Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Eerste plantje outdoor, gaat dit goed?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Eerste plantje outdoor, gaat dit goed?

    Korting op 420shop
    Goedenavond!

    Ik ben nieuw op dit forum, maar lees al een tijdje mee. Na wat onderzoek gedaan te hebben, ben ik vorige week begonnen met de kweek van mijn eerste wietplantje. Dit doe ik buiten op een balkon op het zuiden. Hiervoor heb ik gekozen voor een autoflower (Dynamighty) van Amsterdam Genetics. Vrijdag ben ik begonnen met het ontkiemen. Ik kweek dit plantje niet omdat ik een wiet-roker ben, maar omdat het mij een heel interessant plantje lijkt. Natuurlijk is het leuk als er wat opbrengst komt omdat dit voldoening geeft en ik het natuurlijk wel wil proberen (en vrienden er blij mee kan maken).


    het eerste plantje loopt nog niet helemaal hoe ik wil, ik zal hieronder een uitgebreider verslag geven. Inmiddels heb ik een 2e zaadje geplant (Blue Amnesia Haze autoflower van Amsterdam Genetics). Dit lijkt op het eerste oog een wat beter zaadje, al is het te vroeg om daar echt iets over te zeggen.

    Vrijdag 29-07 omstreeks 19:00 heb ik een zaadje in een glas water gestopt. De volgende ochtend zag ik dat het zaadje open gebarst was en zag ik in het zaadje een klein worteltje zitten. Ik heb het zaadje voorzichtig, zonder aan te raken, tussen vochtig keukenrol gelegd, tussen 2 borden in, op een donkere plek van rond de 25 graden. Hier is het zaadje verder gaan ontkiemen. Zondag zat er een klein worteltje aan en heb ik het zaadje geplant in universele potgrond van Ranzijn. 3 dagen later kwam dan eindelijk het zaadje naar boven. Ik heb ondertussen de pot vaak afgedekt met plastic met gaatjes daarin, en gezorgd dat de temperatuur altijd tussen de 20 en 28 graden bleef. Overdag stond de pot vaak buiten, in de nacht binnen. Verder heb ik in de ochtend en avond een beetje water gegeven met een plantenspuit. Inmiddels is het zaadje dus zo’n 2 dagen boven. Echter vielen een aantal dingen mij op:

    - De stengel van de zaailing is rood. Komt dit misschien door de warme temperaturen van afgelopen dagen? Is de aarde die ik heb misschien niet goed? Te hoge PH waarde? Stress? Of misschien gewoon genetica?
    - De zaailing groeide naar mijn inziens toch iets minder snel dan je mag verwachten.
    - Na 2 dagen boven te zijn (6 dagen na begin ontkiemen), zat het zaadje nog steeds om de blaadjes heen. Het leek wel of de blaadjes verstikt zaten. Om deze reden heb ik na mijzelf inlezen besloten om het zaadje er voorzichtig met een pincet af te halen. Dit lukte er goed. Vervolgens wou ik het vliesje er voorzichtig afhalen, alleen hier is het denk ik fout gegaan. Ik vermoed dat ik iets te vroeg was en heb denk ik of een vliesje, of een blaadje er per ongeluk afgetrokken. (Zie foto). Is dit erg?

    Ik hoop dat mijn plantje het gaat overleven, maar bovenstaande factoren baren mij toch een beetje zorgen. Het nieuwe zaadje dat ik aan het ontkiemen ben, lijkt al meer ontkiemingskracht te hebben. Was wat donkerder van kleur, zonk veel sneller naar de bodem en de wortel ontwikkelt zich sneller. Het nieuwe zaadje ga ik planten in andere aarde, namelijk Plagron Growmix met Perliet. Verder heb ik besteld: BAC PH-, BAC groeivoeding en BAC bloeivoeding voor de vegetatieve- en bloeifase.


    Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen, en als jullie nog tips hebben van mij hoor ik dit graag. Ik ben net begonnen met het kweken, maar ik vind het erg interessant, lees mij er zeker over in en kan natuurlijk nog erg veel leren.
    You do not have permission to view this gallery.
    This gallery has 1 photos.

    #2
    Soms blijft het zaadje idd rond de blaadjes zitten, je hebt er goed aan gedaan om die er voorzichtig af te trekken. Er zit soms nogal een verschil in kwaliteit van je zaden, soms willen ze zelfs helemaal niet ontkiemen, ik ontkiem om die reden altijd een paar extra zaadjes. In de eerste weken kan er nog wel eens wat mis gaan dus dan is het fijn als je een reserve of twee hebt. Hij ziet er idd niet al te proper uit maar ik zou het nog ff aankijken, hij kan er nog bovenop komen.
    Ik wil vanalles en ik moet helemaal niks.

    Comment


      #3
      Het ziet er inderdaad nog niet goed uit , te geel
      Potgrond is zuur genoeg , eerder te zuur .
      Is het voorbemeste potgrond ?

      Comment


        #4
        Thanks voor jullie tips!

