Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Toppen van buitenplant

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Toppen van buitenplant

    Korting op 420shop
    Vandaag heb ik mijn plant getopt. Dit om te vermijden dat hij veel te groot zou worden.
    De hoogte was ongeveer 1m40. Ik heb er ongeveer een stuk van 35cm afgeknipt (schuine knip)

    Nu zie je dat de binnenkant van de stengel hol is, en de holle doorsnede is iets van 0,5cm diameter.

    Mijn vraag is hoe je deze 'wonde' nu moet verzorgen? Zal dit vanzelf dichtgroeien, of knijp je beide eindes best bij elkaar (vb met wasknijper)?
    Vermits het weer slecht is vroeg ik mij af of dit invloed kan hebben op die grote 'gapende' wonde.

    Iemand ervaring?

    #2
    Re: Toppen van buitenplant

    dit groeit niet vanzelf dicht, als je je zorgen maakt dan kan je dat gat toemaken door er wat kaarsvet op te laten stollen bv.

    Comment


      #3
      Re: Toppen van buitenplant

      Daarom moet je direct boven een knoop knippen, anders maak je kapstokken. Zoals wij dat noemen.
      Als je stekken maakt dus juist onder een knoop, maar wel om de zelfde reden.
      http://www.youtube.com/watch?v=zCvSc2b8CWc

      Comment


        #4
        Re: Toppen van buitenplant

        Oorspronkelijk geplaatst door cplifj View Post
        dit groeit niet vanzelf dicht, als je je zorgen maakt dan kan je dat gat toemaken door er wat kaarsvet op te laten stollen bv.
        Zal de plant dan ook verder groeien? Ik bedoel, zal deze dan ook zoals bij het toppen 2 zijtakken aanmaken?
        En waar maakt hij dan zijtakken aan? Ik dacht dat die zouden evolueren uit de "wonde". Weet niet wat er gebeurt als je er kaarsvet aan doet.

        Comment


          #5
          Re: Toppen van buitenplant

          Oorspronkelijk geplaatst door HJM View Post
          Daarom moet je direct boven een knoop knippen, anders maak je kapstokken. Zoals wij dat noemen.
          Als je stekken maakt dus juist onder een knoop, maar wel om de zelfde reden.
          Ik heb van de overgebleven stukken stekken gemaakt. Maar als ik het goed begijp is die stengel dus niet helemaal hol vanbinnen, maar enkel aan de lange tussen stukken?
          Op een knoop is de stengel dan volledig dicht ofzo? Vermits ik nu een "kapstok" gemaakt heb, zal deze dan ook 2 zijtakken aanmaken of niet?

          Comment


            #6
            Re: Toppen van buitenplant

            http://www.jointjedraaien.nl/wietfor...-van-een-plant
            God was never on your side..

            Comment


              #7
              Re: Toppen van buitenplant

              Als het goed is, heb je 'm precies boven 2 zijtakjes onthoofd.
              Die takjes moeten er al zitten dus.
              Met een foto is het een stuk makkelijker.
              ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

              Comment


                #8
                Re: Toppen van buitenplant

                cut.jpgDSC01075.jpgDSC01077.jpg
                Op de foto is de plaats te zien waar ik een stuk van +- 35cm heb afgesneden (een stuk met meerdere vertakkingen).
                Vervolgens is ook de "holle wonde" te zien dat ik momenteel dichtknijp met een wasknijper (effe weggenomen voor foto).

                Comment


                  #9
                  577_1_large.jpg
                  ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                  Comment


                    #10
                    Re: Toppen van buitenplant

                    Komt vanzelf wel goed, niet te veel mee om prutsen

                    Comment


                      #11
                      Re: Toppen van buitenplant

                      Ik heb er gewoon een wasknijper opgezet om het gat wat dicht te houden.
                      Ik denk dat ik er inderdaad niet te veel ga aan prutsen.
                      Gewoon zo laten en hopen dat het goed komt. Nu weet ik dus dat ik niet meer zo'n groot stuk van mijn plant mag knippen

                      Comment


                        #12
                        Re: Toppen van buitenplant

                        Was knijper ??? heb je hier al is ooit een plant gezien met een wasknijper er op ?
                        God was never on your side..

                        Comment


                          #13
                          Re: Toppen van buitenplant

                          Houd het wel ff in de gaten, schimmels e.d. kun je verwachten bij het niet behandelen van zo'n groot gat...en er zit al schimmel op zoals je ziet.

                          Comment

                          Bezig...
                          X