Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Steeds meer schadelijke gevolgen...

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Algemeen: Steeds meer schadelijke gevolgen...

    Korting op 420shop
    Ik lees in verkiezingsprogramma's dat de laatste jaren cannabis steeds meer schadelijke gevolgen heeft en/of steeds meer duidelijk wordt wat de schadelijke gevolgen zijn. Heeft iemand enig idee uit welke studies dat dan blijkt, want de enige cijfers die ik heb gezien (CBS) zijn voor meerdere interpretaties vatbaar. Als het dan zo duidelijk is wat die schadelijke gevolgen zijn, waarom zijn die onderzoeken dan zo moeilijk te vinden.

    Het meest schadelijke wat tot nu toe naar boven komt is de tabak die wordt gebruikt in een joint. Gaan we dan ook gelijk alle pompstations sluiten?en stel dat een vaporizer wordt gebruikt, is cannabis dan nog steeds zo schadelijk.

    Dan lees ik bij het CDA dat paddo's bij VERKEERD gebruik, slecht voor je zijn en dat daarom paddo's onder de opiumwet moeten gaan vallen. Als we alles wat bij verkeerd gebruik verbannen wordt / moet worden, dan houden we weinig over. Ik krijg het gevoel alsof we zelf niet meer na mogen denken.

    Dus, voordat ik in mijn eigen post al offtopic ga, zijn er (wetenschappelijke) studies die deze claims van onze beschermende regering ondersteunen. Studies waaruit blijkt dat cannabis de laatste jaren gevaarlijker wordt.

    #2
    Re: Steeds meer schadelijke gevolgen...

    Studies, met bewijzen dat cannabis steeds gevaarlijker wordt? Nee, die zijn er niet.
    Wel nieuws berichtjes en artiekelen waarin zoiets gesuggereerd wordt.

    Comment


      #3
      Re: Steeds meer schadelijke gevolgen...

      In 1974 rapporteerde de Washtington Post al over een onderzoek waarbij tumorcellen krimpten onder invloed thc. In 2000 bevestigde een Spaanse studie dit. Een dokter getuigt hier:



      Cannabis is heel schadelijk, voor een aantal mensen die zwaar verdienen aan het farmocologische complex.

      Hier een ondertiteld filmpje over gebruik van cannabis tegen borstkanker:



      Er zijn meer cannabisreceptoren in ons lichaam dat eender welke andere receptor. Hier een stukje uit een BBC reportage:

      Last edited by albes; 6 October 2010, 15:20.

      Comment


        #4
        Re: Steeds meer schadelijke gevolgen...

        Ha die Albes!

        Het aantal rapportages over de gunstige effecten van cannabis zijn ook wel te vinden, het ging mij er juist om... welke wetenschappelijke studies tonen aan dat het gebruik van cannabis slecht is (of in de loop der jaren slechter is geworden). Kijk, waar een hoop beleid door wordt gevormd is door verkeerde uitgangspunten. En deze uitgangspunten worden snel als 'de waarheid' aangenomen door bepaalde vooroordelen. Dus de claim dat cannabis slecht voor je is wordt dan gebaseerd op het gebruik van joints, blunts, pipes, etc. Maar cannabis (het product op zich) kan ook op een andere manier worden gebruikt, bijvoorbeeld via vaporizers. In dat geval meet je niet de schadelijke gevolgen van roken (want dat roken slecht is, is inmiddels wel duidelijk), maar de schadelijke gevolgen van het gebruik van cannabis... en die resultaten zijn er dus niet.

        Een mooi overzicht van de studies die dit onderbouwen las ik hier. Letterlijk wordt hier de essentie aangehaald: "It should be noted however that many of these investigations did not involve a vaporizer but joints, and thus although the researchers may confirm the efficacy of cannabinoids, they often discourage the use of cannabis because of the harmfulness of smoke." Als ze dan toch zo bezorgd zijn om onze gezondheid, laten ze dan het roken verbieden... en aan dat onderwerp wil geen enkele politicus zich branden.

        Comment


          #5
          Re: Steeds meer schadelijke gevolgen...

          vGoed, ik ben zelf maar eens op zoek gegaan naar de (wetenschappelijke) rapporten die aangeven dat cannabis schadelijk is of steeds schadelijker wordt... hierbij een overzicht van mijn bevindingen so far...

          RIVM, Ranking van Drugs - Een vergelijking van de schadelijkheid van drugsGeen deuren, maar daden - Nieuwe accenten in het Nederlandse drugsbeleid
          [1] Terugdringen van het drug- en alcoholgebruik door (jonge) minderjarigen
          [2] Coffeeshops: retour naar kleinschaligheid, ruimte voor experimenten
          [3] Versterking en verbreding van de strijd tegen de georganiseerde drugs- misdaad
          [4] Meer bestuurlijke kracht en lerend vermogen organiseren
          Algemeen: ten aanzien van de gezondheidsrisico's van cannabis: geen specifieke melding

          Cannabisrisicoanalyse --> wordt meerdere malen genoemd, maar tot op heden nog niet gevonden.

