Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Enquête Cannabisvergunning - Bachelorproef Cannabisbeleid België

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Re: Enquête Cannabisvergunning - Bachelorproef Cannabisbeleid België

Ons beleid inzake cannabis wordt gemaakt met de worst-case gevallen in het achterhoofd.
    En dat is dus precies de grote fout die gemaakt wordt. Er zijn altijd figuren die het voor elkaar krijgen iets te misbruiken of gewoon geen grens hebben. Daar beleid op afstemmen is voor het overgrote deel van de bevolking niet in proportie.
    Ik denk dat het legaal maken van cannabis het hele probleem gewoon oplost. Zonder controles, databanken, etcetera. Je bent nu ook al verplicht een fatsoenlijke installatie in huis te hebben met betrekking tot brandgevaar en dergelijke. Dat wordt ook niet bij iedereen eens in de zoveel tijd gecontroleerd. Bij een kweker hoeft dat niet anders te zijn.
    Wat betreft het roken in het bijzijn van kinderen, ik vind het heel normaal als er kinderen bij zijn, om buiten te roken. Maar of het dan een sigaret of joint betreft maakt wat mij betreft niets uit.
    Ik heb ook nog nooit kinderen vragen zien stellen over een joint, zolang je er niet zelf expliciet de aandacht op vestigt is het gewoon normaal.
    Dat kinderen ervan weggehouden moeten worden vind ik onzin. Mensen met kinderen hebben veel gevaarlijkere dingen in huis, zoals bepaalde schoonmaakmiddelen, brandbare stoffen, elektrische apparaten, alcoholische dranken, etc... Daarbij kan er ook gewoon een slot op de kamer waar het hokje in staat, dat kun je van veel gootsteen keukenkastjes niet zeggen.
    Wanneer het legaal zou zijn, hoef je het ook niet verborgen te houden voor je kinderen om ze niet te belasten met iets dat ze niet mogen doorvertellen, dat vind ik momenteel eigenlijk het meest kwalijke punt dat je een kind aan doet wanneer je kweekt in hun bijzijn. Een totaal andere reden dan bang zijn dat ze er aan zullen zitten dus.

Comment

@Ik denk dat het legaal maken van cannabis het hele probleem gewoon oplost

Maar dan ook in de buurlanden. Als een ieder hier te lande 5 of meer planten legaal mag kweken dan zullen er ook "huisdealers" ontstaan, die aan buitenlandse klanten leveren. En je weet zelf dat 5 planten in een scrog in een speciekuip meer dan 30 gram per plant oplevert. En dat betreft dan een kleinschalige kweek. Prijstechnisch is het beste scenario de markt zijn werk te laten doen. Laat de mensen maar ongelimiteerd kweken: als (inter)nationaal het aanbod de vraag overstijgt dan kelderen de prijzen.

Comment

En wanneer de prijzen kelderen gaan de grote criminele organisaties weer over naar andere drugs. Het probleem van die criminele organisaties is dus een probleem op zich en heeft niets met cannabis te maken. De overheden hebben trouwens zelf gezorgd dat het zo aantrekkelijk is geworden en zijn nog steeds bezig de prijzen te laten stijgen.

Comment

Ik ga er van uit Mathijs dat een weldenkend mens zijn grenzen weet te bepalen. Velen uit mijn leeftijdscategorie hebben geëxperimenteerd met horse, snow, acid, speed, mescaline, opium en cannabis. Voor nagenoeg een ieder bleef cannabis als enig acceptabele "drug" over, omdat bij cannabis uiteindelijk bleek dat dit -mits met mate gebruikt- geen negatieve impact heeft op je dagelijkse functionaliteit. Uit hoofde van ervaringsregels moet ik toch kwijt dat mescaline -overigens ook een natuurproduct- mij ook goed beviel. Alleen, om het optimale effect te bereiken moet er minimaal 1 week tussen het gebruik liggen. Als je het meerdere dagen achtereen gebruikt merk je er nauwelijks wat van.

Comment

Grote denkers over ons drugprobleem. Beluister ze en denk er over na.

Milton Friedman (Brooklyn, 31 juli 1912 - San Francisco, 16 november 2006) was een Amerikaanse econoom, voorvechter van vrijemarktkapitalisme en een beperkte overheid. In 1976 won hij de Nobelprijs voor de Economie en hij kreeg in 1988 de Presidential Medal of Freedom (Presidentiële Vrijheidsmedaille) uitgereikt door toenmalig Amerikaans president Ronald Reagan.

