Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Meeldauw doet planten de das om.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Meeldauw doet planten de das om.

    Korting op 420shop
    Het had ook niet de eerste keer in een keer goed kunnen gaan.
    Vanmiddag dus even bevestigd.
    Ging ze voeren en zag bij een van de planten meeldauw.
    Even zitten kijken en is dus bij alle 4 mn white widowtjes.
    Heb veel blad weg gehaald waar meeldauw op zat maar zit nog steeds op meerdere plaatsen.
    Moet ik dit met volle melk behandelen?
    Of is het onvermijdelijk dat dit zich verspreidt naar de toppen.


    IMG-20111002-00062.jpgIMG-20111002-00058.jpgIMG-20111002-00059.jpgIMG-20111002-00061.jpgIMG-20111002-00062.jpg

    Gr
    Last edited by Jori1993; 2 October 2011, 22:43.

    #2
    Re: Meeldauw doet planten de das om.

    Gebruik volle melk!!!! anders werkt het nauwelijks en bakpoeder (natriumbicarbonaat).
    De Volle melk meng je 1 deel op 9 delen water. Voor 1 liter sproeivloeistof dus 0.1 liter melk en 0.9 liter water. Voeg daar een theelepel bakpoeder aan toe, eerst even oplossen in wat water (gaat bruisen) voor je de rest erbij giet.
    De melkzuren inde volle melk immobiliseren de sporen van de meeldauw en voorkomt zo uitbreiding. De melk werkt echter niet curatief. Het bakpoeder bestrijdt echt de schimmel.

    Om het effect te vergroten, en de werking te verlengen kun je ook nog een theelepel groene zeep als hecht en vloeimiddel toevoegen. Ook waterglas (natriumsilicaat / kiezelzuur) heeft dit effect en tevens versterkt de kiezelzuur de celwanden waardoor de schimmel die moeilijker kan binnen dringen. Echter max 2% waterglas dus max 20ml op 1 lit.
    Het relatieve nieuwe middel van Ecostyle tegen meeldauw "Silinal" is op deze twee middeltjes gebaseerd. Verpakking geeft als werkzame stof ook natriumsilicaat aan.

    Als je preventief wilt spuiten tegen meeldauw dan laat je gewoon het bakpoeder weg en ben je de meeldauw een stapje voor.

    Een ander preventief middel is een middel met het 'onkruid' Paardenstaart (heermoes)
    De plant bestaat uit een taaie, ruwe, bleekgroene stengel met bruinachtige knopen, 20-30 cm hoog. Uit die knopen ontspringt een kransje sprietvormige schubben Als je een soort mini-kerstboompjes ziet, zie je heermoes.

    Voeg Equisetum (Paardestaart) toe aan kokend water en laat het ca 30 minuten trekken als thee. Verdun naar ongeveer 1 op 5 en het behandel (bespuit) het gewas ermee. Het middel is een beschermend middel, dus geen bestrijdingsmiddel.
    Last edited by monty; 3 October 2011, 09:13.

    Comment


      #3
      Re: Meeldauw doet planten de das om.

      Melk Remt maar verder doe het dus niks .....
      God was never on your side..

      Comment


        #4
        Re: Meeldauw doet planten de das om.

        Dankje voor je reactie Monty.
        Ik ga vanmiddag even volle melk en bakpoeder halen.
        Groene zeep heb ik wel staan.
        Dit middeltje mag zeker niet op de toppen komen.
        Wat dus wil zeggen dat ik met een doekje alle bladeren apart moet afvegen.
        Of kan ik wel gewoon een plantenspuit gebruiken?

        Of is het verstandiger en betrouwbaarder Silinal te gebruiken?
        Want dan ga ik die halen.
        Is die gewoon verkrijgbaar bij de intratuin of boerenbond oid?

        Gr

        Comment


          #5
          Re: Meeldauw doet planten de das om.

          Idd niet op je toppen spuiten enkel je blad behandelen van alle kanten , boven en onder. Best gaat dat idd met een kwast of een spons. Hele klus. als je heel gedoseerd er gericht kan sproeien kan dit natuurlijk ook wel.

          Het sterk aangetaste blad verwijder je het beste en doe het meteen in een plastic zak en doe het ver , ver weg. of verbrand het.

          Silinal is een betrouwbaar product en op basis van stoffen die in de ecologische landbouw worden gebruikt. Maar ook dit zou ik niet op de toppen spuiten. verkrijgbaar in ieder tuincentrum die ecostyle in hun assortiment hebben.

          Silinal is een 100% natuurlijk middel ter bestrijding van echte meeldauw op alle soorten planten, zoals kamerplanten, groenten, fruit- en siergewassen, zowel binnen als buiten.

          Meeldauw is te herkennen aan een witte, poederachtige laag bovenop bladeren, bloemknoppen of vruchten. Delen van de plant die aangetast zijn met meeldauw herstellen niet meer. Silinal stopt echter de verdere aantasting wel.
          Silinal wordt bij voorkeur `s avonds toegepast. Bespuiting na 7 dagen herhalen.

          Productkenmerken:
          Bestrijdt meeldauw direct
          Geen wachttijd tussen bespuiting en oogst
          100% natuurlijk product
          Veilig voor mens, huisdier en nuttige insecten
          Werkzame stof: Natriumsilicaat

          Comment


            #6
            Re: Meeldauw doet planten de das om.

            Heb net al mn planten volledig ingesmeerd.
            Heb volle melk met water en bakmeel gebruikt.
            Zijn er met zn 3en wel ruim een uur mee bezig geweest.
            Ben benieuwd of het geholpen heeft.
            Even afwachten en morgen maar weer is kijken.
            Bedankt voor de info in ieder geval.

            Gr

            Comment


              #7
              Re: Meeldauw doet planten de das om.

              Zo vandaag eventjes gekeken.
              Hadden vanochtend in de regen gestaan.
              Heb ze nou verzet dus staan komende weken nog droog.
              zat op redelijk wat plaatsen nog wel wat meeldauw.
              heb al deze bladeren verwijdert en hoop dat het hierbij blijft.
              als ik dit elke dag moet doen houd ik niks meer over dadelijk.
              toch maar eventjes een origineel spulletje halen om ze te behandelen denk ik.

              Gr

              Comment


                #8
                Re: Meeldauw doet planten de das om.

                Denk wel aan een zeer goede ventilatie nu ze droog staan, onder een afdakje is de beste plaatse meeldauw te "kweken".

                Comment


                  #9
                  Re: Meeldauw doet planten de das om.

                  Dacht juist dat de wind dit verspreidde.
                  Het waait wel door waar ze nou staan dus is geen probleem dan.

                  Comment


                    #10
                    Re: Meeldauw doet planten de das om.

                    De sporen worden inderdaad door de wind verspreid.
                    Maar ik had gewone perkplanten in de luwte staan welke meeldauw hadden (die zitten in de container btw). Andere die in de wind staan hebben het niet.

                    Mijn kameraad, die van de boogwietjes btw, had zijn Early Misty's onder een overkapping staan en aan de achterkant heeft zich meeldauw gevormd. Dat is wel de beschutte kant waar weinig luchtcirculatie is, dus als je plant gaat broeien door vocht,warmte en geen opdroging door de wind plaatsvindt, vormt zich meeldauw mettertijd. En als je het al hebt is de verspreiding je minste zorg, het beheersen of stopzetten heeft de prioriteit, want met ons klimaat is die kans op verspreiden erg groot, jammer genoeg.

                    Tot zover mijn visie omtrent meeldauw...

                    Comment

                    Bezig...
                    X