          www.gezondheid.be - Dossier Cannabis
          Algemene conclusie: "Op basis van de wetenschappelijke literatuur moeten we stellen dat de gezondheidsrisico's van cannabisgebruik eerder beperkt zijn en voornamelijk te maken hebben met de manier waarop cannabis wordt gebruikt (roken). Toch zien we bij een kleine groep met meestal een verhoogde maatschappelijke en psychische kwetsbaarheid, problemen ontstaan waarbij de gezondheid en de levenskwaliteit van henzelf of van hun omgeving ernstig wordt geschaad."
          Hier staat een mooi overzicht van de verschillende fysiologische effecten. Specifiek wil ik het volgende er even uitlichten:


          Verenigde Naties - Persconferentie Wereld Drug Rapport 2006
          "Het marihuanagebruik loopt uit de hand omdat het een onkruid is dat overal groeit. Het loopt uit de hand omdat het verkeerdelijk als een lichte drug wordt aanzien," zei Antonio Maria Costa, hoofd van de UNODC (United Nations Office on Drugs and Crime. "Maar het is inderdaad uiterst problematisch als gevolg van het sterk verhoogde THC-gehalte." Eigenaardig genoeg klopten de opgeschroefde opmerkingen die Costa op de persconferentie uitte, niet met de inhoud van het rapport zelf. Daarin staat: "Veel van de vroegere gegevens over cannabis worden thans als onjuist beschouwd. Een groot aantal studies in diverse landen hebben cannabis gezuiverd van veel van de tenlasteleggingen tegen de plant."

          Middelengebruik en voortijdig schoolverlaten
          Ten eerste, nogmaals, de richting van het verband tussen middelengebruik en schoolprestaties is uit veel onderzoek moeilijk herleidbaar. Het is mogelijk dat vroeg en frequent middelengebruik leidt tot latere problemen op school. Het is evenzeer mogelijk dat vroege problemen op school juist leiden tot vroeger en frequenter middelengebruik. Uit onderzoek rijst het beeld dat met name vroeg en zwaar gebruik van alcohol en cannabis, of een overgang van experimenteel naar zwaar gebruik, de sterkste indicatoren zijn van verminderde schoolprestatie, spijbelen en drop-out. Middelengebruik is vaak onderdeel van een breder leefpatroon met ook andere risicofactoren die in relatie staan tot problemen op school.
          Opmerking: de conclusie lijkt zich hier tegen te spreken. De conclusies beginnen met "het is mogelijk dat middelengebruik leidt tot uitval / problemen, maar ook dat uitval / problemen leidt tot middelengebruik." om te eindigen met "zwaar gebruik van alcohol en cannabis" de sterkte indicatoren zijn van verminderde schoolprestatie. Dus ook hier weinig verschil tussen alcohol en cannabisgebruik.

          Tactus verslavingszorg, veelgestelde vragen
          Wat is schadelijker, het roken van cannabis of alcohol?
          Kort antwoord: Matig alcoholgebruik is niet schadelijk. Matig cannabisgebruik wel, namelijk voor de longen.
          Lang antwoord: We geven eerst de conclusie en daarna de toelichting.
          Conclusie: Matig alcoholgebruik is niet schadelijk. Matig cannabisgebruik is wel schadelijk, namelijk voor de longen. Onmatig alcoholgebruik is zeer schadelijk. Alcohol wordt dan zeer giftig en tast vele organen aan. Ook de sociale schade wordt dan zeer groot. Onmatig cannabisgebruik tast de longen verder aan en ook zullen er nadelen zijn voor school of werk. Echter onmatig alcoholgebruik is vele malen verwoestender dan onmatig cannabisgebruik. Met andere woorden: in het geval van matig gebruik, is het roken van cannabis schadelijker dan alcohol; in het geval van onmatig gebruik zijn beiden schadelijk maar is alcohol schadelijker dan cannabis.
          Opmerking: ook hier wordt de vergelijking gemaakt met specifiek het roken van cannabis. Andere varianten, zoals verdampen, zijn hier niet meegenomen.

          Universiteit Antwerpen, EVIDENCE BASED CANNABISPREVENTIE IN VLAANDEREN
          Psychische stoornissen ten gevolge van cannabisgebruik
          - Er is een gebrek aan goede methodologische studies met gelijkaardige conclusies.
          - Peuskens en Vansteelandt (2003) wijzen er op dat de acute effecten van cannabisgebruik tegenwoordig ernstiger of intenser kunnenLichamelijke schade door cannabisgebruikOpmerking: ook hier zijn het voornamelijk de gezondheidsproblemen die roken op zich met zich mee brengen in plaats van de THC. De stoffen die ontstaan bij de verbranding zijn met name het probleem.
          Last edited by CatsEye; 8 October 2010, 21:35.

          Comment


            #6
            Re: Steeds meer schadelijke gevolgen...

            http://www.youtube.com/jackherertv

            dit is een mooie docu over mensen die het echt geholpen heeft.
            ik weet dus wel wat ik ga doen mocht ik ziek worden (liever niet natuurlijk).

