Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Voeding planten bij slecht weer

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Voeding planten bij slecht weer

    Korting op 420shop
    Hey jongens,

    Ik ben al een tijdje hier rond aan het lezen, en ik heb echt alles gevonden wat ik nodig heb met betrekking tot het kweken van buitenwiet/binnenwiet, maar ik heb nu toch een klein vraagje.

    Sinds ongeveer 2 weken terug ben ik begonnen met het geven van voeding aan mijn 2 plantjes (white widows) alleen nu vroeg ik mij af wat ik het beste kan doen wanneer het regend. Nu geef ik ze ~2x per week bij voeding wanneer de grond een beetje droog begint te worden alleen nu met deze regen blijft de grond vochtig en ben ik bang dat ik ze ga overvoeden wanneer ik ze 2x per week blijf voeden maar ik ben ook bang dat ze ondervoed raken wanneer ik dit niet doe omdat de plantjes nu langzaam gewend zullen raken en de extra voedingstoffen die ze krijgen.

    Overigens gebruik ik Terra Vega van Canna en staan de plantjes in een voedingsrijke moestuin bodem en ze gaan als een trein! Niks van rot ergens, mooie naar de zon reikende bladeren en een stevige stam!

    Thx voor het lezen en eventueel al helpen! ^^

    Kevin

    #2
    Re: Voeding planten bij slecht weer

    Hallo,
    Mijn eerste vraag is hoe oud je planten zijn want 2 keer per week vind ik al aardig veel voeding! (welke verhouding gebruik je?)
    Als je het bij slecht weer niet vertrouwd kan je gerust een keer geen voeding gebruiken. Maar om jou vraag te beantwoorden: Het maakt niets uit of je grond nou nat of droog is want bij beide neemt hij alle voeding gewoon op. Maar pas op met voeding want voor je het weet ben je iets te anthousiast en gaat je plantje dood.

    Comment


      #3
      Re: Voeding planten bij slecht weer

      Hey,

      Bedankt voor je antwoord op mijn vraag, ik was in de veronderstelling dat een plant kon verdrinken als er teveel water in de grond zat maar dat is dus niet zo was er ook bang voor omdat ik geen gaten voor drainage in de kuip heb.

      Ik heb de planten nu zon ~2 maanden, en ik gebruik 25ml voeding op 5L water (volgens omschrijving) dus ik gebruik dan ongeveer 2,5L per plant (speciekuipen van 80L)

      Ze zijn ongeveer zon 60cm hoog.

      Overigens geeft de omschrijving aan dat ik de planten 3x per week zou moeten voeden maar dit vind ook wat teveel. En heb bij de growshop gevraagd waar ik de voeding gekregen heb of ik al zou kunnen gaan voeden en na aanleiding van fotos vertelde ze me dat dat wel kon.


      Gr

      Kevin

      Ps. Deze foto is ook alweer een week of 2 oud ongeveer (voor de voeding) ze staan er nu wat beter bij moet ik zeggen.
      Last edited by crackyo; 13 June 2009, 14:10.

      Comment


        #4
        Re: Voeding planten bij slecht weer

        @ youknowhowtogro: wat jij zegt is helemaal niet waar!

        als de planten al veel regen over hun dak hebben gekregen is de grond verzadigt,als de grond verzadigt is dan heeft hij bijna geen zuigspanning en dan neemt de plant dus niets op van voeding en dan zou jij nog water met voeding willen geven? als de grond te dikwijls te nat staan dan ontstaat er wortelrot of andere ziektes want onze plantjes staan niet graag met hun voeten in het water...

        @ crackyo:

        als het buiten heeft geregent en de planten hebben in de regen gestaan dan geef ik zelfs geen water meer tot de plant zijn bladeren beginnen te hangen! dat is het teken dat de plant weer water nodig heeft!

        Waterbalans in de bodem.
        0 hPa
        Een zuigspanning van 0 betekent dat de grond volledig dat de grond volledig verzadigd is. Dit is te verwachten na een grote watergift. Als de zuigspanning voor langere periode 0 blijft krijgen de wortels van de plant zuurstofgebrek en ontstaan er ziektes.

        0-50 hPa
        Als de zuigspanning tussen de 0 en 50 hPa ligt is er een overvloed aan water voor de planten aanwezig. Deze zuigspanning komt vaak voor na een watergift.

        50-200 hPa
        Een zuigspanning in dit bereik betekent dat er voldoende water en lucht in de bodem is voor een optimale groei van de plant.

        200-400 hPa
        De zuigspanning is goed voor plantengroei in een bodem met normale of fijne structuur, maar in een zanderige bodem kan de zuigspanning snel stijgen waardoor watergebrek ontstaat.

        400-600 hPa
        De zuigspanning is goed voor een bodem met een fijne structuur. Maar in andere bodems kan de zuigspanning snel stijgen waardoor watergebrek ontstaat.

        600-800 hPa
        Het beschikbare water voor de planten is schaars. Ook in een bodem met zware klei kan de zuigspanning snel stijgen waardoor schaarste ontstaat. Let wel, een redelijk percentage klei in je medium zal ons geliefd plantje altijd ten goede komen.

        Dit is een grove indicatie van de bodemtoestand voor een plant. In de praktijk is de bodemtoestand afhankelijk van grondsoort en bodemstructuur. Daarnaast is de ene plantensoort gevoeliger voor droogte dan de andere. Hierdoor zal het moment van water geven per gebruiker verschillen.

        als je een tensiometer gebruikt is de perfecte waarde van de zuigspanning 80hPa,probeer dit dus zo veel mogelijk aan te houden!

        grtzzz
        Last edited by haze'o'lator; 13 June 2009, 16:45.

        Comment


          #5
          Re: Voeding planten bij slecht weer

          ah ok thx voor het goede advies, ik heb geen tensiometer dus ik zal het gewoon op gevoel blijven doen, en dus geen extra voeding geven wanneer het geregend heeft!

          Comment


            #6
            Re: Voeding planten bij slecht weer

            ik heb een vraag over voeding moet je dat nog geven als ze aan het toppen zijn

            Comment


              #7
              Re: Voeding planten bij slecht weer

              ja zou ik wel doen ik gefe mijne dames die in d ebloei zijn ook bloei voeding en gene groei natuurlijk he

              Comment

              Bezig...
              X