Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Voeden met te natte bodem

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Voeden met te natte bodem

    Korting op 420shop
    Hallo,

    Ik ben dit jaar voor het eerst plantjes in een pot aan het kweken, andere jaren in de volle grond. Ik probeer dus goed op het voedingsschema te letten en elke 2 dagen wat Canna terra vega te geven, maar door het wisselvallige weer ( warm/koud/regen ) blijft de grond erg lang nat, eigenlijk te nat om na 2 dagen weer water+voeding te geven. Uiteraard heb ik gaatjes in de speciekuip geboord, dus te nat staan ze nog niet.

    Hoe zorg ik ervoor dat mijn plantjes wel de juiste hoeveelheid voedingsstoffen binnenkrijgen zonder dat ik mijn plantjes verzuip? Is het bijv. niet te geconcentreerd als ik het meng met maar weinig water?
    Of weten jullie toevallig andere manieren om te voeden of moet ik toch maar gewoon wachten tot de grond weer droog genoeg is ( nu kan ik telkens maar 1 of max 2 keer per week water geven ).

    Ik hoor graag wat jullie tips en/of ervaringen hiermee zijn.

    - Quin

    #2
    Re: Voeden met te natte bodem

    Gaatjes werken niet goed. Dat moeten flinke gaten zijn, en ik vermoed dat je ook pap grond hebt.
    Steek ook maar een paar gaten in de grond met een bezem steel. En de schema'tjes vervangen door meten.
    http://www.youtube.com/watch?v=zCvSc2b8CWc

    Comment


      #3
      Re: Voeden met te natte bodem

      Bedankt voor de reactie! Pap grond is het niet. De grond is goed vochtig, maar niet te nat. Plantjes gaan lekker, vertonen geen tekenen van teveel vocht dus wat dat betreft zit het wel goed. Het probleem is dat ik me niet aan een 2 daags voedschema kan houden doordat de grond eigenlijk nog vochtig genoeg is om wederom te bewateren. Grotere gaten boren zal dit ook niet oplossen omdat het geen overvloed aan water is, het is de grond die verzadigd is/blijft.

      Ik heb aan de onderkant 6 gaatjes geboord en 2 cm boven de bodem ook nog 4 gaten in de zijkant ( onderste 2cm liggen afwateringskorrels, weet even niet meer hoe ze heten ). De plantjes zijn wel flink gegroeid de laatste paar dagen door het goede weer, misschien lost het "probleem" zich nu wel op doordat ze meer water nodig hebben. Zal maar eens een fertometer aanschaffen om de voeding te regelen.

      Comment


        #4
        Re: Voeden met te natte bodem

        Als ze nat staan, geen water geven.
        Zo simpel is het.
        ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

        Comment


          #5
          Re: Voeden met te natte bodem

          Als je voeding geeft met een hoge EC (dwz met meer dan 2 gr/ml per ltr) doe er dan iets Dreft bij (als laatste, anders schuimt het zo).
          Dan verdeelt de voedings oplossing zich beter door de grond.
          http://www.youtube.com/watch?v=zCvSc2b8CWc

          Comment


            #6
            Re: Voeden met te natte bodem

            Dat van de dreft wist ik dus niet, bedankt voor de tip!

            @QnQ
            Mijn vraag ging dan ook voornamelijk over de voeding, niet het bewateren. Als ik geen water kan geven, wat logisch is als ze nog voldoende hebben, dan kan ik ook niet voeden Ik was bang dat de voeding te geconcentreerd zou zijn als ik dezelfde hoeveelheid met minder water zou geven. De tip van HJM klinkt als de oplossing.

            Comment

            Bezig...
            X