Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

De wietproef gaat door !

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    De wietproef gaat door !

    Korting op 420shop
    Tien gemeenten doen mee aan het experiment met staatswiet; tien is het maximale aantal dat in het regeerakkoord was afgesproken.
    Onder de deelnemende gemeenten zijn in elk geval Tilburg, Almere en Breda, bevestigen bronnen aan de NOS.
    De bedoeling is dat de proef in 2021 begint.
    Morgen komt een commissie onder leiding van hoogleraar Knottnerus met een advies over de complete lijst van gemeenten die meedoen en verwacht wordt dat het kabinet die aanbeveling volgt.

    Grote steden doen niet mee
    Nu zijn de teelt en levering van cannabis aan coffeeshops verboden en wordt verkoop, onder voorwaarden, gedoogd.
    In het regeerakkoord staat dat er experimenten worden gedaan met het telen van wiet door de staat en levering aan coffeeshops in zes tot tien gemeenten.

    Het kabinet kiest nu dus voor tien.
    Het was al langer duidelijk dat de vier grote steden niet meewerken.
    Onder meer de eis dat in een deelnemende gemeente alle coffeeshops moeten meedoen, stuit bij hen op weerstand.


    Criminaliteit, veiligheid en volksgezondheid
    De proef met het telen van staatswiet is in het regeerakkoord gekomen op verzoek van D66.
    Doel van het experiment is om te onderzoeken of en hoe op kwaliteit gecontroleerde wiet aan coffeeshops kan worden geleverd.

    Daarbij worden de effecten op criminaliteit, veiligheid, overlast en volksgezondheid bekeken.
    De Tweede Kamer ging begin dit jaar akkoord met de wet, waarin de proef wordt geregeld.
    De Eerste Kamer moet nog met het voorstel instemmen.

    Burgemeester Depla van Breda is al jaren een voorvechter van de wietproef.
    Daarbij vindt hij het wel belangrijk dat de kwaliteit en prijs van de gereguleerde wiet op zijn minst concurrerend is met hetgeen in de shops nu wordt aangeboden.

    "Anders ontstaat straathandel met alle ellende van dien. Daarom is goede voorbereiding met consumenten en telers heel belangrijk", aldus Depla.

    bron: NOS.nl


    ---


    Mooimooi.
    Ik hoop dat het een succes wordt, en ook voor recreatieve gebruikers (!)
    Dan kunnen al die shops in grote steden gedwongen worden om mee te doen.
    Dan zingen ze meteen een toontje lager, want aan de tijd dat zij de dienst uitmaakten lijkt langzaam een einde te komen en dat is alleen maar goed nieuws.


    .
    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

    #2
    Goed nieuws....
    al zijn we weer veelste laat...

    lijkt me btw leuk werk stadshovenier zegmaar hehe

    gz Ricky

    Comment


      #3
      Goed nieuws nou geweldig hoor eerst maar eens afwachten wat voor shit ze in de shop krijgen als ik 4 jointjes nodig heb om stoned te worden weet ik het wel....
      ik gun de overheid nog geen eurocent dus als ik niet zelf zou kweken was ik lekker naar de thuisdealers gegaan en ik weet 100,000% zeker dat ik niet als enige zo denk.
      Ook weet ik bijna zeker er een run gaat komen op thuisdealers
      Haze kweek #1,Haze kweek #2,Indica/sativa, weske's indoor garden

      Comment


        #4
        Jammer dat mijn stad niet mee doet, maar verder goed nieuws
        Lets not criticize but legalize

        Comment


          #5
          De deelnemende dorpen...

          Groningen, Tilburg, Almere, Breda, Maastricht, Nijmegen, Arnhem, Zaanstad, Heerlen, Hellevoetsluis

          Comment


            #6
            Nou eindelijk.... Ik ben heel benieuwd waar deze proef ons over 5 jaar brengt... Ik moet zeggen dat ik er nog niet veel vertrouwen in heb.
            Als dit er voor gaat zorgen dat ik hier uiteindelijk maar 10 soorten kan halen van slechte kwaliteit ga ik mijn rokertje bij de dealer halen.
            Of zelf kweken natuurlijk .
            Hopelijk word het er echt beter van, en niet alleen op papier.
            Last edited by Nederhigh; 28 August 2019, 23:22.
            Howto foto's in je berichten plaatsen | Belangrijk: Topic Titels
            Veel gestelde vragen over het forum | Hoe Quoten / Citeren

            Comment


              #7
              Helemaal mee eens.
              Uitgelekt


              Gisteravond lekte al uit dat tien gemeenten zijn uitverkoren om deel te nemen aan de landelijke wietproef: het gaat om Almere, Arnhem, Breda, Groningen, Heerlen, Hellevoetsluis, Maastricht, Nijmegen, Tilburg en Zaanstad. De commissie zegt zoveel mogelijk een landelijke spreiding te hebben nagestreefd, zodat de proef representatief is voor heel Nederland. Het kabinet neemt de voordracht van de commissie over.