            Comment


              #7
              Re: Steeds meer schadelijke gevolgen...

              In de documentaires The Union en Zeitgeist the Movie worden Amerikaanse rapporten aangehaald van onderzoeken naar Cannabis (waarin ze overigens ook al aangeven dat er geen conclusie wordt getrokken dat deze schadelijk zijn). Iemand enig idee of die rapporten ook online te vinden zijn. Ik heb alleen het Schafer report gevonden, en ook daarin staan alleen de schadelijke gevolgen van roken en niet van cannabis gebruik:

              The Shafer Commission report, The National Commission on Marihuana and Drug Abuse Marihuana – A Signal of Misunderstanding
              - Historical perspective: "In fact, marihuana was incorrectly classified as a “narcotic” drug in scientific literature and statutory provisions."
              - Historical perspective: "Not once during this entire period was any comprehensive scientific study undertaken in this country of marihuana, or its effects. The drug was assumed to be a ‘narcotic’ to render the user psychologically dependent, to provoke violent crime, and to cause insanity."
              - The Report: "We are convinced that a wider historical understanding will also go a long way toward deflating marihuana as a problem."

              Comment


                #8
                Re: Steeds meer schadelijke gevolgen...

                de mensen die het voor het zeggen hebben op dit moment in nederland hebben een persoonlijke haat tegen cannabis en coffeeshops. daarom gaan ze het verbieden. verder weten ze er helemaal niks van en het boeid ze ook niks! ze vinden alles wat met cannabis te maken heeft vies, crimineel en asociaal!! deze lui zijn ook nog eens zo hoog in hun bol van hun zelf dat ze echt niet naar cannabis-vriendelijke mensen luisteren. het einde is nabij........ maar na regen komt zonneschijn want de jongere generatie in de politiek heeft een hele andere blik op de situatie dan die oude bokken in de 2e kamer. de toekomst zal cannabis-vriendelijk zijn!!
                NO PANIC... GO ORGANIC !

                Comment


                  #9
                  Re: Steeds meer schadelijke gevolgen...

                  aaaarrrrrrrrrgghhh nog zon topic....

                  Comment


                    #10
                    Re: Steeds meer schadelijke gevolgen...

                    Het valt wel mee hoor Floeperd, het ging mij er met name om wat hulp te krijgen bij het achterhalen van de wetenschappelijke rapporten op basis waarvan al die overheidsbesluiten zijn genomen. Dus niet zozeer de interpretatie van die rapporten (die meestal erg gekleurd is), maar de oorspronkelijk bron zelf. Ik probeer dus te voorkomen dat het "zo'n topic" wordt door aangedragen rapporten van voor tot achter door te lezen en daaruit mijn eigen conclusie te trekken (die ik dan ook weer hier deel). Dus ik ben niet op zoek naar filmpjes waarin mensen vertellen wat voor goeds cannabis allemaal zou kunnen doen, maar in de wetenschappelijke rapporten met onderbouwde onderzoeken waaruit blijkt dat cannabis steeds meer schadelijke gevolgen heeft. Alleen... zo blijkt... zijn die rapporten niet zo gemakkelijk te vinden

                    Comment


                      #11
                      Re: Steeds meer schadelijke gevolgen...

                      Dus aaaaarrrgghhhh weer zon topic
                      zoek anders ook ff naar de schadelijke effecten van peren en tomaten
                      zelfs aardappelen zijn gevaarlijker aardappels hebben paar eeuwen geleden half Ierland vermoord...

                      Comment


                        #12
                        Hahaha, briljant! Die komt in het voorbeeldenboekje! Ik zeg, strafbaar maken die aardappel. Wel, ehh, je mag 1 aardappel in je bezit hebben voor privegebruik, maar je mag ze niet verbouwen of verkopen.

                        Comment


                          #13
                          Re: Steeds meer schadelijke gevolgen...

                          Haha

                          Comment


                            #14
                            Re: Steeds meer schadelijke gevolgen...

                            Een nieuwe wetenschappelijke publicatie! Het leuke aan dit rapport is dat het niet ingaat op de specifieke gevaren van cannabis, maar wel de schadelijke gevolgen in een breder perspectief bekijkt. Het rapport gaat namelijk ook in op de sociale gevolgen (en kosten) van de drug. Maar het resultaat is niet veel anders dan we van andere rapporten kennen, behalve dat de gevolgen van tabak wat minder hoog uitvallen.

                            graph.jpg

                            Comment


                              #15
                              Re: Steeds meer schadelijke gevolgen...

                              als wiet legaal word in californie dan pas zul je zien wat je allemaal met hennepvezels kan doen,papier kleding isolatiemateriaal,natuurlijk polyester enz en dat kan dan zeer co2 nutraal.hier zijn sommige bedrijven als de dood voor,en zullen dat dan ook tegen werken.vooral de bejaarden in amerika zullen veel minder vaak naar de huisarts gaan omdat,wiet perfect werkt tegen ouderdom kwaaltjes.maar daar hoor je nooit iemand over.dat gaat de farma heel ,heel erg veel geld scheelen.

                              Comment

                              Bezig...
                              X