        Het plantje lijkt het iets beter te doen (zie foto), alleen vind ik de groei wel heel langzaam gaan. Ik vermoed dat de grond niet goed is. Gister een ontkiemd zaadje in zaai en stek grond gestopt, en die steekt nu al 1-2 cm boven de grond uit en ziet er heel gezond uit. Veel gezonder en beter dan deze zaailing. Ik overweeg om deze zaailing over te potten in andere aarde, wat denken jullie?
        You do not have permission to view this gallery.
        This gallery has 1 photos.

        Comment


        • parakweker
          parakweker commented
          Editing a comment
          Afblijven nog, dat ie langzaam groeit kan ook komen van de stress of gewoon een slome starter. Nu verpotten heeft geen zin. T kan echter wel goed helpen om er een colafles oid omheen te zetten zodat ie een soort broeikasje heeft.

        #5
        En dit is m’n andere. 2,5 dagen geleden begonnen met ontkiemen, gisteravond in de grond gestopt, en ziet er nu al zo uit. Groeit als kool vergeleken met m’n andere plantje.
        You do not have permission to view this gallery.
        This gallery has 1 photos.

        Comment


          #6
          Uitkijken met water geven.

          Comment


            #7
            Weer even een update!

            We zijn inmiddels 2 dagen verder. M’n eerste plantje deed de laatste dagen niks meer helaas, groeide nauwelijks meer.. Heb deze als laatste poging overgepot in zaai en stek grond en een kleinere bak zodat ik wat meer controle heb. Hopelijk gaat die komende week weer wat geactiveerd worden, maar heb er een hard hoofd in.

            het 2e plantje gaat wel erg goed! Die heeft het eerste plantje inmiddels ingehaald en is afgelopen 2 dagen enorm gegroeid!
            You do not have permission to view this gallery.
            This gallery has 1 photos.

            Comment


              #8
              Helaas heeft de eerste het niet meer overleefd. Deze stopte gewoon met groeien..

              Hier heb ik van geleerd en inmiddels een paar zaadjes extra laten ontkiemen en op een andere manier aangepakt. Deze plantjes doen het erg goed!

              Het “2e plantje” van hierboven staat er mooi bij. Begint, zeker sinds een paar dagen, erg hard te groeien. Ze is nu 2,5 weken oud, maar het lijkt wel alsof deze al begint met bloeien? Is dit niet erg vroeg? Het is een autoflower btw. Had gehoopt op nog 1-2 weken mooie groei voordat ze zou beginnen met bloeien. Of heb ik het mis? Zie foto. De plant ruikt overigens al bijna een week als je je neus er op zet. Zijn dit de eerste tekenen van bloei? En kan ik nog wel een mooie opbrengst halen als ze nu al begint met bloeien? Ze is pas 2,5 week oud en nog vrij klein.
              You do not have permission to view this gallery.
              This gallery has 1 photos.

              Comment


                #9
                Hierbij een foto van het plantje hoe ze erbij staat.
                You do not have permission to view this gallery.
                This gallery has 1 photos.

                Comment


                  #10
                  Je bent wel een beetje te laat begonnen lijkt me. Grammetje is wellicht wel te halen hoop ik, hoop natuurlijk meer maar..... Wietplantje14, refereer je hiermee naar je leeftijd?

                  Comment


                  • Wietplantje14
                    Wietplantje14 commented
                    Editing a comment
                    Als je ‘m x2 doet kom je in de buurt. Ik refereer natuurlijk naar de enige echte #14 uit de geschiedenis.

                    4 augustus ben ik begonnen. Met de mooie nazomer in het vergiet heb ik best nog hoop op een mooie oogst! Het hangt natuurlijk af van wat het weer gaat doen. Ivm vakanties helaas niet eerder kunnen beginnen, maar we doen ons best!

                  • Kunichika
                    Kunichika commented
                    Editing a comment
                    Wat is de echte nummer #14 dan

                    https://www.myhappykitchen.nl/geschi...se-en-ketchup/

                  #11
                  Oorspronkelijk geplaatst door Wietplantje14 View Post
                  Helaas heeft de eerste het niet meer overleefd. Deze stopte gewoon met groeien..

                  Hier heb ik van geleerd en inmiddels een paar zaadjes extra laten ontkiemen en op een andere manier aangepakt. Deze plantjes doen het erg goed!

                  Het “2e plantje” van hierboven staat er mooi bij. Begint, zeker sinds een paar dagen, erg hard te groeien. Ze is nu 2,5 weken oud, maar het lijkt wel alsof deze al begint met bloeien? Is dit niet erg vroeg? Het is een autoflower btw. Had gehoopt op nog 1-2 weken mooie groei voordat ze zou beginnen met bloeien. Of heb ik het mis? Zie foto. De plant ruikt overigens al bijna een week als je je neus er op zet. Zijn dit de eerste tekenen van bloei? En kan ik nog wel een mooie opbrengst halen als ze nu al begint met bloeien? Ze is pas 2,5 week oud en nog vrij klein.
                  Als er witte 'haren' in de oksels komen is dat een teken van voorbloei . Ze groeien nog wel even door hoor voordat de echte bloei komt . Die geur is er ook tijdens de groei trouwens.

                  Comment


                  • Wietplantje14
                    Wietplantje14 commented
                    Editing a comment
                    Dat had ik inderdaad inmiddels gelezen, maar thanks voor je reactie! Ze groeit als kool
                Bezig...
                X