Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Straatzand in de grond?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Straatzand in de grond?

    Korting op 420shop
    Hallo allemaal, Ik ben vandaag begonnen met het omspitten van de grond. echter na een beetje graven kwam ik allemaal wit zand(?) tegen. Misschien dat de vorige bewoners er een zandbak van hadden gemaakt? Is dit een erg probleem? Ik denk dat de verhouden aarde/witzand z'n 60/40% is.
    Nu is mijn vraag, is het erg dat deze witzand er door heen zit? Valt hier mee te werken?
    Voor de duidelijkheid even fototje toegevoegd.
    Alvast bedankt !
    IMAG0078.jpg

    #2
    Re: Straatzand in de grond?

    Straat- of ophoogzand kan afkomstig zijn van zandbanken voor de kust: dus daar zit veel zout in. Maar als dat zand al jaren in de grond zit kan het zout er allang uitgespoeld zijn.

    Comment


      #3
      Re: Straatzand in de grond?

      en als het zout er uit is zou het geen probleem moeten zijn ?

      Comment


        #4
        Re: Straatzand in de grond?

        Tegenwoordig is het meeste straatzand afkomstig uit zandzuigerijen, binnenlands dus.
        De tijden dat er veel zeezand op de markt was, zijn voorbij bij mijn weten... ik zou het eigenlijk moeten weten want ik werk wekelijks een paar vrachtwagens erdoor


        Een snelle test; ruik eraan en proef het met het puntje van de tong, weet je het 100% zeker! (no shit btw)

        Comment


          #5
          Re: Straatzand in de grond?

          Het zand is behoorlijk fijn, dus zal dit dan niet de wortels te belemmeren omdat het te compact is ? Het proefte niet zout trouwens haha

          Comment


            #6
            Re: Straatzand in de grond?

            Hoe droger het zand, des te fijner. De samenhang/pakking is dan anders omdat het vocht weg is, de korrels zitten dan dichter in elkaar.
            Maak het eens nat en kijk dan eens weer....
            Stekgrond e.o.a bomengrond is voorzien van zand om het losser/luchtiger te maken.
            Ideaal is natuurlijk metselzand daar deze korrels groter zijn, maar straatzand lijkt mij geen probleem.

            Comment


              #7
              Re: Straatzand in de grond?

              Het zand was van zichzelf nog redelijk nat, bleef ook niet echt aan elkaar hangen.

              Comment


                #8
                http://www.youtube.com/watch?v=zCvSc2b8CWc

                Comment


                  #9
                  Re: Straatzand in de grond?

                  Je voedingswaarde van je zwarte grond kan door de hoeveelheid zand armer zijn, maar als het nat is en niet plakt is het geen zand met een leembasis dus onschadelijk.
                  Opwaarderen van je voedingswaardes kun je uiteraard ook doen indien noodzakelijk.

                  Comment


                    #10
                    Re: Straatzand in de grond?

                    moet k der anders wat zakken potgrond door heen gooien

                    Comment


                      #11
                      Re: Straatzand in de grond?

                      Aan de foto te zien ligt er maar 10cm zwarte grond en daaronder alleen zand.
                      Misschien is de tuin betegeld geweest en ligt er een laag zand over de hele oppervlakte ?
                      Voor je een zakje grond erdoor gaat spitten misschien eerst eens een kuil graven om te zien hoe dik die zandlaag is, en wat daar dan weer onder zit ?
                      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                      Comment


                        #12
                        Re: Straatzand in de grond?

                        ja dacht zelf dus ook dat de verhouding niet te best was

                        Comment


                          #13
                          Re: Straatzand in de grond?

                          Anders kun je beter een paar kuub grond bestellen met een graafmachientje
                          ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                          Comment

                          Bezig...
                          X