Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Durf te vragen voor een vriend.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Durf te vragen voor een vriend.

    Korting op 420shop
    Beste leden,

    Een vriend van me heeft ook een plantje genomen in de tuin...
    Alleen hij doet maar wat, en met de informatie die ik hem geef doet die het nog steeds verkeerd.
    Want nee hij weet alles wel beter zeg maar.

    Het betreft een AF Amnesia, in een bloempot(waar eerst geen gaten inzaten.. terwijl de plant er al in zat(Dus snel nog maar even een paar gaten ingemaakt...)

    Nu heeft die 26/6/22 de plant water gegeven want ze stond droog zegt die.
    23/6/22 had die haar ook al water gegeven
    Maar het water kwam er direct weer uitzetten, en vervolgens heeft die de plant nog een keer water gegeven...was beter zegt die want nu nam ze wel veel meer op...
    Ik zei al tegen hem, je plant staat al nat zat.. ze is na mijn doen ook veelste licht van kleur.

    Beter wacht je tot de grond een stuk droger is...nu krijg vandaag weer een foto van hem..
    Zijn blad ziet er nu zo uit...

    Zouden jullie kunnen vertellen wat er aan de hand is.. zodat hij het ook van andere kan horen dat er wel wat meer aan de hand is.

    dankje!

    Attached Files

    #2
    Wie nie horen wil moet maar voelen. Dit ruikt naat nattigheid
    Howto foto's in je berichten plaatsen | Belangrijk: Topic Titels
    Veel gestelde vragen over het forum | Hoe Quoten / Citeren

    Comment


      #3
      Het kan ook zijn dat de grond te droog is en de grond geen water meer omneemt. Als ik een dag geen water geef en ik geef dan een liter dan komt er ook veel onderuit. Maar geef ik elke dag een liter komt er niks uit. Bladeren hangen niet zo te zien. Dus waterprobleem is het niet. Ik denk eerder aan te slechte of te goed bemeste grond. De meeste beginners die maar wat doen krijgen de beste planten, of niet natuurlijk

      Comment


      • Kunichika
        Kunichika commented
        Editing a comment
        Enz o te zien is dit een onder het maaiveld kweekje. Of zie ik het verkeerd dat de aarde ver onder de bovenkant pot zit.

      • Eurogro
        Eurogro commented
        Editing a comment
        Als je grond geen water op neemt paar druppels afwasmiddel door je water
        Of grond beetje los maken

      • parakweker
        parakweker commented
        Editing a comment
        Als de grond helemaal droog is geef ik de gebruikelijke hoeveelheid over wat langere tijd, ff kwartiertje tussen elk litertje zegmaar

      #4
      Ja hij heeft de grond te laag in de pot gedaan... heb er zelf achteraf nog wat extra bij gedaan voor hem... tot aan de lobe blaadjes..

      Maar inderdaad... er is meer aan de hand dan alleen water.
      ik zal hem een beetje voeding geven, kijken hoe ze daar op reageert

      Comment


        #5
        Te veel water kan naar mijn idee precies dat soort planten opleveren.
        Planten van het formaat hier op de foto verbruiken nog geen reet aan water, dus geef je snel te veel water.
        Ook kan de grond hier te zuur zijn , en dat gecombineerd met een te natte grond is waarschijnlijk de oorzaak.

        Even in het algemeen over watergift:
        Steeds dezelfde hoeveelheden water geven kan nooit lang goed gaan, de behoefte v/d plant veranderd. Zorg dus dat je kunt controleren hoe nat de grond dieper in de pot/bak is.
        Maak gaten in de zijkant van je potten en kuipen!! waar je een vinger in kan steken om te voelen hoe nat het is (haha nee , niet zo'n gat)
        Dit is echt iets dat enorm bijdraagt aan het goed kweken in potten kuipen en bakken buiten.

        Het komt vaak voor dat wanneer de plant groot geworden is en de temperatuuren boven de 20 graden gaan, de boel onderin begint uit te drogen . Men kan dit van bovenaf niet zien, en het is ook moeilijk te merken tijdens het geven van water. Men geeft bv 3 liter aan een specie kuip die keurig door de bovenste laag grond van 10 cm opgenomen kan worden. De indruk ontstaat dat je alle grond bewatert, terwijl er in realiteit heel veel grond uitgedroogd blijft . Dit komt heel vaak voor , zeker in de zomer maanden, ook als het een paar keer geregend heeft. Pak gewoon een 22 millimeter speed boor en maak een paar controle gaten. Simpel maar veel doeltreffender dan bv een nieuwe fles voeding.

        Comment


          #6
          Zichtbare voedingstekorten , is vaak het gevolg van een verkeerde PH of een te veel aan water, en niet een tekort aan voedingsstoffen in de grond .

          ter onderbouwing : De EC waarde van gezonde natuurlijke bosgrond is belachelijk laag , veel lager dan die van potgrond bv! bleek uit EC metingen.
          De planten en bomen in een gezond bos hebben totaal geen last van voedingstekorten. Natuurlijk hebben wortels daar veel meer ruimte , maar die ruimte hebben onze planten in het begin van de kweek ook voldoende.

          Comment


            #7
            Pot tillen, zwaar is geen water halfzwaar is geen water, licht is geen water, pas bij hele lichte potten water geven.

            Dat is in het begin hè, in de bloei gaat er in een 11 liter pot elke dag een liter!!

            Comment


              #8
              Neem een weegschaal om het nauwkeuriger te kunnen bekijken ! Dan zie je ook goed hoe de dagen verschillend uitpakken kwa waterverbruik.

              Een punt is ook dat grond gewoon te veel water kan bevatten zonder te lekker /drainen . Een totaal met water verzadigde grond is iets dat je wil voorkomen.
              Watergift is ver van simpel , vandaar ook dat er bv tensiometers zijn uitgevonden!

              Heb in het verleden onderzoeken gedaan naar grondsoorten en mediums(zoals hydrodensa) met bedrijven als Velda (Enschede), met betrekking tot waterhuishouding en voeding, maar heb vooral praktijk ervarig die uit nieuwsgierigheid is ontstaan, nooit om commerciële redenen. Wat ik wil zeggen is dat m'n tips wel de nodige achtergrond hebben.

              - Bij buitenteelt is het belangrijkst de waterhuishouding wanneer je gebruikt maakt van potten of bakken of kuipen (niet in volle grond, daar heb je niet veel invloed op )
              - Voeding speelt pas veel later een rol , begin er niet te vroeg mee , het kan zich in grond namelijk ophopen en juist ellende veroorzaken.

              Comment


              • Kunichika
                Kunichika commented
                Editing a comment
                Ja dat is vrij lastig..mijn 2 autoflowers hebben met de laatste stortregen gewoon buiten gestaan. Het waren toen nog zaailingen van 3cm. Drie weken later is de pot nog steeds niet veel lichter geworden en de plantjes helaas wat achtergebleven.
            Bezig...
            X