Avram Noam Chomsky (Philadelphia (Pennsylvania), 7 december 1928) is een Amerikaans taalkundige, filosoof, mediacriticus, politiek activist en anarchistisch denker. Chomsky is emeritus hoogleraar taalkunde aan het Massachusetts Institute of Technology. Als grondlegger van de generatieve taalkunde is hij de invloedrijkste taalwetenschapper van de 20e eeuw.[2] Na de eerdere grondvesting van de structuralistische taalkunde door Ferdinand de Saussure al in het begin van de twintigste eeuw, domineren Chomsky's theorieën de taalkunde vanaf circa 1964.

Dennis Howard Marks (born 13 August 1945) is a Welsh author, former teacher and drug smuggler who achieved notoriety as an international cannabis smuggler through high-profile court cases, supposed connections with groups such as the CIA, the IRA, MI6, and the Mafia, and his eventual conviction at the hands of the American Drug Enforcement Administration. At the height of his drug career, he was said to have controlled 10% of the world's hashish trade.[1]

He currently lives in Leeds, West Yorkshire, England. He is also a fluent Welsh speaker.

http://www.youtube.com/watch?v=gA_fC2M88HY&feature=related

Het criminaliseren van drugs is een oorlog tegen burgers.

Comment

denk dat deze jonge een thesis gaat afleveren waar de prof 3 dagen leeswerk mee heeft haha

Comment

Mijn redenering:

Zoals het nu in zijn werk gaat:
                Ik ben Piet ik ben 20 jaar en cocaïne verslaafd. Cocaïne kost veel geld. Ik ben over laatst mijn job verloren omwille van mijn gebruik. Mijn vriendin heeft me laten staan, mijn ouders willen me geen geld meer lenen en mijn vrienden heb ik al een half jaar niet meer gezien behalve Jan die geregeld ook mee gebruikt. Door mijn leefloon heb ik een dak boven mijn hoofd, heb ik voldoende voedsel, maar jammer genoeg blijft er geen geld over voor mijn passie: de cocaïne. Het is immers het enige wat ik nog heb in mijn leven.

Nu zie ik geen andere oplossing dan zelf te dealen. Ik heb voldoende connecties gecreëerd met gebruikers en wat grotere spelers dus mijn aankoopbron en afnemers heb ik, dat vormt geen enkel probleem voor mij. Vanaf dan is mijn leven de dieperik ingegaan, drie jaar lang heb ik cocaïne gebruikt en gedeald. Tot ik tegen de lamp gelopen ben bij een mislukte deal. Ik kom voor de rechtbank en daar wordt ik veroordeeld tot 5 jaar gevangenisstraf. Mijn ouders zijn beschaamd in mij, en hier in de gevangenis heb ik nieuwe vrienden gemaakt die buiten wel wat werk voor me hebben. Niemand wil immers een ongeschoolde ex-gedetineerde aan werk helpen in het legale circuit. Het lijkt hier op een vicieuze cirkel. Het is een fictief verhaal maar realiteit voor een aantal onder ons. Hoe hebben we deze persoon hier als maatschappij geholpen?

Zoals het zou moeten zijn:
                Ik ben Piet ik ben 20 jaar en cocaïne verslaafd. Cocaïne kost veel geld. Ik ben over laatst mijn job verloren omwille van mijn gebruik. Mijn vriendin heeft me laten staan, mijn ouders willen me geen geld meer lenen en mijn vrienden heb ik al een half jaar niet meer gezien behalve Jan die geregeld ook mee gebruikt. Door mijn leefloon heb ik een dak boven mijn hoofd, heb ik voldoende voedsel, maar jammer genoeg blijft er geen geld over voor mijn passie: de cocaïne. Het is immers het enige wat ik nog heb in mijn leven.