              In totaal hadden zich 23 gemeenten voor het wietexperiment aangemeld. De commissie stelt voor om een aantal van de afgevallen gemeenten aan te wijzen als controlegroep. Hierbij gaat het om Helmond, Hoorn, Lelystad, Midden-Groningen, Roermond, Tiel en Zutphen. In deze gemeenten blijft de teelt en toelevering van cannabis geschieden op illegale wijze. Door beide groepen gemeenten te volgen kan worden gemeten of het experiment met een gesloten coffeeshopketen succesvol is of niet, stelt de commissie. Het kabinet moet hier echter nog over besluiten. Utrecht


              De vier grootste steden ontbreken in de wietproef, omdat het daar niet mogelijk is om alle coffeeshops in de gemeente mee te laten doen, een van de voorwaarden voor deelname aan de proef. Volgens Knottnerus zou het echter de overweging waard zijn om in Utrecht alsnog te proberen ervaring op te doen met een gesloten coffeeshopketen voor een geselecteerd aantal verkooppunten. Het kabinet wil hier vooralsnog niet van weten. De gemeenten Venlo, Oldambt en Coevorden vielen af omdat zij niet voldeden aan het ingezetencriterium: voor grensgemeenten geldt namelijk dat zij alleen mee mogen doen als coffeeshops uitsluitend verkopen aan Nederlanders.

              De nadruk op de gezondheidsaspecten is volgens Knottnerus door burgemeesters van de deelnemende gemeenten als prioriteit aangedragen. Behalve de aanpak van criminele activiteiten zien zij kansen om te komen tot een verantwoorder cannabisgebruik. Verder willen zij voorkomen dat het toezicht van de overheid ervoor zorgt dat cannabis als een onschadelijk product wordt gezien. Van goede wil


              Grote vraag blijft voorlopig hoe de teelt van cannabis precies wordt ingericht. Volgens Knottnerus zal het niet lang meer duren voordat telers worden aangewezen. Volgens hem zullen nieuwe telers zich melden op de markt.
              Veel gestelde vragen over het forum
              JOINTJEDRAAIEN.NL - Smoking Community
              420Shop.NL
              "Wat je kunt maken, kun je ook kraken."

              Comment


              • Meglow
                Meglow commented
                Editing a comment
                Ik heb nog nooit, nogmaals, nog nooit een sigarenboer, cafehouder of slijter tegen een klant horen zeggen dat hij of zij wellicht een beetje rustig aan moet doen. Er zullen vast uitzonderingen op de regel zijn, maar dat de politiek nu de verwachting uitspreekt dat shophouders actief hun klanten gaan voorlichten en probleemgebruik signaleren (verantwoord verkoperschap) vind ik vrij achterbaks en naief. Hou me ten goede, ik zou ik het zeker toejuichen, maar gelijke monniken gelijke kappen aub. Uiteraard is het verschil is dat beide branches een giga-lobby in Den Haag en Brussel hebben en de cannabis-branche (nog!!) niet.

              #8
              Zojuist op het nieuws dat er strenger gecontroleerd gaat worden op illegale teelt in het Zuides des lands.

              De heksenjacht is geopend !
              Een dag zonder wiet kent Flip niet.

              Comment


              • Takketoelli
                Takketoelli commented
                Editing a comment
                Ga je toch naar meerdere sjops?
                Dit is allemaal bladiebla, eerst nog ff afwachten
                Belangrijkste is dat de hobbythuiskweker zijn of haar gang mag gaan. Daar lees ik niks over

              • QnQ
                QnQ commented
                Editing a comment
                Dat gaat ook niet gebeuren.
                Dat is nooit onderdeel van deze test geweest.

              • Takketoelli
                Takketoelli commented
                Editing a comment
                Dat klopt, en daarom boeit het mij ook niet zo. Het is een stap in een andere richting, zeker, wat beter is dan waar we nu mee zitten. Maar voor mij persoonlijk veranderd er weinig denk ik

              #9


              https://www.cnnbs.nl/commissie-knott...gen-wietproef/dancing_potatoes__warning__epileptic_seizures__by_koraxsciurus-d7e6u3x.jpg
              Last edited by ganjagast; 30 August 2019, 15:24.
              Ad usum proprium!

