zon en schuif ze mee met de zoncyclus, zodat ze steeds optimaal zon vangen.

            Ik hoop vooral dat mocht toprot ontstaan dat ik het tijdig opmerk. Ik zou liever wat te vroeg oogsten zegt m'n buikgevoel, maarja, zolang het goed gaat....

            Ik knip nog wat oude bladeren weg en op naar week 4-5 bloei...

            Fingers crossed!

          #8
          Ik ben nu benieuwd hoe dit najaar gaat verlopen, ik heb 2 stuks Frisian Dew in de tuin staan, die zouden superresistent tegen toprot moeten zijn. Flinke bomen overigens. Heel benieuwd.

          Comment


          • Focuz
            Focuz commented
            Editing a comment
            Hoelang moeten ze nog bij jou? Die Frisian Dew ga ik eebs opzoeken..

          #9
          Ik heb het afgelopen donderdag als vraag neergelegd bij een engelstalig forum, reacties liepen uiteen tussen drie en zeven weken ben bang dat de boel hier midden in de stad wat vertraagd wordt door lichtvervuiling. volgend jaar krijgen ze in augustus een burqa. De laatste dagen schiet het overigens flink op met de zon op het juiste moment.
          .sietske 20 sep 10.50.jpg
          Last edited by Cannone; 20 September 2021, 10:56.

          Comment


            #10
            Btw, omdat het buitenwiet en eerste kweek is, dacht ik beter niet teveel te ontbladeren / snoeien.. maar wat denken julllie, is deze begroeiing te dicht? Ik denk nu ook meer aan dat het misschien de kansen op toprot verkleint als ik het wat luchtiger maak, maar dan verwijder ik ook hun 'verzekering' bij tegenslag.... De afgestorven oude bladeren zijn sowieso al geknipt, wat er staat is nog gezond voorlopig..
            Attached Files

            Comment


              #11
              Elke keer als je wat snoeit maak je een wonde langstwaar schimmels de plant binnen kunnen dringen

              Comment

              Bezig...
              X