Nu heb ik gehoord dat ik gratis of voor een lage prijs cocaïne kan krijgen in het ziekenhuis. In het ziekenhuis trachten ze wat contact te zoeken met mij, maar ik zeg niets ze kunnen mijn kloten kussen. Het enige wat ik wil is mijn drugs. Ik krijg maar een kleine hoeveelheid mee dus ik moet geregeld terug gaan naar het ziekenhuis. Daar heb ik intussen na een aantal maanden toch contact met een hulpverlener/dokter Pieter genaamd. Ik heb het gevoel dat hij me begrijpt en dat ik met mijn problemen terecht kan bij hem. Door hem heb ik weer vertrouwen gekregen in me zelf en voel ik me geen loser meer zoals de maatschappij me wel vaak doet voelen. Ik begin eindelijk ook in te zien wat de drug gedaan heeft met mij en mijn omgeving. Ik wil er van af en Pieter schrijft me in in een verslavingskliniek. Door dit te doen hebben mijn ouders weer vertrouwen in me gekregen en voel ik me sterker dan ooit te voren. Ik zal de drug overwinnen, en studeren om later net zoals Pieter zelf mensen met een verslaving te helpen onder het motto de stroper is de beste boswachter. Vijf jaar later is Pieter mijn collega geworden, en ga ik binnenkort trouwen met mijn vriendin. Met de cocaïne en de wereld er rond heb ik voorgoed gebroken.

Het is idyllisch voorgesteld, maar niet eens zo onmogelijk en een wereld van verschil met het eerste scenario.

Comment

Vind het wel een goed idee, hoe groot is de kans dat dit ook effectief iets uitmaakt?

Die databank ben ik wel niet zo voor te vinden.
                  Verder goed idee!

Comment

Hangt wat van mijn externe lezers af en hoe goed mijn werk is natuurlijk. Ik tracht in mijn werk vooral de nadruk erop te leggen dat een druggebruiker geen crimineel is, en dat er bijvoorbeeld met cannabis wel omgegaan kan worden op een verstandige manier. Ook probeer ik om de beleidsmakers te laten inzien dat zij ook verantwoordelijk zijn voor de verslaafden en de criminaliteit er rond. Mensen worden bedreigd, bestolen, opgesloten en gedood voor een plant die op zich zelf geen doden op zijn naam heeft staan enkel en alleen om dat ze veel geld waard is door het criminaliseren ervan. Gebruik alleen toelaten leidt nergens naar dan verbieden we beter alles. Gebruikers worden na verloop van tijd toch bijna altijd telers en nu zeker met de nakende wietpas.

Nederland heeft het licht gezien in de jaren '70. Sindsdien hebben ze hopen geld verdiend aan de drugsgebruiker en het toerisme die er zich rond ontstaan heeft. Het heeft het taboe omtrent drugs verminderd en ze hebben er een uitstekende hulpverlening kunnen door opbouwen. Dit zonder een hoger aantal gebruikers te hebben in verhouding met landen die wel een sterk repressief beleid gevoerd hebben. Heel erg jammer dat ze nu in plaats van de VN te overtuigen van hun beleid - want zij houden de achterdeur regularisatie tegen met een drietal verdragen - de klok willen terug draaien. Het is een succesverhaal die alle landen in Europa zouden moeten volgen. Dit zijn de woorden van een niet-gebruiker en maken daardoor misschien wat meer indruk?

Als geniale denkers (Kofi Annan, Chomsky, Friedman, de Belgische professor Degrauwe, ...) het in het verleden al gezegd hebben dan vrees ik dat ik met mijn betoog weinig zal veranderen.

Mensen met een tekst (http://desleutel.be/?content=5&sub=2...=1433#anch1433) als deze houden nu het reguleren tegen:

Repressie lijkt te falen, maar weten we ook waarom? Worden de middelen voorzien in de strijd tegen drugs efficiënt genoeg ingezet? Is er voldoende coördinatie tussen alle diensten die internationaal instaan voor de bestrijding van de drugshandel? Onlangs vernam ik dat de haven van Antwerpen steeds betere cijfers van inbeslagname van illegale drugs voorlegt. Ook het jaarlijks aantal opgerolde cannabisplantages is de laatste 10 jaar bijzonder sterk gestegen. Dan zijn we op goede weg, toch?Dringt een stevige evaluatie van de drugsrepressie zich niet op vooraleer te stellen dat het faalt en meteen te pleiten voor een legalisering?
                    In 2002 werden er slechts 37 plantages ontdekt, vorig jaar waren dit er al 979. (http://www.demorgen.be/dm/nl/5036/Bi...-in-2010.dhtml)
                    Zijn wij op de goede weg zoals hij beweert?
                    Dat het aantal plantages de voorbije jaren gestegen is kent volgens mij andere redenen dan een goed repressief beleid:

1. Proactief kan er door de Belgische politie heel moeilijk gezocht worden naar grote plantages. De BOM-wetgeving (http://www.elfri.be/bom-wet) verbiedt namelijk heel wat zaken. De Nederlandse politiediensten mogen wel preventief opzoek gaan met helikopters naar plantages en onmiddellijk binnen vallen bij vermoeden van teelt, wat bij ons nog altijd een huiszoekingsbevel vereist. Wat gebeurt er nu dus? Nederlandse professionele telers komen hier heen.
                    2. De definitie van een plantage is de afgelopen jaren veranderd. Vroeger was deze namelijk onbepaald en nu werd deze vastgelegd op vier planten. MAW de individuele perceptie van de politiediensten/parketten bepaalde of het om een plantage ging of niet. Welk zinnig mens gaat vier planten als een plantage bestempelen?
                    3. Regelmatige gebruikers zullen bijna allemaal automatisch overgaan op kweken blijkt uit onderzoek van professor Decorte. Het is dus logisch dat dit nog gestimuleerd wordt door een nakende wietpas (die er normaal al begin dit jaar ging zijn).

Moet een organisatie als 'De Sleutel' openlijk uitkomen voor legalisatie van de drug? Nee, het zou immers een fout beeld geven, maar ze moeten ook niet verkondigen dat een repressief beleid steek houdt als ze afkomen met argumenten als deze. Hiermee wil ik niets afdoen van de verslavende factor van wiet en het werk die zij daarvoor verrichten (!).
                    Last edited by GogoYubari; 29 July 2011, 12:48. Reden: dubbelposten

Comment

Overheden: wie een monster wil bestrijden moet uitkijken dat hij zelf geen monster wordt. (terzijde: deze wijsheid is niet van mij: ik citeer Nietsche)

Comment

Mooi gezegd. Ik zal het opnemen in mijn werkstuk.

Comment

Wel even een kanttekening, wiet is niet verslavend. Je krijgt geen lichamelijke afkickverschijnselen als je het niet meer gebruikt. Een psychische verslaving is zo sterk als de persoon zelf, als je echt wilt stoppen is dat geen probleem.
                          Ik ben zelf zeer frequent gebruiker, ik rook iedere avond meerdere joints. Afgelopen week heb ik een paar dagen niet geblowd als zelf-check. Om de vraag "hoe voel je je nu?" even goed te kunnen beantwoorden zegmaar.
                          Het antwoord daarop was prima, ik heb de dagen dat ik niet blowde prima geslapen en totaal geen last gehad van denkbeelden of onrustgevoelens dat ik iets zou missen. Ik blow dus nog steeds uit vrije wil en niet omdat ik in een verslaving zit.
                          Nu is het wel zo dat ik pas begin met blowen op een moment dat ik ik niets meer hoef te doen verder. Er zijn genoeg mensen die ik ken die wel overdag blowen en zeggen daar prima productief bij te blijven, maar dat gaat voor mij niet op. Als ik begin met blowen, gebeurt er de rest van de dag vrijwel niets meer, want dan schuif ik alles door naar morgen.

Comment

Ik ben mij daar heel goed van bewust. Ik drink ook bijna dagelijks een biertje, en ik kan ook gemakkelijk zonder. Toch zijn er veel mensen die hun alcohol "nodig" hebben, net zoals er mensen zijn die hun jointje "nodig" hebben. Niet?

Comment

Als je alcohol langere tijd teveel nuttigt, ben je wel echt verslaafd, want dan schreeuwt je lichaam erom als je het niet krijgt. Er zijn zelfs mensen dood gegaan van een alcohol cold turkey. Mensen die hun jointje "nodig" hebben, denken dat dat zo is, maar er gebeurt ze niks als ze het niet krijgen. Groot verschil vind ik zelf, maar ik snap wat je bedoelt te zeggen.

Comment

ik van mezelf altijd heel onrustig en stressy geweest, sinds ik blow is dit veranderd maar van zodra ik stop komt de stress terug beetje moeilijk om zo een selfcheck te doen in mijn geval

Comment

Bezig...
                                X