              Comment


              • QnQ
                QnQ commented
                Editing a comment
                Ghehe ja die site sla ik ff over als je ‘t niet erg vind

              • QnQ
                QnQ commented
                Editing a comment
                Ja zo’n banner mag google er ook wel bij zetten.

              • Ganjax
                Ganjax commented
                Editing a comment
                Marokkaanse hasj moet verdwijnen uit die shops, zo los je niks op. Reguleer die kweek en import en maak een overeenkomst met de Marokkaanse overheid dat berbers kunnen kweken en produceren regulier, dat geld zou dan een deel kunnen dienen voor de dorpelingen een beter leven te geven, betere infrastructuur enz. Nu ga je de verkoop van Marokkaanse hasj volledig naar de straat duwen als je niet meer in de shop kan kopen.

              #10
              Ik heb een voorgevoel dat met staatswiet de soorten zullen beperkt worden, minder keuze dus. Bovendien slappe wiet van minder dan 15 procent thc. Zowiezo zullen ze ermee gaan rommelen.

              Comment


              • QnQ
                QnQ commented
                Editing a comment
                Er zijn wel onafhankelijke onderzoeken van, met cijfers.
                Degene die ik ken zijn al wat ouder maar ik neem aan dat zoiets jaarlijks onderzocht wordt.
                Mgoed, buiten dat, het blijft natuurlijk allemaal kristallenbolkijken, want niemand weet nu nog wat het gaat worden.
                In een jaar kun je heel wat soortjes kweken dus we zullen zien.

              • ganjagast
                ganjagast commented
                Editing a comment

              • Ipie
                Ipie commented
                Editing a comment
                Eens @gangjagast.....

              #11
              Wat vinden jullie van de prijs die de overheid aan wilt houden voor de verkoop van wiet?
              Zoals ze het zelf beschrijven willen ze gaan voor "markt comfortwaarde" gaan. Dus grofweg de huidige prijs aanhouden.

              Wat voor effect zou dit hebben op de zwarte markt? Iets zegt mij dat het namelijk veel goedkoper kan en dat crimineeltjes hier zich gemakkelijk op aanpassen.
              Je zult dan natuurlijk wel naar een dealer moeten ipv een shop. Maar toch.

              In Canada blijkt zelfs dat na de legalisatie ongeveer de helft van de cannabis nog via de zwarte markt verkocht wordt.
              En dat is ook niet zo gek.
              Via de legale markt daar betaal je al snel 12 dollar voor een gram, terwijl dit op de zwarte markt maar een dollar of 7 is.
              Eigenlijk redelijk vergelijkbaar met Nederland dus.

              Is het wijs om dus gewoon de prijzen aan te houden die de meeste shops nu hebben?
              Of gaat dat voor de criminaliteit weinig uitmaken, en zou de overheid de prijs dus juist flink moeten laten zakken om zo direct te concureren?

              Over het algemeen wordt de prijs van een product bepaald door vraag en aanbod.
              Maar als een overheid daar tussen gaat zitten kan je wel eens bijzondere praktijken krijgen denk ik zo.

              Ik ben benieuwd wat jullie hier over denken.


              (als dit teveel offtopic is QnQ, voel je dan vrij om er een nieuw topic van te maken.)
              Last edited by Nederhigh; 1 September 2019, 18:12.
              Howto foto's in je berichten plaatsen | Belangrijk: Topic Titels
              Veel gestelde vragen over het forum | Hoe Quoten / Citeren

              Comment


                #12
                Neehoor, past hier prima.

                ...belangrijk dat de kwaliteit en prijs van de gereguleerde wiet op zijn minst concurrerend is met hetgeen in de shops nu wordt aangeboden...
                Dat betekent dat de kwaliteit minstens even goed wordt en de prijs wordt gunstiger voor de koper
                Dat lijkt me allebei niet zo moeilijk haalbaar.
                ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                Comment


                • Nederhigh
                  Nederhigh commented
                  Editing a comment
                  Ja dat is wat de burgermeester van Breda zegt, maar is dat ook echt het streven?
                  Zo ja, hoe past de zwarte markt zich hier dan op aan? Die hebben ook nog wel wat flex ruimte denk ik zo.
                  Dit is natuurlijk een beetje de hamvraag van de hele proef. Maar een beetje speculeren kan nooit kwaad

                • Ipie
                  Ipie commented
                  Editing a comment
                  Wordt tevens aftrekbaar voor belasting?

                #13
                Het is door het illegale aspect en de kromme achterdeurregeling dat cannabis zo'n hoge prijs heeft.
                Als de overheid correct wil zijn moeten ze aan een mindervoud verkopen, pas dan zullen ze de broodkwekers uitschakelen.

                Neem de productieprijs, een euro tax en 21 procent btw per gram, dan zit je aan minder dan de helft van de nu gangbare prijzen.

                Comment


                • Nederhigh
                  Nederhigh commented
                  Editing a comment
                  Dit is dus ook wat ik er over denk inderdaad. Maar iets zegt mij dat de overheid daar anders over denkt.
                  Een groot argument voor legalisatie is dat er met de huidige prijzen flink geld mee te verdienen valt.
                  Dat is ook hoe Canada het bekeek, en die komen er nu achter dat dit niet de manier is om van je zwarte markt af te komen.
                  De mensen die daar al jaren naar de dealer gaan, doen dat nu nogsteeds. En terecht, voor de helft van de prijs en vaak betere wiet.
                  De kleine kweker houdt daar aleen zijn hoofd boven water door te verkopen op de zwarte markt. Alles word gedomineert door de grote efficiente kweker.
                  Als je daar voor 1 canadese dollar geen gram wiet kan produceren is het al niet meer rendabel. Dit komt door alle extra belastingen en kosten die er bij komen kijken.
                  Last edited by Nederhigh; 2 September 2019, 22:18.

                #14
                Er zijn wel wat extra kosten die een illegale kweker niet heeft, waardoor ik niet durf te zeggen of legale wiet echt goedkoper kan dan wat je nu in de shop kan kopen.
                - dure transportkosten; moet met een gepantserde wagen naar de shop vervoerd worden. Hoop dat shops dan wel wat meer dan 500gram in huis mogen hebben, want anders blijf je rijden.
                - testen; op de zakjes moet het percentage THC vermeld worden, wat betekent dat ze voor elke batch tests moeten laten uitvoeren.
                - professionele beveiliging van de kweeklocaties
                - stroomkosten die betaald moeten worden
                - ..... ??

                Nou goed, ben benieuwd waar dit allemaal op uit gaat draaien. Bepaalde partijen zien dit project graag mislukken en zullen elke kans aangrijpen om een stok in het wiel te steken.

                Comment


                • Nederhigh
                  Nederhigh commented
                  Editing a comment
                  Zeker waar, om nog maar niet te spreken over de belasting en accijns die nu ook een grotere rol gaat spelen.
                  Zo maak je het criminelen wel erg makkelijk om te concureren.
                  Ik hoop dat dit project slaagt. Maar ik voel de bui al een beetje hangen. Het project is zo opgesteld dat het bijna niet kan slagen.
                  In ieder geval niet 100%. Ik denk dat je dan echt moet gaan legaliseren. De hobby thuiskweker dus ook.
                  Wellicht zelfs de handel ook flink makkelijker maken, zodat ook particulieren met de juiste papieren hun wietje kunnen verkopen.
                  Daar zitten natuurlijk ook veel haken en ogen aan. Gaat dus ook nooit gebeuren, maartoch.
                  Mensen die een goedkoop wietje willen kunnen dan zelf gaan kweken, en mensen die af en toe roken kunnen dan lekker naar de shop.
                  Of misschien zelfs bij de kweker zelf terecht om een wietje te halen? Dat lijkt mij helemaal mooi.
                  Net als je bij de boer een fles melk of een doos eieren kan halen. Kun je bij de wietkweker lekker je rokertje scoren.
                  Maarja, fantasie.
                  Last edited by Nederhigh; 2 September 2019, 22:00.

                • QnQ
                  QnQ commented
                  Editing a comment
                  Een boer hoeft niet zo bang te zijn dat de volgende dag z'n hele kudde gestolen is als hij een fles melk aan huis verkoopt, dus da's een beetje iets anders.
                  Het zal wel meevallen. De productiekosten zullen niet ver van de 1 eur/gram zitten dus dan kunnen die andere kosten er nog wel bij en dan hebben ze nog steeds een concurrerende prijs en een beter product.
                  Heel veel zal afhangen van de kennis die men in huis haalt voor dit project.
                  Als dit moet gebeuren met land-en-tuinbouwschoolstudenten en geleerden of komkommerkwekers die het wel even denken te doen, dan heb ik er weinig fiducie in.

                  Ik hoop dat het een groot succes wordt, dat broodkwekers verdwijnen en daarmee de heksenjacht, zodat ik gewoon een plantje kan kweken zonder bij elke bel aan de deur dat het toch even door je hoofd schiet dat je zo gestrekt tegen de muur kan staan.

                #15
                Zal voor de kwaliteit niet verl beter worden, en de prijzen van de hobby kwekers drukken. Totdat ze er achter komen dat de hobby kwekers betere kealiteit hebben.

                Comment

                Bezig...
                X